Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Nee hij moet niet die handdoek opeten want dan heb je straks een nieuw probleem.

Het klinkt wel goed zoals je het doet!

Inderdaad gewoon lekker goed droog maken en dan komt dat wel goed denk ik. Over dat scheiden zou ik me niet te druk maken, ik heb het hier wat rigoureus moeten doen, maar ik zou Knuffie gewoon even lekker laten spelen in de grote ren. Hier gaat het heel goed sinds Doortje gewoon de tijd krijgt om haar energie kwijt te kunnen.

Welke zalf heb jij nu? Ga je er nog mee naar de DA of kijk je het zelf aan?

Geplaatst:

Ik gebruik bij beginnende sore hocks (mijn voedster heeft er last van af en toe) calendulan zalf, zonder badjes ofzo, maar hier zou ik zeker even mee naar de dierenarts gaan. Wel fijn dat je al verbetering merkt.

Biotex gebruikte ik wel bij konijnen, maar dan bij urinebrand. Dan werkt het erg goed. Maar de huid moet nu idd juist niet zacht worden.

Geplaatst:

Net weer even gekeken. Gaat beter. Weer zalf er op gesmeerd. Even geen badje gedaan. Het zag er schoon uit.

Het vervelende is dat ze sinds vanochtend vechten. Nooit eerder gezien. Achter elkaar aan. Plukken haar van beide. Rijden op elkaar. Zowel de voedster als de ram. Even duidelijk de rangorde bepalen. Ik heb nog niet ingegrepen. (kost wel moeite, want het gaat er hard aan toe) Wel net dribbel gecontroleerd op wondjes. Die had hij gelukkig niet.

En alles even open gezet (rennen). Dribbel loopt niet meer mank.

Zo het kunnen komen door de dettol lucht. Dribbel ruikt natuurlijk ineens anders.

Ik ga zeker nog contact opnemen met de dierenarts. Als is het maar even op te kijken of het inderdaad shore socks zijn of toch gewoon een wondje. Alleen twijfel ik of ik nu daar echt vrij voor moet nemen. Ik benadeel dan behoorlijk een klant. Mischien kan ik s'avonds komen. Dan kost het maar meer. Dat maakt me echt niets uit. Of ik kan tot woensdag wachten dan ben ik vrij. Maandag bel ik in ieder geval om te overleggen. Misschien kan ik de foto's even mailen. Dribbel vindt het echt afschuwelijk in de reisbox dus ik denk echt wel twee keer na om te reizen met hem. Ik neem dan zeker knuf ook mee.

Vanavond nog een keer controleren. Helaas lukt een foto niet omdat ik alleen ben vanmiddag. Als het nog licht is als mijn man thuis komt. Dan kunnen we een poging wagen.

Geplaatst:

Ja het kan best eens door de dettol lucht komen. Dan ruikt je konijn toch ineens even anders.

Verder wat ik mee heb gemaakt, was dat er eigenlijk niets hielp tegen de beginnende sore hocks

van Pummel. Ik smeerde de paw wax, maar daar werd het niet beter mee. Echter toen ik stopte

met het smeren om het soepel te houden, is het vanzelf overgegaan en nu zit er alweer (binnen

drie weken) eelt op z'n hakjes en groeien er weer haartjes. Maar dat zal wel per konijn verschillen.

Het is een beetje dubbel: aan de ene kant moet je zorgen dat het niet scheurt door het soepel

te houden, aan de andere kant kan er zich geen eelt vormen als het vochtig blijft.

Geplaatst:

Zo even een update. Vanochtend alleen zalf gesmeerd. Meteen alle pootjes nagekeken en op het andere pootje zit er ook een plekje. Precies op dezelfde plek. Dus echte sore socks. Vanmiddag om 17:30 kon ik terecht bij onze dierenarts. Dribbel is helemaal nagekeken. En tot onze grote schrik is hij heel erg afgevallen. We hadden wel gezien dat hij afgevallen was maar niet zo veel. 300 gr. Hij is van 1,6 naar 1,3 kg. gegaan. Meteen even Knuf gewogen. Die had ik voor ondersteuning van Dribbel mee genomen. En die is dus aangekomen. Iets. Terwijl zij wat moest afvallen.

De pootjes bekeken. De dierenarts gaf me een compliment over de behandeling van het weekend. Maar ze wil dat hij i.v.m het afvallen aan de AB(Enrofloxoral) gaat en de pijnstillers (Caprofen) voor 5 dagen. Ik voel me best wel schuldig dat hij zo afgevallen is. Ik heb hem altijd goed in de gaten gehouden met eten. Maar blijkbaar eet Knuf toch meer. Een paar weken geleden heb ik hem ook een paar weken gescheiden laten eten. Maar ik merkte dat hij graag samen met knuf wilde eten. Ik maak me nu nog meer zorgen.

Ik heb even geoefend met medicatie geven. Ik geef kleine baby's wel vaak medicijnen maar dit is toch wel echt anders.

Morgen gaat mijn man een plank kopen. Die gaan we lakken met jacht lak. Zodat er geen grondvocht erin kan trekken. En die leggen we dan onderin. Ze eten allebei momenteel minder hooi. Dus ik ga morgen even hun favoriete hooi kopen.

Nou spannend. Kan ik nog iets doen? De antibiotica is erg naar voor zijn darmen natuurlijk. Het vechten heb ik vanmiddag niet meer gezien. Dus dat lijkt waarschijnlijk door de dettol lucht te komen.

Alle tips zijn welkom

Geplaatst:

Misschien kun je Dribbel wat extra bijvoeren, als je hem er toch al even uit moet halen om zijn pootje te verzorgen. Ik heb dat ook een tijd gedaan met mijn jongste (die groeide nog en moest extra eten) en ook met de oudste nu. Dat werkt over het algemeen prima.

Voel je niet schuldig over het afvallen, dat kan ook zo snel gaan. Komt wel goed. Succes ermee!!

Geplaatst:

Ik zit er ook inderdaad aan te denken om een extra voedingsmoment in te lassen. Tussen de middag voor het groenvoer. Ik ga Dribbel morgen even thuis wegen zodat ik hem thuis ook in de gaten kan houden. Nog meer tips om een konijn aan te laten komen.

Groetjes Sigrid

Geplaatst:

Ik weet niet wat er precies in jachtlak zit, maar laat de plank wel heel erg goed drogen en uitharden voor je hem in het hok legt, want verfdampen kunnen heel giftig zijn voor konijnen.

Aan laten komen die je met meer biks. Als het echt ernstig is en het moet snel, dan kan je je DA ook vragen wat hij vind van bijvoeren met Juvenile. Dit is superhoog in calorieƫn en het gewicht vliegt er echt aan.

Geplaatst:

Dat eerste was ik inderdaad van plan. Vanavond de eerste laag, woensdag de 2e laag, donderdag de laatste laag. En dan vrijdag en zaterdag de hele dag in de schuur. Dan moeten we volgens mij een heel eind zijn. Zondag aan het eind van de dag hem er in leggen is ook nog een optie.

We hebben van alles bedacht, maar ik denk dat dit de beste oplossing is.

Vanochtend had ik echt moeite om hem te pakken. Het vertrouwen wat ik in een half jaar had opgebouwd is helemaal weg. Dat vind ik wel jammer. Hij nam gelukkig zijn medicijnen goed in. En ook de zalf liet hij goed toe.

Ik ga hem elke dinsdag wegen. En als het met de ss goed is gegaan en hij weegt iets meer, gaan we door. Anders neem ik contact met de dierenarts op voor misschien die Juvenile te geven. Ik geef hem nu 2x 30 gram ss. Dat ging vanochtend helemaal op. Het dubbele van wat hij voorheen kreeg. Alleen nu even goed in de gaten houden of hij goed hooi blijft eten en zijn blindedarm keutels blijft eten.

De dierenarts hield aan als normale hoeveelheid 30 gram per kilo. Ondanks dat het ss is. Hij moet 1,5 kilo wegen, dus dan kom ik op 45 gram per dag. Maar ik gaf 30 gram per dag. Omdat het ss was. Knuf heeft ook duidelijk minder nodig. Dus voorlopig gescheiden eten. Het groen laat ik ze lekker samen eten. Misschien heeft hij nog wel meer nodig, maar ik wil het rustig opbouwen. Hij heeft er nu ook niks aan om ineens zijn blindedarmkeutels niet meer op te eten. Die zijn ook erg belangrijk. Even de komende dagen goed in de gaten houden hoeveel hij eet.

Bedankt voor de tip

Geplaatst:

Voel je niet schuldig, de dierenarts zei toch juist dat je het goed hebt gedaan?

Konijnen vallen soms af, of komen aan en soms is dat meer dan je denkt.

Ik zou hem tijdens het verzorgen gewoon wat extra brokjes geven. Dan denk ik dat het allemaal wel weer goed komt.

Succes!

• 4 weken later...
Geplaatst:

Even een upje

De sore socks zijn bijna over. Er groeit alweer haar overheen. Helaas gaat het verder niet goed zo met onze dribbel. Hij was erg afgevallen en komt niet aan. Ja 80 gr in 3 weken tijd. Dat is niet erg veel. Daarbij zie ik hem nooit meer hooi eten en eet hij steeds langzamer zijn biks. Daarom dacht ik dank zij bunnybunch meteen aan zijn kiezen. Vandaag naar de dierenarts geweest en inderdaad 1 kies is doorgegroeid. Ik heb hem net weg gebracht. Hij gaat een nachtje logeren met dwangvoeding en morgen om 11:00 gaat hij onder narcose. Voor het weg slijpen van zijn kies. Vind het erg spannend. Maar hij is wel in goede handen.

Geplaatst:

Vandaag was de ingreep. Er zijn meerdere haken verwijderd en een kies. De narcose is goed gegaan. Alleen meneer eet niet . Critical Care mee gekregen. Hij moet nu eten. Spannend. Ik open even een nieuw topic voor advies.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .