Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hey

Om half 5 ging ik de konijnen eten geven en ik vond Filou met zijn oogjes half dicht in zijn wc. Eten wou hij ook niet. Hij heeft al eens eerder gas gehad dus ik heb hem meteen binnen gezet en de dierenarts gebeld. Die zei dat ik primperan en imonogas moest geven. Dat heb ik gedaan, maar is het niet vreemd om een konijn menselijke medicatie te geven?

Het helpt wel. Hij eet al weer en er ligt net een hele lading keutels. Hij is ook zeer levendig. Het gaat dus goed. Maar hoe zit het nu met die menselijke medicatie.

Geplaatst: (aangepast)

Primperan wordt voor konijnen ook gebruikt. Althans, de werkzame stof is hetzelfde. Heb het in een noodgeval ook wel voor konijnen gebruikt. Maar ik snap eigenlijk niet zo dat een dierenarts dit mee geeft.

Imonogas ken ik niet, even Googlen..

edit; Ik zie het al, werkzame stof is simethicone. Wordt door de één aangeraden, anderen beweren dat het niet veel toevoegd en er zijn ook mensen die het gebruik ervan sterk afraden.. Ik heb gemerkt dat ook de meningen van goede dierenartsen hier over verdeeld zijn..

Ik kies er zelf voor om bij gas pijnstilling en darmstimulerende middelen (Primperan valt daar onder) te gebruiken en de simethicone links te laten liggen. Maar zoals ik zei, daar denkt niet iedereen hetzelfde over.

aangepast door Dollie
Geplaatst:

In ieder geval heeft het goed geholpen. Pijnstilling heb ik niet in huis maar ik heb het wel besteld. Zal ik dat volgende keer (hopelijk is die er niet) gebruiken samen met primperan. Ik ben wel zeer tevreden over deze dierenarts. Ik vind het fantastisch hoe hij konijnen aanpakt als ik vergelijk met mijn vorigen, niet kkda.

Geplaatst: (aangepast)

(Even ter verduidelijking, Equate en Infacol bevatten dezelfde werkzame stof als Imonogas. Simethicone dus :P)

aangepast door Dollie
Geplaatst:

Dat is niet gek hoor, dat je medicijnen voor mensen aan je konijn moet geven. Er zijn heel erg weinig medicijnen die speciaal voor konijnen of haasachtigen zijn.

De meeste medicijnen die gebruikt worden zijn eigenlijk voor honden of katten, maar het beste ontworm- en anti-EC-middel Panacur is eigenlijk voor schapen; en Toltrazuril, het beste medicijn tegen Coccidiose, is eigenlijk voor terrariumdieren; en het calorierijke dwangvoer Juvenile is eigenlijk oor vogels. Dus waarom niet iets voor mensen?

We zijn tenslotte net als konijnen ook zoogdieren, dus heel veel van onze lichamen en hun werking lijkt op elkaar, al lijken we aan de buitenkant niet zo erg op elkaar!

Dat wil echter niet zeggen dat je alle medicatie voor mensen (of andere dieren) zomaar aan je konijn kunt geven, want we lijken wel veel op elkaar, maar zijn op sommige gebieden toch juist weer heel erg verschillend! Zo zijn mensen (en honden) omnivoren, katten zijn carnivoren en konijnen (maar bijvoorbeeld ook koeien, schapen, olifanten en giraffen) zijn herbivoren, dus het verteringssysteem is heel anders.

Dus alleen medicatie geven die je KKDA je voorschrijft, maar je hoeft dus niet te schrikken als er op het doosje staat dat het eigenlijk voor een anders soort dier (of mens) bedoeld is.

:yes:

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .