Papillon Geplaatst: 9 maart 2011 Geplaatst: 9 maart 2011 Hoi,Een klein vraagje over mijn konijn haar keutels.De laatste tijd zijn ze erg erg klein en druppelvormig.Ze zijn ook erg zwart, maar dat is waarschijnlijk door de vele groenten die ze eet.Ze zijn ook erg plakkerig waardoor ze aan haar haren en kont blijven plakken. En ze stinken ook erg!Weet er iemand hoe dit komt of wat ik hieraan kan doen?Dit lijkt me niet normaal, of wel?Ik weet dat ze te weinig hooi eet, maar ze eet er wel en dat is al heel wat. Voor de rest lijkt haar gedrag normaal.Ze sukkelt wel al een hele tijd met haar gezondheid...Is er een bepaalde groente die ze te veel eet of zo?Ze krijgt dagelijks om te eten:- buitenste groene bloemkoolbladeren- groene selder- witloof- wortel- buitenste groenekoolbladeren- peterselie- munt- af en toe paprika- ... Alle tips zijn welkom!!
mystique Geplaatst: 9 maart 2011 Geplaatst: 9 maart 2011 Zoals jij de keutels beschrijft, klinkt het als blindedarmkeutels of afgekort: BDK. Dit zijn keutels die vitamines bevatten en die, als het goed is door het konijn meteen terug worden opgegeten. Als ze die eens één keertje laten liggen, is het geen ramp, maar dit mag niet te vaak voorvallen. De groente die ze krijgt, zijn prima. Hoeveel droogvoer krijgt ze? En is het biks(bruine staafjes) of gemengd(bruine staafjes met nog een hoop kleurige rommel erbij)? En hoe oud is ze en hoeveel weegt ze?
Papillon Geplaatst: 9 maart 2011 Auteur Geplaatst: 9 maart 2011 Nee het zijn geen BDK denk ik, haar gewone keutels zijn ook zo.Ze is zes jaar oud en weegt een beetje te veel: 3,1 kilo...Ze krijgt wel biks maar heel weinig en enkel als beloning. Ik heb ook de indruk dat ze altijd lang op haar toiletje zit...Ons ander konijn ZIE Ik zelfs nooit naar toilet gaan, maar zij lijkt er echt moeite mee te hebben :-(
mystique Geplaatst: 9 maart 2011 Geplaatst: 9 maart 2011 Ben je al eens langs de dierenarts geweest? Behalve dat ze weinig hooi eet, is haar voeding verder dik in orde. Krijgt ze snacks, van die knabbelstaven bv, of wortelbroodjes? Misschien reageert ze inderdaad op een bepaalde groente, de enige manier om dat te weten te komen is een eliminatie-dieet. Dan laat je bv de wortel een paar dagen vallen, en kijk wat dat doet met haar keutels. Dan witlof. Dan andijvie. ... Misschien eens ontwormen? Een kuurtje Panacur kan nooit kwaad. Verder weet ik zo meteen even niets.
Papillon Geplaatst: 10 maart 2011 Auteur Geplaatst: 10 maart 2011 Volgens de dierenarts kunnen kleine keutels (speldekopjes) ook te wijten zijn aan te weinig activiteit.Maar dat is het zeker niet...Ze zit enkel snachts in haar hok en overdag mag ze gewoon rondlopen in huis en in de tuin. Morgen eens haar lievelingshooi gaan kopen, hopelijk eet ze er dan wat meer van...Want dit vind ik toch niet normaal...
lianne Geplaatst: 12 maart 2011 Geplaatst: 12 maart 2011 Kleine keutels kunnen heel veel oorzaken hebben... ik vind ze hier altijd als Nijn haken heeft, dus mocht ze minder eten is het verstandig haar gebit eens na te laten kijken.
Papillon Geplaatst: 13 maart 2011 Auteur Geplaatst: 13 maart 2011 Hmm, ze heeft wel last van haar tanden, ze zijn doorgegroeid en haar oogje traant.Maar de dierenarts opteert om er momenteel niets aan te doen omdat ze nog steeds goed eet en de enige optie is ze te verwijderen.Momenteel is het me gelukt haar hooi te laten eten! Haar keutels zien er nu al veel beter uit (alhoewel ze een paar keer diarree heeft gehad).Maar ze is precies toch minder beweeglijk, normaal graaft ze altijd in de tuin maar nu gaat ze daar gewoon gaan zitten :-(
lianne Geplaatst: 13 maart 2011 Geplaatst: 13 maart 2011 Als haar tanden doorgroeien én ze traanoogjes heeft, heeft ze waarschijnlijk ook nog eens last van haar kiesjes. Ik zou er zeker op aandringen om ze te laten verwijderen (de tanden dan, kiezen verwijderen kan vrijwel niet bij konijnen, die moeten geslepen worden) aangezien je duidelijk merkt aan haar keutels en activiteit dat er iets mis is. Misschien is er een dierenarts uit onze lijst waar je ook hiermee naartoe kan, mocht je eigen dierenarts hier niet achter staan.
Papillon Geplaatst: 13 maart 2011 Auteur Geplaatst: 13 maart 2011 Bedankt,ik zal nog eens overleggen met de dierenarts...Ze heeft enkele maanden geleden nog maar een zware operatie gehad en ondertussen is ze ook alweer een paar keer ziek gevallen...Dus misschien daarom dat de dierenarts het liever zo liet voorlopig (en dat heeft allemaal een bom geld gekost ook natuurlijk)
Aanbevolen berichten