Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo allemaal!

Zoals sommigen hebben kunnen lezen begint me lieve kleine Juul nu ook te snotteren. Joep heeft het ook al (zie topic "Joep heeft (chronische) snot) en heeft misschien de kleine aangestoken.

Om half 4 kan ik bij de KK DA terecht. Ben enorm benieuwd wat er uit komt. Ben er nu gelukkig op tijd bij dus ik verwacht dat het meevalt.

Gelijk laat ik 'het echtpaar' vaccineren voor myxo en VHS, dus Joep gaat gezellig mee....

Ik hou jullie op de hoogte!!!!! Wish us good luck.... :mdr:

Geplaatst:

Bedankt voor alle reacties!

Het valt inderdaad allemaal mee. Ter preventie mag Juul deelnemen aan de AB kuur van Joep, maar dan met 0,6 ml i.p.v. de 0,75 ml die Joep heeft. Juul is kleiner en lichter, vandaar. Dit heeft de arts besloten omdat de pasteurella bacterie erg besmettelijk is.

Verder zag ze er goed uit. Nog wel wat aan de slanke kant, maar ik hoefde me nu geen zorgen te maken omdat ze nog erg jong is (8 mnd).

Mijn 'vorige' niet KK DA raadde aan ook echt na 5 weken (deze week = 5e week geleden) haar tanden te laten knippen. Juul heeft namelijk last van olifantstanden. Gisteren dus ook naar de tanden + kiezen gekeken maar daar was gelukkig nog niks mis mee. Wel moest ik het goed in de gaten blijven houden omdat ze wel heel erg jong is om nu al te laten knippen. Conclusie: aangeboren afwijking. Prima. Gelukkig zijn lange tanden geen groot probleem, zolang je er maar goed op blijft letten. En dat doe ik!! Ook schrok hij er van dat de tanden waren geknipt. Dit schijnt een nare en pijnlijke ervaring te zijn voor een konijn. Normaliter wordt er een pijnstiller meegegeven. Dit is mij toendertijd niet verteld en vooral niet meegegeven. Mijn KK DA kiest zelf altijd voor slijpen. Ondanks dat ze in een roesje gaan is dit wel de meest konijnvriendelijke manier en de tanden groeien, naar zijn eigen ervaringen, minder snel. Tenzij de eigenaar per se een knipbeurt wil.

Jeetje, dus ik ben weer wat wijzer geworden. In grote lijnen was me dit allemaal wel bekend, maar niet de waarom. Gelukkig weet ik dat nu wel.

Betreft het vaccineren: Joep was in een prima gezondheid en sterkte dat hij de vaccinaties aan kon. En inderdaad; een ziek zwak konijn mag geen vaccin. Ik kreeg de bijsluiter mee van myxo en daar stond het ook in. Hetzelfde goldt voor Juultje.

Hierbij kreeg ik ook een wijze les: hij vond dat het vaccineren met myxo niet veel baat had. Konijnen krijgen dan puur myxo binnen en worden nooit helemaal afgeweerd voor de ziekte. Het schijnt dat myxo zich elke keer weer aanpast, het blijft nooit hetzelfde. Dus het kan maar zo zijn dat mijn konijnen nu tegen de huidige vorm van myxo bestendig zijn, maar dat over 3 mnd de ziekte zich heeft aangepast tegen het vaccin.

Het was nogal een wetenschappelijk en biologische uitleg, ik hoop dat jullie het snappen, haha :mdr:

Al met al: met Joep ging het prima! + vaccinatie voor VHS en myxo gehad. Juultje: tanden in de gaten houden, het gewicht naarmate ze ouder wordt, meedoen met de AB kuur van Joep (= sowieso bijna klaar), vaccinatie voor VHS en myxo.

Zo, mijn konijnen kunnen er voorlopig weer tegen. :party:

Geplaatst:

Fijn dat het meegevallen is. Nog een reden waarom je tanden niet mag knippen is omdat ze dan splijten. Als je vaak moet laten slijpen kun je erover nadenken om de tanden te laten trekken, dan is je konijn van het probleem af.

Geplaatst:
Fijn dat het meegevallen is. Nog een reden waarom je tanden niet mag knippen is omdat ze dan splijten. Als je vaak moet laten slijpen kun je erover nadenken om de tanden te laten trekken, dan is je konijn van het probleem af.

Klinkt zo zielig, een konijn zonder voortanden.. hihi. Dan is het geen knaagdier meer. Maar het klopt wel wat je zegt. Gelukkig is Juul nog niet zover om daarover na te denken, wel een punt om in de toekomst in me achterhoofd te houden.

Geplaatst:
Klinkt zo zielig, een konijn zonder voortanden.. hihi. Dan is het geen knaagdier meer. Maar het klopt wel wat je zegt. Gelukkig is Juul nog niet zover om daarover na te denken, wel een punt om in de toekomst in me achterhoofd te houden.

Een konijn is sowieso geen knaagdier ;)

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .