Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Heey ik heb een kruising tussen een Duitse en een Nederlandse hangoor. Hij is een volle rammelaar en een echte buitenkonijn. Pim is bijna 9 jaar oud. En heeft op zijn linkeroog een grote witte vlek zitten, en de andere een waas. Ik weet het niet zeker maar ik denk dat Pim blind aan het worden is en links al blind is. Heeft iemand hier al ervaring ermee of advies voor me?

Pim loopt van april tot november altijd los in de tuin, 24/7 dus. Nu hij waarschijnlijk blind aan het worden is en de kippenren binnenkort verbouwd wordt ben ik bang dat hij hier steeds tegen aan loopt. Ook worden de planten in potten ook steeds verplaatst en ik ben bang dat dit een probleem gaat worden. Zijn hokje kent hij compleet uit zijn hoofd en ook een voerbakhouder gemaakt in het hok zodat hij deze plaats leert kennen en daardoor ook niet steeds zijn voerbak omstoot. Mijn zusje wilt nog regelmatig zijn fles ergens anders ophangen, dus daar gaat hij dan naar opzoek. Het lijkt of hij nog wel wat ziet met rechts hij heeft ook nog reflecties met rechts. Links amper.

Wie heeft er tips, of adviezen?

Heb ervaring met veel diersoorten maar blinde konijnen nog niet.

Ik hoop dat iemand me kan helpen...

Xx Nonniies

Geplaatst:

Mijn vorige konijn kreeg op een gegeven moment ook grijze oogjes (vermoeden was een soort staar) Echt blind was ze niet.

Voor een blind konijn kun je het beste een afgezet gedeeltje maken waar weinig veranderd. Dan kunnen ze goed blind door het leven gaan.

Geplaatst:

Het kan zijn dat het E.c is een van de kenmerken is een soort wolkje in het oog..Kijk eens op de site van de Wilhelmina park kliniek in Utrecht daar staat deze ziekte goed in beschreven...Misschien kun je nog meer dingen vinden maar het kan zich ook alleen uiten in een wolkje in het oog..buiten dat kan het natuurlijk ook staat zijn..Belangrijk is dat je naar een konijndeskundige DA gaat..

Geplaatst:

Klinkt allebei als staar. Daar is niks aan te doen en kan inderdaad zo erg worden dat ze niks meer zien door het oog omdat de lens helemaal wit is geworden van binnen.

Toch even mee naar een DA, want de kans is ook groot dat er een beschadiging op het oog zit wat een gemene ontsteking kan worden. En als het zelfs EC kan zijn zou ik zeker even langs gaan.

Mocht je konijn helemaal blind worden houdt dan hier rekening mee:

- Ten eerste hebben konijnen in het begin vaak niet door dat ze blind aan het worden zijn. Mijn vorige nijn had aan haar linkerkant volledige staar maar zag rechts nog normaal, maar bleef door het huis rennen en liep dan vaak met haar linkerkant tegen allerlei dingen op die ze dus niet zag. Maar ze ging niet voorzichtiger lopen. Toen ze helemaal blind werd leerde ze op den duur wel waar nooit iets extra bij kwam -en ze dus nog steeds lekker kon rennen - en waar ze voorzichtig moest zijn omdat er bijv een stoel stond waarvan de poten iets verplaatst konden zijn.

- Je zegt dat er veel veranderd in de tuin. Het is toch aan te raden dit juist niet te doen. Probeer de rest van je familie ervan te overtuigen dat ze de plantenpotten steeds op dezelfde plek terug moeten zetten, of maar een kleine afzetting waar de konijn niet overheen kan, zodat daarachter van alles veranderd kan worden zonder dat hij daar kan komen. Of probeer op 'ooghoogte' van je konijn een soort bescherming om alle potten heen te doen zodat hij tegen iets zachts aan loopt als hij er per ongeluk een raakt.

Als dat niet kan, dan leert hij op den duur wel om daar voorzichtig te zijn, maar zorg dan wel dat er een groot stuk open gras of zo is waar hij nooit bang hoeft te zijn dat er ineens iets anders staat, zodat hij daar nog steeds lekker kan rennen.

- Lastig dat de ren verbouwd wordt, maar dat is een eenmalige verandering en daar went hij snel genoeg aan. Zorg tijdens de verbouwing weer voor een tijdelijke afzetting (panelenren bv) zodat hij niet bij de nog hevig in verandering zijnde bouwplaats kan komen. Als de boel eenmaal af is, went hij er snel genoeg aan hoe het er nu uitziet.

- Probeer je zus ervan te overtuigen het drinkflesje steeds op dezelfde plek terug te hangen. Als is het wel zo dat konijnen water kunnen ruiken, dus uiteindelijk vind hij het tuitje wel. maar als het steeds ergens anders zit kan hij er zich misschien wel per ongeluk aan bezeren.

- Voordeel voor blinde konijnen is dat ze een soort ingebouwde blindenstokjes hebben in de vorm van snorharen. Met deze haren 'voelen' ze hun omgeving. Bovendien zijn konijnen heel erg geur-gericht, dus daar hebben ze ook hun zicht minder voor nodig. Nadeel is dus dat ze toch wel blijven rennen en dan niks aan de snorharen hebben.

- Houdt daarom bij een (half)blind konijn de oogjes goed in de gaten, want er is een veel grotere kans dat ze het blinde oogje ergens aan bezeren omdat ze sneller ergens tegenaan lopen en niet meer de reflex hebben op tijd het oog dicht te doen. Een oogbeschadiging moet altijd behandeld worden omdat het anders gemeen kan gaan ontsteken. Dus oogjes waar veel aan wordt gekrabd of gepoetst, die (een beetje) dicht zitten, roodomrand of bloeddoorlopen zijn, veel tranen of 'lopen': altijd behandelen met een oogzalfje van de DA.

Hoop dat je hier wat aan hebt!

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .