Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo allemaal,

Zoals sommigen van jullie weten is het een tijdje niet goed met Wabbertje gegaan. (Wabbertje is een gecastreerde voedster van 6 jaar)

Ze raakte twee keer gekwetst door moeilijkheden in de groep van 4, en werd ook nog eens ziek. Ik moest ze uit de groep halen, voor haar eigen bestwil en gezondheid.

Ze werd helemaal geinstalleerd op mijn kamer; een kooi met een grote ren eraan, maakte haar dolgelukkig. Maar het viel mij op dat ze steeds reutelde in haar slaap (wat piepen/kreunen). Daarbij draaide ze met haar kopje en begon ze met haar lijfje te wiegen. Ook knarsetandde ze af en toe.

We hadden het nog steeds in ons hoofd dat er eventuele uitzaaiingen zouden kunnen zijn in haar longen. Bij haar castratie werden namelijk tumoren in haar baarmoeder gevonden. Een baarmoederonderzoek (om te kijken of de tumoren goed of kwaadaardig waren) lieten we niet doen, ivm de kosten. Uitzaaiingen waren niet uitgesloten.

We wilden toch zeker weten dat ze die al dan niet in haar longen had, en daarom hebben we een afspraak laten maken om een foto van haar longen te laten nemen, wat vandaag was.

Vooraleer mijn ma haar ging afzetten bij de dierenarts, vond ik wat vreemde mest. Het leek op blindedarmkeuteltjes, maar het was iets wat ik nog niet eerder gezien had. Ik dacht dat ik er geen kwaad mee kon doen met de mest mee te geven.

Vanavond om 6 u konden we haar terug ophalen.

De dierenarts kon ons gelukkig verlossen met goed nieuws! Er was geen sprake van uitzaaiingen. De longen waren juist heel zuiver en waren perfect in orde. Hij heeft dan ook eens een foto getoond van een konijn waarbij er wel uitzaaiingen waren, om het verschil te tonen, daar waren hele grote bollen te zien. Je kon zelfs het hart niet meer zien, het zal helemaal vol.

Tijdens dat ze sliep, heeft hij ook haar tandjes bekeken, en dat was ook helemaal in orde, alles slijt mooi af.

Maar dan heeft hij ook 'die vreemde mest' onderzocht. Hij heeft het getest op coccidiose en nog iets, dat testte negatief. Dan heeft hij ook een uitstrijkje gedaan waaruit bleek dat ze een darmontsteking heeft. Er zou een onevenwicht in bacteriën zijn (ik heb zoiets verstaan). Gelukkig is het gemakkelijk te verhelpen. Ze moet gedurende 5 dagen 2 x per dag capsules krijgen.

Ook is Wabbertje bijgekomen. Een paar dagen geleden was ze 30 gram bijgekomen, maar nu is het al 50 gram geworden! We gaan erop vooruit!

Het reutelen is nog niet te verklaren. Ik hou het natuurlijk verder goed in de gaten, maar iets aan haar longen is uitgesloten, ik ben natuurlijk héél erg opgelucht.

Het feit dat ze ziek werd, is volgens mij toch te wijten aan de groepsdruk en/of de stress door de groep. Stress kan immers veel met een konijntje doen. Ze is duidelijk op haar gemak nu.

Naast het darmprobleem, vind ik het zeer goed nieuws dus kon ik het natuurlijk niet laten om het met jullie te delen :D

Vele groetjes Lara.

Geplaatst:

Wat ontzettend fijn! Was er wel een beetje bang voor, voor uitzaaiingen, met dat gereutel.. Maar dit is goed nieuws! :D hopelijk is die darmontsteking ook gauw verholpen.

Geplaatst:

Oohh, wat fijn om te horen zeg dat ze geen uitzaaiingen heeft.

En idd, hopelijk is ze gauw van die darmontsteking af. En ik ben erg blij dat ze nu weer op haar gemak is, en dat ze ook is aangekomen. :D

Go, Wabber, Go.

Geplaatst:
ah super dit,

nu weet je het ook zeker,

hebben ze bij de castratie alleen de eierstokken weggehaald?

Nee hoor, alles er meteen uit. Ik heb het bij Inge Thas laten doen, en zij halen sowieso de baarmoeder uit, als de konijntjes ouder zijn dan 1,5 jaar.

Geplaatst:

Geweldig, dat je zulk goed nieuws hebt gekregen. Wat zul jij in de zenuwen hebben gezeten vandaag. Gelukkig, dat Wabbertje geen uitzaaiïngen heeft in de longen. Hopen, dat de capsules snel werken, zodat haar darmen weer tot rust komen. Wat een nijntje al niet voor lichamelijke narigheden kan krijgen van stress.

Wel vreemd, dat dat ze zo reutelt terwijl er niks aan haar longen te zien is. Zou het misschien te maken kunnen hebben met het feit, dat ze in een andere kamer zit dan eerst. Misschien is de lucht in jouw kamer droger dan ze gewend is? Of is het er juist vochtiger? Warmer? Stoffiger? Tja, ik zeg ook maar wat hoor. Negeer me maar gewoon als ik hier volledig uit mijn nek zit te lullen :yes: :mdr:

Geplaatst:

Wabbertje eet precies wel wat minder nu. Tegen de avond, rond deze tijd, is ze normaal veel actiever en nu zit ze in een hoekje.

Kan het zijn dat ze toch pijn heeft door die darmontsteking, en moet ik dan pijnstilling geven ?

Geplaatst:
Geweldig, dat je zulk goed nieuws hebt gekregen. Wat zul jij in de zenuwen hebben gezeten vandaag. Gelukkig, dat Wabbertje geen uitzaaiïngen heeft in de longen. Hopen, dat de capsules snel werken, zodat haar darmen weer tot rust komen. Wat een nijntje al niet voor lichamelijke narigheden kan krijgen van stress.

Wel vreemd, dat dat ze zo reutelt terwijl er niks aan haar longen te zien is. Zou het misschien te maken kunnen hebben met het feit, dat ze in een andere kamer zit dan eerst. Misschien is de lucht in jouw kamer droger dan ze gewend is? Of is het er juist vochtiger? Warmer? Stoffiger? Tja, ik zeg ook maar wat hoor. Negeer me maar gewoon als ik hier volledig uit mijn nek zit te lullen :yes: :mdr:

Hehe, misschien wel, ik heb verder ook geen idee. Maar aangezien ze knarsetande had ze misschien pijn ? En misschien dat ze ook reutelde uit pijn ? Het is een rare combinatie, maar ik probeer toch te zoeken hoe het precies komt.

Ik vind het ook super fijn dat haar longen oké zijn :D

Geplaatst:

Zou het misschien een mogelijkheid zijn, dat ze niet loopt te knarsetanden van de pijn, maar uit benauwdheid? Omdat ze ook haar kopje soms wat schuin houdt. Als ik het benauwd heb, wurm ik mezelf ook in de raarste houdingen om mijn longen gevuld te krijgen. Als zij misschien last van benauwdheid heeft door de atmosfeer (om het zo maar even te noemen) in je kamer, dan zou reutelen wijzen op de moeilijke ademhaling en het koppie scheef houden en knarsetanden wijzen dan op de benauwdheid en het ongemak.

Geplaatst:

Dat zou wel een goede verklaring kunnen zijn. Maar dan verklaard dat het rochelen niet toen dat ze ziek werd (toen zat ze buiten). Dat harde rochelen hoor ik wel niet meer sinds ze binnen zit.

Wabbertje is zo'n dankbaar konijntje, ze is altijd zo blij als ik mijn kamer binnenkom !

Geplaatst:

Hihi, alle dierenartsen waar ik tot nu toe geweest ben zeggen altijd 'Wabber', maar het is WabberTJE, haha.

Het gaat redelijk met haar, ze eet goed, dus ik mag niet klagen.

Het is wel nogal een drama om die capsules te geven. Ik moet het oplossen in water (het is een poedervorm) en dan met een spuitje opzuigen. Pff zelf met een klein konijntje blijft het lastig! Er vliegt ook het een en ander naast haar mondje omdat ze soms gewoon niet 'slikt', ze laat het gewoon uit haar mondje lopen. Dus met zo weinig mogelijk water oplossen... Ze is dan natuurlijk wel boos enzo, maar als we eventjes een pauze nemen, geeft ze me wel voortdurend likjes :love:

Ik moet het nog 4 dagen 2 keer per dag geven, dus hopen dat de dagen snel gaan, dat ik haar daar niet meer mee moet lastig vallen.

Geplaatst:

ow oke ja las dus over baarmoederproblemen daarom.

fijn dat het al beter gaat.

en die medicijnen geven, ja heb ik ook altijd een hekel aan gehad.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .