Ga naar inhoud

graag dringend jullie advies voor mijn zieke Flopsy!

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik ben voor het eerst op dit forum en zou graag jullie advies willen. Vorige week woensdag ben ik met mijn konijn naar de dierenarts geweest omdat hij bijna niet meer at en dronk en stil in een hoekje zat. De dierenarts heeft hem nagekeken en dingen uitgesloten. Hij had een beetje koorts. Daar heeft hij een spuitje voor gehad. Hij had geen verdikking maar waarschijnlijk was het een verstopping omdat hij te weinig hooi en te veel brokjes had gegeten. Hij heeft ze nog een spuitje gegeven met antibiotica. Wij kregen die ook mee naar huis met het advies dat 2 x daags te geven (enrofloxoral drops) en haar alleen maar hooi te geven. Dat gingen we dan maar doen in onze onwetendheid. Maar Flopsy werd niet beter, ik vond het alleen maar slechter gaan. En ik las in alles wat ik opzocht op internet ook dat konijnen blijkbaar heel slecht zonder eten kunnen. Maandagmorgen belde ik de DA op met de vraag of we niet moesten bijvoeden. Nou, vond hij, dat was wel de volgende stap, ja. Maar ik had geen zin meer om nog naar hem toe te gaan. Ik ben Flopsy de zelfgemaakte elektrolytische oplossing gaan geven en dat ging goed! Maandag eind v/d middag begon ze zelfs weer een beetje hooi te eten en de oren staan weer wat overeind. Maar ze is nog heel erg mager. Vandaag hebben we weer 4 x die oplossing gegeven en ze eet weer een beetje. Ze heeft zelfs wat brokjes op. De vloeistof vindt ze heel erg lekker, ze drinkt zo een paar spuitjes leeg. Ze heeft ook weer wat ontlasting, keuteltjes. Moeten we dit zo door doen of zijn we er te laat mee begonnen. Ze is nog wel stil en mager. Maar aan de andere kant vindt ik haar weer beter als in het weekend. Wat kan ik nog meer voor haar doen. Iets anders te eten geven heeft niet zo veel zin, want dat kent ze niet, ze is nog jong en heeft nog alleen maar brokjes en hooi op en ik heb ook begrepen dat hooi het beste is. Graag advies wat ik nog kan doen. Alvast bedankt!

Geplaatst:

Ik zou echt even naar een konijndeskundige dierenarts gaan en haar goed na laten kijken..Het kan zijn dat ze haken op haar kiezen heeft en die kun je vaak niet goed zien..zeker een DA die weinig verstand van konijnen heeft..Hier staat ergens een lijst met konijnkundige dierenartsen die bij jou in de buurt zitten...Verder zou ik haar Sientive select brokjes geven daar zitten alle goede vezels in die ook in hooi zitten en daar zullen haar darmpje weer blij mee zijn..Misschien zou je haar ook een pijnstiller kunnen geven en kijken of ze dan wel wat gaat eten...een konijn wat pijn heeft stopt met eten...en door de pijn weg te halen gaat ze misschien weer eten..hoe oud is ze eigenlijk???

Geplaatst:

Flopsy is ongeveer 4 maanden. De DA zei dat het niet aan de tanden lag. Ik heb aan de ene kant het idee dat het nu langzaam elke dag ietsje beter gaat. Maar als ik alle berichten lees, dan kan ik bijna niet geloven over konijnen die zo lang niet of weinig eten, dat het nog goed komt.

Geplaatst: (aangepast)

Dit heb je nodig: http://www.bunnybunch.nl/community/gezondheid/19037-lijst-konijnkundige-dierenartsen-vernieuwd.html

En verder informatie over verstopping en gas..

Daar kan je de zoekfunctie voor gebruiken hier van BB.

Al loop ik al lang mee hier, verstopping en gas is niet mijn specialiteit, maar weet zeker dat hieronder nog wel reacties komen die je verder op weg kunnen helpen................

Lees je ondertussen goed in !! (zoekfunctie gebruiken dus)

Weet je ook hoe hoog de temperatuur van je konijn is ?

4 maanden, heeft hij het sinds je hem hebt gekregen ?

Hoe was zijn ontlasting toen ?

Jonge konijntjes willen nog wel eens coccidiose hebben...maar dan hebben ze ook plakpoep.

Verder is verstopping of gas voor de hand liggend, maar nogmaals..raad ga ik je niet geven, te weinig verstand van...

Wil je ook eens zoeken op 'buikmassage'

aangepast door ZaZa
Geplaatst:

temperatuur is volgens mij wel goed (voel ik achter zijn oren). Voor vorige week maandag was ze super fit en at en dronk ze goed.

Geplaatst:

Okay... eens kijken.

Bijvoeden was volgens jouw DA (in eerste instantie) niet nodig, bij wat verhoging en een potientiele verstopping wat antibiotica en nog een ander middeltje. Ik zou even contact opnemen met een DA uit het lijstje wat Zaza zojuist postte, want dit klopt niet helemaal. Bij een verstopping zou je juist darmstimulans moeten geven. Weet je ook toevallig nog wƔt de temperatuur destijds was? En heeft de DA ook de kiezen nog nagekeken naast de tandjes? En wat was het middeltje tegen de koorts?

Geplaatst:

Wat de temperatuur precies was, weet ik niet meer. Het was ietsjes hoger als wat normaal zou zijn volgend mijn "kundige" DA. Hij heeft wel de kiezen en tandjes bekeken. Hij heeft niet gezegd wat het middel tegen koorts was.

Flopsy heeft nu wel weer keuteltjes. Is dat een teken dat het goed komt, of wil dat nog niets zeggen?

Geplaatst:

Dat duid er iig op dat er iets aan de hand is met haar verteringsstelsel, of aan de hand is geweest. Ik denk echt dat het raadzaam is om eens een andere dierenarts te contacteren, en zeker ook darmstimulans te geven.

Ook is het zo dat de achterste kiezen zonder narcose zeer slecht te beoordelen zijn, dus daar zouden haken nog een mogelijke optie kunnen zijn. Verder kan ik je ook niet echt meer tips geven, zorg er in ieder geval voor dat je konijntje blijft eten en drinken, dat is belangrijk.

Geplaatst:

Ik ben geen da maar misschien toch het volgende overwegen, misschien dat andere mij kunnen verbeteren of aanvullen.

Ik dacht dat bij een verstopping juist eerder de tempt zakt omdat de stofwisseling dan langzamer gaat.

Temp verhoging is natuurlijk altijd van een ontsteking.

Zelf zou ik de nijn zelf tempraturen smorgens en savonds. Dat de nijn goed reageerd op de ORS is hoopvol maar ook begrijpelijk.

Grootste doodsoorzaak bij konijnen is bijna altijd uitdroging ten gevolge van een aandoening. Een vochtinfuus onderhuids is altijd wat ik als eerst doe naast ORS oraal en dwangvoeding. Hoe klonk de buik? Normale darmwerking of erg rustig etc. Je bent nog niet achter de oorzaak daar heb je echt een goede dierenarts voor nodig.

Kleine keutels is begrijpelijk omdat het konijn weing eet. Groenvoer opbouwen, met name peterselie. Wat je bij kan geven is een multivitamine (davitamon vloeibaar) een spuit Biodyl etc. Maar dit zijn oplap middelen en geen uiteindelijke oplossing.

Is het konijn ooit ontwormt?

Geplaatst:

Flopsy ziet er niet meer zo ziek uit. De oren staan weer overeind, de ogen staan weer goed open. Ze is nog wel rustig, maar loopt al wel weer gewoon de kooi rond en ook op- en neer van het bovenhok en benedenhok. Vanmorgen zag ik ze zelfs een paar keer het trapje op en af rennen samen met het andere konijn. Wij geven 4 x per dag via een spuitje wat drinken. Dat vindt ze heel lekker. Maar eten zie ik haar nu steeds vaker zelf doen. Ontwormt zijn ze nog niet. (in ieder geval niet bij mij).

Ze heeft nog nooit iets anders gehad dan hooi en biks. Kan dan met andere dingen bijvoeden geen kwaad?

Geplaatst:

Je kunt haar groenten geven, maar heel langzaam opbouwen, omdat ze dat niet gewend is. En als je haar de eerste keer teveel groente geeft, kan zij last krijgen van plakpoep. En dat moet natuurlijk niet. Geef eerst een stukje ter grootte van een postzegel aan haar. Als ze dit lekker vindt, en ze heeft geen plakpoep, mag je haar wat meer geven. Zodra je merkt dat ze geen last heeft van plakpoep, mag zij op den duur grotere stukken groenten. :)

Geplaatst:

PAs ook op dat ze na een ziekbed op die leeftijd ook ineens coccidiose de kop op kan steken. En ze is nog net klein genoeg om daar aan dood te gaan, dus zodra je plakpoep, diarree ziet zou ik toch even een KKDA zoeken die mestonderzoek kan doen. En de DA die je nu hebt echt niet kundig op het gebied van konijnen. Dan kun je je konijn net zo goed door het bakker laten nakijken.. of de opticien. Dat klinkt raar, maar het is echt zo dat hele goede dierenartsen op het gebied van honden en katten toch bijna volledig onwetend kunnen zijn wat betreft konijnen.

Geplaatst:

ik heb het gevoel dat het langzaam wel beter gaat. Ik had ze even wat minder water uit een spuitje gegeven omdat ik wilde kijken of ze goed zelf dronk, maar ik heb het ze toch maar weer wel gegeven, want vanmorgen zat ze weer een beetje stil in een hoekje. Na dat water knapt ze zienderogen op. Ze heeft ook wat hooi op. Maar toen ik met de brokjes aankwam, kwam ze gelijk aanlopen. Dat kent ze wel! Die vindt ze lekker en zit ze heel rustig op te eten. Maar nu ik kan ik haar dat wel veel geven, zodat ze weer wat dikker wordt, maar dat lijkt me ook niet goed, want dan gaat ze misschien weer minder hooi eten. Dus ik zit een beetje met een dilemma. Wat zouden jullie doen? Vanaf nu ben ik weer 4 dagen vrij, dus dan kan ik ze goed in de gaten houden!

Geplaatst:

Je zou eens kunnen proberen of je konijntjes Science Selective voer willen eten. Veel konijnen vinden dit erg lekker en het is ook goed voor ze. Als er een Boerenbond/Welkoop winkel in je buurt zit kun je daar via de website een gratis proefpakketje voor je konijn aanvragen en daar zit een zakje in om te proberen.

Ook vinden veel konijnen rucola lekker en dat is ook een gezonde snack om bij te voeren. Natuurlijk ook hiervoor geldt: langzaam opbouwen om diarree te voorkomen. En wat je ook nog kunt proberen is verschillende soorten kruidenhooi te geven als het geen goede hooieter is. Konijnen kunnen soms heel kieskeurig zijn over hun hooi:-)

Beterschap!

Geplaatst:

Helaas, Flopsy is toch overleden. Hij zal toch al te zwak geweest zijn. Jullie toch allemaal bedankt voor de tips.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .