Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Heeft iemand ooit duphapen (injecties) gehad voor de longontsteking bij zijn/haar konijn?

Ik lees overal dat het niet gebruikt mag worden voor konijnen (in bijsluiters (die ik niet meekreeg, maar die wel op het internet staan), maar er zijn een aantal varianten (Duphapen strep, Duphapen, enz). Ik heb duphapen gehad, 0,25 ml per dag voor een konijntje van 1,9 kg met zware longontsteking (vocht in longen tot ca. 3/4 van beide longen). Ipv vooruit ging ze achteruit en was binnen 4 dagen dood.

Of het nu werkelijk door een longontsteking is veroorzaakt, is niet zichtbaar op een rontgenfoto, je ziet alleen witte longen die zwart hadden moeten zijn op de foto. Kan dus ook van alles en nog wat anders zijn. Wordt verder ook niet uitgezocht. Hart was okee volgens haar zelf. Konijn is altijd snot gevoelig geweest, dus kan zijn dat het ontaard is in een longontsteking en helaas zie je dat vaak bij niet erg aktieve oude konijnen vrij laat (ze blijven nl gewoon zeer normaal ademhalen tot op het allerlaatste).

Maar goed, Duphapen dus .. aangezien ik lees in bijsluiters op het internet dat absoluut niet gebruikt mag worden voor konijnen, cavia's e.d. ...

De dierenarts kwam net terug van een "konijnencongres" en best mogelijk dat er nw experimenten gaande zijn met dat middel maar aangezien ik geen toestemming heb gegeven voor een of ander experiment .. en er zal een goede reden geweest zijn om het zo duidelijk in de bijsluiter te vermelden (dat het niet geschikt is voor konijnen, cavia's enz).

Geplaatst:

Ik zou wilhemina park in Utrecht mailen of dit middel geschikt is voor konijnen....

Bijna geen enkel medicijn is geregistreerd voor konijnen.

Ik ben zelf niet bekend met dit bewuste middel....voor longontsteking krijg ik andere middelen in de vorm van baytril of duplocilline.

Geplaatst: (aangepast)

Duphapen heeft dezelfde werkzame stof als Duplocilline volgens mij. En wij injecteren hier heel regelmatig konijnen met Duplocilline in de opvang en er zijn nooit problemen mee. De dosering kan natuurlijk nog wel fout zijn en de toedieningsvorm. Maar als je geinjecteerd hebt (dus met een naald onder de huid) dan kan het een prima middel zijn. Niet oraal geven, dat mag inderdaad niet.

aangepast door Muffins
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .