wenerlover Geplaatst: 23 februari 2011 Geplaatst: 23 februari 2011 ik heb een probleempje ik heb hier een jonge wener van ongeveer 7 weken ik heb vandaag bij dit nest gekeken wat het waren nou kijk ik altijd de tanden na met 3 weken al eigenlijk alles zag dr prima uit ik heb ook nog nooit konijnen met tandproblemen gehad maarja ik was bezig met de laaste en ik zag dat hij losse snijtanden had de 2 bovenste ook waren ze wat vergroeitde ondertanden zagen dr prima uit nou zaten de tanden zo los dat ik ze dr zonder plobleem heb kunnen uithalen het konijntje leek opgelucht en eet en drinkt pima verder zou hij moeite hebben gehad met wisselen ofzo hij is ook niet gevallen ofzo wie weet een antwoord groetjes cynthia
Dollie Geplaatst: 23 februari 2011 Geplaatst: 23 februari 2011 Wisselen??? Dit is voor het eerst dat ik dat hoor.. Konijnentanden groeien eeuwig (althans, zolang als het beestje leeft..) door dus die hoeven helemaal niet te wisselen.. Lijkt me eerlijk gezegt eerder een soort afwijking???
wenerlover Geplaatst: 23 februari 2011 Auteur Geplaatst: 23 februari 2011 ja meestal als ze tussen de 3 en de 6 weken oud zijn
wenerlover Geplaatst: 23 februari 2011 Auteur Geplaatst: 23 februari 2011 De melktanden van het konijn wisselen in een periode vlak voor de geboorte tot 3-6 weken na de geboorte.
wupsie Geplaatst: 23 februari 2011 Geplaatst: 23 februari 2011 nog nooit van gehoord...... maareh.... zien die eventuele melktanden er dan ook niet anders uit dan de blijvende tanden? dan kun je het verschil toch zien?
Dollie Geplaatst: 23 februari 2011 Geplaatst: 23 februari 2011 Apart.. Hoop dat z'n gewone tanden wel goed groeien..
wenerlover Geplaatst: 23 februari 2011 Auteur Geplaatst: 23 februari 2011 deze tanden die ik dr heb uitgehaald waren klein en dunniet zoals de tanden van een volwassen konijn
opvangaaenhunze Geplaatst: 23 februari 2011 Geplaatst: 23 februari 2011 Konijnen hebben een Elodont gebit. Dit betekend dat de tanden en kiezen altijd doorgroeien. Konijnen hebben net als wij een melkgebit. Dit gebitje wisselt echter al rond de geboorte, dus het melkgebitje krijgen wij nooit te zien bij een konijn.Misschien famillie van je eerdere weners met tandproblemen???:$
opvangaaenhunze Geplaatst: 23 februari 2011 Geplaatst: 23 februari 2011 Tanden van jonge konijnen zijn altijd dunner en worden later pas breder, ik heb nog nooit een konijn zien wisselen, wel heb ik losse tanden gezien bij jonge nijnen tot 5 weken daarna moet het gebit in vaste stand staan, elke wissel daarna is raar en in mijn ogen abnormaal...
wenerlover Geplaatst: 23 februari 2011 Auteur Geplaatst: 23 februari 2011 na het verhaal met de olifants tanden een paar jaar terug heb ik die hele lijn weg gedaan en ben opnieuw begonnen met een nieuwe lijn
Inge12 Geplaatst: 23 februari 2011 Geplaatst: 23 februari 2011 ik denk dat je dan de biks best wat kapotmaakt, zodat het makkelijker opgepakt kan worden (wat voor jonge konijnen al met tanden moeilijk is)
opvangaaenhunze Geplaatst: 23 februari 2011 Geplaatst: 23 februari 2011 Maar ik zou het wel in de gaten houden, het is zeker afwijkend... en kijk ook hoe ze terug groeien..
Dollie Geplaatst: 23 februari 2011 Geplaatst: 23 februari 2011 Lijkt mij in principe niet nodig toch? Zolang er maar kiezen in zitten.. En die in orde zijn.. Zijn die dat?>? Maar normaal, als de voortanden verwijderd zijn kunnen ze ook nog prima biks eten. (Was nog een reactie op Inge)
mystique Geplaatst: 24 februari 2011 Geplaatst: 24 februari 2011 Zo, weer wat bijgeleerd: konijnen wisselen dus ook tanden. Nooit over nagedacht, eigenlijk. Maar goed om weten.
bunny ranch chanty Geplaatst: 24 februari 2011 Geplaatst: 24 februari 2011 Ook hier zie ik regelmatig de melk tanden nog!Cynthia had gewoon pech en de tanden zijn blijven zitten bij dit jong. Een konijn heeft wel zeker melk tandjes hoor.... ;D tussen de 3 en 5 weken worden deze gewisseld of net voor de geboorte..http://www.dierengebit.nl/konijn-normale-gebit.htmlIk zou even aan kijken of de volwassen tanden wel door groeien Melk tandjesHeb je foto's van de bewuste tandjes? Altijd leerzaam!
wenerlover Geplaatst: 24 februari 2011 Auteur Geplaatst: 24 februari 2011 ik heb hier een foto van de tandjes van de kleine wener
bunny ranch chanty Geplaatst: 24 februari 2011 Geplaatst: 24 februari 2011 Konijnen hebben een Elodont gebit. Dit betekend dat de tanden en kiezen altijd doorgroeien. Konijnen hebben net als wij een melkgebit. Dit gebitje wisselt echter al rond de geboorte, dus het melkgebitje krijgen wij nooit te zien bij een konijn. Dit is dus niet waar wij fokkers zien regelmatig de melk gebitten bij de jongen. Misschien famillie van je eerdere weners met tandproblemen???:$ Dit zijn dus geen tand problemen in die zin dit is gewoon pech voor het konijn, en heeft dan een beetje hulp nodig.In de natuur vallen ze er dan gewoon later uit.
mystique Geplaatst: 24 februari 2011 Geplaatst: 24 februari 2011 En dan hebben ze dus even gƩƩn voortanden? Hoe lang duurt het voor er weer tandjes staan?
Gast Geplaatst: 24 februari 2011 Geplaatst: 24 februari 2011 Oh, die babytandjes van BRCĀ“s konijntje:love: Inderdaad, hoe lang duurt het nu voordat er weer tanden staan?
wenerlover Geplaatst: 24 februari 2011 Auteur Geplaatst: 24 februari 2011 je kunt de volwassen tanden als zien die drukken de melktandjes dr uit namelijk
Gast Geplaatst: 24 februari 2011 Geplaatst: 24 februari 2011 Ja, dat is logisch. Maar hoeveel tijd gaat erover voor dat er weer complete tanden staan?
mystique Geplaatst: 24 februari 2011 Geplaatst: 24 februari 2011 Ah, okee. Want toen Diamant zes weken was en ik met haar bij de DA ging, keek ze naar de tandjes en zei dat ze minstens 8 weken was, aan de tanden te zien. Kan je de leeftijd van een jong konijn bepalen aan de tanden?
wenerlover Geplaatst: 24 februari 2011 Auteur Geplaatst: 24 februari 2011 ik heb eigenlijk geen idee of je dat aan de tanden kan zien dat ik dit mee heb gemaakt bij een konijn is vrij zeldzaamtrouwens ik heb dr ook nog eens over zitten na denkenhet kan ook zijn omdat ze nog bij hun moeder zitten en het is een nestje van 3 de voedster geeft nog melk dus het zou goed kunnen omdat ze nog drinken dat daarom het wisselen wat moeizaam ging en dat daarom de tanden niet meer zo mooi stonden gelukkig is hij nu goed hooi aan het eten en hij drink ook goed
bunny ranch chanty Geplaatst: 24 februari 2011 Geplaatst: 24 februari 2011 Je kan niet aan de tanden zien hoe oud een konijn is....dit kan wel bij paarden.( betere inschatting)
Aanbevolen berichten