Ga naar inhoud

Vinyl konijnvriendelijk of toch niet?


Bunny06

Aanbevolen berichten

Ik moet nog steeds vloerbedekking hebben voor mijn woonkamer en vinyl werd aangeraden voor konijnen. Maar ik heb net een artikel uit nov. 2010 gelezen dat er schadelijke/giftige stoffen in zitten.

Er is een groot onderzoek geweest omdat, vooral kinderen, er last van kregen.

Je kan er astma van krijgen en leerproblemen e.d. Eigenlijk teveel om op te noemen..

Nu twijfel ik dus of vinyl wel konijnvriendelijk is omdat zij natuurlijk wel 24 uur per dag erop lopen.

Ik heb Kozona en Bugs nu in de woonkamer op fleecedekens zitten en Witje en Bunny zitten in een kamer met tapijt wat nog vervangen moet worden door iets hygienischer.

Zijn hier bijv. mensen die konijnen hebben die problemen kregen door vinyl?

En wat kan ik nu als beste nemen voor in de woonkamer?

Laminaat is veelste glad.

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat vinyl veel konijnvriendelijker is dan fleece. Fleece brandt wanneer je er met je hand over wrijft, dus hetzelfde gebeurt met konijnenpootjes. Kan sore hocks veroorzaken en als ze al sore hocks hebben, het verslechteren.

Ik was als kind erg allergisch, en toen hebben mijn ouders op aanraden van de huisarts vinyl in mijn kamer gelegd, omdat het zo makkelijk schoon te maken is.

Alles is kankerverwekkend, weet je, in de wereld van vandaag is àlles slecht en ongezond. Vraag is hoeveel er van aan is, van die verhalen.

Vinyl is erg geschikt om konijnen op te houden. Net als laminaat. Okee, laminaat is glad, maar de mijne hebben laminaat in hun kamer en hebben er geen problemen mee.

Het enige nadeel aan laminaat is, dat vocht (lees: urine) in de voegen trekt en je de geur dus nooit helemaal kan verwijderen. Dat heb je dus niet met vinyl.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijnen hebben ook vinyl in hun ren en dat gaat goed. Af en toe glijden ze wat, maar niet zo erg als bij laminaat. Ze knagen er hier niet aan en als er schoongemaakt moet worden, is dweilen meer dan eenvoudig. En wat Mystique al schreef: Bij laminaat kan urine tussen de voegen sijpelen, synthetische stoffen (zoals fleec en vloerbedekking) kunnen wonden aan de pootjes veroorzaken en vinyl kun je goed stofvrij maken. Mijn konijnen zijn als de dood voor de stofzuiger, dus is het ideaal, dat ik gewoon kan vegen en dweilen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Naast vinyl is er nog een mogelijkheid: linoleum. Dit bevalt mij uitstekend als ondergrond voor de konijnen die in de keuken wonen. Linoleum is hygiënisch (bacteriostatisch), zeer duurzaam en milieuvriendelijk. Linoleum is duurder in aanschaf dan vinyl, maar ik ben er heel tevreden over.

De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat mijn ene konijn het te glad vindt, maar ze vindt álle gladde vloeren te glad. Ze loopt alleen over kleden, stoeptegels, en dergelijke. Vinyl is voor haar ook uit den boze. Ik heb voor haar wat kleedjes liggen bij de kooi.

aangepast door Suuzi
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Suuzi; Dat is de link inderdaad.

Die van mij lopen denk al zo'n 4 jaar op fleece en nergens last van en makkelijk schoon te houden.

Je vervangt gewoon de deken door een nieuwe als deze vies is.

Ik weet ook dat je tegenwoordig overal ziektes van kunt krijgen maar vinyl is wel iets waar de konijnen 24/7 met hun neus bovenop zitten..

Als het zo giftig is zoals ze vertellen dan komt dat niet ten goede voor Bugs.

Hij is sterk maar tegen gifstoffen kan hij natuurlijk niet op.

Het is een dilemma want linoleum is denk ik niet moor voor in de woonkamer, hal en de kamer van Witje en Bunny.. Het is denk ik ook niet makkelijk te verwijderen, voor het geval ik ooit weer ga verhuizen en alles eruit moet halen..

Tapijt is onhygienisch, laminaat te glad..

Van die houten planken is misschien iets stroever maar je zit nog steeds met naden waar urine tussen kan gaan zitten, al zijn mijn nijntjes zindelijk.

Het moet ook wel redelijk waterdicht zijn want je kan zelf natuurlijk ook een glas drinken omver stoten o.i.d.

Zijn hier helemaal geen konijnen met klachten van dat ze op vinyl zitten?

Geen piepende ademhaling e.d.?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je linoleum niet mooi vind, dan zou ik het beslist niet nemen! Je komt er op zich weer vanaf hoor, bij een volgende verhuizing. Linoleum kan namelijk op een isolerende ondervloer gelegd worden die makkelijk verwijderd kan worden. Zo heb ik het liggen.

Wat je ook hebt tegenwoordig: veel verschillende soorten kurkvloeren. Deze schijnen veel voordelen te hebben. Maar ik durf er haast niet over te beginnen: of dat nou jouw smaak is?

Als je voor vinyl kiest, zou je kunnen navragen bij de fabrikant welke de minste hoeveelheid schadelijke stoffen bevat. De ene soort zal meer weekmakers en lood bevatten dan de andere.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb inderdaad ook geen slechte ervaring met vinyl qua gezondheid van mijn beestjes. Ik moet zeggen, dat mijn konijnen pas een aantal maanden erop leven, maar mijn katten leven er al 5½ jaar op en die hebben nergens last van.

Wel een goed idee van Suuzi om eens na te vragen bij de fabrikant of in winkels, welk vinyl de minst schadelijke stoffen bevat. Of gewoon eens een woonwinkel inlopen en daar de verschillende soorten vloerbedekkingen bekijken. Kun je eerst eens kijken, wat je mooi vindt en dan navragen, of er bekend is, welke stoffen erin verwerkt zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .