Jettina34 Geplaatst: 5 februari 2011 Geplaatst: 5 februari 2011 Mijn lieve Sammie was vandaag slap en at niet meer ook keerde hij zich van mij af en lag zielig in een hoekje. Via deze site wist ik al dat als ze ander gedrag vertonen er iets niet goed is. Ik heb dan ook gelijk de dierenarts gebeld en we konden meteen komen. Nu blijkt dat Sammie een haak op een kies heeft waardoor hij niet meer kan eten. Dit dacht ik ook al omdat ik nog nooit een konijn heb meegemaakt die zo moeilijk was met eten (bix en mais etc.) eet hij namelijk niet. Nu moet hij maandag onder narcose worden bijgeslepen (de kies uiteraard) dus best wel spannend. Het blijkt dat gemengd voedsel voor konijnen helemaal niet altijd goed is! Misschien is het zelfs zo dat Sammie (mocht het terug komen) alleen nog maar aan het hooi mag. Afwachten dus. Heeft iemand hier ervaring mee?
Dollie Geplaatst: 5 februari 2011 Geplaatst: 5 februari 2011 Vervelend dat Sammie haakjes heeft. En heel goed dat je zo snel ingegrepen hebt! Voeding speelt inderdaad vaak een grote rol bij problemen met het gebit. Te weinig vezels zorgen dat de kiezen niet voldoende afslijten. Gemengd voer is, o.a. daarom, ook niet zo aan te raden. Daarbij is de rest van de samenstelling vaak ook niet zo goed, te veel vet, eiwitten en calcium. Dikmakend, niet goed voor de darmen en een groot risico op blaasproblemen als blaaszand. Om te voorkomen dat de haakjes terugkomen, kun je dus inderdaad het beste zijn dieet aanpassen. Belangrijk is dat hij zo veel mogelijk hooi eet, dit is sowieso het beste. Om te zorgen dat hij dat doet, moet je een beperkte portie biks geven (helemaal weglaten zou ik niet gelijk doen) en zorgen dat het hooi aantrekkelijk voor hem is, door bijv. kruidenhooi of timothyhooi te geven. Ik zou eens goed kijken naar wat voor biks je wil geven, meestal raden dierenartsen in dit soort gevallen Science Selective aan en daar heb ik ook hele goede ervaringen mee. Het is echter wel prijzig, een goedkoper maar ook goed alternatief is Hope Farms Super Trio. Door vervolgens een beperkte portie te gaan geven zal hij waarschijnlijk gauw meer hooi eten. Groente is ook goed, kiezen slijten daarvan weliswaar minder dan van hooi maar doordat hij toch een bepaalde beweging moet maken met zijn kiezen helpt het wel. Bovendien moet hij véél meer groente eten voor hij volzit, dan hij van biksn ormaal eet. Waardoor hij zijn kiezen dus weer meer moet gebruiken. Mijn konijntje had hetzelfde probleem als Sammie, mijn toenmalige dierenarts was heel negatief en heeft me helemaal geen advies gegeven over de voeding etc. Hij zei eigenlijk alleen maar dat de kans dat hij met zijn leeftijd (Indy was bijna zes) de narcose zou overleven klein was en dat als hij dat wel deed, de haken toch binnen 6 weken terug zouden zijn. Ik heb hem vrolijk genegeerd en ben zelf eens gaan kijken, door Indy ipv onbeperkt gemengd voer, 25 gram SS (Indy woog 1,5 kg) en zo'n 300 gram groente en een beetje gedroogde kruiden te geven, zijn de haken niet meer terug gekomen. En Indy at niet eens hooi dus dat was al een groot nadeel. Succes maandag en beterscap voor Sammie!
mystique Geplaatst: 5 februari 2011 Geplaatst: 5 februari 2011 Welkom op de site. Haakjes komen erg vaak voor bij konijnen. Soms slijten de tanden niet genoeg af door verkeerd eetpatroon, te weinig hooi bv, maar vaak ligt er een afwijking aan de tanden of kaak aan de bron van haakjes. Ze laten verwijderen onder narcose is inderdaad de juiste stap, maar er is inderdaad kans dat ze terugkomen. Daarom steeds goed in de gaten houden of je nijn nog alles wil eten en regelmatig wegen zodat je ziet wanneer hij vermagerd. Gemengd voer is inderdaad niet goed. Sommige soorten gemengd voer zijn niet zo slecht, op voorwaarde dat je konijn àlles netjes opeet en niet alleen de lekkere stukjes. Veel makkelijker is het om biks te gaan voeren. Dat zijn de saaie bruine staafjes. Zo kan je konijn niet meer selecteren en krijgt hij met elke hap de juiste voedingsstoffen binnen. Goede merken zijn oa, Hope Farms Trio, Science Selective en Care+ van Beaphar. Dingen als knaagstenen, likstenen en snoep zijn niet goed voor een konijn. Er zit te veel calcium in wat zorgt voor oa blaas- en nierproblemen, en in het snoep zit vaak teveel suiker, waarvan je nijn te dik word. Veel gezondere snacks zijn groente, fruit en takken van bv wilg of berk. Mais mag een konijn ook niet, ze kunnen de velletjes van de mais niet verteren, en deze stapelen zich op in de maag. Je konijn hoeft geen biks, of beter gezegd, weinig biks, hooi is het belangrijkste voor een konijn, maar je mag zijn dieet uiteraard aanvullen met lekkere groentjes. Wel met kleine hoeveelheden beginnen en langzaamaan opbouwen.
Kim1982 Geplaatst: 6 februari 2011 Geplaatst: 6 februari 2011 Bo heeft een abces gehad waardoor ze 3 tandjes hebben moeten weghalen. Hierdoor is er 1 tandje wat niet goed genoeg afslijt en daar is hij een half jaar geleden ook voor onder narcose geweest om bij te slijpen en dat is allemaal prima gegaan. Waar je wel goed op moet letten is dat hij na de narcose blijft eten want na 24 uur niet eten krijgen ze darmimmobliteit en dan stoppen de darmen met bewegen en hieraan kunnen ze overlijden. Als hij niet wil eten kun je het beste dwangvoederen. Verder krijgen ze bij mij Science Selective en zijn ze dol op Timothy hooi. Veel hooi eten is ook goed om de tanden en kiezen te laten slijten.Succes voor morgen!
Jettina34 Geplaatst: 9 februari 2011 Auteur Geplaatst: 9 februari 2011 Sammie heeft inmiddels maandag volledig overleefd. Hij bleek veel haakjes op zijn linkerkiezen te hebben. De dierenarts zei dat het lang niet altijd terugkomt in korte tijd. Zolang je maar goed hooi geeft! En dat doe ik nu. En hij eet als een tierelier! Het is zelfs zo dat zijn zak hooi naast de kooi staat en hij zit er gewoon bovenop te eten haha. Het mengvoer laat ik nu achterwege. Moet nog even kijken wat ik erbij kan gaan geven. Hij eet nu wel bix en dat deed hij hiervoor niet en de dierenarts had het over groenten. Was wel opgelucht maandag, toch spannend als je nijntje naar de dierenarts moet! Bedankt voor jullie reacties! Groeten Jettina
judithjuhh Geplaatst: 9 februari 2011 Geplaatst: 9 februari 2011 Mijn konijn is hieraan overleden, door handelen van een konijnonkundige DA. Fijn dat jouw konijn het nu weer goed oppakt!
Boseetje Geplaatst: 11 februari 2011 Geplaatst: 11 februari 2011 goh wat fijn dat het goed gekomen is! Mijn Gijs heeft in december haakjes gehad en is geholpen hieraan. Tot nu toe merk ik nog niet dat het terug is, meneer eet direct niet meer goed dus ik merk het ws snel... hope so. Ook dieet aangepast....
Aanbevolen berichten