Mvrcarlaa Geplaatst: 11 maart 2011 Geplaatst: 11 maart 2011 Hallo bb'ers Ja daar ben ik weer, het houdt ook nooit op.Reusje heeft 2 kale plekjes met daarop een wondje, ik zie ook witte huidschilfers.Maar ze zijn niet heel klein, zitten ook grote tussen.Moet ik meteen aan mijt denken of..................... ?? x
Maggy Geplaatst: 11 maart 2011 Geplaatst: 11 maart 2011 Zit hij samen?Met een dier wat misschien haren uittrekt?
Mvrcarlaa Geplaatst: 11 maart 2011 Auteur Geplaatst: 11 maart 2011 Ze zit met Snuifje samen, maar haar voortanden zijn verwijderd i.v.m een gebitsprobleem..
Lianne22 Geplaatst: 11 maart 2011 Geplaatst: 11 maart 2011 Bij haren uittrekken denk ik niet aan schilfers. Idd wel aan huidmijt. Waar zitten de plekken? Heb je er een foto van?Mijt is goed te behandelen met stronghold dit kun je bij de DA krijgen en is een pipetje dat je in nek doet (na een maand weer), maar ik zal er wel even naar laten kijken.
Mvrcarlaa Geplaatst: 11 maart 2011 Auteur Geplaatst: 11 maart 2011 De camera van de digitale camera is leeg anders had ik meteen een foto gemaakt.Ik zelf denk huidmijt, en heb de dierenarts al een bericht gestuurd.De plekken zijn voornamelijk op de rug allebei, ik dacht eerst dat de schilfers aanwezig waren omdat ze eraan krabt.Maar begin steeds meer aan huidmijt te denken. Is het levend bedreigend ?Of moet ik nu met spoed een Dierenarts bellen, en wat kan ik doen ?
Mvrcarlaa Geplaatst: 11 maart 2011 Auteur Geplaatst: 11 maart 2011 Ik heb net een DA gebeld, ja sorry na het verliezen van 2 konijnen in een korte periode ben ik zo bang om der nog een te verliezen.Hij zei dat het absoluut geen spoed is en ook niet levend bedreigend, ik kan na het weekend gewoon mijn eigen dierenarts bellen en een afspraak maken...
Lianne22 Geplaatst: 11 maart 2011 Geplaatst: 11 maart 2011 Nee volgens mij is het niet direct levensbedreigend. Alleen erg vervelend voor reusje want mijt veroorzaakt veel jeuk idd zo erg dat een konijn zich tot bloedend toe open krabt. Als het idd om mijt gaat (waar het wel naar klinkt) is dit ook besmettelijk en moet je dus 2 konijnen behandelen. (met stronghold moet je voor reusje denk ik de blauwe verpakking hebben niet de roze)
roosjerobijn Geplaatst: 11 maart 2011 Geplaatst: 11 maart 2011 Denk inderdaad aan mijt dat had onze Roosje ook.
Mvrcarlaa Geplaatst: 11 maart 2011 Auteur Geplaatst: 11 maart 2011 Ja ik zie dat ze af en toe krabt maar niet extreem veel.Ze eet en drinkt goed, en doet het verder prima.Ik heb mijn eigen DA een berichtje gestuurd, want dan laat ik ze allebei controleren.Morgen is mijn DA van 10:00 t/m 12:00 bereikbaar, ik zal ze dan meteen even bellen.
Lianne22 Geplaatst: 11 maart 2011 Geplaatst: 11 maart 2011 Oke maar je hoeft niet helemaal in paniek te zitten hoor! Over het algemeen is het makkelijk te behandelen, maar fijn is het niet nee.
jolanda1965 Geplaatst: 11 maart 2011 Geplaatst: 11 maart 2011 beppie had ook vachtmijt, had haar stronghold gegeven maar de huidschilfers blijven, was vandaag bij de dierenarts, en ze heeft het onderzocht en ze kon geen vachtmijt terugvinden onder de microscoop, maar ze vertelde dat dit vaker voorkomt als konijnen in de rui zijn van die vettige schilfers
Mvrcarlaa Geplaatst: 11 maart 2011 Auteur Geplaatst: 11 maart 2011 Ja ik laat ze eerst even controleren, krijg der zelf spontaan jeuk van haha....
Mvrcarlaa Geplaatst: 13 maart 2011 Auteur Geplaatst: 13 maart 2011 Ik heb net even wat foto's ervan gemaakt, lijkt het echt op mijd ?...
Lianne22 Geplaatst: 13 maart 2011 Geplaatst: 13 maart 2011 Oei dat zijn ook geen kleine plekjes? Ziet er niet fijn uit. Of het echt huid/vachtmijt/schurft is kan alleen een da vaststellen maar het lijkt er wel veel op..http://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/konijn/vachtmijt.htmlhttp://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/konijn/schurft.html
Mvrcarlaa Geplaatst: 13 maart 2011 Auteur Geplaatst: 13 maart 2011 Nee de plekjes zijn wat groter geworden, maar ik zie der ook niet zo vaak krabben.Maar heel af en toe, maar het zit daar niet voor niks !Had vandaag weer de ''spoedlijn'' gebeld, maar zoals er al eerder werdt vermeld is het geen spoed en moest ik wachten tot morgen.En morgen contact opnemen met mijn eigen DA. Nou, daar gaan we weer..... Heeft iemand ervaring ermee, en/of advies en tips ?
Lianne22 Geplaatst: 13 maart 2011 Geplaatst: 13 maart 2011 Ik heb alleen ervaring met oormijt en en wel met het middel stronghold wat ook voor vacht/huidmijt word voorgeschreven. Werkt prima, let alleen even op dat je we de juiste stronghold mee krijgt, meestal word de roze voor kittens geloof ik voorgeschreven maar voor reusje moet je een iets zwaardere hebben ik dacht de blauwe. (weet het niet meer zeker)
Mvrcarlaa Geplaatst: 13 maart 2011 Auteur Geplaatst: 13 maart 2011 Oke, en moet Snuifje dan ook behandeld worden ?
Lianne22 Geplaatst: 13 maart 2011 Geplaatst: 13 maart 2011 Ja die moet ook (misschien wel met de roze stronghold mocht het idd om mijt gaan) kwestie van pipetje in de nek uitknijpen en over een maand nog eens en dat was het. Al weet ik niet of je nog iets aanvullends voor de wonden nodig hebt.
Mvrcarlaa Geplaatst: 13 maart 2011 Auteur Geplaatst: 13 maart 2011 Oke, heb de foto's ook door gemaild naar de DA.We zullen daar toch heen gaan, hopelijk z.s.m. Wat zijn de prijzen van die medicatie ongeveer ?
Mvrcarlaa Geplaatst: 15 maart 2011 Auteur Geplaatst: 15 maart 2011 We hebben duidelijkheid, het is waarschijndelijk schilfermijd.Ik kon stronghold geven, maar we gaan eerst 3x wassen ( met een week tussentijd ), met pulvex shampoo..
Mvrcarlaa Geplaatst: 15 maart 2011 Auteur Geplaatst: 15 maart 2011 We hebben duidelijkheid, het is waarschijndelijk schilfermijd.Ik kon stronghold geven, maar we gaan eerst 3x wassen ( met een week tussentijd ), met pulvex shampoo.. nou dan gaan we dat maar doen
Lianne22 Geplaatst: 15 maart 2011 Geplaatst: 15 maart 2011 Aha, ik heb daar nog nooit van gehoord, maar het lijkt me wel een gedoe dat wassen! Zeker zo'n groot konijn, dan was stronghold toch een stuk eenvoudiger?
jolanda1965 Geplaatst: 15 maart 2011 Geplaatst: 15 maart 2011 ja stronghold hielp ook goed bij beppie, de laatste keer dat ik bij de da was, was de vachtmijt weg, alleen de schilfers zitten er nog een beetje, als ik haar zou moeten wassen dan zou ik met een zwaar overspannen konijn zitten
Mvrcarlaa Geplaatst: 15 maart 2011 Auteur Geplaatst: 15 maart 2011 De DA vertelde dat het wassen toch beter was, dat wordt echt een drama.Een reus in een baby badje, wat een combinatie hahaha.Ja dat gaat nog wat worden
Aanbevolen berichten