peaches Geplaatst: 24 februari 2011 Geplaatst: 24 februari 2011 Pff, ik ben al een tijdje bezig met Poppy een ongecastreerde voedster. Op een gegevn moment zag ik allemaal aan elkaar geplkate plukjes haar rondzwerven en zag toen dat Poppy aan de binnen kant van haar achterbenen zich kaal aan het plukken was. Na onderzoek met antibiotica naar huis gegaan om te kijken of er na 2 weken verbetering was. Nu vandaag terug en zijn de haren al terug gekomen maar is ze nu boven haar staart begonnen maar ook dat ziet er al een stuk rustiger uit. De DA kon me niet meer vertellen dat dat het urineexceem was maar niet waar het van kwam. Het kan van een blaasontsteking zijn, of blaasstenen? of een tumor of gewoon incontinentie. Ik moet proberen een ochtendplasje op te vangen en dan terug te komen om onderzoek te doen. Ik weet niet zo goed wat ik ermee moet. antibiotica zou de blaasontsteking moeten oplossen dus dat zou het dan niet kunnen zijn. tumor en stenen kunnen alleen te zien zijn met rontgefoto wat weer een vermogen kost en dan heb je dus alleen nog een diagnose met een beetje geluk. Ik vind het moeilijk wat ik hiermee moet, aangezien er ook niet duidelijk is wat het nou is en het heeft me tot nu toe al een hoop geld gekost en ben niks verder. Het is een konijn en ik vind het wel belangrijk om ervoor te zorgen en er is een apart potje voor als er iets is maar hoever ga je. Dat is voor iedereen natuurlijk anders maar ik weet het nu even niet meer. Zijn er mensen die dit herkennen en wat doe jij ermee? Ik graag advies of evetueel ervaringen van mensen die dat urineprobleem herkennen.
Solfide Geplaatst: 24 februari 2011 Geplaatst: 24 februari 2011 Ik denk dat het onderzoek van urine de grootste kans geeft om er achter te komen wat er aan de hand is.
lianne Geplaatst: 24 februari 2011 Geplaatst: 24 februari 2011 Urinebrand dus? Dat kan meerdere oorzaken hebben, blaasontsteking, blaaszand/stenen, tumor, of... e. cuniculi! Je kunt het best even aan Dollie vragen hoe en wat, die heeft hier aardig wat ervaring mee. Wellicht zal ze dit topic ook zo wel zien
peaches Geplaatst: 24 februari 2011 Auteur Geplaatst: 24 februari 2011 Ik ben nu een beetje aan het lezen en vraag me af wat een echo of rontgefoto nou eigelijk kost. Als het me morgen lukt breng ik meteen de urine weg.
Dollie Geplaatst: 24 februari 2011 Geplaatst: 24 februari 2011 Urinebrand dus? Dat kan meerdere oorzaken hebben, blaasontsteking, blaaszand/stenen, tumor, of... e. cuniculi! Je kunt het best even aan Dollie vragen hoe en wat, die heeft hier aardig wat ervaring mee. Wellicht zal ze dit topic ook zo wel zien Tuurlijk, Dollie ziet alles! Mijn konijn heeft alle mogelijke veroorzakers van urinebrand die Lianne noemt, behalve een tumor, gehad. Ik zou nu inderdaad de urine na laten kijken, hoewel het me sterk lijkt dat er (nog) sprake is van een ontsteking, niet na twee weken AB. Maar je weet maar nooit. Bovendien zou een dierenarts in principe moeten kunnen kijken of er kristallen in de urine zitten. Als dat zo is, dan zou dat kunnen betekenen dat Poppy te veel calcium in haar blaas heeft, blaaszand/gruis/stenen dus. Om daar uitsluitsel over te geven zou je een echo en/of een foto moeten laten maken. En dan wordt het inderdaad al weer een duur grapje. Wat ook een mogelijkheid is, is E. cuniculi. Toen Indy voor het eerst urinebrand had, was ik niet lang daarvoor een konijn aan EC verloren. Maar mijn toenmalige dierenarts zei dat er niets mis was met Indy, hij had alleen haken op zijn kiezen. Waarom hij over zijn poten plaste en die helemaal kaal waren, ja, dat wist hij ook niet, maar hé.. Indy was óud! Wel bijna zes.. En E. cuniculi? Ja, dát kon het niet zijn hoor! Ik heb toen mooi de dierenarts genegeerd en Indy behandeld met Panacur. Het was natúúúrlijk geen E. cuniculi, want dat had de dierenarts gezegt, en dat hij na zes weken Panacur beter was, ja, dat was natuurlijk stom toeval.. Later heeft Indy nog een blaasontsteking gehad. Zijn klachten verdwenen niet na een antibiotica kuur, terwijl er uit urineonderzoek niks meer bleek. Op een röntgenfoto was niks te zien. Voor de zekerheid heb ik hem toen weer behandeld met Panacur, dat hielp deze keer helaas niet. Bij een second opinion is een echo gemaakt. En hoe het kan dat er op de foto niks te zien was weet ik nog steeds niet, maar op de echo was zijn hele blaas wit. Vol calcium dus. Momenteel heeft mijn andere konijn ook dergelijke symptomen (alleen dan in een heel vroeg stadium) en ik heb er deze keer samen met mijn dierenarts voor gekozen om éérst bloedonderzoek te laten doen om de nierfunctie te checken (ook dat is een mogelijke oorzaak van urinebrand, nierfalen) en een foto te maken om blaasstenen uit te sluiten. Alle waarden waren in orde en geen stenen te zien op de foto, dus wij hebben nu alsnog besloten om voor E. cuniculi te gaan behandelen. Omdat er op Fred's röntgenfoto wel wat anders te zien was, ben ik al met al blij dat we eerst verder onderzoek gedaan hebben, ik twijfelde namelijk of ik gewoon gelijk panacur zou geven of niet. Maar op zich zou ik een volgende keer éérst een maand Panacur geven en als dat niet werkt, dan pas al die onderzoeken uit de kast halen. Dus wat ik in dit geval zou doen is urine na laten kijken, als daar niks uit blijkt een maand Panacur geven. Merk je na twee/drie weken nog geen enkel verschil, dan pas verder onderzoek doen. Wat de kosten zijn van een echo of röntgenfoto verschilt per dierenarts. Ik heb voor Indy's röntgenfoto bijna €80,- betaalt. Voor de second opinion (consult + echo) maar €30,- en wat ik nu voor de röntgenfoto betaald heb weet ik niet zeker.. Bovendien heeft ze me daar wel een beetje gematst. Maar het was zeker de helft minder dan bij Indy's foto. Dat is dus echt iets om na te vragen bij je dierenarts. Hoe oud is Poppy? En wat krijgt ze precies te eten? Je moet er misschien wel rekening mee houden dat ze een ongecastreerde voedster is, ik weet niet in hoeverre problemen met de baarmoeder voor urinebrand kunnen zorgen, mijn "patienten" waren natuurlijk mannen dus dat is nooit aan de orde geweest. Stel dat bijv. een baarmoederontsteking voor urinebrand zou kunnen zorgen, dan zou ik het wel weer eng vinden om nog drie weken te wachten met vervolgonderzoek.
peaches Geplaatst: 24 februari 2011 Auteur Geplaatst: 24 februari 2011 Dus door dat urineonderzoek kun je al zeggen of ze last heeft van stenen/gruis/zand? En hoe zit dat met echo of foto. Je kon op de foto niks zien zei je maar op de echo was alles wit. Dus misschien eerst voor echo gaan straks? En wat als het wel blaasstenen/gruis/zand is? Medicatie of opereren? of stel dat het een baarmoederontsteking is? Of juist de nieren? En haalt hij dit ook uit de urine of weet hij dan alleen wat er aan de hand is maar niet zozeer waar?
Dollie Geplaatst: 24 februari 2011 Geplaatst: 24 februari 2011 (aangepast) Hoe het met dat urineonderzoek zit, weet ik niet. Ze zouden kristallen in de urine moeten kunnen vinden en dat kán een teken zijn van een te hoge calcium inname. Ik denk dat je dan nog wel een echo of foto moet laten maken ter bevestiging. Ik zou daar eventjes naar vragen bij je dierenarts. Stel dat er wel te veel calcium in de blaas zit, dan hangt het er vanaf hoe het er uit ziet. Is er alleen sprake van wat "sludge" dan is een calcium-arm dieet vaak de eerste stap (vandaar ook mijn vraag naar wat ze te eten krijgt, bij een konijn dat haar leven lang al op Science zit is de kans denk ik kleiner dat ze dergelijke problemen ontwikkeld). Zitten er stenen, dan zul je volgens mij moeten opereren. Medicatie bestaat er volgens mij niet voor, geen reguliere geneesmiddelen in elk geval. Nu heb ik hier zelf geen ervaring mee, maar een ander lid van dit forum heeft voor haar konijn met blaasstenen Eurologist gebruikt. En dat werkte heel goed. Als het een baarmoederontsteking (of tumor) is dan zou ik zelf de boel er uit laten halen, maar ik geloof dat ze een ontsteking ook nog wel eens eerst met AB behandelen. Maar ik weet niet of problemen met de baarmoeder ook voor urinebrand kunnen zorgen hoor! Dat is alleen wel iets dat ik na zou vragen/uit zou zoeken. In geval van nierfalen ligt het weer aan de oorzaak. Een ontsteking zou ook voor nierfalen zorgen en dat is wel te behandelen, geloof ik. Ook E. cuniculi kan slechte nierwaarden weergeven bij bloedonderzoek. Maar als de nieren gewoon niet goed meer werken dan is er volgens mij weinig meer aan te doen. Als er geen sprake is van een ontsteking, is er aan de urine volgens mij weinig te zien. En je zou dus nog op kristallen kunnen kijken, maar eerlijk gezegt weet ik niet of elke dierenarts dat kan/doet. (Lijkt me wel, maar je weet maar nooit..) Het kan ook nog zo zijn dat er bloed in de urine zit, dat zou goed door blaasstenen kunnen komen, maar ook door een baarmoeder of blaasontsteking. 24 februari 2011 aangepast door Dollie
Bianca Geplaatst: 25 februari 2011 Geplaatst: 25 februari 2011 Zitten er stenen, dan zul je volgens mij moeten opereren. Medicatie bestaat er volgens mij niet voor, geen reguliere geneesmiddelen in elk geval. Nu heb ik hier zelf geen ervaring mee, maar een ander lid van dit forum heeft voor haar konijn met blaasstenen Eurologist gebruikt. En dat werkte heel goed. Heeeeeeeeeeeeeel goed! Ik heb een nijn gehad die met spoed geopereerd moest worden aan blaasstenen zo groot als knikkers! Ze knapte daar snel van op maar... de blaasstenen kwamen terug. Volgens de DA kon je blaasstenen bij konijnen nergens mee oplossen of vergruizen, maar volgens de bijsluiter van de Eurologist zou het zelfs bestaande stenen moeten kunnen oplossen. Ik had er weinig vertrouwen in, maar wilde alles proberen, want de enige andere optie was in laten slapen. Toen bleek dat door de Eurologist de symptomen afnamen wilde ik ook weten of de aanmaak van de stenen was gestopt en of ik nu toch mijn nijn een tweede keer kon laten opereren om de al aanwezige stenen nogmaals weg te laten halen. Maar wat bleek? De nieuwe stenen waren al weg! De Eurologist had dus inderdaad de bestaande stenen opgelost! Mijn konijn heeft daarna nog 6 jaar geleefd en is 11 1/2 geworden. Voordeel van de Eurologist is ook dat het blaasontstekingen voorkomt omdat het zuiverd werkt op de blaas. Dus.. ALS het blaasgruis of blaasstenen zijn is dat een goede oplossing (samen met een calciumarm dieet). Maar zoek eerst uit OF het dat is. Vraag inderdaad eerst de urine te checken op kristallen. Maar ik weet niet of die in alle gevallen te zien moeten zijn als je nijn te veel calcium heeft, want het kan misschien ook zo zijn dat als die calcium zich al in de blaas bindt in stenen en daarom niet in de urine terecht komt die uitgeplast wordt? Maar dat weet ik niet zeker. Op zich kun je blaasstenen ook prima zien op een röntgenfoto, maar hoe dat met gruis zit weet ik niet. Als je DA KK genoeg is zou hij/zij dat moeten weten, en als het niks uitmaakt kijk dan wat het minst belastend is voor je nijn (en evt financieel voordeliger is).
Dollie Geplaatst: 26 februari 2011 Geplaatst: 26 februari 2011 Is de urine inmiddels na gekeken? Kwam daar nog iets uit? Misschien is het ook zinvol om na te gaan hoeveel Poppy drinkt. Ik heb mijn konijntje 24 uur apart gezet om dat bij te houden. Hij bleek wel wat veel te drinken (200 ml (+300 gram groente) terwijl het 75 à 150 moest zijn voor zijn gewicht) en dat kan duiden op nierproblemen en ook wel een symptoom van EC zijn. Bij mijn konijn waren de nierwaardes in orde, dus behandelen we voor EC. Volgens mijn dierenarts hoort een konijn ongeveer 50 à 100 ml per kg te drinken, als je (veel) groente bij geeft zou het nog wat minder moeten zijn.
peaches Geplaatst: 12 maart 2011 Auteur Geplaatst: 12 maart 2011 Ik heb geen idee waarom maar ik denk dat het over is! Na 3 dagen geprobeert de urine smorgens op te vangen en toen moest ik werken en telkens poginen mislukt heb ik het gelaten voor wat het is. Niet mijn stijl want ik ren meestal meteen naar de DA en maakte me dan ook best zorgen maar ik kon ook niet heel de dag thuis zijn. Na een aantal dagen ook geen haarplukjes meer gevonden haar opgepakt en toen zag ik ineens dat ze amper nog nat was en al het haar op haar pootjes al was teruggegroeit. Het haar op haar kontje nog niet maar de huid was helemaal rustig en er zaten nog maar enkele klitten in haar staart.Ik had besloten het zo even te laten en na een paar dagen weer te kijken. Vanmorgen haar weer gepakt en nu zijn eigelijk al haar klitten verdwenen en is ze nergens meer nat. De huid op haar kont is al zwart dus verwacht binnenkort de haar ook daar weer terug te zien! Was het dan toch de antibiotica die nog wat langer zijn werk deed? Of was het gewoon iets tijdelijks? Iig ben ik blij dat het weer zo goed met haar gaat maar ik blijf haar natuurlijk in de gaten houden. Wat ik ook wel fijn vind is dat het me waarschijnlijk weer wat bezoekjes aan de DA heeft gescheelt. Ik ben ook wel voor de natuur en dus het lichaam eerst het zelf op te laten lossen en soms heeft dat tijd nodig. Zoals ik al zei ren ik vaak meteen naar de dokter. Met mezelf is dat wel anders en lost mijn lichaam vaak veel problemen ook zelf op. Misschien moet ik ook zo wat meer met mijn dieren omgaan, maar gewoon wel op blijven letten op de signalen natuurlijk en als het echt serieus is gaan natuurlijk. Ik ben iig blij dat het over is of lijkt te zijn!
Aanbevolen berichten