Willeke21 Geplaatst: 11 maart 2011 Geplaatst: 11 maart 2011 Hallo,heb hier van de week hulp gevraagd.Mijn konijn heeft kapotte, kale plekken op haar pootjes.Loopt er ook niet heel soepeltjes op.Ook is ze de laatste tijd wat afgevallen.Nu was ik naar DA geweest en die zei dat het komt omdat haar pootjes vochtig blijven omdat ze in haar plas staat enzo, ze heeft ook heel veel haar waar alles in blijft hangen.Hoefde me geen zorgen te maken, kon het een beetje proberen te kammen en ze mocht wat aan komen zei hij.Nu paar dagen lager lijkt het erger geworden.En dat lees ik in eens veel over E cuniculi en dan ga ik me daar toch wel zorgen over maken.Ze zit buiten, maar heb de neiging om haar lekker binnen te halen, kan ik haar beter in de gaten houden en droogt ze beter.Heb haar net gekamd en dan gaat het er wel beter uitzien.Ze heeft gewoon heel veel haar dat snel vies wordt en gaat klitten.Wat zouden jullie doen en hebben jullie tips wat ik kan doen om haar het beste te verzorgen.En hoe kan ik haar wat laten aankomen?Groetjes Willeke
Maggy Geplaatst: 11 maart 2011 Geplaatst: 11 maart 2011 Gezonde dikmakertjes voeren voor het dikker maken.Dus wat gedroogde appel,heeeeel af en toe mogen ze gedroogd brood hebben,en meer groente dan eerst zou ik zeggen.En je leest hier opeens ook erg veel over E.!Dagelijks kammen dan maar he.En hoe zijn de wondjes nu?
Tao_Gini Geplaatst: 11 maart 2011 Geplaatst: 11 maart 2011 de kapotte kale plekjes zijn denk ik Sore hocks. Is ze al zindelijk? anders maak je haar zindelijk en geef je alleen nog bodembedekking in het toilet. (wat ook makkelijker zindelijk maakt) dan loopt ze niet meer door haar eigen vuil.als je een konijn hebt met een moeilijke vacht waar alles in blijft hangen is dagelijks borstelen ook een must
Lianne22 Geplaatst: 11 maart 2011 Geplaatst: 11 maart 2011 (aangepast) En de da heeft niks over sore hocks verteld? En ook niks meegegeven om de pootjes mee te behandelen? Wat je da verteld kan wel door een te natte ongegrond door urine of iets dergelijks komen, maar dit moet zeker wel behandelt worden hoor! En gaat niet zomaar over zeker niet als je konijn nu al veel last van het lopen heeft. Zoek eens naar 'sore hocks' hier in de zoek functie dan kun je veel info vinden. Is je da konijn kundig?Sore hocks zijn trouwens lastig te behandelen dus hoe eerder je behandelt hoe beter. maar als de pootjes al echt kapot met wondjes zijn loopt je konijn hier misschien al een tijdje mee rond. 11 maart 2011 aangepast door Lianne22
Willeke21 Geplaatst: 11 maart 2011 Auteur Geplaatst: 11 maart 2011 Ze was best zindelijk, vond af en toe een plasje en keutels, maar sinds een week ligt er meer plas en poep in de kooi.Borstelen met lang haar is heel logisch, maar heb haar 2 jaar en is altijd goed gegaan.Schrok vandaag weer heel erg van haar pootjes, zijn nog kaler als maandag, maar na het borstelen ziet het er toch beter uit.Ze staan sinds een jaar nu buiten, kan het daar aan liggen?
Lianne22 Geplaatst: 11 maart 2011 Geplaatst: 11 maart 2011 Zoals ik al zei dit klinkt als sore hocks en als dat zo is komt je daar niet met borstelen van af. Zeker als je konijn zelfs ook nog pijn heeft moet dit echt behandelt worden en een goede DA zal dit ook zien en vertellen.
Willeke21 Geplaatst: 11 maart 2011 Auteur Geplaatst: 11 maart 2011 Heb ondertussen gegoogled en inderdaad sore hocks zou heel goed kunnen.Las ook dat ik dan betadine en calendula zalf kan gebruiken, klopt dat?Ga zeker weer terug naar dierenarts(andere denk ik maar)
Sharon uit Nijmegen Geplaatst: 11 maart 2011 Geplaatst: 11 maart 2011 Ze staan sinds een jaar nu buiten, kan het daar aan liggen?Kan wel, op wat voor ondergrond heb je haar zitten?Beton/stenen is ook een veroorzaker van Sore hocks nl. (harde ondergrond in het algemeen)Als dit zo is, zul je de veroorzaker moeten veranderen, door een andere ondergrond te kiezen.
Willeke21 Geplaatst: 11 maart 2011 Auteur Geplaatst: 11 maart 2011 Ja ze zit op stenen.Stom zeg, nooit over nagedacht.Dacht omdat ze zoveel haar heeft en snel nat wordt van onder, zet ze op stenen, lekker droog en makkelijk schoon te maken.Maar nee, toch niet goed helaas.Heb meer het idee dat het komt omdat ze laatste weken in haar plas ligt en het daardoor nat blijft.Kan sore hocks daar ook door ontstaan?
Sharon uit Nijmegen Geplaatst: 11 maart 2011 Geplaatst: 11 maart 2011 Het kan natuurlijk ook een combinatie zijn van de ondergrond en de natte pootjes.Mijn reus heeft ook 2 jaar op steen gelopen voordat ze er last van kreeg.Wees wel voorbereid, het kan een hƩƩl landurig proces zijn.
Willeke21 Geplaatst: 11 maart 2011 Auteur Geplaatst: 11 maart 2011 Lees net ook over paw wax, is dat wat?
Lianne22 Geplaatst: 11 maart 2011 Geplaatst: 11 maart 2011 (aangepast) Volgens mij worden er met paw wax goede resultaten behaald maar dan heb je het over sorehocks die nog dicht zijn (dus alleen rode huid geen wondjes) of die aan het genezen zijn. Heb je echt nog open wonden zullen de wonden eerst door de da behandelt moeten worden (met wat weet ik niet misschien iemand anders?) Antibiotica? Verbinden hoor je ook weleens? 11 maart 2011 aangepast door Lianne22
Amatjuh Geplaatst: 12 maart 2011 Geplaatst: 12 maart 2011 Wat voor bodembedekking heb je in de kooi? Belangrijk is een zachte en goed abosberende ondergrond.Als je merkt dat de kooi nu eerder vies wordt moet je nu vaker verschonen. Hoeveel bewegingsruimte heeft je konijn?Is je dierenarts wel konijnkundig, want zo komt hij niet over. Hier is een lijst met konijnkundige dierenartsen http://www.bunnybunch.nl/community/gezondheid/19037-lijst-konijnkundige-dierenartsen-vernieuwd.html
Willeke21 Geplaatst: 12 maart 2011 Auteur Geplaatst: 12 maart 2011 In de wc ligt vlas en verder normaal geen bodembedekking, tenzij het heel koud is dan.Nu heb ik de bodem maar wel bedekt het stro, omdat ze dan niet direct inn haar plas staan, verschoon de kooi nu 2 keer per dag.Zondag waren de wondjes echt open nu gister waren het alleen kale plekken en het was nat van de plas.Mijn dierenarts staat inderdaad niet in de lijst helaas.
mystique Geplaatst: 12 maart 2011 Geplaatst: 12 maart 2011 Vermageren, sore hocks, urineprobleem: dit klinkt mij als EC, hoor. Niet alle konijnen hebben een scheef kopje bij EC, ik heb geleerd dat vooral de combinatie urineprobleem-gewichtsverlies symptomen van EC zijn. Best 28 dagen behandelen met Panacur. Is het geen EC, kan geen kwaad, de bijwerkingen van Panacur zijn de eerste vier weken te verwaarlozen.
Willeke21 Geplaatst: 12 maart 2011 Auteur Geplaatst: 12 maart 2011 Ja dat EC zou ook goed kunnen, balen dat mijn dierenarts daar niks over heeft gezegd.
mystique Geplaatst: 12 maart 2011 Geplaatst: 12 maart 2011 Ik zou gewoon behandelen voor EC. Ik heb gemerkt, dat Panacur erg goed werkt en al na een paar dagen, ten langste, zie je beterschap. Bij mijn nijnen zag ik na twee dagen al veel beterschap. Maar blijft natuurlijk wel dat je de sore hocks in de gaten moet houden. Coquille had dat ook toen hij EC had, maar nu hij genezen is, blijven zijn poten netjes droog, en zijn de sore hocks veel minder pijnlijk, hij lijkt alleszins geen pijn te hebben aan zijn hakken, maar ze zijn er nog steeds, kleine, kale vlekjes.
Amatjuh Geplaatst: 12 maart 2011 Geplaatst: 12 maart 2011 Stro is geen goede bodembedekking. Het neemt niks op en bevat harde stukken wat steekt in de pootjes. Je kunt dan beter ook vlas in de kooi leggen of nog zachter russel bedding of cotton comfort.
Dollie Geplaatst: 12 maart 2011 Geplaatst: 12 maart 2011 Vermageren, sore hocks, urineprobleem: dit klinkt mij als EC, hoor. Niet alle konijnen hebben een scheef kopje bij EC, ik heb geleerd dat vooral de combinatie urineprobleem-gewichtsverlies symptomen van EC zijn. Best 28 dagen behandelen met Panacur. Is het geen EC, kan geen kwaad, de bijwerkingen van Panacur zijn de eerste vier weken te verwaarlozen.Sluit ik mij bij aan! Sore hocks kunnen ontstaan doordat ze veel in de urine zitten/over hun pootjes heen plassen en dat is nu weer een symptoom van EC. Ik zou inderdaad 28 behandelen met Panacur, je hebt niets te verliezen dan. Ik gebruik hier Calendulan zalf om de pootjes in te smeren.
Willeke21 Geplaatst: 12 maart 2011 Auteur Geplaatst: 12 maart 2011 28 dagen behandelen dan met panacur?Haal ik dat gewoon bij de DA?En in wat voor vorm is dat, pasta?Zonder dat hij het eerst moet vast stellen?Ik begrijp dat het zoiezo geen kwaad kan dan, als ze geen EC heeft.
Willeke21 Geplaatst: 12 maart 2011 Auteur Geplaatst: 12 maart 2011 En hoeveel heb ik dan ongeveer nodig?En weten jullie wat het kost?
mystique Geplaatst: 13 maart 2011 Geplaatst: 13 maart 2011 Bij Coquille is de diagnose gesteld op basis van symptomen. We konden evengoed bloed afnemen, dat naar het labo opsturen, een paar dagen wachten op de resultaten, en dan pas beginnen behandelen, maar toen werd beslist niet af te wachten en meteen de behandeling te starten, met de gedachte: Panacur kan geen kwaad, en als Coquille na een paar dagen beterschap vertoont, is dat meteen de bevestiging dat het EC was. Bij Diamantje hetzelfde verhaal, ook op basis van symptomen. Ik ben vrijdag achter Panacur gegaan voor vier konijnen, om 28 dagen te behandelen, en het kostte 8,20 euro. Bij de Panacur (vloeibaar) die ik heb, is het 0,2 ml per kg lichaamsgewicht, maar dat kan verschillen naargelang de samenstelling.
Bianca Geplaatst: 13 maart 2011 Geplaatst: 13 maart 2011 EC kan niet altijd in het bloed worden aangetoond omdat het een hele tijd duurt na de infestatie voor er antistoffen in het bloed kunnen worden gevonden, dus altijd eerst behandelen, want anders is je konijn dood voor het aangetoont kan worden...
Willeke21 Geplaatst: 13 maart 2011 Auteur Geplaatst: 13 maart 2011 En waar heb je dat gehaald, gewoon bij jou dierenarts?8 euro, dat kost echt niet veel dan.Het valt me wel op dat het nu eigenlijk beter lijkt te gaan, is droger bij haar pootjes, alleen hartstikke kaal.Maar ja als dat panacur geen kwaad kan, zoiezo maar geven denk.
Willeke21 Geplaatst: 13 maart 2011 Auteur Geplaatst: 13 maart 2011 En is dat dan speciaal voor konijnen?Het moet wel vloeibaar spul zijn toch?Hoop dat mijn dierenarts het heeft.
Aanbevolen berichten