Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hey!

Hier dus een probleem.

Mijn Nijn heeft al wat vaker last gehad van plakpoep maar haalde dat altijd in de meest oncharmante poses zelf weer weg. Het is haar alle keren al gelukt het zelf te doen, maar nu heeft ze wel een probleem.

Dit keer is het zo naar dat het haar niet meer lukt, maar mij dus ook niet.

In eerste instantie had ze een klontje harde keutels aan de haartjes aan haar kontje zitten, nu is het allemaal zacht. Een klontje is nog niet echt een probleem, een kwestie van haar goed vastgrijpen en het weg halen. Maar het is nu echt een groot, zacht plakkaat.

Ook vind ik constant blindedarm keutels, heeft ze er zichtbaar last van en is ze vreselijk chagrijnig. Alleen al naar haar kijken is practisch te veel gevraagd, haar vasthouden was altijd al een probleem. Nagels knippen en dus gelijk het klontje weghalen is al een gevecht, maar nu is het niet meer te doen!

Ik merk ook dat er minder keutels in het hok liggen, t lijkt wel of alles er aan blijft plakken en het probleem alleen maar verergerd. Ik wil het heel graag zelf oplossen, maar krijg het niet voor elkaar. Iemand tips of trucs?

Zelf heb ik het idee dat ze te veel vocht binnenkrijgt, kan dat een oorzaak zijn? Ze heeft geen diaree! Ik ben bang dat dit zich uitbreidt naar myasis..

Overigens zit ze binnen :)

Geplaatst: (aangepast)
Het kan vele oorzaken hebben. Maar als je konijn hier vaak last van heeft en nu heel erg, zou ik echt even naar de dieren arts stappen hoor!

Edit: je zou ook eens naar je voerpatroon kunnen kijken. Van teveel biks gaan ze hun blinde darm keutels niet meer opeten. Ook die kunnen in de vacht plakken.

Maar in deze staat zal ik echt snel naar de DA gaan.

aangepast door Lianne22
Geplaatst:

ook ik zou naar de da gaan,

plakpoep hoort niet, en als het zo lang door gaat,enje konijn (enjij)hebben er zichtbaar last van...dus zo snel mogelijk naar de da het liefst morgen.

Geplaatst:

hmm, dat dacht ik dus zelf ook al. T is ook niet een klontje meer, t is echt wel een plakkaat. Het vreemde is alleen dat het niet meer harde keuteltjes zijn, maar alles zacht is. Juist daarom dacht ik dat ik nog wel kon weken, maar dat gaat het dus niet worden begrijp ik? Morgen ben ik vrij, zal haar dus zowiezo meenemen naar haar favoriete mevrouw, hihi!

Geplaatst:

nou, dierenarts tripje is gedaan :) Nijn was weer niet te genieten op die koude tafel!

Advies van de dierenarts is om haar voorlopig even geen biks te geven. Ook groenten zijn even uit den boze vanwege het vocht.

Nijn gaat dus op water en hooi! Verder heeft ze gelijk even een soort check-up gedaan, Nijn is behalve de plakpoep prima in orde.

Ze kon niet direct een aanleiding voor het probleem zien, dus eerst even op water en hooi om de darmpjes schoon te maken.

Mocht dat niks worden kan ik dinsdag terug komen, heb voor de zekerheid alvast een afspraak gemaakt. Kan hem altijd nog op tijd afzeggen als ik al verschil zie. Zou het kunnen liggen aan de biks-soort die ze krijgt? Op het moment heb ik Hope Farms Rabbit super Trio, kan het zijn dat ze daar een intolerantie voor aan het ontwikkelen is? De dierenarts had het al over Sciense Selective als alternatief mocht de plakpoep zo blijven?

Geplaatst:

Als mijn konijnen last hebben van wat jij beschrijft..en dat hebben er 2 met enige regelmaat, dan zet ik hen op water en hooi...

Binnen twee dagen normaliseren hun keutels ...

Dan ga ik nog wel een poosje door hoor en pas na een week of langer komt er weer biks bij.

Wegens overgewicht heeft één konijn een paar maanden op alleen water een hooi gezeten en dat ging prima..

Ze at veel meer hooi dan anders en werd zelfs een stuk vriendelijker..

Het is zeker een goed plan om dan ook eens te kijken hoe hij reageren zal op ander biks..

Geplaatst:
Als mijn konijnen last hebben van wat jij beschrijft..en dat hebben er 2 met enige regelmaat, dan zet ik hen op water en hooi...

Binnen twee dagen normaliseren hun keutels ...

Dan ga ik nog wel een poosje door hoor en pas na een week of langer komt er weer biks bij.

Wegens overgewicht heeft één konijn een paar maanden op alleen water een hooi gezeten en dat ging prima..

Ze at veel meer hooi dan anders en werd zelfs een stuk vriendelijker..

Het is zeker een goed plan om dan ook eens te kijken hoe hij reageren zal op ander biks..

@ZaZa: hoe zet jij een konijn op hooi? Zet je het dan tijdelijk in een ander hok? Ik heb hier namelijk een voedster met af en toe plakpoep door groenvoer, maar voor het gescheiden eten heb ik nog geen oplossing gevonden. De konijnen van elkaar scheiden alleen voor het dieet vind ik dan weer erg ver gaan..

Geplaatst:

nou, eigenlijk gaat het nu al beter!

Wat er aan de hand is weet ik nog steeds niet, maar zo langzamerhand vind ik wat verdwaalde fatsoenlijke hoopjes keutels.

Ineens heeft madam geen zindelijkheidsgevoel meer, maar dat neem ik maar voor lief. Ben al blij dat ze uberhaybt weer keutelt!

Wel is ze goed boos op me, dat is duidelijk. Als ik naar haar kijk en ze merkt dat gaat ze demonstratief rondjes lopen waar haar voerbakje altijd stond! Veel hooi eet ze nog niet, ze eet nu niet zoveel als ze normaal doet. Denk dat dat gewoon een beetje protest of ontwenning is, uithongeren doet ze niet. Ze eet wel genoeg, alleen niet zo veel als eerst. Prima, ze was toch wel een beetje eh... "fluffy" :D

Ook heb ik een stukje van het plakkaat gevonden in de ren, trouwens. Ze is veel aan het verharen dus ik denk dat de restjes gewoon langzaam loslaten. Altijd fijn, dat scheelt weer een discussie en een tanden-afdruk in mijn hand haha!

Gaat dus goed, zal eens kijken of ze ander biks ook wil. Had deze eigenlijk omdat ze dat van jongs af aan al kreeg en ze niet van het erbij gemixte voer wilde eten. Hoe lang ik het ook liet staan, ze pakte alleen datgene wat ze wilde en voor de rest wat hooi. Twee merken mixen gaat hem denk ik dus niet worden maar dat merk ik dan wel :) Eerst maar weer eens back to normal!

Geplaatst: (aangepast)
@ZaZa: hoe zet jij een konijn op hooi? Zet je het dan tijdelijk in een ander hok? Ik heb hier namelijk een voedster met af en toe plakpoep door groenvoer, maar voor het gescheiden eten heb ik nog geen oplossing gevonden. De konijnen van elkaar scheiden alleen voor het dieet vind ik dan weer erg ver gaan..

Ik had het met één konijn dat toen én plakpoep én te dik was...voordeel was dat ze alleen zat...die die paar maanden op water en hooi ging prima..

Bij het andere konijn is het lastiger..die kan niet tegen groenvoer én zit in een groep...

Dan moet de rest dus meedoen....dat kan niet anders..

Ze krijgen dus weinig groen (ik geef hen wel dat ik het plakpoepkonijn probeer af te leiden, maar dat valt niet mee..het is een sterke vlaam)...veel hooi en als dat ene konijn plakpoep heeft, krijgen ze soms een paar dagen nauwelijks biks..

Het is niet ideaal...Aan de andere kant; Ze leven al een paar jaar zo en zijn gezond. De oudste is nu een jaar of 8/9

aangepast door ZaZa
Geplaatst:

Mijn kennis der konijn kon ook niet tegen HopeFarmsSuperTrio

Dus het komt voor

nou, dierenarts tripje is gedaan :) Nijn was weer niet te genieten op die koude tafel!

Advies van de dierenarts is om haar voorlopig even geen biks te geven. Ook groenten zijn even uit den boze vanwege het vocht.

Nijn gaat dus op water en hooi! Verder heeft ze gelijk even een soort check-up gedaan, Nijn is behalve de plakpoep prima in orde.

Ze kon niet direct een aanleiding voor het probleem zien, dus eerst even op water en hooi om de darmpjes schoon te maken.

Mocht dat niks worden kan ik dinsdag terug komen, heb voor de zekerheid alvast een afspraak gemaakt. Kan hem altijd nog op tijd afzeggen als ik al verschil zie. Zou het kunnen liggen aan de biks-soort die ze krijgt? Op het moment heb ik Hope Farms Rabbit super Trio, kan het zijn dat ze daar een intolerantie voor aan het ontwikkelen is? De dierenarts had het al over Sciense Selective als alternatief mocht de plakpoep zo blijven?

Geplaatst:
Ik had het met één konijn dat toen én plakpoep én te dik was...voordeel was dat ze alleen zat...die die paar maanden op water en hooi ging prima..

Bij het andere konijn is het lastiger..die kan niet tegen groenvoer én zit in een groep...

Dan moet de rest dus meedoen....dat kan niet anders..

Ze krijgen dus weinig groen (ik geef hen wel dat ik het plakpoepkonijn probeer af te leiden, maar dat valt niet mee..het is een sterke vlaam)...veel hooi en als dat ene konijn plakpoep heeft, krijgen ze soms een paar dagen nauwelijks biks..

Het is niet ideaal...Aan de andere kant; Ze leven al een paar jaar zo en zijn gezond. De oudste is nu een jaar of 8/9

Bedankt voor je uitleg. :)

Hier kan ik iets mee voor mijn twee konijnen met tegengestelde voedingsbehoeften: doen wat praktisch haalbaar is (hier en daar bijvoeren) en accepteren dat het niet ideaal kan voor allebei.

@TS: ik ben benieuwd welke biks je gaat geven na de hooi-kuur.

Geplaatst:

pff, nou ik snap mijn konijn echt niet meer hoor!

Inmiddels had ze dus normale keutels, maar die zijn weer afgezwakt naar vreemde keutels.

Het zijn wel harde,droge keutels. Normaal had ze gewoon losse keutels, nu heeft ze keutels die aan elkaar verbonden zijn door een soort draadje.

Het lijkt steeds een strootje te zijn, maar aan de andere kant kan het ook een dun plukje haar zijn.

Dit lijken mij opzich logische verklaringen en ik zou er in eerste instantie niet iets achter zoeken. Was het niet dat ik er nu meer op let en het mij opviel dat die keutels iets kleiner zijn als anders.

Ze zijn dus iets kleiner, harde, droge en ineens iets lichter gekleurde keutels als anders, verbonden door een soort draadje.

Niet zwart, maar een soort bruinig kleurtje.

Iemand een idee? Goed teken, slecht teken? Ik snap dat beessie niet meer hoor! :P

Geplaatst:

Ik heb hier hetzelfde probleem met mijn nijn. Het ene moment wat plakpoep (en BD keutels niet op willen eten), het andere moment lijkt hij krampjes te hebben en kan hij niet goed poepen. Hij verhaart, dus dat moet wel de reden zijn (en ook kettingkeutels... een stuk of vier aan een "touwtje" aan elkaar). Dan is het juist WEL belangrijk om voldoende groenten en vocht binnen te krijgen als ik mij niet vergis. Lastig hoor... Ik denk dat ik mijn nijn gewoon hetzelfde als altijd blijf voeren, teveel verandering veroorzaakt misschien ook wel wat rare ontlasting.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .