Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb vandaag wat rondgebeld omdat ik mijn 3½ jarige dame wil laten helpen.

Nou wil ik har laten castreren, gewoon lekker alles eruit zeg maar.

Nou zeiden 2 artsen dat ze alleen de eierstokken eruit halen en de baarmoeder alleen als dat echt nodig lijkt te zijn.

Ik vroeg mij af wat jullie daarvan vinden?

Ik denk alles eruit is het maar klaar, maar dan is het wel zwaarder voor de dame, maar wat nou als de eierstokken eruit zijn en ze alsnog kanker krijgt?

Graag jullie mening hier over ^^

Geplaatst:

Ik heb bij mijn 3 voedsters alles eruit laten halen. Zekerheid voor alles denk ik dan maar, mijn DA maakte daar geen probleem van. Ik had inderdaad ook zoiets van stel dat er al iets groeit in de baarmoeder en dan krijgt ze alsnog kanker? Nee bedankt, als ze dan toch bezig zijn dan alles eruit. De operatie is niet veel zwaarder hoor, alleen iets langer onder narcose misschien en een iets grotere wond. Maar dat valt echt reuze mee. Veel belangrijker is of je dierenarts konijnkundig is en je goed kan voorlichten over de nazorg. Dat is het allerbelangrijkste!

Geplaatst:

Hallo,

Bedankt voor je reactie, wist niet dat de operatie niet veel zwaarder was, alleen langere narcose is niet zo erg, ga voor een gas narcose dus die is minder erg (verbeter mij als ik het fout heb) en de wond wordt ook onderhuids gehecht dus dat is ook weinig probleem, wil alleen niet dat omdat ik voor alles kies er straks iets mis gaat, of valt dat risico dus wel mee?

Geplaatst:

Gasnarcose is zelfs aan te bevelen, evenals onderhuids hechten.

Er is altijd een risico, zeker als een konijn wat ouder is. Nu valt 3,5 jaar nog wel mee. Maar net als bij mensen is er bij dieren ook een risico tijdens een operatie. Je zou eens kunnen informeren hoeveel langer zo'n ingreep duurt, volgens mij valt dat wel mee. Nu is het zo dat het bij deze ingreep vaker misgaat tijdens de nazorg en niet tijdens de ingreep.

Belangrijk is dat je konijn binnen komt te staan, pijnstilling en darmstimulerende medicatie krijgt, je dwangvoer en een kruik in huis hebt en je een paar dagen vrij hebt om voor je konijn te zorgen. De medicatie is echt heel belangrijk, lees maar eens hier wat topics door. Konijnen komen in de problemen als ze deze niet krijgen.

Geplaatst:

Ik heb over 2 weken sowieso 1½ week de tijd om voor haar te zorgen en erna heb ik iemand anders die dat de 3 dagen dat ik werk doen indien dat nog nodig zou moeten zijn.

Spuitjes heb ik nog van mijn vorige konijn (tanden laten verwijderen, at goed) een kruik kan ik wel maken van een fles en een handdoek of iets. Heb ook een bakje voor het water. Ik zet haar in de ren voor een weekje, dan is het makkelijker met handdoeken en dergelijk en binnen zit ze al ^^

Heb op zich overal wel aan gedacht en heb mij ingelezen, het enige is dus die operatie, nazorg heb ik al zo vaak gedaan (help bij een konijnen opvang) dus dat is het probleem ook niet heel erg, kan haar wel behandelen. De artsen hadden iets van we hoeven niets mee te geven qua medicatie maar als ik echt graag wil kan het wel gewoon dus dat doe ik dan liever voor de zekerheid wel.

Geplaatst:
Ik heb over 2 weken sowieso 1½ week de tijd om voor haar te zorgen en erna heb ik iemand anders die dat de 3 dagen dat ik werk doen indien dat nog nodig zou moeten zijn.

Spuitjes heb ik nog van mijn vorige konijn (tanden laten verwijderen, at goed) een kruik kan ik wel maken van een fles en een handdoek of iets. Heb ook een bakje voor het water. Ik zet haar in de ren voor een weekje, dan is het makkelijker met handdoeken en dergelijk en binnen zit ze al ^^

Heb op zich overal wel aan gedacht en heb mij ingelezen, het enige is dus die operatie, nazorg heb ik al zo vaak gedaan (help bij een konijnen opvang) dus dat is het probleem ook niet heel erg, kan haar wel behandelen. De artsen hadden iets van we hoeven niets mee te geven qua medicatie maar als ik echt graag wil kan het wel gewoon dus dat doe ik dan liever voor de zekerheid wel.

dit vind ik al een enge uitspraak van een "kundige" arts...heb zelf een voedster verloren na een castratie en weet dus uit ervaring hoe belangrijk die nazorg is, helaas voor ons meisje kregen haar darmen de draad niet opgepakt! en wij hadden zeker weten een hele kundige arts die met haar handen in het haar stond en niet meer wist wat ze moest doen....geen pijnstilling bij een castratie van een voedster vind ik absoluut niet kunnen!!!!

Geplaatst:

Oh nou kijk dat scheelt al dat je ervaring hebt. Ik dacht ik zeg het maar even, want het gaat de laatste tijd vaak mis. En zo te horen vind jouw DA het ook niet nodig om medicatie mee te geven. Ik zou echt zorgen voor cisaral en caprofen. Kun je ook bestellen bij medpets.

Geplaatst:

@bikkel: vind het inderdaad ook wat vreemd, zeggen ze van ja ze krijgen een prik en dat is in principe genoeg en of dat nou klopt of niet, heb liever voor de zekerheid iets extra's mee, wat nou als ze echt pijn heeft of iets? vind het niet erg om er voor te betalen, maar kies voor de zekerheid en niet voor het standaard, gelukkig waren ze wel van als je graag wilt kunnen we het meegeven dus dat was wel fijn.

@Amatjuh: Ik snap dat je het wel noemt, nazorg ik gewoon erg belangrijk en dus wil ik er echt de tijd voor nemen, heb vrijwel alles al klaar liggen voor als het nodig is. Over de medicatie ga ik het nog wel hebben, want wil het gewoon graag mee, heb hier ook andere topics gelezen en elke keer weer lees ik dat het gewoon nodig is.

Ik zal Medpets onthouden ^^

Geplaatst:

Hoeveel koste jullie castraties eigenlijk? Ik kan kiezen nu tussen:

- 117 maar is niet konijn kundig en doe geen gas nacose

- 147

- 160

Wil het natuurlijk bij een goede doen en de prijs maakt weinig uit maar is stiekem best veel verschil tussen de prijzen.zit 45 verschil tussen.

Geplaatst:

Bij mij was het echt wel veel geld voor de castraties van mn meisjes. Het was standaard 160 euro, maar daar kwam nogmaals 20 € bij voor de baarmoeder te laten weghalen.

Ze zijn daar wel een paar dagen gebleven waarvoor geen kosten werden aangerekend, ze werden heel goed verzorgd en alles is perfect gelopen!

Het was wel duur, en voor een volgende keer (misschien) zou ik wel een dierenarts zoeken die het goedkoper doet, maar ook konijnkundig is.

Ik zou in de eerste instantie kijken bij welke dierenarts jij je het best bij voelt.

Geplaatst:

Het probleem is dat ik geen idee heb waar ik het moet doen, doe het niet bij mijn gewone dierenarts want die doet het zonder gas narcose en is niet konijn kundig maar waar dan wel heb ik geen idee van. Ken ook niemand hier in de omgeving die ervaring heeft of iets.

Geplaatst:

Ik had de dierenartsen die ik had gebeld ook van een lijst maar van een geheel andere site, zal deze dan zo ook nog even bellen, dan heb ik een goed overzicht :)

*pakt de telefoon*

Geplaatst:

Mijn Izzie gaat halverwege maart onder het mes (alles weghalen) en daar ben ik dan tussen de 150 en 160 euro voor kwijt. Maar wel bij een kundige dierenarts, dat vind ik belangijker dan 45 euro met grotere risico's.

Ik kan me niet voorstellen dat zo'n operatie na 12/24 uur geen pijn meer doet en dan heb je toch echt pijnstilling nodig thuis..

Geplaatst:

Ik heb net even gebeld, deze konijn kundige arts doet ook gewoon een narcose prik en erna een zuurstof kapje dus geen gas narcose, heeft iemand hier ervaring mee?

In principe kan mij die prijs echt gestolen worden als het goed gebeurd heb ik dat er echt wel voor over, maar vraag er aan het eind toch even naar gewoon voor de duidelijkheid :)

Geplaatst:

Ik was 125 euro kwijt daarbij kwamen nog de medicijnen. Ze mochten voor niks een nacht blijven en was incl. Nacontrole.

Gasnarcose en konijnkundig is wel een must vind ik...

Die paar euro meer of minder kijk ik niet naar, als het maar goed gebeurt.

Geplaatst:

Ja, net weer een arts die alleen de baarmoeder verwijderd als het echt nodig is anders niet, ik heb daar niets in te zeggen, nou nee daar ga ik niet voor.

Vraag ik krijg je ook medicatie mee, zegt ze ja uiteraard, maar voor veel artsen is dat niet uiteraard helaas.

Er is er 1 die heel goed klinkt maar die doet geen baarmoeder verwijderen als ze het niet nodig vind

Er zijn er 2 die heel goed klinken maar die geven in principe geen medicatie mee.

Moeilijk, moeilijk, moeilijk

Geplaatst:
ik heb 82.50 betaald voor de castratie....

Dat was voor de voedster, voor de ram heb ik 42,50 betaald!

Uiteindelijk was de rekening voor Sophie 311 euro.....

Geplaatst:

Ik heb €91,- betaald, mijn tweede voedstertje is straks in het voorjaar aan de beurt en waarschijnljk (ben nog niet 100% zeker van de DA, de DA die mijn Feline heeft gedaan is verhuisd, de overgebleven DA wil het niet doen omdat hij geen ervaring heeft en de nieuwe DA ken ik niet maar die deed er wel heeel makkelijk over..) kost dat me ongeveer €110,- incl. pijnstilling en AB. Wat voor de castratie zelf op hetzelfde uitkomt als bij mijn eigen DA, aangezien ik pijnstilling al had en Felin alleen een AB injectie heeft gehad.

Ik zou niet zo vrolijk worden van een DA die voor mij bepaald of ik de baarmoeder er wel of niet uit wil laten halen. Ik heb geen onderzoeksresultaten of harde feiten gelezen, maar in Engeland (waar voedsters standaard geholpen worden zo ongeveer) is mij vertelt dat zelfs een kléín stukje weefsel van eierstokken of baarmoeder tóch nog voor kanker kan zorgen. Nou dan laat ik die baarmoeder er niet in zitten.. Ja, de ingreep wordt er wel wat zwaarder van, maar ze ligt toch al met d'r buik open etc.. Dan ga ik niet het risico nemen dat ze tien jaar later nóg eens onder het mes zou moeten.

Geplaatst:

Precies, ik denk er precies zo over, ze ligt toch al open en het is mijn dier en mijn geld dus bepaal ik wat ze gaan doen en wil niet dat ze voor mij bepalen. Wat nou als ze over paar maanden alsnog haar baarmoeder moet laten verwijderen? Mag ze weer open nou nee bedankt hoor.

Ik wil gewoon alles eruit en ik wil medicatie mee krijgen, zo raar is dat toch niet? Toch doende artsen maar 1 van de 2 en als ze beide doen is het geen gas narcose, zo vervelend.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .