AngelBlue Geplaatst: 10 februari 2011 Geplaatst: 10 februari 2011 Hallo allemaal,Ik heb vanochtend mijn lieve konijntje dood in de ren gevonden. Zonder ogen, die zijn helemaal verdwenen.Hij at tot vandaag prima, zag prima, ontlasting prima, hij zat de laatste paar dagenalleen wel eens te slapen. Verder gewoon tierig. Nu wil ik graag weten wat er aan de hand is dus ik wil sectie laten plegen.Weet iemand een dierenarts rond Leidschendam (Den Haag) die dat zelf kan doen?Alvast bedankt.Gr. Lisanne
pebbles Geplaatst: 10 februari 2011 Geplaatst: 10 februari 2011 He bah wat een vreselijke ervaring zeg...wat een naar gezicht zal dat geweest zijn...misschien zou je het na kunnen vragen bij Muffins die zitten ook in Den Haag misschien weet zij iemand die jou kan helpen...Veel sterkte met dit vreselijke verlies.
Leonie85 Geplaatst: 10 februari 2011 Geplaatst: 10 februari 2011 he bah wat naar!maar zijn de ogen eruit? en de oogleden?verder kan ik je niet helpen, zou je vaste da bellen en vragen of ze dat kunnen of anders of ze het konijn op kunnen sturen of iemand anders in de buurt weten.gecondoleerd met je konijntje
pechkonijn Geplaatst: 10 februari 2011 Geplaatst: 10 februari 2011 (aangepast) Dat is naar.Iedere dierenarts kan een sectie uitvoeren. Ik zou naar een konijnkundige dierenarts gaan. Maar je zal het wel snel moeten laten doen (liefst morgen) en je konijn tot die tijd in de koel moeten bewaren (als het koud genoeg is, kan dat buiten op een plek waar geen dieren bijkunnen).Overigens kan je je konijn ook naar de faculteit diergeneeskunde in utrecht sturen. Ik dacht dat er een onderzoek loopt naar doodsoorzaken van huisdierkonijnen en dat ze gratis secties doen. Weet er het fijne iniet meer van, maar het is op dit forum wel eens langsgekomen. 10 februari 2011 aangepast door pechkonijn
AngelBlue Geplaatst: 10 februari 2011 Auteur Geplaatst: 10 februari 2011 Ik heb mijn eigen konijnendierenarts gebeld, en zij kunnen het niet, vandaar dat ik het vraag.Je kunt inderdaad gratis sectie laten plegen in Utrecht als je konijn nog jong is. Mijn konijn is 4 jaar en komt er niet meer voor in aanmerking.Het is inderdaad verschrikkelijk. 1 oog heeft nog oogleden, dat oog zit gewoon dicht en valt wat naar binnen. Maar op de plek van het andere oog zit een groot gat, oogleden, huid eromheen, vacht, het is allemaal weg. Vogels misschien? Dat hoop ik eigenlijk, dat hij door een ziekte acuut is overleden en dat vogels na zijn dood eraan gezeten hebben. Dan heeft hij tenminste weinig gevoeld. Misschien dat iemand een dierenarts in Den Haag heeft die wel sectie kan uitvoeren?Ik zal Muffins even e-mailen, bedankt voor de tip.
pechkonijn Geplaatst: 10 februari 2011 Geplaatst: 10 februari 2011 (aangepast) Als er gisteravond nog niets aan de hand was (ook niet met de ogen) en vandaag zijn de ogen er uit, dan denk ik dat dat door vogels of andere dieren gebeurd is na het overlijden. Dat lijkt me tenminste wel het meest waarschijnlijk. Het is een schrale troost natuurlijk, want het blijft heel erg naar als een konijn overlijdt. Wat jammer dat je eigen dierenarts geen secties doet, ik dacht echt dat alle dierenartsen dat wel deden (heb zelf ook eens sectie laten doen door mijn eigen dierenarts), maar dat was dus verkeerd gedacht. In dat geval zou ik eens op de KKDA-lijst kijken en wat rondbellen. Vraag dan ook wat er onderzocht wordt, want niet iedere sectie is even uitgebreid. Ik zie trouwens dat het vannacht niet zo koud wordt, dus misschien is buiten bewaren niet koud genoeg... Ik weet niet precies hoe koel je het konijn moet bewaren, misschien even kijken of je daar wat betrouwbare info over kunt vinden. 10 februari 2011 aangepast door pechkonijn
AngelBlue Geplaatst: 10 februari 2011 Auteur Geplaatst: 10 februari 2011 Ja, morgen ochtend maar even rondbellen.Als je bij vogels sectie laat plegen (ik heb veel verstand van grasparkieten) dan mag je ze 24 uur zo bewaren. Mag in de koelkast maar hoeft niet omdat in 24 uur weinig veranderen. Invriezen mag niet. Ik zal nog even zoeken hoe dat bij konijnen zit. Mijn arme kleine Stampertje. :(
bunny ranch chanty Geplaatst: 11 februari 2011 Geplaatst: 11 februari 2011 Sorry hoor elke dierenarts kan sectie plegen..zeker als ie ineens een oog mist kun je uitwendig ook heel veel zien...
lianne Geplaatst: 11 februari 2011 Geplaatst: 11 februari 2011 *mierenneukmodus*Sectie is gerechtelijk en kan alleen door een bevoegde forensische patholoog worden uitgevoerd (ja, die hebben we in Nl ook op dierenpathologie). Obductie dus. Ook is het schouwen van een overleden dier een vak apart waar lang niet iedere DA even veel ervaring mee heeft. Misschien dat dit handig is:http://www.uu.nl/faculty/veterinarymedicine/nl/labs_diensten/vpdc/Pages/default.aspxhttp://www.uu.nl/faculty/veterinarymedicine/nl/labs_diensten/vpdc/dierenartsen/gezelschapsdieren/Pages/default.aspx
AngelBlue Geplaatst: 11 februari 2011 Auteur Geplaatst: 11 februari 2011 Tja.. als zij zeggen dat ze het niet kunnen ga ik ook niet zeggen dat ze het wel kunnen.Ik durf het bijna niet te typen. Maar vanochtend hebben we ons 2e konijntje ook dood gevonden. Weer zonder ogen en met wat vel van haar koppie af. Dit is zeker geen ziekte geweest. Meer kan ik uit verdriet en boosheid nu even niet typen jongens. Een sectie is in ieder geval niet meer nodig.
Danaantje Geplaatst: 11 februari 2011 Geplaatst: 11 februari 2011 Heb je misschien vossen in de buurt?of roofvogels zoals havikken o.i.d.Of (zwerf)katten?Ik vind het echt zo rot voor je.Ik weet verder ook niks wat je kunt doen, sorry.
desi Geplaatst: 11 februari 2011 Geplaatst: 11 februari 2011 Ik denk dat er maar 1 reden voor is en dat is een of ander roofdier, wat vreselijk voor je zeg!! heel veel sterkte met het verlies
wupsie Geplaatst: 11 februari 2011 Geplaatst: 11 februari 2011 he was vreselijk naar zeg! maar ik je ren/hok open? of gemakkelijk te openen? Dan zou ik dit zeker als je weer konijntjes krijgt veranderen. Deurtjes afsluiten met een slot en de bovenkant dichtmaken zodat er geen roofvogels bij kunnen komen.Heel veel sterkte
Volucria Geplaatst: 11 februari 2011 Geplaatst: 11 februari 2011 Heb je misschien vossen in de buurt?of roofvogels zoals havikken o.i.d.Of (zwerf)katten?Ik vind het echt zo rot voor je.Ik weet verder ook niks wat je kunt doen, sorry. Ik denk dat het 90% kans vogels geweest zijn, daarom mag je in principe geen konijnen bij kippen zetten, als kippen aanvallen pikken ze meestal naar de ogen... Het is belangrijk dat je ren nergens open is en dus ook een dak/gaas bovenaan heeft, wat een verschrikkelijke manier om dat te leren :(Katten kunnen het niet geweest zijn denk ik, dan zou er heel wat meer schade zijn, die springen niet in en uit een kooi om even de ogen uit te prikken. Vossen ook niet, die zouden volgens mij heel het diertje gewoon meenemen of zwaar toetakelen, als die zo dichtbij mensen komen is het omdat ze honger hebben.
Inge12 Geplaatst: 11 februari 2011 Geplaatst: 11 februari 2011 Ik denk kraaien, bij een kraai werkt een vijvernet over de ren niet. Wij hadden vroeger (ben op een boerderij opgegroeid) altijd jonge kraaien, die we met de hand opvoedden.Kraaien zullen alles doen om bij een prooi te komen, zeker de wilde, en het zijn enorm slimme dieren. Als ze een lekker konijntje zien, en ze kunnen er gewoon bij dan gaan ze ervoor. Het uitpikken van ogen is ook de eerste aanvalstechniek van een kraai, maar ook van sommige andere roofvogels, achter de ogen zitten namelijk de hersenen en als ze daar tegen pikken sterft het beestje bijna onmiddelijk. Waarschijnlijk is de aanvaller gestoord tijdens het eten van nr1, en wou hij de volgende nacht terug komen voor nr2. Kraaien en Raven hebben geen goede bek voor het kapotscheuren van de huid, dit is waarschijnlijk een van de redenen dat ze niet opgegeten zijn. Het konijn was ook te zwaar om mee te nemen, dus hij liet zijn prooi achter
Volucria Geplaatst: 11 februari 2011 Geplaatst: 11 februari 2011 Dus best een goed afgesloten ren zetten, met gaas waarin zo klein mogelijke mazen zitten...
W&W Geplaatst: 11 februari 2011 Geplaatst: 11 februari 2011 Wat vreselijk dat het zo gelopen is met je konijntjes.. heel veel sterkte met het verlies.Ik heb het zelf ook meegemaakt. Ik had een aantal jaar geleden een konijntje bij kipjes, in een open ren. Op een dag was ze verdwenen uit de ren. We vonden ze een eindje verderop tussen de struiken, maar alleen haar pelsje lag er nog.Voor de konijntjes die ik nu heb, hebben we een ren gemaakt die ook met gaas overdekt is, want zoiets willen we niet meer meemaken.
Boseetje Geplaatst: 11 februari 2011 Geplaatst: 11 februari 2011 OW my god, zit hier gewoon te huilen om je verhaal.... :(Wat erg!Nu ga ik ook direct twijfelen over de veiligheid van mijn 4 hoog balkonnetje... shit hea!heeeeeel veel sterkte met je verliezen!!!!
AngelBlue Geplaatst: 12 februari 2011 Auteur Geplaatst: 12 februari 2011 Hallo allemaal,bedankt voor het medeleven. Het is inderdaad verschrikkelijk. Het is sowieso verschrikkelijk om een huisdier te verliezen, maar dan ook nog zo jong, zo onnodig en op zo'n gruwelijke manier. Volgens een medewerker van de dierenambulance, die bij de ongediertebestrijding heeft gewerkt, is dit het werk van ratten. Ze doden eerst het konijn en beginnen dan bij de ogen. Vogels kunnen het denk ik niet echt zijn geweest. Die kunnen niet gedood hebben en levend kunnen ze dit niet gedaan hebben want dan hadden ze geschuild in hun nachthok. En we wonen echt niet in de middle of nowhere hoor, we wonen gewoon in de stad, dus bij deze wil ik inderdaad iedereen waarschuwen. Ik had dit nooit verwacht. Ik had ook nooit verwacht dat mijn 2e konijntje hetzelfde zou kunnen gebeuren. Hier gaan nooit meer dieren in de tuin. Kleinmazig gaas, overdekken, dat helpt allemaal niet, ratten kunnen overal komen als ze dat willen. De ren met gaas overdekken had dit niet kunnen voorkomen helaas. Ik probeer er niet te veel aan te denken, anders kan ik gewoon niet functioneren. Elke keer als ik langs de ren kom dan sta ik te janken.Mijn kleine ventje was net gecastreerd en had een leuk vriendinnetje uit het asiel gekregen, dit ging meteen goed, ze vonden elkaar fantastisch en waren duidelijk heel gelukkig met elkaar. Ze zaten altijd tegen elkaar aan gedrukt. Ik had mijn Stampertje nog nooit zo blij gezien. Jammer genoeg is de accu van mijn fototoestel kwijt sinds de verhuizing, maar ik heb nog wel afzonderlijke foto's. Van Sofietje alleen een foto van de opvang. Ik zal ze volgende keer plaatsen. Groetjes,Lisanne
Esjes Geplaatst: 12 februari 2011 Geplaatst: 12 februari 2011 Wat erg om je diertjes zo aan te treffen! Durf er niet aan te denken...Veel sterkte!
Dollie Geplaatst: 13 februari 2011 Geplaatst: 13 februari 2011 Sorry hoor elke dierenarts kan sectie plegen..zeker als ie ineens een oog mist kun je uitwendig ook heel veel zien...Ja, maar dan moet je het ook wel willen doen hè.. En ga jij voor elke dierenarts bepalen dat zij dat willen? En/of dat zij wel kundig genoeg zijn om het te doen? Maar goed, dat doet er dus niet meer toe.. Wat ontzettend naar zeg.. En dat ratten zoiets doen! Heel erg veel sterkte.
Gast Geplaatst: 13 februari 2011 Geplaatst: 13 februari 2011 Oh wat erg!Héél veel sterkte. Ik moet er niet aan denken zeg, ratten...
Aanbevolen berichten