malika117 Geplaatst: 2 maart 2011 Geplaatst: 2 maart 2011 Hoi ik had twee konijnen (franse hangoren) broer en zus. Allebei drie en een half jaar oud. Vorige week is het vrouwtje overleden aan gezwellen aan haar darm. Het mannetje zat er maar verslagen bij en deed niet veel meer. Ik ben ook nog eens afgelopen maandag verhuisd en heb gisteren een nieuw konijntje uit het asiel gehaald. Nu heeft hij weer een vriendje erbij. Dit gaat wel goed zo samen alleen wilt mijn konijn nog steeds geen biks meer eten. Misschien is het wel gewoon stress voor hem geweest, eerst zijn zusje dood daarna verhuizen en een nieuw konijn erbij. Hij eet wel hooi en drink zo af en toe wat. Ik had hem gister ook een klein stukje wortel gegeven en twee blaadjes witlof. Normaal krijgt hij geen groente en ik zag vandaag dat hij gelijk al diaree had. Dat zal zeker van de groente komen, is hij niet echt gewend. Maar toch wilt hij geen biks eten en ik begin me nu wel zorgen te maken om hem. Heeft iemand goede raad???
ZaZa Geplaatst: 2 maart 2011 Geplaatst: 2 maart 2011 Jeetje...ook best veel in korte tijd....Maar goed, dat vind je zelf ook wel... Het kan heel goed de stress zijn...maar misschien is dat tevens wel het meest makkelijke antwoord, de simpelste oorzaak..WAT als hij last zou hebben van haakjes op de kiezen....dat zou ook een oorzaak kunnen zijn..Ook al aan gedacht zeker ? Weet je ?Ik zou voor alle zekerheid even langs de dierenarts gaan...Stel het zijn wel haakjes, dan voorkom je een hoop gedonder...Want dan is het wachten tot ook dat mis gaat..en dat is niet de bedoeling...Mankeert hij niets..dan weet je dat....Mag je in alle rust de stress de schuld geven... Heb je een goede dierenarts ?We hebben hier een lijst met konijnkundige dierenartsen...
malika117 Geplaatst: 2 maart 2011 Auteur Geplaatst: 2 maart 2011 Ik zat zelf ook al aan haakjes te denken maar ja omdat hij natuurlijk in een korte periode veel heeft meegemaakt ga je gelijk aan stress denken.Ik heb om vier uur vandaag een afspraak bij de dierenarts, ik hoop dat het niet ernstig is
Niek Geplaatst: 2 maart 2011 Geplaatst: 2 maart 2011 Omdat hij wel hooi en groenvoer eet zou haakjes mogelijk kunnen zijn. Konijnen gaan dan eerst het harde voer vermijden ...
ZaZa Geplaatst: 2 maart 2011 Geplaatst: 2 maart 2011 OkƩ, de afspraak is al gemaakt dus !Goed gedaan... Beter een keer voor niets dan dan je met een hoop gedoe zit.... Ik heb trouwens ƩƩn berichtje verwijderd i.v.m dubbelposting etc etc...
Niek Geplaatst: 2 maart 2011 Geplaatst: 2 maart 2011 Fijn dat je al een afspraak hebt gemaakt. Dan heb je iig meer zekerheid. Succes ermee!
malika117 Geplaatst: 2 maart 2011 Auteur Geplaatst: 2 maart 2011 Ik ben zo bang dat hij dood gaat, ook omdat ik zijn zusje vorige week al heb moeten inslapen. Is allemaal best hectische voor hem geweest. Is drie en een half trouwens oud voor een konijn?
ZaZa Geplaatst: 2 maart 2011 Geplaatst: 2 maart 2011 (aangepast) Voor een Fh mag je wel 5 jaar rekenen...Wel is het een beetje afhankelijk in hoeverre hij zelf sterk is natuurlijk... Die van ons is 4 jaar geworden en overleden aan een bijzonder zeldzame ziekte...Ja, dan heb je dus pech...... Zelf heb ik een beetje het idee dat FH's niet zo heel sterk zijn...Maar ja..die mening kan best gekleurd zijn door onze ervaring.... Snap wel dat je je zorgen maakt, ook voor jou best heftig natuurlijk...die zorg blijft toch hangen..Gewoon goed dat je even langs de DA gaat....Hopelijk kan hij je geruststellen of in ieder geval de oorzaak achterhalen.. En op zich eet hij wel hĆØ...Hij is niet in direct gevaar...En die diarree..ja, dat lijkt ook echt samen te hangen met dat groenvoer...Het klinkt allemaal niet zorgelijk....maar laat dat de dierenarts inderdaad maar uitsluiten.. 2 maart 2011 aangepast door ZaZa
malika117 Geplaatst: 2 maart 2011 Auteur Geplaatst: 2 maart 2011 thanks ZaZaHet is nu inderdaad afwachten wat de dierenarts gaat zeggen.
michaela23 Geplaatst: 2 maart 2011 Geplaatst: 2 maart 2011 Erg fijn dat je vanmiddag nog bij de DA terecht kunt.Heel veel succes alvast.
malika117 Geplaatst: 2 maart 2011 Auteur Geplaatst: 2 maart 2011 Nou ik ben bij de Dierenarts geweest en die zei dat hij waarschijnlijk gewoon stress heeft vanwege de afgelopen dagen. Zijn gebit zag er volgens haar goed uit alleen zijn darmen lagen wel al stil en dat was niet goed. Ze heeft hem twee injecties gegeven Ć©Ć©ntje voor de darmen om die weer op gang te krijgen en een pijnstiller. Ook moet ik hem om het uur dwangvoeren en moet ik morgen even bellen of hij gezonde keutels heeft.Ik zag hem net wel hooi eten en hij was aan zijn flesje aan het drinken dus ik hoop dat het de goede kant op gaat
malika117 Geplaatst: 2 maart 2011 Auteur Geplaatst: 2 maart 2011 volgens mij is hij nu ook wel wat actiever geworden maar dat kan ook omdat het avond aan het worden is. Blijven hopen!!
malika117 Geplaatst: 2 maart 2011 Auteur Geplaatst: 2 maart 2011 Dwangvoeren gaat echt met heel veel moeite, hij stribbelt heel erg tegen en hij wilt niet altijd slikken dus dan druipt het er weer uit. Om gek van te worden
jrjsieben Geplaatst: 2 maart 2011 Geplaatst: 2 maart 2011 Misschien op een schotel dat hij het hopelijk zelf oplikt ?Beterschap
ZaZa Geplaatst: 2 maart 2011 Geplaatst: 2 maart 2011 Als je dwangvoert met een spuit, Sluit je hand over zijn ogen/neus...je duim dus aan de ene kant, je wijsvinger aan de andere kant. OVER de neus heen dus.De spuit aan de zijkant in zijn bek stoppen...Dan kan je best een stukje verder duwen hoor...1 cm is okƩ... Wat ik bij onze FH wel deed was hem op een stoel zetten waarbij ik achter hem stond (benen een paar cm uit elkaar)Dan sloot ik mijn linker hand om zijn neus/bek heen. Mijn linkerarm ging dan automatisch over zijn rug...Met rechts spoot ik... Omdat een konijn daaraan probeert te ontsnappen, loopt hij achteruit...Dat ging dus niet, want daar stonden mijn benen....Zo had ik hem aardig onder controle.. Verder is het echt doorpakken..Wat moet, dat moet...Die houding moet je hebben.Even geen medelijden...Je konijn voelt je vastberadenheid en zal dan eerder toegeven. Ehm...Bij menig konijn ben ik er trouwens ook wel gewoon bovenop gaan zitten...Konijn op de grond tussen de benen, kop in je hand en ...Tjakka ! Wat ook goed is, om hem buikmassage te geven....Zijn buik masseren van bovenbuik naar anus..Je voelt dan vanzelf wel belletjes...die masseer je weg.. MAARIk vind het wel een beetje raar..een konijn met gas die diarree heeft.....Tegelijkertijd heb ik er ook niet zo veel verstand van...dus ga er verder weinig van zeggen... Anderen misschien ?
malika117 Geplaatst: 2 maart 2011 Auteur Geplaatst: 2 maart 2011 hij krijgt nu om het uur dwangvoer maar hij eet nog steeds niet uit zichzelf, wat moet ik nou doen???
Fluffie&Bunny Geplaatst: 2 maart 2011 Geplaatst: 2 maart 2011 Hoeveel dwangvoer geef je? Als je teveel geeft eet hij niet uit zichzelf.
bunny ranch chanty Geplaatst: 2 maart 2011 Geplaatst: 2 maart 2011 Ik rol het grote konijn in een handoek....inbakenen.Dan als een baby in je armen en dwang voeren.Ik zou de mogelijkheid stres en cocidiose ook niet uitsluiten in dit verhaal.Maar je hebt geen ciseral meegekregen om de darmen op gang te houden?
malika117 Geplaatst: 3 maart 2011 Auteur Geplaatst: 3 maart 2011 ik gaf hem 1 spuitje per anderhalf uur ongeveer, ik zie nou net dat hij wel hooi eet maar hij wil nog steeds geek biks of wat anders. Toch maar weer de dierenarts bellen
malika117 Geplaatst: 3 maart 2011 Auteur Geplaatst: 3 maart 2011 ik heb net de dierenarts gebeld en ik moet even een drankje op gaan halen wat de darmen op gang houd. ik ben benieuwd
floris en stijn Geplaatst: 3 maart 2011 Geplaatst: 3 maart 2011 ciseral misschien? Dat werkt wel goed hoor
malika117 Geplaatst: 3 maart 2011 Auteur Geplaatst: 3 maart 2011 ben net bij de dierenarts geweest en ik heb een flesje pijnstilling mee gekregen en een middel om de darmen op gang te houden. En als het morgen nog niet goed is dan moet ik weer bellen. Maar ik heb mijn twijfels of dit nog goed komt. Heb net ook met een andere dierenarts gesproken uit een andere plaats en die zei dat hij onder narcose moet om hem helemaal na te kijken. Dus ja, ben ten einde raad.
Aanbevolen berichten