Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hoi,

Ik zit met een probleem. Mijn oudste konijn (bijna 9) heeft al een hele tijd last van 'iets'. Het begon met regelmatig niezen en later kreeg hij ook een snotneusje en tranende oogjes. Inmiddels word hij ook een beetje kaal rond zijn oogjes. Dit heeft hij denk ik al een jaar, misschien iets langer (alleen het kaalworden niet. wel is hij altijd al heel erg kaal geweest in zijn nekje, meer dan een 'gemiddeld' konijn.). Omdat hij normaal gesproken buiten zit heb ik het niet echt in de gaten gehad dat hij nog last had van het niezen. Eerst dacht ik aan een verkoudheid of allergie.. Ik heb al verschillende soorten bodembedekkers gebruikt, maar dat haalt niets uit. Ook heb ik hem regelmatig ander voer gegeven maar ook dat maakt volgens mij geen verschil. Ook heeft hij ontzettend veel honger. Iedere dag als ik hem eten geef trekt hij de zak voer uit mijn handen en als ik een cracker geef begint hij ook gretig te eten. Wanneer hij rondloopt in de achtertuin en we de vogels eten geven gaat hij ermee vandoor.

Nu kwamen we er vorige week achter dat hij muizen in zijn hok heeft. Bij mijn andere konijn komen ze niet, daar hebben ze blijkbaar nog geen ingang gevonden. We hebben inmiddels al een stuk of 20 muizen gevangen en vrijgelaten bij een natuurgebied in de buurt, maar ze blijven maar komen. Nu weet ik niet of dit er iets mee te maken heeft, maar omdat ze regelmatig zijn eten stelen heb ik Mimmy gister maar binnen gehaald. Nu staat hij in een hok in mijn kamer maar dat is ook niet echt ideaal. Ik wil het een weekje aankijken om te zien of het wat uithaalt, maar ik kan niet zogoed tegen hooi dus vind het niet echt fijn om hem op mijn kamer te hebben. (maar ik wil hem ook niet in zijn eentje op zolder zetten) Weten jullie wat het kan zijn en wat ik eraan kan doen? Mijn vader wilt niet met hem naar de dierenarts omdat hij denkt dat het ouderdom is. Zelf heb ik het geld niet..

Ook nog even iets over mijn andere konijn. Hij eet namelijk heel weinig. Dit doet hij ook al vanaf dat ik hem heb. Hij lust geen bix en zelfs als ik hem dan vertik om eten te geven tot hij het op heeft.. eet hij het niet. Nu geef ik hem voer zonder bix en dat eet hij wel, maar hij doet alsnog twee dagen over zijn bak leegeten. Wel eet hij hooi en de planten in de tuin.. komt hij nu niks tekort of zou het iets ergs kunnen zijn?

Geplaatst:

Het kan snot zijn. En dat is geen goed ding als je konijn er al zolang mee loopt. Ik raad je echt aan naar de da te gaan. Als het snot is gaat het van kwaad tot erger en alleen een konijn kundige dierenarts kan dat behandelen. Als je zelf ergens last van heb ga je toch ook? Dan geld van je ouders lenen of verzin wat. Maar dierenarts kosten is echt iets waar je rekening mee moet houden voordat je aan een konijn begint.

Over de muizen kan ik je geen raad geven. (mijn konijnen zitten binnen) succes!

Geplaatst:

Ik ben het met Lianne eens. Zo snel mogelijk naar de DA!

Konijntjes zijn erg schone beestjes. Ze likken zich ook altijd als je ze net geaaid heb. Ze horen zichzelf eigenlijk gewoon schoon te maken.

Geplaatst:

Hoe kun je een konijnkundige dierenarts vinden? Ik weet alleen een gewone dierenarts hier in de buurt.. En weet je hoeveel het ongeveer gaat kosten?

En ik snap dat je met de kosten rekening moet houden voor je een konijn aanschaft.. maar toen we het konijn kregen was ik 9.. toen had ik daar nog geen besef van. En toen was het ook geen probleem maar inmiddels heeft mijn vader geen werk meer, dat konden we toen ook niet weten.

Geplaatst:

Even een vraagje:

Ik lees nu dat het voor konijnen die wel snot hebben het beter is om buiten te zitten.

Moet ik hem dan weer buiten doen, of zou ik het eerst een weekje aankijken om te zien wat er nou precies aan de hand is? Ik zit namelijk ook nog steeds met die muizen..

Geplaatst:

een van mijn baby konijnen niest ook de hele tijd.

het is lastig hem dan drinken te geven..

ik kan er niks aan doen en voor de dierenarts is hij te jong..

Geplaatst:

Hoe hoog de kosten zijn, zal er ook een beetje aan liggen wat er precies aan de hand is en hoe lang je moet gaan behandelen. Een behandeling tegen snot kan lang duren, vooral omdat hij er al een tijd mee rond loopt. Mijn ram heeft er destijds ook een tijdje mee rondgelopen voor hij op de juiste manier behandeld werd, en hij heeft gedurende 4 maanden medicatie nodig gehad voordat het over was. (zie http://www.bunnybunch.nl/community/blogs/laura1984/1097-verloop-snot.html)

Als je je konijn nu binnen gezet hebt, zou ik hem niet meer zomaar naar buiten laten. Het verschil in temperatuur is nu nog te groot, ik zou wachten tot het weer wat warmer wordt buiten.

Geplaatst:

Over die muisjes..

Ik weet niet hoever je ze weg zet maar muizen zijn heel slim en kunnen de weg naar eten gemakkelijk terugvinden. Je moet echt wel een stuk rijden met de auto om van ze af te komen anders komen ze gewoon weer terug. Muizen planten zich heel snel voort dus je hebt vaak last van veel muizen.

Hoe komen ze bij je konijn? Zou je dat misschien niet dicht kunnen maken of komen ze door de ren?

Anders is de enige permanente oplossing vallen zetten.. maar dat is niet zo diervriendelijk...

Dat is in ieder geval wel beter dan gif want dan drogen ze langzaam uit en met vallen zijn ze in Ć©Ć©n keer dood. Maarja het blijft een naar idee. Ik vang ze zelf ook altijd liever.

Geplaatst:

Klinkt inderdaad als snot.. Kan lastig te behandelen zijn, zeker omdat je er al zo lang mee gewacht hebt.. Zou ook zorgen dat je gelijk bij een goede dierenarts zit, de lijst is al gegeven. Zodat ook de juiste behandeling gelijk opgestart kan worden. Mijn voedster heeft ook snot gehad, ik denk dat dat al met al hooguit 40/50 euro gekost heeft. Viel mij erg mee. Alleen komt het bij haar toch af en toe weer terug, bovendien ben ik er gelijk mee heen gegaan.. Dan is het beter te behandelen vaak.

Succes en beterschap voor je konijntje.

Geplaatst:
Over die muisjes..

Ik weet niet hoever je ze weg zet maar muizen zijn heel slim en kunnen de weg naar eten gemakkelijk terugvinden. Je moet echt wel een stuk rijden met de auto om van ze af te komen anders komen ze gewoon weer terug. Muizen planten zich heel snel voort dus je hebt vaak last van veel muizen.

Hoe komen ze bij je konijn? Zou je dat misschien niet dicht kunnen maken of komen ze door de ren?

Anders is de enige permanente oplossing vallen zetten.. maar dat is niet zo diervriendelijk...

Dat is in ieder geval wel beter dan gif want dan drogen ze langzaam uit en met vallen zijn ze in Ć©Ć©n keer dood. Maarja het blijft een naar idee. Ik vang ze zelf ook altijd liever.

We zetten ze aan het einde van de straat (wij wonen aan het begin)

daar is een heel natuurgebied.. meestal lopen we nog over een aantal bruggetjes voor we ze in het riet loslaten..

Dus dan zouden ze via het riet, over het voetpad, over het bruggetje, over het grasveld de hele straat door.. zouden ze dat doen? Ik weet het echt niet..

En we kunnen het gat bij het hok wel dicht maken maar dat kan pas als het weer wat beter weer word (beetje moeilijk uit te leggen maar het zit nogal raar bij dat hok.. ze komen wel via de ren idd, maar het is maar een bepaalde plek en die kan wel dicht.. maar ze kunnen als ze even nadenken alsnog wel binnen komen. Ze kunnen niet bij m'n andere konijn komen gelukkig)

We hebben nu "muisvriendelijke" vallen.. daar zijn er ook al 3 aan doodgegaan omdat ze er waarschijnlijk 's avonds in zijn gekropen en de volgende ochtend waren ze waarschijnlijk doodgestresst.. want ze hadden wel eten. dat vond ik ook echt sneu.

Geplaatst:

Ik heb hem nu bij me op de bank! Hij is zich aan het poetsen en ziet er eigenlijk best goed uit. Zijn neusje is niet snotterig, zijn oogjes tranen niet (alleen een beetje viezigheid in zijn ooghoekjes dat probeer ik zo even schoon te maken) en hij niest helemaal niet.

Wel knaagt hij de hele tijd in alles (deken/mij../kleding) maar zijn cracker vind hij niet zo boeiend (hij eet verder wel genoeg, maar niet als ik hem op schoot heb) Is daar iets aan te doen? Dat doet hij altijd wanneer ik hem los heb, behalve als hij gewoon buiten mag lopen in de tuin

Geplaatst:

Konijnen knagen nu eenmaal graag... Je kunt proberen hem af te leiden met knaagspeeltjes zoals een wilgenbal of wilgentakken. De meeste konijnen vinden dat erg leuk en dan kunnen ze toch knagen, maar dan op iets waarbij het niet erg is ;)

Geplaatst:
Konijnen knagen nu eenmaal graag... Je kunt proberen hem af te leiden met knaagspeeltjes zoals een wilgenbal of wilgentakken. De meeste konijnen vinden dat erg leuk en dan kunnen ze toch knagen, maar dan op iets waarbij het niet erg is ;)

In zijn hok heeft hij het ook wel :) Maar hij vind mijn voet en de fleecedeken leuker dan eten of een kartonnen ding..

Geplaatst:
Ook nog even iets over mijn andere konijn. Hij eet namelijk heel weinig. Dit doet hij ook al vanaf dat ik hem heb. Hij lust geen bix en zelfs als ik hem dan vertik om eten te geven tot hij het op heeft.. eet hij het niet. Nu geef ik hem voer zonder bix en dat eet hij wel, maar hij doet alsnog twee dagen over zijn bak leegeten. Wel eet hij hooi en de planten in de tuin.. komt hij nu niks tekort of zou het iets ergs kunnen zijn?

Over je andere konijn... Hoeveel hooi eet hij? En eet hij ook groente? Want zolang hij volop hooi en groente eet, is er niets aan de hand. Maar als hij ook weinig hooi en groente eet, dan is er wƩl iets aan de hand. Als een konijn weinig eet komt hij snel in levensgevaar, daarom moet je het eetgedrag goed in de gaten houden. Een konijn dat minder eet dan normaal, kan haken op de kiezen hebben die pijnlijke wonden maken in wang en tong.

Je konijn met verkoudheidsverschijnselen zal je inderdaad moeten laten behandelen tegen snot.

Wist je trouwens dat konijnen veel gelukkiger zijn als ze met zijn tweeen zijn? Waarom heb je je konijnen apart zitten? Wat zijn de geslachten van je konijnen?

Geplaatst:
Over je andere konijn... Hoeveel hooi eet hij? En eet hij ook groente? Want zolang hij volop hooi en groente eet, is er niets aan de hand. Maar als hij ook weinig hooi en groente eet, dan is er wƩl iets aan de hand. Als een konijn weinig eet komt hij snel in levensgevaar, daarom moet je het eetgedrag goed in de gaten houden. Een konijn dat minder eet dan normaal, kan haken op de kiezen hebben die pijnlijke wonden maken in wang en tong.

Je konijn met verkoudheidsverschijnselen zal je inderdaad moeten laten behandelen tegen snot.

Wist je trouwens dat konijnen veel gelukkiger zijn als ze met zijn tweeen zijn? Waarom heb je je konijnen apart zitten? Wat zijn de geslachten van je konijnen?

Het zijn beide mannetjes. Mijn ene konijn heeft lange tijd samen gezeten met een cavia (we hadden de cavia eerst) maar na een tijdje begon hij op m'n cavia te rijden en hem aan te vallen.. dus toen zijn ze apart gezet. Heb hem ook wel eens bij mijn nichtjes konijn geprobeerd, dat werd ook vechten. En deze twee gaan ook niet samen..

En hij eerst wel vrij veel hooi, groente eet hij ook niet zo.. planten uit de tuin dan weer wel. Hij eet trouwens wel al vanaf dat ik hem heb zo weinig, dus inmiddels al zo'n 10 maanden..

Misschien moet ik ze allebei maar eens mee naar de dierenarts nemen

Geplaatst:
Het zijn beide mannetjes. Mijn ene konijn heeft lange tijd samen gezeten met een cavia (we hadden de cavia eerst) maar na een tijdje begon hij op m'n cavia te rijden en hem aan te vallen.. dus toen zijn ze apart gezet. Heb hem ook wel eens bij mijn nichtjes konijn geprobeerd, dat werd ook vechten. En deze twee gaan ook niet samen..

En hij eerst wel vrij veel hooi, groente eet hij ook niet zo.. planten uit de tuin dan weer wel. Hij eet trouwens wel al vanaf dat ik hem heb zo weinig, dus inmiddels al zo'n 10 maanden..

Misschien moet ik ze allebei maar eens mee naar de dierenarts nemen

Dat is een goed idee: ze allebei meenemen naar de dierenarts. Dan kan je je ene konijn laten behandelen tegen snot en het andere konijn direct laten nakijken, terwijl je maar een consult betaalt. Laat ook het gebit even nakijken. Welke tuinplanten eet hij? Weet je zeker dat hij geen giftige planten eet?

Twee mannetjes gaan altijd vechten. Een koppeltje bestaande uit een gecastreerde ram en een voedster is de beste combinatie: dat levert meestal een heel hechte vriendschap op. Als je financien het toe zouden laten, zou ik je het advies geven om je rammen te laten castreren en ze beide een vrouw te geven. Maar ik denk dat dat niet haalbaar is op dit moment?

Geplaatst:
Dat is een goed idee: ze allebei meenemen naar de dierenarts. Dan kan je je ene konijn laten behandelen tegen snot en het andere konijn direct laten nakijken, terwijl je maar een consult betaalt. Laat ook het gebit even nakijken. Welke tuinplanten eet hij? Weet je zeker dat hij geen giftige planten eet?

Twee mannetjes gaan altijd vechten. Een koppeltje bestaande uit een gecastreerde ram en een voedster is de beste combinatie: dat levert meestal een heel hechte vriendschap op. Als je financien het toe zouden laten, zou ik je het advies geven om je rammen te laten castreren en ze beide een vrouw te geven. Maar ik denk dat dat niet haalbaar is op dit moment?

We willen het jongste konijn sowieso laten castreren dat wilt mijn vader wel betalen, dus dat zou dan gelijk kunnen. Maar ik mag er absoluut geen huisdieren meer bij.. ook geen oudere dieren. En eigenlijk heb ik daar ook niet genoeg tijd voor.

Geplaatst:

Een konijn dat alleen zit kost veel meer tijd dan een konijn dat samen zit.. Tenminste, ik kon niet zonder schuldgevoel een dag geen aandacht aan mijn konijn besteden, en alle tijd die ik al met hem doorbracht was nog te weinig want er bleven nog veel meer uren over waarin hij alleen zat, nu hebben ze elkaar wel en vermaken ze zich prima..

maar dat er geen huisdieren bij mogen kun je natuurlijk niks aan doen.

Geplaatst:

Het is gelukkig geen snot :) ben vandaag bij de dierenarts geweest. Hij heeft twee abcessen. 1 bij z'n keeltje ergens, en daarom niest hij zoveel. Z'n oogjes zien er al een stuk beter uit sinds ik hem binnen heb en heb de dierenarts ook even naar zijn snotneusje laten kijken maar dat valt nu ook wel mee.

Helaas kan hij niet aan abcessen geholpen worden.. (nou het kan wel maar de risico's zijn al heel groot omdat hij al vrij oud is) dus nu maar hopen dat hij het nog een tijdje volhoud. Hij had er nu nog niet zo'n last van (op het niezen na) zei de dierenarts.. ik hou hem voorlopig binnen en als ik zie dat hij weer meer last krijg moet ik terug.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .