Roy83 Geplaatst: 14 februari 2011 Geplaatst: 14 februari 2011 Hoi allemaal, Wij hebben ongeveer een jaar geleden bij ons konijn (robijn) de voortanden laten trekken. Dit omdat hij een overbeet had. Nu begint hij veel last te hebben van klitten in zijn haar wat uiteindelijk leid tot plakpoep aan zijn kontje. We hebben ook het idee dat hij zich zelf niet goed kan verzorgen zonder zijn voortanden.Nu hebben wij al vanalles geprobeerd met zijn eten, maar daar lijkt het niet in te zitten. (ben zelf vewvoer deskundige, dus heb wel enige kennis van voeding)Zijn er meer mensen die hier ervaring mee hebben?
Jonas Geplaatst: 15 februari 2011 Geplaatst: 15 februari 2011 Hallo, Ik heb met één van mijn konijnen hetzelfde probleem. Rond de kerstdagen heeft de dierenarts zijn tanden verwijderd. Sinds die tijd vind ik bijna elke dag een trosje blindedarmkeutels en moet ik regelmatig aangekoekte keuteltjes uit zijn vacht plukken of knippen. In zijn voeding is niets veranderd en hij is ook niet te dik. Hij produceert daarnaast meer dan voldoende normale ronde harde keuteltjes. Ze krijgen een afgepaste hoeveelheid Science Selective Mature, een portie gemengd groenvoer en onbeperkt hooi. En toch blijf ik zachte keuteltjes op de grond en in zijn vacht vinden. Ook ik ben benieuwd of mensen hier ervaring mee hebben, of een oplossing weten.
Aniek Geplaatst: 15 februari 2011 Geplaatst: 15 februari 2011 Zit hij alleen of samen? Een maatje kan namelijk goed helpen om de vacht te onderhouden. Al heb ik nooit konijntjes zonder tandjes die problemen hebben met vachtonderhoud (maar ze zitten hier wel altijd samen). Plakpoep zou toch duiden op het voer. Eet hij goed hooi? Wat voor brokjes krijgt die?
Roy83 Geplaatst: 15 februari 2011 Auteur Geplaatst: 15 februari 2011 Aniek, Robijn zit helaas alleen. Wij hebben geen ruimte om een tweede konijn te houden, hoewel we dit wel heel graag willen.Wat betreft de voeding. We hebben alles geprobeerd van goedkoop voer tot sience selective. Dit blijkt het probleem niet te verhelpen. Hooi eet hij heel goed. Op advies van de dierenarts gestopt met groenvoer, maar lees ook weer overal dat je dit juist niet moet doen. Op dit moment krijgt hij nature dinner van vitakraft. Maar ook dit helpt niet. Hoewel we hem hiermee wel een week "schoon" houden.Het is al met al een lastige zaak.
bunny ranch chanty Geplaatst: 15 februari 2011 Geplaatst: 15 februari 2011 ontwormen kan ook helpen...
Roy83 Geplaatst: 17 februari 2011 Auteur Geplaatst: 17 februari 2011 Waarom ontwormen? Ik heb geen indicatie dat het konijn wormen heeft.Daarnaast hebben wij het idee dat hij door zijn getrokken tanden zich niet goed kan verzorgen.Zijn er meer mensen die deze ervaring hebben?
lianne Geplaatst: 17 februari 2011 Geplaatst: 17 februari 2011 Het overmatig laten liggen van blindedarmkeutels kan duiden op wormen, maar hoeft niet de enige reden te zijn. Ik heb zelf geen ervaring met konijnen zonder voortanden die de blindarmkeutels laten liggen, een afweging van het voedingspatroon is een eerste stap in dit soort situaties.
Roy83 Geplaatst: 23 februari 2011 Auteur Geplaatst: 23 februari 2011 Maar bij wormen zou je toch ook wormen moeten zien in de uitwerpselen?
Bianca Geplaatst: 23 februari 2011 Geplaatst: 23 februari 2011 Nee hoor, die zie je alleen als het heeeeeel erg is. Maar wat bedoel je precies met plakpoep? Bedoel je dat het beestje de BDK's laat liggen of dat hij af en toe een beetje diarree heeft? Diarree-achtige verschijnselen kunnen komen van wormen of parasieten. Dus eerst ontwormen met Panacur (niet met andere middeltjes), als dat niet helpt mestonderzoek laten doen om bv cocc. uit te laten sluiten.Ik heb nog nooit eerder gehoord van een konijn wat zichzelf niet goed kan schoonmaken omdat hij snijtanden mist. Dat kan wel gebeuren als een konijn overgewicht heeft, waardoor hij niet goed meer bij zijn rug en kontje kan komen met zijn hoofdje. In dat geval kan het dus ook zijn dat je konijn BDK's laat liggen. BDK's worden ook soms niet opgegeten omdat het konijn teveel voer krijgt. Wat weegt je konijn? Per kg konijn mag je 25 gr biks geven (van SS zelfs maar 15 gr) per dag. De BDK's die je konijn laat liggen leg je terug in de voerbak. Soms eten konijnen ze dan alsnog op als ze hun dagelijkse biks op hebben.
Roy83 Geplaatst: 24 februari 2011 Auteur Geplaatst: 24 februari 2011 Het is geen diaree wat robijn heeft. Het zijn echt de blinde darm keutels die blijven plakken.Wat betreft het overgewicht, dat lijkt me raar, hij was volgens de dierenarts te licht dus mocht hij wat aankomen. Nu heb ik het voer nog goed onder de loep genomen en hebben we hem iets te veel gegeven. Dat hebben we veranderd maar heeft nog geen succes.Ik vind het maar een rare situatie want we doen alles volgens het boekje
Solfide Geplaatst: 24 februari 2011 Geplaatst: 24 februari 2011 Misschien past je konijn niet helemaal in het boekje...zou toch eens wat verschillende dingen uitproberen.
Ireen Geplaatst: 24 februari 2011 Geplaatst: 24 februari 2011 Ik zou denken dat hij zonder zijn snijtanden de blindedarmkeutels moeilijk kan pakken en ze daarom niet op eet. Kan het niet zijn dat hij cocciose (ofziets) heeft?
Jonas Geplaatst: 24 februari 2011 Geplaatst: 24 februari 2011 Zoals ik hier al eerder schreef heeft mijn konijn hetzelfde. Ook hij is niet te dik en krijgt een afgewogen hoeveelheid SS (Mature, 70 gram voor twee konijnen van in totaal 4 kilo). Soms vind ik dagenlang niets, en dan weer een paar dagen achter elkaar een trosje blindedarmkeutels. Het wisselt dus per dag. Ik heb het inmiddels ook bij de dierenarts gevraagd. Het was daar geen bekend probleem. Ze vermoeden dat hij door het ontbreken van zijn tanden de keuteltjes moeilijker kan oppakken. Hetzelfde dus wat Ireen aangeeft. Een betere verklaring kan ik ook niet bedenken. Ik probeer inmiddels het voer nog wat te verminderen om te kijken of dat het probleem oplost (uiteraard hebben ze onbeperkt hooi).
Bianca Geplaatst: 25 februari 2011 Geplaatst: 25 februari 2011 Ah okay, als je konijn moet aankomen, moet je niet het voer teveel minderen. Wat je wel kan doen is nog maar een keer per dag voeren. Als hij dan al zijn biks op heeft geef je alleen nog hooi en water. Wanneer vind je de meeste BDK's? Als je die s'avonds vindt, dan doe je die allemaal netjes terug in de voerbak en geef je 's morgens de biks. Als je ze 's morgens vind, dan doe je ze dan in de voerbak en geef je 's avonds biks. Misschien dat je nijn ze dan alsnog opeet (soms werkt het). BDK's zijn toch wel belangrijk omdat ze heel veel voedingsstoffen bevatten. Als hij ze een keer in de zoveel dagen niet opeet is het niet zo erg, maar als het dagelijks is is het toch minder goed
Roy83 Geplaatst: 25 februari 2011 Auteur Geplaatst: 25 februari 2011 Bedankt allemaal voor de informatie.Ik ga maar eens kijken of ik mijn konijn ga ontwormen.Jonas bedankt voor het delen van je informatie. Hier is het precies het zelfde. Betekend dus dat we gewoon elke keer Robijn moeten schoonmaken. Gelukkig kunnen we het aardig goed ruiken als we binnenkomen.Ik zal laten weten als ik wat gevonden heb wat werkt.
Roy83 Geplaatst: 8 maart 2011 Auteur Geplaatst: 8 maart 2011 Nou het lijkt erop dat we het nu redelijk onder controle hebben.We voeren gewoon biks 's ochtends en 's middags krijgt hij veel kruiden in het groenvoer. Met name peterselie en selderij. Daarnaast krijgt hij onbeperkt hooi natuurlijk. Ook verschonen wij zijn poephoekje wat vaker, na een week is het nodig maar wij verschonen het nu twee keer in de week, ookal is het niet nodig. Dit lijkt nu goed effect te hebben. Hij is nu al meer dan een week "schoon"
Aanbevolen berichten