Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Vorig jaar had ik hier al een topic geopend omdat Lani haar tandjes te lang werden.

Na de laatste keer bijslijpen December 2009 leek alles terug in orde.

Tot oktober 2010 :s.

We merkten terug dat eten moeizaam ging dus haar maar eens van kop tot teen bekenen. en wat bleek dat ze onderaan rechts een tandje ontbrak.

Heel bizar, nergens iets van gemerkt.

Dan zijn we maar naar de dierenarts geweest die de tandjes opnieuw heeft ingekort en de kiezen bijgewerkt.

Het leek even goed te gaan tandje leek terug te komen. maar deze week gemerkt dat de tanden bovenaan weer te lang werden.

Gistern dna maar opnieuw laten bijslijpen.

Savonds nog een klapke gedaan met de dierenarts, want het bleek dat tijdens het bijwerken dat tandje rechts onderaan opnieuw is afgebroken. Dierenarts zei ook dat het tandje er niet gezond uitzag. Bruin en heel broos. bij een klein tikje is die dus opneiuw tot aan de basis terug gekomen.

Nu weet ik even niet wat doen.

Hoe kan het dat deze tand zo wordt? en wat is de beste oplossing?

opnieuw maandelijks bijwerken? (telkens onder volledige narcose)

tandjes laten verwijderen?

Graag jullie mening.

Geplaatst:

Als je elke maand met haar naar de da moet om haar tanden te laten slijpen onder volledige narcose, zou ik er fijn voor kiezen om ze te laten verwijderen. :yes:

Zeker als het tandje er al niet gezond uitziet, zou ik ze er fijn uithalen.

Ik heb hier ook 1 konijn met een olifantstand, en is tot nu toe 2x geslepen. In aug. 10 en in dec. 10.

De volgende x dat hij weer te lang is, en er last van krijgt, gaan zijn tandjes er uit.

Want 4x per jaar naar de dierenarts doe ik liever niet. Voor mijn konijn niet, en voor mijn portemonee niet :whistle2:

Geplaatst:

Tis niet dat ze olifantenstand heeft. dat heb ik vorig jaar latne nakijken.

enkel dus een broos tandje.

langs de ene kant lijkt verwijderen mij ok de oplossing.

maar hoop ergens dat da vanzelf toch nog goed komt. zodat ze niet tandloos door het leven moet

Geplaatst:

Konijnen kunnen prima leven zonder snijtandjes.

Gebitsproblemen kunnen verschillende oorzaken hebben. Niet alleen bij olifanttandjes kunnen de snijtanden verwijderd worden, ook in andere gevallen.

Door teveel knippen & slijpen kunnen tandjes broos & zwak worden, waardoor ze kunnen gaan splijten.

Zoals jij het beschrijft lijkt het erop, dat ook Lana's tandjes broos & zwakker zijn aan het worden.

Mijn advies is ook om de snijtandjes te laten verwijderen. Haar tandjes zijn nu te zwak om constant nog geknipt of geslepen te worden.

De meeste konijnen met tandproblemen zijn zelfs opgelucht & gelukkiger als uiteindelijk de tandjes verwijderd zijn :)

Geplaatst:

Zo heel vaak zijn ze nog niet geslepen horo. ik denk vorig jaar een 3-4 keer en nu 2 keer...

maar als ze idd heel broos worden door slijpen ja dan zit er ni veel anders op dan ze te verwijderen. :s

Nu dat de dochter tandjes krijgt gaan die van Lani er uit ... omgekeerde wereld :P

Geplaatst:

Hier heeft snuifje ook geen voortanden meer en het gaat prima !

Elke keer laten slijpen is ook stressend voor het dier zelf en ook al is het niet vaak, maar het is wel 3 a 4 keer te veel.

Als je ze laat verwijderen ben je der helemaal vanaf en je konijn ook...

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .