Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Maakt niet uit, kan gebeuren toch, vandaar dat ik even snel in het topic kwam buurten, door de drukte heen haha.

Ik ben het eens met de beperkte hoeveelheid, ook nu al, want dan kan je zien wat ze eten, anders maakt het zien van hoeveelheid biks heel moeilijk.

Hier krijgen ze altijd afgepast voer en als ze het de volgende dag niet op hebben gaan de alarmbellen rinkelen, als dan konijnen samen zitten is dat iets moeilijker, maar als ze dan niet op het eten afkomen als ze het krijgen dan gaan de alarmbelletjes ook.

aangepast door Aniek
  • Reacties 55
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatst:

Dom natuurlijk dat ik helemaal was vergeten om te zeggen wie wie is. :P

Maar gelukkig heeft Aniek het aangevuld met informatie (dank je, Aniek.).

Ik heb vanochtend het gescheiden eten van 25 gr. uitgeprobeerd, maar het ging niet zo goed naar mijn idee. Ik had Pebbles bovenin het hok gedaan, met het plankje boven het trappetje naar beneden dicht. Chubby zat beneden. Allebei een bakje met 25 gr. biks gegeven.

Ze raakten alle 2 compleet in paniek toen ze gescheiden werden. Ik kon ze al niet eens uit elkaar halen (kon nét niet bij ze komen) dus mijn vader heeft (met z'n langere armen) Pebbles gepakt en bovenin gedaan. Ze raakten dus volledig in paniek, ze waren alleen maar bezig met hoe ze weer bij elkaar konden komen. Pebbles begon te graven en Chubby sprong op het trappetje en probeerde het plankje omhoog te duwen met z'n hoofd. Eten kwam dus totaal niet bij ze op, volgens mij. Ik heb ze na 10/15 minuten weer bij elkaar gelaten, ze gingen gelijk dicht tegen elkaar aan zitten.

Misschien had ik langer vol moeten houden, maar ik ben niet erg ervaren op dit gebied. En als dit elke ochtend zo gaat..

Ik weet niet zo goed wat ik er nu mee moet.. Ze zitten nu dus weer bij elkaar.

Zal ik in alle 2 de bakjes nog 25 gr. biks doen, zodat er in elk bakje 50 gr. zit? Maar dan kan ik alleen nog niet zien of Pebbles eet of dat Chubby alles opeet..

Ik ga vanmiddag sowieso het hele hok schoonmaken, zowel bovenin als onderin. Dan zal ik ze wel in de ren zetten met de voerbakjes.

Chubby moet eigenlijk ook nog geborsteld worden (heb een speciaal borsteltje voor konijnen gekocht) want er zitten wat strootjes in zijn vacht. De 2 klitten, wat je al zei Aniek, heb ik er een paar dagen nadat hij bij ons was uit geknipt. Chubby vindt het alleen nog erg eng om opgepakt of geaaid te worden. Zal ik ze vanmiddag samen in de ren zetten, er zelf bij in gaan zitten en ze dan samen lekker borstelen?

Geplaatst:

Balen, dat het niet lukte om ze gescheiden te laten eten. Tja, en eten moet ook geen nare ervaring voor ze worden. Misschien is het dan een idee om ze wel bij elkaar te laten eten, maar dat jij erbij gaat zitten. Dan zijn ze samen, maar kun jij ervoor zorgen, dat Chubby niet uit het bakje van Pebbles gaat eten. Ieder het eigen bakje. Dan kun je zien, of Pebbles meteen op het eten afgaat en als ze stopt met eten, kun jij meteen de overgebleven hoeveelheid wegen.

Blijkbaar zijn ze wel helemaal gek op elkaar. Dat is mooi natuurlijk.

En het is natuurlijk altijd een goed idee om lekker bij ze te gaan zitten om ze te aaien en te borstelen. Dan combineer je het nuttige (borstelen) met het leuke (een band opbouwen).

Geplaatst:

Ik heb een snelle en langzame eter

Ze hebben allebei der bakje

Ik blijf erbij zitten en haal van de langzame eter als de snelle klaar is de biksjes eruit en geef hem met de hand

Anders eet ze zijn halve portie ook nog op

Geplaatst:

Biks is niet het belangrijkste van het eten, als ze dat een paar dagen niet eten en wel goed groen en hooi is dat geen probleem. Ze zal vanzelf snappen dat als het bakje leeg is dat er niet meer gevuld word en ze gewoon moet gaan eten wanneer ze nieuwe voeding kreeg. De eerste dag dat ze hier zat kwam ze ook niet bij de brokjes kijken bedenk ik me, maar de andere dagen wel als ze 's avonds brokjes kregen. Ze passen zich hier zelf heel goed op aan, zelfs met dat groepje van 5 van mij is 's ochtends alles schoon op en zijn ze keurig op gewicht.

In feite kunnen konijnen ook totaal zonder biks, mits met heel veel groenvoer en hooi natuurlijk, maar pin je er niet te veel op. Ik zou gewoon nu die 100 gram op een dag geven, desnoods 50 gram 's ochtends en 50 gram 's avonds en kijken wat ze gaat doen bij het voeren elke keer, als ze maar hooi blijft eten en zacht groen.

Gaat ze dan nog steeds geen biksjes eten is er een optie dat ze wat met de kiesjes heeft, biks laten ze snel dan liggen, omdat het hard is. Biks is ook niet het gedeelte wat voor de goede vertering zorgt als er wat met haar darmpjes is, dat doet hooi en zacht groen.

Ik hoop dat ze snel weer opknapt.

Geplaatst:

Ja eigenlijk is biks maar bijzaak

Hooi hooi hooi das is het belangrijkste en als ze er tegen kunnen groenvoer

Ik geef ze hier ook 2 keer per dag smorgens en smiddags nou dat is dan binnen 10 minuten op de biks

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .