Dahlia Geplaatst: 20 februari 2011 Geplaatst: 20 februari 2011 Hoi allemaal,Ik vraag me af of er meer mensen zijn met een konijn die af en toe zijn dag niet heeft... Ik heb zelf 3 konijnen. 1 daarvan, een 5-jarige Thrianta ex-ram, heeft zo nu en dan zijn dag niet. Dan eet hij niet, zit ergens achter in zn hok en kijkt sloom uit. De volgende dag is het gewoon weer over en doet hij weer "normaal". Gisteren had ie weer zo'n dag. Hij bleef diep weggedoken in het stro, had zijn hooi niet opgegeten en de brokjes lagen er nog. Normaal vreet hij dat snachts allemaal op. Moet er wel even bij zeggen dat er een hele vieze koude oostenwind stond/staat en hij al behoorlijk in zn verharing zit. Zijn hok is wel goed afgesloten met een plexiglas-plaat en hij heeft een dik pak stro. Maar goed, ik heb hem dus gistermiddag even naar binnen gehaald, zodat ie ff zn pootjes kon strekken samen met mijn andere konijn(die ik in huis heb). Hij racede wel ff rond met haar, maar plofte uitgeput neer, en hijgen, niet normaal. Zo erg is het vaak niet als ie met dat andere konijn speelt. Hij heeft daarna ook alleen nog maar liggen slapen.Ik heb hem weer terug gezet in zn hok buiten, andere konijn erbij(die ook buiten zit). Hij kroop helemaal tegen haar aan, hij had het duidelijk koud. Ik hoopte dat hij vanmorgen wel weer de oude zou zijn, maar nee hoor, nog net zo sloom. Ademhaling vond ik ook wat aan de snelle kant. Ik heb hem naar binnen gedaan, in de stal bij de kalveren(we hebben een melkveebedrijf). Ik heb daar swinters binnenkooien staan zodat ze bij strenge vorst op stal kunnen. Heb hem een 0,5 ml pijnstiller gegeven, want als een konijn pijn heeft vreet het niet. Ik heb van mijn andere konijn, die darmproblemen had, nog een spuit Fibreplex, helaas was ie bijna leeg en kwam er dus niks uit. Ik dacht; geef het strax wel, uit de nieuwe spuit. Dus ik eerst gaan ontbijten. 3 kwartier later weer naar mn konijn gegaan, was ie al een stuk actiever, hij zat met stro te rommelen enzo. Heb hem voor de zekerheid dus een klein beetje Fibreplex gegeven én peterselie. Hij begon me daar te vreten!! Ook at hij wat stro en hooi. Hij keek ook wel wat beter uit. Ook zijn ademhaling was rustig. Ik snap er helemaal niks van! Zou hij toch iets onder de leden hebben en dat de pijstiller heeft gewerkt of heeft ie gewoon zn dag(en) niet omdat het zo verdomde koud is buiten en dus een beetje is "bijgekomen" omdat hij nu op stal zit??? Wie heeft er ook zulke ervaringen??? Heb al heel veel konijnen gehad in mn leven, en weet wel enigzins vd hoed en de rand op het gebied van gezondheid/ziekte, maar hier kan ik niet bij hoor....:erf:
Bianca Geplaatst: 20 februari 2011 Geplaatst: 20 februari 2011 Klinkt toch alsof je konijn ergens chronisch last van heeft. Is het mogelijk bij te houden hoe zijn ontlasting is? Misschien heeft hij zwakke darmen en daardoor regelmatig 'buikpijn'? Als hij af en toe diarree heeft kan hij bijv. ook coccidiose hebben, wat zich bij volwassen konijnen konijnen kan manifesteren als een chronisch darmprobleem. Als de keutels normaal zijn, heeft hij dan misschien wel eens een nat kontje? Dan kan hij ook chronische blaasproblemen hebben. Bijvoorbeeld door blaasstenen of gruis. Als hij weer gaat eten na pijnstilling, kan hij ook ergens pijn hebben die af en toe erger is dan anders. Dan kan al bij blaasstenen, maar kan ook in principe van alles zijn, van gewrichtsklachten t/m een kwaadaardige tumor. Maar hij kan ook gewoon haakjes op zijn kiezen hebben. Ben je al eens met je konijn naar de DA geweest? Ik zou hem eens meenemen naar een KKDA en helemaal laten doorlichten. Als er bij normaal onderzoek niks gevonden kan worden zou ik zelf ook bloedonderzoek en röntgenonderzoek (of een echo) laten doen.
JOEPENKOOS Geplaatst: 20 februari 2011 Geplaatst: 20 februari 2011 Ik heb wel eens dat koos haar dag niet heeft en nukkig is kwa humeur, maar nooit dat ze stopt met eten. Dus ben het zeker met bianca eens dat je toch even een bezoekje aan je Da moet brengen.Want is niet helemaal normaal dat die vaker die dagen heeft dan kan er idd wel is wat aan de hand zijn.
roomie Geplaatst: 20 februari 2011 Geplaatst: 20 februari 2011 dit klinkt niet goed nee.maar om het binnen te halen, je had denk ik beter, in de stal kunnen doen.wat je later deed. zit je konijn alleen?
iloveballoo Geplaatst: 20 februari 2011 Geplaatst: 20 februari 2011 Hai Dahlia Is je ram al een echte senior, of denkt hij nog dat hij een jonkie is? Als het al een beetje een oudje is, dan heb je kans dat ie al een beetje last krijgt van kwaaltjes. (Stijve gewrichten, buik pijn enz.) Maar toch, een bezoek aan de DA is nooit mis, zeker als je het niet zeker weet. Groetjes en veel succes
Bianca Geplaatst: 20 februari 2011 Geplaatst: 20 februari 2011 Het konijn is pas 5. dat is niet meer piepjong, maar nog wel te jong om echt al ouderdomsklachten te krijgen denk ik zelf. Mijn vorige konijn kreeg dat soort klachten pas na haar 9de of 10de levensjaar.
Dahlia Geplaatst: 21 februari 2011 Auteur Geplaatst: 21 februari 2011 Hallo allemaal,bedankt voor de reactie's! Mijn konijn is net 5 jaar, gecastreerd afgelopen voorjaar(hij is daardoor wel rustiger geworden). Hij keuteld normaal en plast goed. Ook zijn kont, ogen en neus zijn mooi schoon. Rennen en springen kan hij nog als de beste. Hij is geen grote eter, maar eet voldoende brokjes(science selective) en is gek op hooi(zijn hooibal is elke ochtend leeg). Ook wortels, witlof, etc. gaat er goed in. Ook is hij prima op gewicht. Elk jaar worden mijn konijnen geënt voor VHD & Myxomatose. Dat is dan op speciale "konijnen-ent-dagen" vd dierenarts. Ze worden dan ook helemaal gecheckt, ook het gebit. Tot nu toe was altijd alles goed in orde en kreeg ik niets anders als complimenten. Binnenkort zal er weer een ent-dag zijn, dan zal ik deze probleempjes wel even voorleggen aan de dierenarts. Mss idd toch zijn gebit. Heb namelijk nog een konijn met gebitsproblemen, zij is laatst voor de 2e keer geholpen aan de haakjes op haar kiezen. De DA zei dat er een mogelijkheid was dat met het ouder worden het gebit wat kan gaan zakken(net als bij paarden). Maar echt onderzoek is daar nooit naar gedaan. Het klinkt mij wel logisch in de oren, aangezien mijn ene konijntje(dwerg van 5) nooit gebitsproblemen had en vrat als een vlaamse reus(bij wijze van, hihi) maar sinds afgelopen zomer wél last kreeg van haken. Mijn konijn zit normaal in een buitenhok(mét gezelschap van die hierboven beschreven dwerg). Maar hij zit nu sinds gisteren binnen in de stal. Hij is lekker opgeknapt en gedraagd zich weer redelijk normaal. Het kan natuurlijk ook de ijzige koude wind geweest zijn, dat hij behoorlijk is afgekoeld. Hij verliest nu namelijk al zijn onderwol vd wintervacht. Ik houdt hem vanzelfsprekend in de gaten en ga bij twijfel naar de DA
JOEPENKOOS Geplaatst: 21 februari 2011 Geplaatst: 21 februari 2011 ik persoonlijkz al toch even naar de dierenats gaan dan met het manneke, vooral als het dan misschien iets met het gebit is.Want dit is echt niet prettig voor een konijntje en zeker niet als je hem er nog even mee laat zitten. Maar je moet natuurlijk doen wat jou het beste lijkt.Maar ik wist het wel hup naar de Da:-)(ookal zal het dan misschien voor niks zijn,ben ik tenminste dan wat geruster erop)
Aanbevolen berichten