Beestenbende Geplaatst: 2 maart 2011 Geplaatst: 2 maart 2011 Dank je, jrjsieben, voor je bevestiging. Ik heb gelukkig niet veel ervaring met zieke konijnen, maar in dit geval wist ik, helaas, toch iets. Waarmee ik dus absoluut niet wil zeggen, dat dit wel of niet cocc. is, maar wel, dat het niet per sé cocc. hoeft te zijn.
KirstenL Geplaatst: 2 maart 2011 Auteur Geplaatst: 2 maart 2011 (aangepast) Bedankt voor jullie reacties.De DA heeft niet gezegd dat het cocc. kan zijn. Ze heeft alleen gezegd dat het misschien aan haar baarmoeder kan liggen, maar de baarmoeder voelde nu goed. Het kan ook een infectie of bacterie zijn, zei de DA. De DA heeft inderdaad geen mestonderzoek gedaan, in de transportbox waar ze toen in zat lagen wel kleine keuteltjes, die heeft de DA wel gezien.Ik ga sowieso morgenavond weer naar de DA.Vanavond moet ze nog medicijnen krijgen, dan zal ik gelijk kijken of ze nog poep aan haar achterwerk heeft.We hebben veel hooi in het hok gelegd, Pebbles eet er wel een beetje van, Chubby eet het goed.Drinken zie ik Pebbles ook af en toe en het drinkbakje was ook leger toen ik het vanmiddag weer ververste.Groenvoer (wortel, appel) zal ik ze dan maar niet meer geven? 2 maart 2011 aangepast door KirstenL
Aniek Geplaatst: 2 maart 2011 Geplaatst: 2 maart 2011 Ik zou voor de zekerheid de ontlasting laten testen, gewoon voor de zekerheid als je weer gaat.Daarnaast zacht groen geven, geen wortel of appel dat is sowieso heel suikerrijk, maar andijvie, witlof, rucola, wortelloof (niet wortel zelf) dit is zacht voor de darmen. En veel hooi.Het kan zijn dat ze wat verstopt zit, vraag dan cisaral drops.Ik hoop dat ze snel opknapt, heel vervelend. sterkte!
KirstenL Geplaatst: 2 maart 2011 Auteur Geplaatst: 2 maart 2011 (aangepast) Hoi Aniek,Bedankt voor je reactie! Inderdaad heel jammer dat Pebbles nu "ziek" is geworden, het gaat tussen Pebbles en Chubby namelijk supergoed! Mag ze wel komkommer hebben?Ik heb net nog een paar foto's gemaakt van de ontlasting van Pebbles. De keuteltjes zijn al wat groter, maar er zitten nog wel van die gele slijmerige draden bij. 2 maart 2011 aangepast door KirstenL
Aniek Geplaatst: 2 maart 2011 Geplaatst: 2 maart 2011 Lijkt erop dat de keuteltjes nu wat herstellen, ik denk dat er wel wat aan de hand was in de darmpjes, maar kan zijn dat het nu wel herstellende is.Komkommer zou ik niet doen, zit niks in, geen vezels, niks, alleen vocht. Heeft ze dus niet veel aan. Zou het even houden bij hooi, eventueel andijvie/witlof/rucola/wortelloof en wat brokjes. Als de darmen ontregelt zijn, is het laatste wat ze wil brokjes dat dan weer wel dus dat is niet zo erg.Wel superfijn dat het zo goed gaat tussen haar en Chubby.
KirstenL Geplaatst: 3 maart 2011 Auteur Geplaatst: 3 maart 2011 Vandaag moest ik naar school, dus ik heb Pebbles niet zo goed in de gaten kunnen houden.Gisteren dronk ze wel wat en at ze volgens mij ook wel een beetje biks. Hooi eet ze ook zo af en toe.Ik zal zo nog eens proberen haar te pakken, kijken naar de keuteltjes.Volgens mijn oma, die vandaag bij ons thuis is, zat Pebbles niet de hele tijd stil in het hok, maar heeft ze ook buiten in de ren gehuppeld.Ik twijfel dus een beetje of ik vanavond met haar naar de DA moet. Het lijkt wel iets beter te gaan. Misschien moet ik het nog even afwachten..?De DA belt zo voor mijn hond, Santo. We ontdekten zondag dat hij een grote bult bij zijn wang heeft. Gelijk maandag mee naar de DA geweest, samen met de konijnen. Ze hebben een punctie van de bult gedaan, over 20 minuutjes weten we of het iets ernstigs is of niet. Pff, echt spannend.. Als er wel nog dingen overlegd moeten worden over Santo en we vanavond met hem naar de DA moeten, neem ik Pebbles meteen even mee.
Beestenbende Geplaatst: 3 maart 2011 Geplaatst: 3 maart 2011 Jeetje, wat een ziekenboeg daar bij jou. Wel fijn, dat het iets beter lijkt te gaan met Pebbles. Als het goed is, heb je al nieuws over Santo. Ik hoop, dat het niet ernstig is.Heb je al wat meer zekerheid over Pebbles? Heb je haar zelf nog rond zien huppelen? Als ze nog steeds niet veel eet en drinkt, zou ik gewoon nog even met de dierenarts overleggen. Gewoon even bellen en advies vragen. Had de dierenarts tegen je gezegd, hoelang het zou kunnen duren voor ze zich beter zou kunnen voelen. Ik weet nog, dat mijn konijn behoorlijk snel opknapte door de Sulfatrim Drops. Het was, dat ik de kuur af moest maken, want halverwege de kuur was ze al helemaal opgeknapt. Maar goed, misschien had zij toch net iets anders dan Pebbles.
KirstenL Geplaatst: 3 maart 2011 Auteur Geplaatst: 3 maart 2011 Ja, het is hier inderdaad een ziekenboeg.Met Santo is het gelukkig niet ernstig. Het is vooral vet wat uit de bult kwam. We moeten het in de gaten blijven houden. Als de bult groeit, moeten we terug naar de DA. Het zou een begin kunnen zijn van een tumor, maar dat hoeft niet per sé. Op dit moment dus niets ernstigs, gelukkig maar!! Over Pebbles: Ik heb haar nog niet zijn huppelen, moet wel zeggen dat ik het afgelopen uur boven ben geweest en haar dus niet heb gezien. Nu ligt ze in het onderste deel van het hok, Chubby zit naast haar wat hooi te eten en te wassen.Net nog even gekeken, Chubby zit nu buiten in de ren en Pebbles ligt in het hok.Volgens mij eet en drinkt ze wel iets meer, maar durf het niet met zekerheid te zeggen.
KirstenL Geplaatst: 3 maart 2011 Auteur Geplaatst: 3 maart 2011 Ik kijk straks nog wel even samen met mijn moeder naar de keuteltjes van Pebbles.Moet nu paardrijden.
Beestenbende Geplaatst: 3 maart 2011 Geplaatst: 3 maart 2011 Gelukkig, dat het meevalt met Santo. Dat is in ieder geval 1 opluchting voor jullie.Het is moeilijker om in de gaten te houden wie wat eet, als je 2 konijnen hebt. Is het misschien een idee om ze de volgende maaltijd gescheiden te laten eten, zodat je goed kunt zien, hoeveel biks Pebbles eet?Veel plezier met paardrijden.
KirstenL Geplaatst: 3 maart 2011 Auteur Geplaatst: 3 maart 2011 Bedankt voor je reactie.Het gaat volgens mij met Pebbles de goede kant op.Ik zie haar zichzelf vaker wassen en ze heeft ook al weer op het toiletje en in de ren gekeuteld. De keutels zijn nu bijna zo groot als Chubby, alleen nog iets lichter.Met eten en drinken is het inderdaad nu lastig om ik 2 konijnen heb. Ik heb nu 2 voerbakjes in het hok staan, 1 bovenin en 1 op de verdieping eronder. De voerbakjes vul ik aan zodra ze bijna leeg zijn, dus ze kunnen altijd eten. Vandaar dat het lastig is om ze gescheiden te laten eten.. Hooi zie ik Pebbles wel eten, dat is natuurlijk al een goed teken. Ook zag ik haar net buiten in de ren zichzelf zitten wassen.Ik denk dat ik vanavond dus niet naar de DA ga. Misschien beginnen de medicijnen nu te werken. Ik kijk het de komende dagen nog aan. Als ze verslechtert dan ga ik meteen naar de DA natuurlijk.
jrjsieben Geplaatst: 3 maart 2011 Geplaatst: 3 maart 2011 (aangepast) Geef je niet te veel biks Hoe oud zijn je konijnen en wat wegen zeAls je zoveel biks geeft laten ze het hooi liggen 3 maart 2011 aangepast door jrjsieben
Beestenbende Geplaatst: 3 maart 2011 Geplaatst: 3 maart 2011 Ja, als je onbeperkt eten geeft, is het lastig om te zien, wie hoeveel eet.Maar als je nijnen volwassen zijn, moet je niet onbeperkt biks geven. Misschien zou je een aantal dagen in ieder geval een afgewogen hoeveelheid moeten geven. Gewoon een kleine hoeveelheid in het bakje van Pebbles, zodat je goed kunt zien, of ze eet.Wel fijn, dat ze zichzelf weer wast.
Aniek Geplaatst: 3 maart 2011 Geplaatst: 3 maart 2011 Onbeperkt biks is inderdaad af te raden, buitenom dat ze dan vaak te zwaar worden nemen ze dan vaak te weinig hooi tot zich wat de darmflora niet ten goede komt. Beter kan je 50gram per konijn geven per dag, dan eten ze ook voldoende hooi dat is goed voor de darmwerking.
Beestenbende Geplaatst: 4 maart 2011 Geplaatst: 4 maart 2011 Onbeperkt biks geven is inderdaad af te raden áls de konijnen ouder dan 4 tot 7 maanden zijn, als ik het mij goed herinner. Als ze wel jonger zijn dan 7 maanden, dan is onbeperkt biks dus wél aan te raden (mits BDK opgegeten worden en er genoeg hooi gegeten wordt).En 50gr. per dag is geen juiste aanduiding voor de hoeveelheid, want met 50gr. per dag voer je een dwerg van een kilo teveel en een Vlaamse Reus veel te weinig. Het is 20-25gr. biks per kilo lichaamsgewicht per konijn per dag (voor Supreme Science Selective is dit 10-15gr.). Een konijn van 2kg. zou dus inderdaad 40-50gr. biks per dag mogen.
KirstenL Geplaatst: 4 maart 2011 Auteur Geplaatst: 4 maart 2011 (aangepast) Wil nog even zeggen dat we dus wel 2 voerbakjes in het hok hebben staan, maar dat ze de ene keer uit het ene bakje eten en de andere keer uit het andere bakje. Ze hebben dus geen "vast" bakje, dat bv. Pebbles boven eet en Chubby beneden. Nee, het gaat allemaal door elkaar heen. Ik wil er eigenlijk eerst zeker van zijn dat Pebbles wel weer goed biks eet voordat ik met het biks ga minderen. Is dit een goed idee?Pebbles heeft bij de dierenarts op de weegschaal gestaan, zij woog 2.2 kg. De DA zei er verder niks van, neem aan dat dit goed is?Pebbles is in mijn ogen absoluut niet te dik. Iets wat ik nog wel wil zeggen is dat ik al een poos haar ruggengraat kan voelen als ik over haar rug heen aai. Wat kan dit zijn?Ik weet niet hoeveel Chubby weegt, zal binnenkort eens met hem op de weegschaal gaan staan.Chubby is ongeveer 4 maanden, hij moet dus wel onbeperkt biks krijgen?Ik neem aan dat ik niet zomaar ineens minder biks kan gaan geven? Moet ik dit geleidelijk afbouwen? 4 maart 2011 aangepast door KirstenL
Beestenbende Geplaatst: 4 maart 2011 Geplaatst: 4 maart 2011 Heb je de mogelijkheid om Pebbles en Chubby echt een aantal keer apart te laten eten? Eentje in het afgesloten hok laten eten en de ander erbuiten ofzo. Je zal echt moeten weten, of Pebbles goed eet en dat kan alleen als je haar een afgewogen hoeveelheid voorzet zonder dat Chubby erbij kan. Geef Pebbles bv. 20gr. en hou haar in de gaten. Gaat ze meteen eten en zoja, hoeveel eet ze in 1x op. De hoeveelheid te geven biks heeft ook niet alleen te maken met het gewicht van een konijn. Sommige konijnen worden nooit dik van een onbeperkte hoeveelheid biks en anderen worden al dik als je je aan de richtlijnen houdt. Sommige mensen kunnen ook meer eten dan anderen. Het gaat vooral om hoeveel hooi ze eten. Hooi is namelijk vele malen belangrijker dan biks. Konijnen hebben hooi nodig voor hun gebit en vooral voor de spijsvertering. Hoe meer biks je geeft, hoe minder hooi ze vaak eten. Ik weet niet precies hoe het zit met de leeftijd. Ik las ergens, dat je onbeperkt mag geven tot 4 maanden, maar elders las ik, dat dat tot 7 maanden is. Hopelijk komt er na mij nog iemand met meer ervaring op dit vlak. Ik weet in ieder geval wel, dat vaak het volwassen gewicht wordt aangehouden voor het voeren van een jong konijn. Maar dan moet je dus wel ongeveer weten, wat een jong konijn als volwassen konijn zal gaan wegen. Knap lastig als je een rasloosje hebt bv. Maar onbeperkt betekent in ieder geval zoveel biks, dat het jonge konijn zijn/haar eigen blindedarmkeutels op blijft eten en genoeg hooi eet. Minder biks geven hoef je, voor zover ik weet, niet af te bouwen. Veel mensen denken, dat een konijn honger zal hebben, als je niet constant voer geeft. Dit is echter niet zo. Als het konijn tussen de voerbeurten door honger krijgt, zal het hooi gaan eten en dat is dus goed voor gebit en spijsvertering. Je konijn moet in principe in ongeveer 15 à 20 minuten het etensbakje leeg hebben, als ik het goed heb. De meeste mensen geven gemiddeld 2x per dag biks. Dus bij een konijn van 2 kg. geef je dan per dag 40-50gr. biks, dus krijgt het beestje 2x per dag 20-25gr. De rest van de tijd moet er hooi gegeten worden. Persoonlijk zou ik Pebbles meteen een juiste hoeveelheid biks gaan geven zonder af te bouwen. Ten eerste, omdat dat gezonder is voor haar. Ten tweede, omdat je dan precies kunt zien, of en hoeveel ze eet. Geef haar een afgewogen portie en zorg, dat Chubby niet bij haar etensbakje kan komen tot zij is uitgegeten. dan kun je precies zien of afwegen, hoeveel ze gegeten heeft.
KirstenL Geplaatst: 4 maart 2011 Auteur Geplaatst: 4 maart 2011 (aangepast) Bedankt voor je uitgebreide reactie!Is het dus de bedoeling dat ik de voerbakjes overdag niet laat staan met eten erin maar ze gewoon in het hok zet als ze eten krijgen? Moeten de voerbakjes gewoon de hele dag in het hok staan met 40-50 gr. biks of moet je ze op bepaalde tijdstippen 20-25 gr. geven?Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel. Ik zal het nog even iets anders uitleggen. Als voorbeeld gebruik ik onze honden.Die krijgen 's ochtends en 's avonds eten wat we dan in de voerbakken doen, meestal is dat binnen 10 minuten op. Tussen de maaltijden door zijn de voerbakken gewoon leeg en krijgen ze af en toe een snoepje.Moet ik het bij de konijnen ook zo doen? En i.p.v. het snoepje dat de honden krijgen eten de konijnen dan hooi.Ik kan ze morgen wel eens apart eten geven. Chubby bovenin het hok, plankje boven het trappetje dicht en Pebbles beneden onder het hok. Dan kunnen ze apart eten. Maar is dat wel goed om te blijven doen? Dat ze telkens bij het eten gescheiden worden? Of kan dit geen kwaad? 4 maart 2011 aangepast door KirstenL
Beestenbende Geplaatst: 4 maart 2011 Geplaatst: 4 maart 2011 Graag gedaan hoor. Je mag de voerbakjes natuurlijk wel laten staan, maar niet met eten erin. Als een konijn kan kiezen tussen biks en hooi zal het voor biks kiezen. Dus als ze de hele dag eten tot hun beschikking hebben, kiezen ze steeds voor biks i.p.v. hooi. Zoals je het uitlegt met de honden klopt het helemaal. Je kunt bv. 's morgens en 's avonds om 7 uur een bakje biks neerzetten met dus de helft van de gewenste hoeveelheid. Dus dan kan je Pebbles 2x per dag 25gr. geven en dan is het dus in principe de bedoeling, dat zij dit in 1x op eet. Dan geef je onbeperkt hooi, zodat ze alletwee hooi kunnen eten, wanneer ze willen. Geef dan het liefst meerdere keren per dag een beetje hooi en vul het aan, zodra het op raakt. Dat is beter dan 1x per dag een enorme lading hooi, omdat konijnen graag vers hooi hebben. Volgens mij kan het geen kwaad, als Chubby en Pebbles een tijdje apart van elkaar eten. Als je ze maar meteen na het eten weer samen laat. Nu op dit moment is het gewoon heel belangrijk, dat je weet, of en hoeveel Pebbles eet.
KirstenL Geplaatst: 4 maart 2011 Auteur Geplaatst: 4 maart 2011 Bedankt voor de informatie. Ik ga er zeker wat mee doen!Is het zo dat ze precies op dezelfde tijden eten moeten krijgen?Doordeweeks ben ik rond kwart over 7 beneden dus dan zou ik ze om half 8 eten kunnen geven.Alleen in het weekend slapen we allemaal uit. Natuurlijk kan ik er wel even uit gaan, ze eten geven en dan het bed weer in gaan.Maar moeten ze alle dagen in de week op precies dezelfde tijden gevoerd worden?
Beestenbende Geplaatst: 4 maart 2011 Geplaatst: 4 maart 2011 Het is het fijnst voor een konijn om regelmaat te hebben in het voerpatroon. Konijnen houden van regelmaat. Maar 1x in de week later eten geven, maakt niet uit. Ik voer mijn konijnen maandag t/m zaterdag rond 8uur 's ochtends, maar op zondag slaap ik ook uit en dan eten ze rond 10.30uur. Overigens voer ik 3x per dag. Mijn ene konijn krijgt namelijk meer te eten dan de richtlijn, omdat zij anders afvalt en ze haar bakje niet leeg eet, als ze 2x de helft van haar hoeveelheid krijgt. En mijn andere konijn eet het meeste hooi, als ze biks heeft gegeten, dus krijgt zij ook 3x per dag. Maar het meest normaal is gewoon 2x per dag.Laat je het nog wel even weten, hoe het gaat, als je Pebbles een afgewogen hoeveelheid geeft. Ik ben wel heel benieuwd, hoe ze eet. Slaan de Sulfatrim Drops al een beetje aan. En probeer een beetje in de gaten te houden, of Pebbles genoeg hooi eet. Als ze daar wat moeilijk mee is, kun je een ander soort hooi proberen. Kruidenhooi zijn veel konijnen erg gek op. Gewoon even uitproberen, welk hooi Pebbles het liefst eet, zodat ze er flink wat van binnen krijgt.
KirstenL Geplaatst: 4 maart 2011 Auteur Geplaatst: 4 maart 2011 Had net een heel verhaal getypt. Had het gekopieerd, maar was zo slim om een andere link daarna te kopiëren. Weg verhaal. :(Dan maar weer overnieuw beginnen..Ik kan ze doordeweeks wel rond 7 uur 's ochtends en 's avonds eten geven. Ik ben 's ochtends rond 7 uur beneden. Dan kan ik ze eten geven en ondertussen zelf eten en nog wat dingen doen en dan kan ik even kijken/wegen hoeveel Pebbles gegeten heeft en dan kan ik ze weer bij elkaar doen. In het weekend zal ik ze dan denk ik rond 9.30/10.00 uur eten geven. Ik denk dat ik het morgen maar eens ga proberen, dan heb ik de hele dag de tijd en kan ik ze goed in de gaten houden.Ik heb het idee dat het met Pebbles steeds beter gaat. Ze wast zichzelf (en Chubby), ze keutelt steeds meer op het toiletje en als ik naar buiten ga komt ze naar me toe gerent en staat ze rechtop tegen de tralies van de ren aan. Ook heeft ze alweer wat gekke sprongetjes gemaakt. Met de medicijnen gaan we natuurlijk gewoon door. Dit is trouwens makkelijk bij haar te geven. Ik houd haar vast en mijn moeder spuit het erin, of andersom. Ze is erg makkelijk.Ik heb nog een paar filmpjes vanmiddag gemaakt van Pebbles en Chubby. Het is geen goede kwaliteit, maar zo krijgen jullie toch een beter beeld van hoe ze nu is. Zet alsjeblieft het geluid niet aan, hoop herrie op de achtergrond en mijn fototoestel (waar ik mee film) stelt zich de hele tijd scherp (een irritant gezoem-achtig-iets).Nog een leuke foto:En jahoor, de filmpjes kan ik nergens uploaden. Volgens mij zijn ze overal te groot..Het is nu gelukt.Via deze links kun je de 2 filmpjes downloaden (klik op Free Download) en dan opent hij zich in een media-afspeler achtig iets.http://verzend.be/en/file/45858/mov08542.avi.htmlhttp://verzend.be/en/file/45859/mov08543.avi.html
Beestenbende Geplaatst: 4 maart 2011 Geplaatst: 4 maart 2011 Welke van de twee is Pebbles? Want ik moet toch zeggen, dat dat wit met zwarte konijn echt een practbeestje is. Echt een fotomodel.Je moet gewoon kijken, welk tijdstip voor jou het makkelijkst is. Als 7.30uur jou beter uitkomt, moet je het gewoon om die tijd doen. Voor Pebbles en Chubby maakt het niet uit, of het altijd 7.00uur of altijd 7.30uur is. Wel super om te lezen, dat je vooruitgang ziet bij Pebbles. Zichzelf en Chubby wassen is al een goed teken, maar dat ze ook echt op jou reageert, is helemaal goed. Fijn, dat ze zo makkelijk is met de medicijnen, dat is toch een zorg minder en een hoop stress minder ook.Goed, dat je het morgen gaat proberen met minder voeren. Ennuh, laat je niet gek maken. Konijnen kunnen als de beste doen alsof ze omkomen van de honger. Dan staan ze te springen en ongeduldig te doen, terwijl ze helemaal niet uitgehongerd zijn. Laat die donderstenen dus niet met je sollen.Laat je het morgen even weten, hoe het gaat en of Pebbles goed eet?
Aniek Geplaatst: 4 maart 2011 Geplaatst: 4 maart 2011 Onbeperkt biks geven is inderdaad af te raden áls de konijnen ouder dan 4 tot 7 maanden zijn, als ik het mij goed herinner. Als ze wel jonger zijn dan 7 maanden, dan is onbeperkt biks dus wél aan te raden (mits BDK opgegeten worden en er genoeg hooi gegeten wordt).En 50gr. per dag is geen juiste aanduiding voor de hoeveelheid, want met 50gr. per dag voer je een dwerg van een kilo teveel en een Vlaamse Reus veel te weinig. Het is 20-25gr. biks per kilo lichaamsgewicht per konijn per dag (voor Supreme Science Selective is dit 10-15gr.). Een konijn van 2kg. zou dus inderdaad 40-50gr. biks per dag mogen.Even ter info, ik ken beide konijnen, Chubby komt bij mij vandaan, Pebbles is voor koppeling enige tijd bij mij geweest vandaar de opmerkingen over het aantal gram voeding, natuurlijk weet ik dat dit niet geld voor een kleine dwerg of Vlaam oid. Chubby is rond de 3,5 a 4 maanden en moet ook zeker geen onbeperkt brokjes krijgen. Hij is namelijk al gecastreerd en dan nog onbeperkt voeren krijg je een konijn dat dicht groeit, ook hij kreeg hier al enige tijd 50 gram, omdat hij uitgegroeid zo'n 2kg gaat wegen en het daar uitstekend op doet.. belangrijk is naar het dier zelf te kijken. Omdat het specifiek om deze 2 konijnen gaat mijn opmerking, ik wist hoe zwaar de konijnen waren.Pebbles is de wit/zwarte.Super dat het beter gaan met Pebbles, hopelijk word ze nu snel weer de oude.
Beestenbende Geplaatst: 4 maart 2011 Geplaatst: 4 maart 2011 Hey AniekDat wist ik natuurlijk niet. En ik wist op dat moment ook nog niet, hoe oud Chubby is.Ik heb ook steeds een slag om de arm gehouden, door te zeggen, dat ik dacht, dat het zo was en hoopte, dat er nog iemand anders reageren. Wel bedankt, dat je me even gecorrigeerd hebt, want, zoals ik zelf al aangaf in een andere reactie, heb ik geen verstand van jonge konijnen. Dan zouden beide konijnen dus zo'n 50gr. per dag moeten eten. Want je bent het dus met mij eens, dat allebei de konijnen een beperkte hoeveelheid biks moeten krijgen?!
Aanbevolen berichten