Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo!

Ik heb nu bijna een jaar mijn allereerste konijn Sammy...alles gaat goed, hij is kerngezond en lekker op gewicht.

Maar sinds een paar dagen drinkt hij echt enorm veel, 300-400ml per dag! terwijl hij eerst toch wel twee dagen deed met zo'n flesje...:s

En nu plast hij dus ook enorm veel...en je ruikt het dan ook soms...

heb zo'n driehoek in de kooi staan, en het zaagsel is echt doorweekt....

Het is een binnenkonijn, maar zodra ik thuiskom gaat de kooi open en huppelt hij lekker doo de woonkamer achter mijn honden aan...

Weet iemand wat dit zou kunnen zijn???heb niks gewijzigd in zijn eten, voortdurend hooi en in de ochtend een handje konijnenvoer...soms een knabbelstok en heeel soms een stukje paprika....

Hij gedraagt zich verder normaal...maar ik hoorde net gewoon een straal toen hij op zijn wc zat...ik schrok een beetje...

morgen zowieso de DA bellen maar ik dacht misschien heeft iemand hier ervaring ermee...help!

Groetjes, Misia (en Sammy)

Geplaatst:

Zover ik weet kan veel drinken kan op suiker (diabetes) of een nierprobleem duiden. Vang wat schone urine op en laat het nakijken bij je DA. Die kan dan met een teststrip kijken of er glucose, bloedcellen of andere stoffen wel of niet inzitten.

Urine kun je opvangen door de WC bak goed schoon te maken en je konijn dan in de lege bak te zetten en hem daarin te houden tot hij wat plast en dat dan met een klein spuitje op te zuigen - de spuitjes kan je evt van je DA krijgen.

Sterkte

Geplaatst:

Het zou een blaasontsteking kunnen zijn. Even urine opvangen met een spuitje en laten controleren bij de DA, dan weet je het zo :)

Verder raad ik je andere bodembedeking aan, want zaagsel is schadelijk. Voor de wc kun je beter kattenbakkorrels (op houtbasis nemen) die nemen de urine goed op, en houd ook nare geurtjes tegen. Zaagsel gaat overigens ook erg snel stinken.

Geplaatst:

Dank voor jullie reacties! Ik zat zelf idd ook aan een nierprobleem of blaasontsteking te denken...Heb net gebeld...is idd niet normaal dat hij zo veel drinkt...slik!

Heb woe een afspraak en moet urine meenemen...maar misschien dat ik morgen naar het inloopspreekuur ga....

hij is pas 9 mnd! :(

Geplaatst:

Je kan het beste zorgen dat de urine die je opvangt niet ouder is dan 2 uur als je bij de dierenarts bent. Veel drinken is op zich egen probleem, maar zomaar ineens heel veel meer gaan drinken is niet goed. Een blaasontsteking is trouwens goed te verhelpen met antibiotica.

Geplaatst:

Dank voor de tip!

Maar tis niet te geloven...ik kom thuis en vandaag heeft ie amper gedronken! dus als het morgen nog zo is lijkt het erop dat het een virusje was dat vanzelf is overgegaan... :D :D :D

Heeft over de hele dag zo rond de 100ml gedronken ipv 400ml!!!

plus hij huppelt nog steeds vrolijk rond en heeft goed gegeten! :D

duim duim duim!

Geplaatst:

Ik zou inderdaad toch eens de urine laten testen. Coquille dronk ook veel en plaste ook veel, hij dronk makkelijk een halve liter per dag. Zijn urine werd getest en alles bleek in orde, zijn nieren en blaas en zo waren allemaal gezond, maar hij bleek wel EC te hebben. Dus veronderstel niet te vlug dat alles in orde is;

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .