Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo iedereen!

Ik heb een vraagje: een van mijn konijnen sukkelt sinds vorig jaar met gebitsproblemen. Toen was zijn ene tand afgebroken doordat die te lang was en we zijn dan naar de dierenarts geweest. Die heeft dan de tand afgeknipt en alles was terug mooi in orde.. tot een week geleden.

Hij heeft een abces, veel schilfers op zijn rug, hij eet niet meer hoewel hij wel probeert en gisteren merkte ik (hij zat te kwijlen en doordat hij niet meer eet besloot ik eens zijn tanden te controleren) op dat zijn voortanden te lang zijn en dat er vanachter zijn boven-voortanden twee slagtandjes lijken te groeien...

Moet ik nu best zijn voortanden laten verwijderen, en zo ja, hoeveel zou me dat kosten? Of moet ik ze laten bijknippen?

Alvast heel erg bedankt!

P.S. Extra uitleg abces: de dierenarts zei dat hij het abces niet wou verwijderen, vanwege het infectiegevaar en hij heeft hem gewoon een spuitje met antibiotica gegeven. Nu, een week later is de zwelling nog niet (veel) verminderd...

P.S. Abces, schilfers enz. zijn blijkbaar symptomen van gebitsproblemen, dus ik snap niet waarom de dierenarts dat niet gezien heeft??

Geplaatst: (aangepast)

Hallo !!!

Geen secret millionaire, maar een secret writer....

Nou ja, net zo welkom hoor !

Ten eerste...

Een goede konijnkundige dierenarts is prio 1.

Kijk eens in deze lijst, misschien kan je hier iets mee: http://www.bunnybunch.nl/community/gezondheid/19037-lijst-konijnkundige-dierenartsen-vernieuwd.html

Een kaakabces is een bijzonder vervelende kwaal bij konijnen.....

Ten tweede; Een konijn MOET eten, drinken en keutelen.

Verder zijn hier leden wiens konijnen geen voortanden meer hebben...

BB heeft een zoekfunctie (in de grijze horizontale balk hierboven bijv.) Gebruik die eens met het woord; voortanden. (olifantstanden)

Vink dan ook bij 'geanvanceerd', berichten, aan..

Geen idee wáár je woont, maar her en der in het land zitten bijzonder goede dierenartsen w.b gebitsproblemen....

Utrecht bijv (Wilhelminapark)

aangepast door ZaZa

AAN ZAZA

Hey!

Haha, wat een mooie verwelkoming :D

Ik woon in België en bedankt voor de lijst met dierenartsen, maar die zullen allemaal in Nederland zijn hé?

Sinds gisteren schel ik de wortels helemaal en dan hak dit allemaal in stukjes: wat was ik blij toen ik zag dat hij het meteen begon en kon opeten. Drinken doet hij sinds kort niet, dwangvoeren of zijn stukjes sla daarvoor voldoende? En volgens mij keutelt hij nog.

Geen voortanden : Wel, ik heb ook gelezen dat veel mensen daarover tevreden zijn..

Heel erg bedankt voor je advies!

Groetjes!

aangepast door Secret Writer
Geplaatst:
Hallo !!!

Geen secret millionaire, maar een secret writer....

Nou ja, net zo welkom hoor !

Ten eerste...

Een goede konijnkundige dierenarts is prio 1.

Kijk eens in deze lijst, misschien kan je hier iets mee: http://www.bunnybunch.nl/community/gezondheid/19037-lijst-konijnkundige-dierenartsen-vernieuwd.html

Een kaakabces is een bijzonder vervelende kwaal bij konijnen.....

AAN ZAZA

Hey!

Haha, wat een mooie verwelkoming :D

Ik woon in België en bedankt voor de lijst met dierenartsen, maar die zullen allemaal in Nederland zijn hé?

Sinds gisteren schel ik de wortels helemaal en dan hak dit allemaal in stukjes: wat was ik blij toen ik zag dat hij het meteen begon en kon opeten. Drinken doet hij sinds kort niet, dwangvoeren of zijn stukjes sla daarvoor voldoende? En volgens mij keutelt hij nog.

Geen voortanden : Wel, ik heb ook gelezen dat veel mensen daarover tevreden zijn..

Heel erg bedankt voor je advies!

Groetjes!

Geplaatst:

Op de lijst staan ook enkele dierenartsen in België, maar wel veel minder dan in Nederland dus ik hoop dat er toch eentje voor je in de buurt bij staat. Hoe dan ook, ik zou wel naar een andere dierenarts gaan. Alleen al omdat het niet goed is om de tanden van een konijn te knippen. Als het om een terugkerend probleem gaat kunnen ze het beste verwijderd worden, als het maar af en toe is of om de tijd tot verwijderen te overbruggen kan het beste voor slijpen gekozen worden. Bij knippen loop je een risico op splijten of afbreken en dat kan allerlei nare gevolgen hebben.

Als er geen dierenarts op de lijst staat, zou ik, als ik jou was, dierenartsen in de buurt gewoon opbellen en vragen wat zij adviseren in dit geval. Als het goed is staat er bij de lijst met goede dierenartsen ook een vragenlijstje, stel anders ook wat vragen van die lijst. Als ze adviseren te slijpen en/of verwijderen en de antwoorden o pde andere vragen ook goed zijn, dan heb je denk ik wel een dierenarts gevonden die je goed verder kan helpen.

En hoe dan ook, een second opinion kan nooit kwaad.. Veel succes!!

Geplaatst:

Bij mijn konijn zijn de voortanden ook eens bijgeknipt geweest!

Gelukkig is dat allemaal goed afgelopen.

Achteraf zijn we dan van een GOEDE dierenarts te weten gekomen dat het knippen van tanden heel erg slecht is voor een konijn, en heel veel pijn doet!

Niet aan te raden dus...

Geplaatst:
Bij mijn konijn zijn de voortanden ook eens bijgeknipt geweest!

Gelukkig is dat allemaal goed afgelopen.

Achteraf zijn we dan van een GOEDE dierenarts te weten gekomen dat het knippen van tanden heel erg slecht is voor een konijn, en heel veel pijn doet!

Niet aan te raden dus...

Wel, ik vond het ook maar raar dat hij die tand er zomaar afknipte zonder enige verdoving, misschien dat die tand al zodanig los stond? Ik weet het niet, en sinds gisteren begin ik ook te twijfelen.. Hij is best wel een goede vent, maar ik schrok wel toen m'n vader thuiskwam (ik kon namelijk niet mee en daar heb ik nu wel spijt van) en dat de dierenarts het abces niet had verwijderd.. En nu blijkt dat dat een symptoom is van gebitsproblemen, heb ik nog meer m'n twijfels... Bedankt voor de tips en ik zal eens kijken voor een dierenarts in de buurt, ik weet er wel enkele zijn, maar er zijn alvast twee waarover niet zo positief gesproken wordt (de een geeft de hoop nogal snel op volgens m'n vriendin en de andere doet het voornamelijk voor het geld), dus ik zal nog wat verder kijken.

Geplaatst:
Op de lijst staan ook enkele dierenartsen in België, maar wel veel minder dan in Nederland dus ik hoop dat er toch eentje voor je in de buurt bij staat. Hoe dan ook, ik zou wel naar een andere dierenarts gaan. Alleen al omdat het niet goed is om de tanden van een konijn te knippen. Als het om een terugkerend probleem gaat kunnen ze het beste verwijderd worden, als het maar af en toe is of om de tijd tot verwijderen te overbruggen kan het beste voor slijpen gekozen worden. Bij knippen loop je een risico op splijten of afbreken en dat kan allerlei nare gevolgen hebben.

Als er geen dierenarts op de lijst staat, zou ik, als ik jou was, dierenartsen in de buurt gewoon opbellen en vragen wat zij adviseren in dit geval. Als het goed is staat er bij de lijst met goede dierenartsen ook een vragenlijstje, stel anders ook wat vragen van die lijst. Als ze adviseren te slijpen en/of verwijderen en de antwoorden o pde andere vragen ook goed zijn, dan heb je denk ik wel een dierenarts gevonden die je goed verder kan helpen.

En hoe dan ook, een second opinion kan nooit kwaad.. Veel succes!!

Hey!

Heel erg dedankt voor het advies, ik zal er eens over praten met m'n ouders en dan zal ik eens opzoek gaan naar dierenartsen in de buurt, want ik begin een beetje te twijfelen aan de onze, hoewel het best wel een goede vent is hoor, maar ik vind het best vreemd dat het hem niet opgevallen is dat Oscar (zo noemt het konijn in kwestie ^^') last had van zijn tanden.. Zou de dierenarts kunnen zien of het bij Oscar een vaak voorkomend probleem is? Want eigenlijk is het nog 'maar' de tweede keer, maar het is wel weer serieus..

Geplaatst:

Ik woon ook in België, en Inge Thas is een hele goede konijnkundige (!!!) dierenarts. Als je haar naam intypt in google, kom je bij het eerste al haar site tegen :)

Geplaatst:

Voila !

Inge Thas op een presenteerblaadje: http://users.skynet.be/ithas/wie_zijn_we.htm

Nog een tip:

Indien je een andere belgische dierenarts op het oog hebt, die NIET op de lijst staat bij ons...

Stel dan een vraag hier op het forum of iemand hem/haar kent !

We hebben veel Belgische leden, dus altijd verstandig om even rond te vragen....

Wij hebben inmiddels de ervaring dat de konijnundigheid van dierenartsen in België, anders is dan die in Nederland.

Geplaatst:

Hey!

Iedereen: heel erg bedankt voor alle tips!

Even de situatie uitleggen: mijn ouders stonden niet te springen voor een operatie en al zeker niet om van dierenarts te veranderen (we zijn er altijd al tevreden over geweest, hoewel ik deze laatste keer serieus geschrokken ben dat hij niet gezien heeft dat Oscar sukkelde met gebitsproblemen), dus stelde mijn vader voor om zelf Oscar van zijn tandprobleem af te helpen, aangezien hij toch al ervaring had met nagels bijknippen en vijlen, kon hij dit ook even proberen.

Samen zijn we om een klein machientje met een slijpschijfje geweest en tot mijn opluchting is alles goed verlopen *zucht*

Ik was zelf doodsbenauwd van dat slijpschijfje, en ik hoopte zo dat Oscar zich niet zo wegtrekken! Ik hield hem goed vast en zijn mondje zachtjes maar kordaat open. Hoewel mijn vader grote vingers heeft, slaagde hij erin om zo precies en verfijnd mogelijk z'n tandjes bij te slijpen, zonder iets van lipjes of tong aan te raken! Ik was zo opgelucht! Dus nu zullen we elke maand z'n tandjes wat bijslijpen (indien nodig) zodat hij er geen last van heeft. Hoewel alles goed verlopen is, valt me nu op dat hij nog steeds niet echt normaal eet (het gaat wel al beter), moet ik ook de onderste tanden een beetje bijslijpen?

Nu, de dierenarts zei dat hij dat abces niet gaat wegsnijden, omdat de kans veel te groot is dat de wonde niet meer gaat helen (dus ook kans op infectiegevaar). Aangezien het standpunt van m'n ouders kan ik gewoon hopen dat het vanzelf wat vermindert (m.b.v. die spuit antibiotica). Het groeit bij mijn weten niet verder en Oscar lijkt er niet echt last van te hebben: hij huppelt nog steeds even actief rond als vroeger. Hij heeft wel een tijdje de hele tijd z’n abces zitten wassen, maar dat lijkt over te zijn (denk ik).

Ik had nog een vraagje: Oscar vertikt het al een tijdje geleden om zijn wortel(s) deftig op te eten en wil enkel nog brood (dat ik eigenlijk af en toe als extraatje gaf). Nu hij moeite had met eten besloot ik hem nog steeds fijngehakte wortel te geven (waar hij slechts een beetje van at) en wat brood (dat hij meteen verorberde). Hoe kan ik zorgen dat hij weer meer zijn groente opeet? Geen brood meer geven en hopen dat hij zijn wortel opeet? Wel heb ik gemerkt dat hij liever stukjes appel opeet dan de fijngehakte wortel: krijgt hij hiermee genoeg vitaminen binnen?

Vriendelijke groetjes!

(btw. Sorry voor het enorme bericht!)

Geplaatst:

OMG:gasp:

je maakt hopelijk een grapje?! dat je zélf de tanden hebt geslepen?!

Lijkt me een zeer onverstandig idee!

Hoe ziet het gebit er nu uit? sluiten de tanden allemaal goed op elkaar aan?? (of hoe zeg je dat...)

Aangezien je aangeeft dat Oscar nog steeds niet helemaal normaal eet zou ik denken dat je iets niet helemaal goed gedaan hebt.

Ik vind dat je nogal een risico hebt genomen, en zou ook NOOIT zelf tandjes gaan slijpen!

Geplaatst:

Het zelf slijpen van de tanden van je konijntje houdt teveel risico's en stress voor het konijntje in! Dit laat je echt beter doen door een konijnkundige dierenarts!

Het feit dat je konijntje niet meer wil eten, is omdat hij teveel pijn heeft bij het eten. Een konijntje moet echt wel eten hoor, want als zijn darmpjes stil vallen, dat kan fataal aflopen voor hem! Probeer voorlopig zijn groentjes heel fijn te doen. Eet hij nog hooi?

Verder moet het abces weggehaald worden. Hiermee kan je konijntje niet blijven lopen. Misschien dat hierdoor zijn tandproblemen zijn ontstaan? Dat het abces in de weg zit waardoor zijn beet niet meer mooi op elkaar valt? Ik weet het niet hoor, het is maar een gok. Ik zou het alleszins ook eens laten bekijken door een konijnkundige dierenarts, en het dan laten weghalen.

Hij heeft een abces, veel schilfers op zijn rug, hij eet niet meer hoewel hij wel probeert en gisteren merkte ik (hij zat te kwijlen en doordat hij niet meer eet besloot ik eens zijn tanden te controleren) op dat zijn voortanden te lang zijn en dat er vanachter zijn boven-voortanden twee slagtandjes lijken te groeien...

Die kleine 'tandjes' die achter de voortanden (bovenaan) staan, dat hebben alle konijnen hoor. Het zijn de stifttandjes. Als een konijntje zijn bekje sluit, dan komen deze op de ondertanden, en zo slijten de tanden op een natuurlijke wijze af (bij een gezond gebit dan)

Geplaatst:
Ik had nog een vraagje: Oscar vertikt het al een tijdje geleden om zijn wortel(s) deftig op te eten en wil enkel nog brood (dat ik eigenlijk af en toe als extraatje gaf). Nu hij moeite had met eten besloot ik hem nog steeds fijngehakte wortel te geven (waar hij slechts een beetje van at) en wat brood (dat hij meteen verorberde). Hoe kan ik zorgen dat hij weer meer zijn groente opeet? Geen brood meer geven en hopen dat hij zijn wortel opeet? Wel heb ik gemerkt dat hij liever stukjes appel opeet dan de fijngehakte wortel: krijgt hij hiermee genoeg vitaminen binnen?

Wat krijgt hij allemaal op een dag? Eet hij hooi? Eet hij gras? Krijgt hij biks? Welke en hoeveel? Wat at hij vroeger van groenten, en wat eet hij nu nog van groenten? Krijgt hij nog extraatjes?

Appel zal hij makkelijker kunnen eten omdat het zachter is dan wortel. Maar in appel (ook in wortel) zitten teveel suikers, hier mag hij dus niet teveel van hebben.

Wat bedoel je met fijngehakte wortel? Kleine 'blokjes' wortel of geraspte wortel? Ik heb ook een konijntje met tandproblemen, en 'blokjes' wortel zijn te hard voor hem, maar geraspte wortel (of de 'schillen' van een wortel) eet hij wel

Geef je mals brood of hard brood? Mals brood mag je niet geven, dat is niet goed voor je konijntje, een klein stukje hard brood is beter (ik geef zelf mijn konijntjes helemaal geen brood)

Jeetje Jeetje Jeetje zeg, hoe stom kun je zijn! Sorry hoor, maar om zelf de tanden te gaan slijpen! Heb je het er niet voor over om naar een goede DA te gaan en wat geld uit te geven? Ik bedoel dit niet boos maar je konijn heeft dringend hulp medische hulp nodig en dan gaan jullie zelf maar wat aankwakkelen, arm konijn...

Dat het beestje nog niet van de stress is overleden... Ga nou maar naar een goede KKDA en kijk of er nog wat aan gedaan kan worden, want als een konijn 24 uur niet eet dan is ie eigenlijk ten dode opgeschreven, en kan hij alleen met goede zorg er nog bovenop komen. Ik hoop dat je nu wel iets doet met deze adviezen want ik heb echt medelijden met je konijn....

edit: Ik zie dat ik best wel bot heb gereageerd, sorry TS maar ik hoop dat dit je wel aan het denken zet ;).

aangepast door Margot
Geplaatst:

Jeetje.. ik schrok me rot toen ik sommige reacties las..

Kijk, ik weet dat het normaal onder narcose moet gebeuren (stress enzo), maar op een BB forum had ik bij iemand anders, wiens konijn ook last heeft van gebitsproblemen, ze om de drie weken de tandjes zelf knipt (ja ja: risico op splijten, weet ik) en daar reageerden ze zelfs niet zo heftig, alleen dat het niet goed was vanwege het splijten.

Ik weet ook dat het veel risico's met zich meebrengt, ik ben niet achterlijk, en indien Oscar echt pijn of teveel stress gehad zou hebben, dan zouden we meteen gestopt zijn: we zijn geen sadisten! Hij was tot mijn verbazing totaal niet gestresseerd en hield zich rustig terwijl we zachtjes zijn boventandjes lichtjes bijslepen, oké, hij was in het begin bang/ gestresseerd van het geluid, maar daar lieten we hem even aan wennen, ik praatte zachtjes op hem in en papa hield dat machientje ver genoeg zodat hij kon wennen.

Ik denk dat zijn ondertanden alleen nog wat te lang zijn, maar ik heb mijn vader gevraagd om naar een andere dierenarts te gaan om te vragen of hij Oscar kan helpen. Een operatie voor het weghalen van het abces zou hij niet overleven, daar is hij enerzijds al ietsje te oud (6 jaar) voor (schiet me niet dood als dat nog niet te oud is) en anderzijds is de slaagkans zeer nihil heb ik gelezen.. En nee, er zijn geen konijndeskundige professionele dierenartsen in mijn buurt.

Nog iets voor "Margot" : "aankwakkelen met iets"??! Excuseer me, maar als ik er echt niets voor overheb, waarom zijn we dan al naar de dierenarts geweest (30 euro) en hebben we zo'n klein slijpmachiente aangeschaft (50 euro)? Waarom gaan we dan morgen naar een andere dierenarts? Omdat ik niets voor hem overheb? Het is heel gemakkelijk om van achter een computer iemand te beoordelen, maar dat pik ik niet. Zelfs nu ik dit schrijf moet ik weer bijna wenen, wenen omdat ik van hem hou, wenen omdat onze dierenarts zei dat hij zelf niet zou weten hoe er aan te beginnen, sorry dat het de eerste keer is dat een van mijn konijnen te kampen heeft met een abces, veroorzaakt door gebitsproblemen, sorry dat ik het niet eerder gezien heb omdat hij lang haar heeft en sorry dat het daardoor al een groot abces is. Ik heb het niet gezien en te oordelen aan andere discussie op BB ben ik niet de enigste die zoiets overkomen is..

Geplaatst:

Hier zijn de voortanden van Snuifje verwijderd, en ze doet het prima zo.

Ook dat is gebeurd onder narcose.

Na het verwijderen zijn ze der tenminste vanaf, en elke keer laten slijpen/knippen is enorm stressend voor een konijn.

Moet wel zeggen dat ze een gebitsprobleem had.

Geplaatst:

Nou sorry hoor maar je zal zijn tandjes iedere paar weken op een zeer stressvolle manier gaan slijpen... Ik zeg niet dat je niks voor hem over hebt maar ik vind dat je best wel wat meer mag doen om hem op een humane manier te helpen. Mijn konijnen zijn ieder al zo´n 500 euro ´waard´ qwa DA bezoeken en ze zijn nog erg jong, tuurlijk hoeft niet iedereen dat te doen. Dat zeg ik ook niet. Ik vind het gewoon schokkend dat je schrijft dat je zelf maar gaat knutselen met je konijn. Ik denk dat de meeste dat wel vinden hier (maar ik ga geen woorden in de mond leggen), alleen ik zeg het vrij bot en direct. Daar voor verontschuldigde ik me ook (zie bericht!).

Een konijn van 6 is nog echt niet oud hoor! Een konijn kan makkelijk de 10 halen, dus ik zou nog gewoon de operatie laten uitvoeren.

Geplaatst:

Tjeempiedepeempie... konijntjes zijn niet zulke makkelijke huisdieren is mij nu wel duidelijk.

Ik zal zo in mijn eigen topic over mn ram die niet eet wat zetten over mijn bevindingen van de da die als konijnen da werd aanbevolen op konijnen.nl... Kostbare Nijntjes als ze wat mankeren...

Zelf kan ik het me ook absoluut niet veroorloven om zoveel da kosten te hebben en ik weet ook niet wat ik ga doen als bij mijn konijn 'olifantentanden' als diagnose gesteld word...

Lastige situatie dus!

Over Oscar wil ik als niet kenner toch mijn mening kwijt, want het is zelfs voor een leek duidelijk dat de 'beet' van een gebit zeer belangrijk is... zelf slijpen is m.i. dus ook absoluut nooit een optie!

Hoe lief ook bedoeld, maar het is qua idee enkel een creatieve oplossing voor een portomonnee probleem.

En ik zou het willen vergelijken met een bezoek van jouzelf aan de mondhygienist, als je dat niet kunt betalen gaat je vader toch ook niet met een stuk gereedschap jouw gebit opschuren?

Sterkte ermee.

Geplaatst:

Hallo!

Iedereen, bedankt voor de reacties en tips en sorry voor m'n aanvallende positie tegen anderen..

Ik kom vlug wat posten want ik heb redelijk veel werk voor school en ik heb m'n handen vol met Oscar:

Maandag zijn we naar een andere en veel betere DA geweest en we hebben alles verteld over Oscar. Ze heeft me alles mooi uitgelegd terwijl ze hem onderzocht (en blijkbaar heeft hij ook parasieten, vandaar de schilfers en haaruitval op z'n rugje). Ze heeft het abces opgesneden en uitgespoeld en ze heeft me uitgelegd hoe ik hem de komende weken moet verzorgen. Gelukkig heeft hij geen gebitsprobleem (enkel zijn voortanden waren wat te lang, maar die hadden we.. tja,.. zelf al bijgeslepen. De DA zei dat de tanden nu wel mooi op elkaar stonden.) en het abces had waarschijnlijk te maken met iets aan zijn kaakbeen.

Oscar is echter zeer zwak nu en eet niet zo veel (gelukkig keutelt hij wel nog en ik heb ook hooithee gemaakt - heb ik hier ook ergens gelezen), dus ik heb hem, na nog een bezoekje aan de DA vandaag, binnengezet. Ze heeft me ook een pippetje meegegeven om hem te dwangvoeren en morgen ga ik na school om Olvarit wortelpapjes (en Nutrilon Soya Plus) en ik ga zelf z'n biks pletten. Hopelijk slaat hij zich er door.. hij is erg mager, maar een echte vechter dus ik zal ook blijven vechten. Nu is m'n voornaamste zorg: zorgen dat hij verdikt!

Groetjes en ik zal later op elke reactie persoonlijk antwoorden!

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .