Lydiaa Geplaatst: 4 maart 2011 Geplaatst: 4 maart 2011 Hallo allemaal, Ik heb een hele stomme vraag : kan mijn konijn snot krijgen, omdat ik verkouden ben?Ik loop heel de dag te snotteren en te hoesten. Daarom was ik elke keer mijn handen voorik Pummel aai of eten geef. Kan het zijn dat hij snot van mij kan krijgen of heeft dit met een heel andere bacterie te maken? Alvast bedankt. Liefs,Lydia
mystique Geplaatst: 4 maart 2011 Geplaatst: 4 maart 2011 Mijn dierenarts toenertijd, maar absoluut niet KK of konijn-geïnteresseerd, zei toen dat dat inderdaad kon. Net als bij buikgriep bv, dat kan je ook makkelijk op je dieren overzetten, konijnen, honden, ... Maar of het klopt weet ik niet.
Lydiaa Geplaatst: 4 maart 2011 Auteur Geplaatst: 4 maart 2011 Dan hoop ik heel erg dat dat niet zo is, maar toch lijkt het me wel gek. Ik ben benieuwd wat andere mensen ervan zeggen. Bedankt voor je reactie in ieder geval!
roomie Geplaatst: 4 maart 2011 Geplaatst: 4 maart 2011 hmm , dan zullen wij het ook kunnen krijgen van konijnen?ik weet niet, al op internet gezocht?
roomie Geplaatst: 4 maart 2011 Geplaatst: 4 maart 2011 http://www.goeievraag.nl/vraag/konijn-aansteken-verkoudheid-griep-andersom.108911
Rian Geplaatst: 4 maart 2011 Geplaatst: 4 maart 2011 Ik kan het me niet voorstellen. Het is een bacterie die overgedragen wordt van mens tot mens, niet van mens tot dier of omgedraaid.
Lydiaa Geplaatst: 4 maart 2011 Auteur Geplaatst: 4 maart 2011 Nee, inderdaad. Maar op de ene site vind ik: bij de mens wordt griep veroorzaakt door een virus en bij konijnen wordt snot veroorzaakt door een bacterie, dus kan het niet overgedragen worden. Maar op een andere site vind ik iets van dat een bacterie of virus kan muteren en daardoor wel overgedragen kan worden?
roomie Geplaatst: 4 maart 2011 Geplaatst: 4 maart 2011 ik weet het niet,maar lijkt me niet, want dan zouden veel konijnen ziek zijn.maarja jij hebt natuurlijk pummel op je kamer.wordt het van konijn naar konijn overgedragen?ikzal is even kijken (voor mezelf:P)
Laura1984 Geplaatst: 4 maart 2011 Geplaatst: 4 maart 2011 Mijn DA (wel KK) zei dat het niet kan omdat het inderdaad bij mens/konijn door een ander virus/bacterie veroorzaakt wordt.
Bianca Geplaatst: 5 maart 2011 Geplaatst: 5 maart 2011 Okay, ik ben geen professional, dus als ik ernaast zit, dan corrigeer mij gerust. Maar dit is wat ik mij heb laten leggen door een micro-bioloog toen vorig jaar de Mexicaans griep heerste:De meeste virussen zijn inderdaad 'soort-specifiek'. Dus zowel mensen als dieren kunnen bepaalde ziektes krijgen maar in principe kunnen ze elkaar niet aansteken. Daar is een uitzondering op en dat zijn virussen die zich zodanig muteren dat ze ineens wel menselijke lichamen kunnen aanvallen. Maar dat is vrij uitzonderlijk en meestal hoor je er ook meteen van, want een dergelijk virus is zo nieuw dat mensen er nog geen anti-stoffen tegen hebben en in het begin gaan mensen daar dan ook vaak aan dood. De vogelgriep in Azië van een aantal jaar geleden is zo'n voorbeeld en de varkensgriep van vorig jaar, die wij tot 'Mexicaanse griep' hadden omgedoopt hier in Nederland. Herinner je je die paniek? Dus zo vaak en zo makkelijk gebeurt dat niet hoor. Dus je hoeft niet zo bang te zijn dat jij je konijn besmet of andersom, maar een goede hygiene bij ziekte (goed je handen wassen) van zowel jezelf als je konijn kan natuurlijk nooit kwaad.
michaela23 Geplaatst: 5 maart 2011 Geplaatst: 5 maart 2011 Nou, als het echt zo was dat mensen dieren konden aansteken en ook andersom, nou dan waren Denzel en Zwartje vaak verkouden geweest.
mystique Geplaatst: 5 maart 2011 Geplaatst: 5 maart 2011 Het is niet dat je je konijnen telkens jij een verkoudheid hebt, aansteekt, net zoals je niet iedereen waarmee je in contact komt als je verkouden bent, aansteekt. Veel hangt af van de weerstand van de dieren of personen.
Bianca Geplaatst: 6 maart 2011 Geplaatst: 6 maart 2011 Oh en dat is ook nog een verschil, mensen worden verkouden van virussen. Konijnen worden blijkbaar 'verkouden' van een bacterie. Want anders zouden DA's geen AB geven bij snot, want AB werkt allen op bacterieën en niet of virussen...
Lydiaa Geplaatst: 6 maart 2011 Auteur Geplaatst: 6 maart 2011 Dankjewel voor de reacties. Ik heb ook nog niks aan Pummel gemerkt gelukkig!
Aanbevolen berichten