sterrester Geplaatst: 2 februari 2011 Geplaatst: 2 februari 2011 Hallo allemaal, Daar ben ik weer! Dwangvoeren: hoe doe ik dat zonder het konijn méér stress te bezorgen, waardoor hij alsnog ophoud met eten?? Ik heb het merk Critical Care van Eurovet gekregen van m'n DA, en dat goedje mengen en vervolgens in een spuitje doen, dat lukt. Dosis ook, staat op verpakking. En dan? Pak ik hem op? Pak ik zijn hoofdje vast? Etc? Misschien een stomme vraag - maar op de handleiding staat het niet uitgelegd, en ik was benieuwd naar hoe jullie het aanpakken. De zoektocht naar een zo stressvrij mogelijke aanpak is begonnen. Deel je wijsheden! Dank, Sterre
nijntjemarlot Geplaatst: 2 februari 2011 Geplaatst: 2 februari 2011 ik heb het maandag ook moeten gevenje doet het in de spuit hou het bij het mondje van je konijnde geur van het papje zal je konijn dan oppikkenals het is goed gaat het dan vanzelfzo niet spuit dan voorzichtig klein beetje in haar/zijn mond zodat hij het kan proeven
Amatjuh Geplaatst: 2 februari 2011 Geplaatst: 2 februari 2011 Wat voor doses staat op de verpakking dan? Dat is vaak een dosering voor konijnen die echt daarvan moeten leven. In jouw geval is het alleen om de darmen op gang te houden. Dan volstaat 1-2 ml per 2 uur.Ik wikkel er altijd een handdoek om heen zodat ze nergens heen kunnen. Spuitje vrij diep in de mond, dan moeten ze wel slikken, anders loopt het zo de mond weer uit.
sterrester Geplaatst: 2 februari 2011 Auteur Geplaatst: 2 februari 2011 Klopt, er staat - afhankelijk van gewicht en herhaling een bepaalde dosis.Mijn konijn vind het in ieder geval niet lekker! Hou het dan inderdaad bij 2ml per twee uur. In een handoek is vast niet zo stressvrij Maar ik zal 't proberen.Ook nog andere werkwijzes?
Amatjuh Geplaatst: 2 februari 2011 Geplaatst: 2 februari 2011 Stressvrij zal sowieso niet gaan lukken. In een handdoek kan hij nergens naar toe en heb je hem het snelst gedwangvoert, lijkt me dus wel de beste optie. Anders spratelt hij steeds en probeert te ontsnappen.
Guppy Geplaatst: 3 februari 2011 Geplaatst: 3 februari 2011 Dit is wel een goed filmpje op youtube: Zoek daar ook eens op 'forcefeeding rabbit', dan kom je meer filmpjes tegen. Zelf wikkelde ik m'n konijnen altijd in een handdoek, dat scheelt ook al een boel.
judithjuhh Geplaatst: 3 februari 2011 Geplaatst: 3 februari 2011 Dat is een duidelijk filmpje! Jammer alleen dat mijn overleden nijn de zooi niet doorslikte, ze spuugde alles gewoon net zo hard weer uit... Hopelijk hoef ik dit bij Snow en Flake voorlopig niet te doen!
Amatjuh Geplaatst: 3 februari 2011 Geplaatst: 3 februari 2011 Belangrijk is dat je het spuitje voldoende achter in de mond steekt, zoals bij dat dunne spuitje in het filmpje. Nu is het konijn in dit filmpje wel heel erg mak, zo gaat dat hier echt niet. Toet ontkomt zelfs soms uit de handdoek, zo hevig sparteld ze. Maar het lukt me wel altijd alleen zo met de handdoek.
Anika1983 Geplaatst: 4 februari 2011 Geplaatst: 4 februari 2011 (aangepast) Misschien kun je het je DA vragen voor te doen? Ik heb dit ook gevraagd toen ik mijn konijn moest dwangvoeren.Hun weten vaak het beste hoe je dit kunt doen. Je moet zowiezo het spuitje in de zijkant van het bekje duwen, omdat ze daar geen tandjes hebben. Niet te voorzichtig zijn met hoe ver je het spuitje naar binnen doet. Dit mag best wat verder naar binnen.Je konijn gaat op een gegeven moment een 'smak/maal' beweging maken met haar mondje. Als je het spuitje op de juiste manier in haar bekje hebt gaat ze die beweging vanzelf maken. Daar worden ze dan min of meer door gedwongen.Ik had thuis een poef. Daar ging ik zelf op zitten met mijn nijn tussen mijn benen in geklemd als het ware. Ik ging dan naar voren leunen zodat ik een beetje op haar drukte met mijn boezem om het zo maar even te zeggen. Dan pakte ik haar kopje vast en bracht zo het spuitje naar binnen. Ze zal dan misschien wat tegengas geven, maar je mag haar kopje best stevig, maar wel met gevoel natuurlijk, vastpakken. Ik moet haar nu nog elke dag 2x per dag medicatie zo geven. Ze vindt het niet leuk, maar onder af en toe wat tegen gespartel laat ze het uiteindelijk maar over zich heen komen. Het is nooit leuk voor een konijn om zo iets te doen, maar ze wennen er enigszins aan. En als je haar daarna een grote knuffelbeurt geeft, weet ze dat haar de volgende keer daarna ook weer iets leuks te wachten staat.Als ik je een advies mag geven over de hoeveelheid dwangvoeding: gewoon de voorgeschreven hoeveelheid door je DA aanhouden. Als die je konijn gewogen heeft weet ie precies wat jouw konijn binnen moet krijgen. Succes ermee! 4 februari 2011 aangepast door Anika1983
Zoefff Geplaatst: 8 februari 2011 Geplaatst: 8 februari 2011 Ik heb altijd begrepen dat als je je konijn kort op zijn rug houdt, iets naar achteren doet er een stof vrij komt die ze kalmeert. Dus rug naar je buik toe houden en dan even kont omhoog bijna onderste boven keren (in handdoek gewikkeld) en dan worden ze iets rustiger. Werkte bij mijn franse langoor altijd goed als ik nageltjes ging knippen.
Solfide Geplaatst: 8 februari 2011 Geplaatst: 8 februari 2011 Een konijn in trance/op zn rug en slikken lijkt me geen handige combinatie eerlijk gezegd.
Catelootje! Geplaatst: 8 februari 2011 Geplaatst: 8 februari 2011 Ik zet hem op de tafel, met zijn kont naar mij toe. Hij probeert te ontsnappen door naar achteren te kruipen, dan zit hij goed tegen mij aan. Ik buig wat voorover en til zijn voorpootjes op, die rusten dan op mijn linkerpols/-hand. Met de vingers kan ik net aan zijn bekkie, die kan ik dan vasthouden zodat zijn koppie niet beweegt, en dan met de rechterhand de spuit erin! via de zijkant van zijn lippen probeer ik het er in te duwen, bij mij het beste resultaat. (Ja, leg maar eens uit hoe je een konijn vasthoudt!)
Guppy Geplaatst: 9 februari 2011 Geplaatst: 9 februari 2011 Ik heb altijd begrepen dat als je je konijn kort op zijn rug houdt, iets naar achteren doet er een stof vrij komt die ze kalmeert. Dus rug naar je buik toe houden en dan even kont omhoog bijna onderste boven keren (in handdoek gewikkeld) en dan worden ze iets rustiger. Werkte bij mijn franse langoor altijd goed als ik nageltjes ging knippen. ABSOLUUT NIET gaan dwangvoeren bij een konijn wat op z'n rug ligt!!! Op die manier loopt het dwangvoer zo de luchtpijn in, en stikt je konijn. Probeer zelf maar eens te drinken als je op de rug ligt, dat gaat bijna niet. Laat staat wanneer het onder dwang gebeurd.
W&W Geplaatst: 9 februari 2011 Geplaatst: 9 februari 2011 Ik heb gisteren ook nog Inga moeten dwangvoeren. Zij is erg wild en als je haar met 3 personen vast hebt springt ze nog weg, ze heeft enorm veel macht.Ik doe het zo:Ik ga op de grond gaan zitten, op mijn knieën. Vervolgens steek ik ze tussen mijn benen, waarna ik ze een beetje naar binnen knijp (wel niet te hard!) zodat ze niet wegkan. Normaal kalmeert ze dan wel en kan ik rustig dwangvoeren net als medicatie geven, anders is het echt een ramp.
Aanbevolen berichten