Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

hallo allemaal,

ik heb een jong konijntje van nu ongeveer 9 weken oud.

ik heb haar nu zo'n week of 4(veel te vroeg bij moeder weg maar kon niet anders, zie vorige bericht hangoren). ze zit nu samen met een voedster van 11 weken en een voedster van 1.5 jaar. dit gaat prima samen en er komt binnenkort nog een gecastreerde ram bij. nu viel het me al op dat ze niet zo hard groeide maar ik dacht dat komt nog wel, heb haar zo'n week of 2 geleden gewogen en woog toen ong 800 nog iets gram. nu woog ik haar vandaag en is het nog maar 500! ze is ook echt ontzettend mager(had ik eerst nog niet zo gezien aangezien ze wat langer haar heeft). ze eet wel goed en is ook lekker levendig, maar dit is niet hoe het hoort natuurlijk. verder is er dus niets raars alleen ze is veel te mager, weet iemand wat dit kan zijn!?

groetjes

Geplaatst:

Waar ik aan denk ( wat natuurlijk 1 van de honderd opties kan zijn ) is dat ze te weinig voer binnen krijgt met eten omdat er nog 2 anderen zijn die het eten sneller wegpakken dan de jongste natuurlijk.

Je kunt hierachter komen door tien brokje neer te leggen in een bakje en kijken hoeveel brokjes de kleinste opneemt. In verhouding kan je dan prima bijhouden hoe het voedsel verdeeld wordt.

Wat hiertegen helpt is meerder bakjes eten neerzetten, of de jongste even scheiden tot ze weer op gewicht is?

Geplaatst:

Zo'n groot gewichtsverlies is wel dramatisch hoor, voor zo'n klein en jong dier.

Ik zou haar sowieso apart houden, zeker een paar weken, zodat ze terug op gewicht kan komen.

Want ofwel krijgt ze inderdaad veel te weinig voer binnen, ofwel is ze ziek, denk aan cocc bv.

Dan kan je door haar apart te houden meteen hààr keutels goed in de gaten houden, net als hoeveel ze drinkt.

Geplaatst:

Gelijk apart zetten!! ze heeft ook stres van de anderen! Een jong konijn moet je niet op deze manier samen voegen met nog 2 voedsters, ook die van 11 weken.( deze zou je samen kunnen proberen) Dit jong eet dus niet voldoende en heeft veel stres.

Pas koppelen met 4 maanden als ze ook weer helemaal lekker op gewicht is.

Geplaatst:

zo zie je maar weer, dat ik met de minste ervaring, toch vaak de goede kant op denk. Ik durf het alleen niet zo te melden, omdat er mensen zijn met veel meer ervaring.

Gelukkig is dat ook een voordeel van een forum dat er meerdere dingen over het onderwerp gezegd worden, en dat je zelf de zorg op je moet nemen. Net als de regels van het forum ook zijn. Iedereen denkt mee, maar je bent zelf verantwoordelijk voor je eigen beestjes en de gezondheid. ik heb eens met een konijntje met gas gezeten en het forum om hulp gevraagd, voor ik de eerste reactie binnen had zat ik al bij de dienstdoende arts!

Geplaatst:

oke ik zal haar apart gaan zetten dan, maar volgens mij heeft ze niet echt stress hoor, niet te zien in ieder geval, is lekker

vrolijk en ook totaal niet bang voor de andere 2. en het hok is groot genoeg om weg te lopen van de anderen mocht ze dat willen.

Geplaatst:

Konijnen laten niet snel zien wat er aan de hand is. Maar dat gewichtsverlies is echt wel een teken dat er iets goed mis is. Zet haar apart of samen met dat konijn van 11 weken en let dan heel geod op hoeveel ze eet en of haar keutels normaal zijn. Als ze plakpoep heeft onmiddellijk mestonderzoek laten doen ivm cocc. (kan dodelijk zijn voor beide kleintjes). Als ze haar kopje scheef gaat houden onmiddellijk aan de Panacur ivm EC.

Geplaatst:

is het een idee om haar in een kooi binnen het hok te zetten? het hok is daar groot genoeg voor. zo eet en drinkt ze alleen maar heeft nog wel contact met de andere konijntjes. en qua poep heeft ze een schone achterkant en met het hok uitmesten net is me ook niets vreemds opgevallen. ze eet en drinkt dus wel, want toen ik een bak voer voor haar zette begon ze wel te eten, dus melk lijkt me niet nodig toch? of wel?

Geplaatst:

Dat van die kooi in het hok is een goed idee

Dan krijgt ze alle voeding die ze nodig heeft

Tot 7 maanden mogen ze onbeperkt biks zolang ze de blindedarmkeutels op blijven eten en hooi natuurljik heel belangrijk

Geplaatst:

Op zich kan je een jong konijn ook beter niet onbeperkt voer geven hoor. Je kan het het beste aanpassen op het verwachte volwassen gewicht. Maar als ze nu ondergewicht heeft en wel haar BDK's en hooi opeet dan mag ze tijdelijk wel even onbeperkt.

Ik weet niet of de kooi in het hok haar stress verminderd of niet. Daar weet ik nog te weinig voorvan koppelen. Maar als het inderdaad stress is dan zou ik ik zelf de twee kleintjes samen zetten maar wel apart van de rest.

Ik zou in geen geval melk van konijnenbelangen geven (of welke andere soort dan ook), melk is alleen goed voor spenende konijnen en dat is ze al een tijdje niet meer.

Geplaatst:

hey,

ik heb haar net weer gewogen en de volle bak van gister was zo goed als leeg!

ze weegt nu rond 620 a 630 gram ong, en haar buikje voelde goed gevuld dus ze kreeg inderdaad gewoon

te weinig eten denk ik! ze mocht vandaag even een half uurtje uit de kooi bij haar vriendinnentjes lopen en

vond het echt niet leuk dat ze weer terug moest, maarja dat is nu eenmaal beter voor haar.

Geplaatst:

Als er geen stress is van de koppeling dan kun je haar gewoon weer bij de rest zetten, maar dan moet je haar elke dag even apart nemen tot ze wat extra voer op heeft voor je haar weer terugzet

Geplaatst:

ja ik laat haar nu een paar daagjes apart zitten, en dan zet ik haar er weer bij.

maar het lastige is dat mijn moeder sochtends voert, en ik haar nog even moet overhalen

om er bij te blijven dan:p

Geplaatst:

Oh ja.. hoop dat je je moeder kan overtuigen. Als ze een paar dagen apart gezeten heeft zet haar er dan niet zomaar bij, maar kijk even of dat wel gaat of dat je opnieuw moet koppelen.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .