Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Beste konijnenliefhebbers,

Ik ben nogal bezorgd om mijn ex-ram. Hij is vandaag gecastreerd, en hij is sinds vier uur thuis.

Hij was natuurlijk al niet heel blij, maar sinds hij thuis is, is hij gaan liggen in zijn kooi, en heeft hij niet heel veel meer gedaan. Beetje van plek gewisseld, zit/lig positie gewisseld, maar daar blijft het dan ook bij. Ik heb warme kruiken (in kussensloop) in de kooi gelegd, en daar wilde hij niet tegenaan liggen in eerste instantie. Toen constateerde ik dat hij best wel koud aanvoelde, en toen heb ik ze maar tegen hem aangelegd. Nu voelt hij wel wat warmer, door de kruiken.

Verder eet hij geen bix brokjes, alleen als ik hem wat witlof geen (zijn lievelingskostje), dan wel. Ik heb hem ook nog niets zien drinken..

Daarnaast zie ik op de handoek in de kooi wat spettertjes bloed. Niet heel veel, maar wel wat spettertjes hier en daar verspreid. Ik heb er twee keer aan zien likken, en toen heb ik 'm afgeleid, dat íe ophield, en toen een derde wilde hij wat knagen maar toen heb ik zn hoofdje omhoog getild zodat íe er niet bij kon en toen probeerde hij het niet nogeens.

Nu zit ie wel lekker tegen de kruik aan (half er onder).

Maar ik ben toch bezorgd!

Wat denken jullie dat ik moet doen?

Excuus als ik dit op de verkeerde plek post!

Alvast dank,

Sterre

Geplaatst:

Je hebt het volgens mij gewoon goed gepost hoor.

Je moet zorgen dat hij blijft eten, als hij dat niet doet moet je hem dwangvoeren (Critical Care of Science Selective Recovery)

Eventueel kun je nu ook de biksjes weken in gekookt water en dat af laten koelen en het dan als papje geven.

Zorg dat hij blijft eten en als het niet goed gaat, neem je weer contact op met de DA.

Verder kan ik je ook niet helpen.

Succes ermee!

Geplaatst:

Dankjewel, Lydiaa,

Ik ga dat weken maar even proberen. Net heb ik hem heel uitgebreid geaaid en daar lijkt hij wat levendiger van te worden, iig, ronken als ik m op zn lievelingsplekje aai, dus dat geweekte eten zo ff proberen!

Geplaatst:

Dit klinkt niet heel erg abnormaal hoor. Bij de castratie van Nijn (weliswaar vrouwtje, maar blijft een operatie) reageerde ze net zo. Eerst niet op een kruik, daarna wel. Ik heb hooithee gemaakt (water koken, hooi erin, laten weken en afkoelen) en dat via een pipetje gegeven. Ook een bikspap gemaakt zoals Lydiaa al zegt en dat gedwangvoerd. Na een dag ging het al beter. Wat betreft de wond moet je idd goed opletten dat het niet te erg gaat bloeden.

Geplaatst:

Bedankt, ik heb het gelezen, en het begin verhaal klopt wel. Alleen zo raar dat ik van de DA geen pijnstillers of wat heb meegekregen!

Maar het betreft hier ook een ram, wellicht dat ze daar minder ernstige pijn verwachten omdat het niet 'in' de buik is.. Of zo..

Ik hou het in de gaten / hou jullie op de hoogte!

Geplaatst:

Zo, vanochtend toch maar naar de DA gegaan. Hij wilde niets eten, behalve een beetje hooithee likken. Hij zat ook te knarsen, en wilde niet echt van z'n plek komen. Dat is toch een naar gezicht, dat 'ie zoveel pijn heeft.

DA vond dat 'ie er toch wel goed uitzag. De wond heelde in ieder geval goed. DA heeft gelukkig wel extra pijnstillers gegeven via spuitje. Ik heb gevraagd of hij daar even mag blijven om te dwangvoeren, ik moet zelf naar mijn werk (kan geen vrij krijgen) en wilde niet dat 't nijntje daar de dupe van werd.

Dus hopelijk is alles onder controle zo, en heeft 'ie wel zin in z'n eten als hij thuis komt!

Geplaatst:

Bommel was ook wat suf na de castratie, dat komt door de narcose. Hij at de eerste dag ook alleen groenten. Dat is niet erg, zolang er maar iets gegeten wordt. Ik heb hem nog 2 keer pijnstilling en cisaral gegeven en toen was hij weer de oude. Op dag 2 at hij wat biks over de hele dag verdeeld. Op dag 3 viel hij weer aan op de biks zoals normaal.

Als een konijn pijn heeft eet hij niet, dat kan dus best bij jouw konijn het geval zijn geweest aangezien hij knarsetanden.

Bommel zat trouwens ook de hele tijd te likken aan z'n zaakje. Bij de DA had hij er al 1 hechting uitgebeten. Maar dat kan geen kwaad, de balletjes zijn van een heel dun velletje en groeit dus ook weer snel aan elkaar. Hechten is eigenlijk niet nodig maar wordt wel gedaan voor de zekerheid.

Geplaatst:

Zo, bij de DA geweest - zoals gezegd - en hij is daar de hele middag gebleven. Best goede ervaring overigens, want hij mocht zonder kosten daar blijven en werd daar gedwangvoerd. Dus zonder kosten is dat best wel netjes, vind ik.

Nu weet thuis na de hele middag (blijkbaar) tegen zijn knuffelkoe aangelegen te hebben. Vanavond heeft hij thuis lekker gedronken, wat sprietjes hooi en peterselie naar binnen gewerkt. Toch al ietsje beter dan gisteren!

Nu moet ik nog even uitproberen hoe ik het beste kan dwangvoeren - gewoon omdat 3 sprietjes hooi eten niet genoeg is ;)

Want flippen, dat kan hij wel!

Geplaatst:

Hij heeft vandaag gegeten en gepoept en gepist bij het leven. HOERA! :D

Hij luistert ook weer naar je en doet aan kooi architectuur.

Ze hebben hem dag 2 dus weer in de praktijk gehad de hele dag - op verzoek - een daar dwangvoeding gegeven en pijnstilling. Wel dwangvoeding mee naar huisgenomen maar geen andere dingen. Nu dag drie en dat gaat goed! Hij is vrolijk!

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .