Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Bunny was vanmiddag nog vrolijk aan het rondrennen en toen ik een half uur geleden de groente ging geven lag hij stil in een hoekje van het hok. Normaal komt hij meteen aanrennen als ik met de groente aankom, dus ik wist al meteen dat het niet goed is. Hij heeft nog gekeuteld tot vanmiddag, dus heeft hij waarschijnlijk weer last van gas. Ik heb hem metacloral drops gegeven en gewikkeld in een deken om hem warm te krijgen. De vorige keer was hij snel opgeknapt nadat ik hem de drops gegeven heb, alleen weet ik niet of ik hem weer naar buiten kan doen of dat hij beter binnen kan blijven. Ik ben er ook sterk aan het denken om de groente weg te laten en alleen biks en hooi te geven.

Weet hier iemand of hij naar buiten mag of beter de nacht binnen kan doorbrengen?

Geplaatst:

Ik zou zeggen naar de DA! Niet zelf gaan rommelen met medicatie, maar naar de DA om een diagnose te laten stellen.

Konijnen met darmproblemen hebben vaak een ondertemperatuur dus ik zou hem niet naar buiten doen nu.

Als konijnen zich niet lekker voelen, zullen ze eerder groenten eten dan biks.

Geplaatst:

Ja mee eens naar de DA, dan weet je precies waar je wel en niet goed aan doet...

Binnen houden is ook verstandiger nu en idd groente en hooi is hetgeen wat ze het snelste eten bij ziekte... hier dan!

Geplaatst:

Ik ben net terug vd DA. Hij heeft weer gas en omdat hij ondertemperatuur en uitdrogingsverschijnselen heeft, blijft hij vannacht daar. Hij krijgt infuus en wordt warm gehouden. Hij heeft al pijnstilling gekregen en krijgt nog siseral. Ik hoop dat mijn kerel gauw is opgeknapt :(

Morgenvroeg kan ik bellen en dan kunnen we bekijken of hij naar huis mag.

De DA was helemaal geen voorstander van biks. Hij heeft vroeger zelf konijnen gehad en die kregen alleen hooi, groente, kruiden en wilgentakken. Hij vindt dat je het voer zoveel mogelijk als in de natuur moet houden.

Geplaatst:

Je hebt er goed aan gedaan om naar de DA te gaan. Hopelijk knapt hij snel weer op.

Mijn DA is ook voorstander van zo min mogelijk biks, dan eten de konijnen meer hooi en slijten de kiezen beter. Maar helemaal geen biks zou ik niet doen. Dan moet je de groenten wel zo goed uitbalanceren dat ze voldoende van alle voedingsstoffen binnen krijgen.

Geplaatst:

Volgens deze DA kunnen konijnen heel goed op alleen hooi en groente en een andere DA zei zelfs dat alleen hooi voldoende was. Ik heb nu bijna alle DA's hier in de buurt gehad, want Bunny wordt altijd ziek in het weekend of zoals nu, 's avonds en mijn eigen DA heeft nooit dienst als hij ziek is. Deze DA zei ook dat ik beter preventief enkele keren per jaar de koijnen druppels in het water geven tegen wormen en tegen coccidiose. Hij kwam als een zeer konijnkundig Da over.

Geplaatst:
Ik geef Binky nu al een tijdje geen droogvoer meer vanwege zijn darmproblemen. Er schijnen genoeg vitaminen in hooi en groenten te zitten. ;)

En gaat het goed zonder biks? Hoe lang geef je nu geen biks meer?

Geplaatst:
Volgens deze DA kunnen konijnen heel goed op alleen hooi en groente en een andere DA zei zelfs dat alleen hooi voldoende was. Ik heb nu bijna alle DA's hier in de buurt gehad, want Bunny wordt altijd ziek in het weekend of zoals nu, 's avonds en mijn eigen DA heeft nooit dienst als hij ziek is. Deze DA zei ook dat ik beter preventief enkele keren per jaar de koijnen druppels in het water geven tegen wormen en tegen coccidiose. Hij kwam als een zeer konijnkundig Da over.

Ook dat is niet goed. Je neemt zelf toch ook geen preventieve antibioticakuur voor als je misschien een ontsteking krijgt? Je raakt hier resistent voor waardoor het middel niet werkt als je het echt nodig hebt.

En die olie zou ik echt niet geven! Ik heb dit zelf namelijk ook meegemaakt en dit werkt echt niet. Je konijn heeft pijnstilling (caprofen) en darmstimulerende medicijnen (cisaral of primperid).

Staat je dierenarts hier ook op de lijst van konijnkundige artsen?

Geplaatst: (aangepast)

Ik heb hier gelezen dat er een paar keer per jaar een middel wordt gegeven tegen wormen net zoals je dat bij honden doet. Ik zal het morgen eens vragen als ik Bunny kan ophalen. Pijnstilling heeft Bunny meteen gekregen en hij krijgt ook cisaral.

Dierenarts Extra uit Brunssum staat wel op de lijst en dat is de collega vd DA waar ik vanavond ben geweest (het is niet mijn eigen DA)

aangepast door Fluffie&Bunny

Een konijn zou waarschijnlijk wel zonder biks kunnen, maar dan denk ik niet dat het op de lange termijn gaat werken als je wat willekeurige groenten in z'n bakje kwakt en maar zorgt dat ie veel hooi eet. Met "er schijnen genoeg vitaminen in hooi en groente te zitten" kom je er ook niet, je moet wel weten wáár ze in zitten en hoeveel je konijn er van moet hebben.. Neem nu witlof, witlof is in principe nutteloze opvulling met weinig voedingsstoffen, dus die kun je wel schrappen, maar zit hoogstwaarschijnlijk wel door de groente schotel heen. Hier ook, beperkt, omdat ze het lekker vinden en er ook niet dik van worden, maar toch. Als witlof nu het hoofdbestanddeel is van de groentemaaltijd van jouw konijn, nou dan zit ie lekker. Moet ie daar z'n vitamine's vandaan halen. Geen biks geven is best mogelijk maar dan zou ik me toch eerst eens gaan verdiepen in wát een konijn nu moet hebben. Gebrek aan bepaalde stoffen (bv. calcium) zijn op de korte termijn niet merkbaar, als je konijn een tijdlang te veel calcium heeft binnen gekregen zal het zelfs niet slecht zijn om tijdelijk minder te geven, maar op de lange termijn is het niet goed.

Preventief AB geven vind ik echt zot en preventief ontwormen zit misschien wat in (doe het zelf niet, maar er zijn goede DA-en die het wel aanraden) maar dat moet je dan met Panacur doen want anders heeft het nog geen zin, aangezien fenbendazole de enige stof is die álle wormen mee neemt.

aangepast door Dollie
Geplaatst:

Ik heb hem vanochtend gehaald en het gaat tot nu toe goed, alleen doet hij raar tegen Fluffie en rent hij de

hele tijd weg als zij naar hem toe loopt en dat na 1 nacht zonder elkaar :s

@Dollie: Dit is nu al de tweede DA die tegen mij zegt dat biks niet goed zijn en ik heb wat info gezocht op internet en ook hier zeggen ze dat hooi genoeg vitamine bevat. Nu weet ik het niet meer :s

http://www.konijnen.nl/voer/groenvoer.htm

http://www.dierenkliniekbroerdijk.nl/htm/konyn03.html

Het is nu al de 3e keer binnen een jaar dat Bunny gas heeft. Nu heb ik gelezen dat van wormen en coc de konijnen dus ook gas kunnen krijgen. Wellicht is dit de reden dat de DA mij heeft geadviseerd om deze middelen preventief te gebruiken. Tegen wormen zei hij dat 1 keer in de 3 maanden voldoende is en tegen coccidiose 1 keer per maand 2 dagen achter elkaar baycox in het water doen.

En gaat het goed zonder biks? Hoe lang geef je nu geen biks meer?

Het gaat hier hartstikke goed zonder droogvoer. Binky blijft keurig op gewicht. Ik zal even moeten kijken in zijn dagboekje die ik ruim 1.5 jaar bij houd hoe lang ik hem al geen droogvoer meer geef. Dit hou je nog te goed.

Edit: Ik gok dat ik vanaf november geen biks meer geef. Tussendoor heeft hij wel vaker periodes gehad dat hij geen biks/droogvoer kreeg. Ik doe dit omdat hij dan al snel weer kleinere keuteltjes/kettingkeutels krijgt dus zijn darmen kunnen er niet tegen. Helaas maar het is niet anders.

aangepast door JoBoris76
Geplaatst:
Het gaat hier hartstikke goed zonder droogvoer. Binky blijft keurig op gewicht. Ik zal even moeten kijken in zijn dagboekje die ik ruim 1.5 jaar bij houd hoe lang ik hem al geen droogvoer meer geef. Dit hou je nog te goed.

Edit: Ik gok dat ik vanaf november geen biks meer geef. Tussendoor heeft hij wel vaker periodes gehad dat hij geen biks/droogvoer kreeg. Ik doe dit omdat hij dan al snel weer kleinere keuteltjes/kettingkeutels krijgt dus zijn darmen kunnen er niet tegen. Helaas maar het is niet anders.

Ja, dat is dan het beste. Ik weet natuurlijk niet of Bunny die problemen door de biks krijgt, maar de DA gaf dat min of meer wel aan.

Maar de problemen met Binky zijn toch nog steeds aanwezig? (Tenminste, zie regelmatig wat voorbij komen op Hyves.)

Tsja, je zult ook sites vinden die zeggen dat alleen hooi absoluut niet genoeg is. Bovendien heb je hooi en hooi. De voedingswaarden van timothyhooi zullen heel anders zijn dan die van hooi van de boer bijv.

Hier bestaat hun dieet voornamelijk uit groente, gedroogde kruiden en daarbij een kleine portie biks (Bunny Basic T van Oxbow) en natuurlijk hooi, verschillende soorten hooi. Toen ik nog een konijn had dat geen hooi at, dacht ik, als ik ooit goede hooi-eters heb, dan stop ik met biks.. Maar heb me er wat in verdiept en ben tot de conclusie gekomen dat ik dat naast onnodig, ook toch wel riskant vind. Het is de bedoeling dat mijn konijnen gezond en zonder gebreken oud worden, niet dat na jaren blijkt dat ze toch van voedingsstof zus of voedingsstof zo te kort kregen. En over wat een konijn nu PRECIES aan voedingsstoffen binnen moet krijgen, kun je over het algemeen weinig vinden. (Calciumbehoefte wel, en daar stem ik de hoeveelheid voeding nu op af, en op gewicht/conditie: hoe doen ze het er op..)

Maar hoeveel biks geef je nu dan? En welke biks? Ik neem eigenlijk aan dat je met een konijn met zulke darmproblemen al wel op SS zit? (Omdat de meeste DA-en dat dan ook aanbevelen..) Als je nu 15 gram per kg geeft (25 als je wat anders voert) zou ik eerst eens kijken of dat verminderen al helpt.

aangepast door Dollie
Geplaatst:

Ik geef ze Care+, vanmorgen heb ik Fluffie wel een klein beetje gegeven (Bunny was toen nog bij de DA). Bunny heeft vandaag geen biks gehad. Ik ben gewoon bang dat hij dadelijk weer last krijgt en dat het misschien wel eens te laat kan zijn. Gelukkig was het later op de dag dat hij last had, maar voor hetzelfde begint het 's ochtends en dan ben ik werken. Ik weet nu gewoon even niet meer wat ik het beste kan doen. Ik gaf al minder biks dan ze naar hun gewicht eigenlijk mogen en ik denk dat ik morgenvroeg nog minder geef en kijken hoe dat gaat. Ik wil wel dat ze nog meer hooi gaan eten en dat kan ik, denk ik, alleen bereiken als ik minder biks geef, want het vult wel heel erg.

Ik neem eigenlijk aan dat je met een konijn met zulke darmproblemen al wel op SS zit?

Wat is het verschil met Care+?

Dit wordt geschreven over Care+:

Care+ Konijn is een smaakvolle en volledig uitgebalanceerde voeding. De voeding is geëxtrudeerd waardoor de eiwitten makkelijk verteerbaar zijn. Erg lekker en gezond.

Care+ is een smaakvolle en volledig uitgebalanceerde voeding. Het voer is geëxtrudeerd, waardoor eiwitten zeer licht verteerbaar zijn. Ieder brokje heeft dezelfde samenstelling zodat voedingstekorten en restjes niet meer voorkomen. Echinacea en Spirulina beschermen tegen ziekten. Bevat gecheleerde mineralen voor een betere mineralenbalans. FOS en MOS verbeteren de darmflora en Yucca Schidigera beperkt de geur van ontlasting en urine. De knapperige brokjes zorgen voor een sterk en gezond gebit.

Ik geloof dat er in Care+ wel meer eiwitten zitten o.a. en meer calcium, verschil is er dus zeker. Maar ik ken de samenstelling ook niet uit mijn hoofd. Je zou toch eens kunnen proberen of een beperkte portie SS helpt, SS is wel speciaal ontwikkeld voor konijnen met darmproblemen.

Maar mijn voornaamste punt was dat hij dus niet op een goedkope "slachtkorrel" zit ofzo. Want dan vind ik het niet gek dat het aan de biks ligt, alleen dan is het de vraag of het aan "biks" in het algemeen ligt, of gewoon aan de brok die je geeft. Care + is zeker geen slechte korrel maar persoonlijk vind ik de samenstelling van SS wel beter, al ligt het dicht in de buurt. Maar ik heb geen ervaring met Care + dus daar ga ik ook niet te veel over oordelen.

Overigens wil ik dus niet zeggen dat hem geen biks meer geven niet zal helpen tegen zijn problemen; zou best kunnen dat dat wel zo is. Ik wil ook niet zeggen dat het een ontzettend slecht idee is. Alleen ik denk wel dat als je denkt dat je gewoon de biks weg kunt laten en dat je er dan bent, je misschien te simpel denkt. Ik zou dan echt nog eens goed kijken naar welke groente je geeft en hoeveel, wat voor hooi, of je nog andere dingen moet/kunt toevoegen. (Gedroogde kruiden bijvoorbeeld, bevatten ook veel voedingsstoffen.)

aangepast door Dollie
Geplaatst:
Maar de problemen met Binky zijn toch nog steeds aanwezig? (Tenminste, zie regelmatig wat voorbij komen op Hyves.)

Het gaat nu alweer een hele tijd goed met Binky gelukkig. ;) Het feit is dat hij trage darmen heeft en in combinatie met het in de rui zijn gaat het fout maar door hem biks te geven worden zijn darmen schijnbaar nog trager want biks blijven langer in de darmen.

Een konijn in de natuur eet natuurlijk ook geen droogvoer dus ik denk echt dat konijnen zeker wel zonder biks kunnen.

Geplaatst:

Zoals ik al zei .. ik denk dat het ook wel kán, maar niet klakkeloos stoppen met biks geven. Onze konijnen zijn niet meer hetzelfde als de wilde konijnen. Bovendien is het in elk geval wel míjn bedoeling om mijn konijnen wat langer mee te laten gaan dan een gemiddeld wild konijn. Die beestjes zijn er in principe niet op gebouwd om echt oud te worden.

Daarbij, een konijn als jouw Binky zou het nóóit halen in de natuur. Je kunt dat gewoon niet vergelijken.

Geplaatst:
Zoals ik al zei .. ik denk dat het ook wel kán, maar niet klakkeloos stoppen met biks geven. Onze konijnen zijn niet meer hetzelfde als de wilde konijnen. Bovendien is het in elk geval wel míjn bedoeling om mijn konijnen wat langer mee te laten gaan dan een gemiddeld wild konijn. Die beestjes zijn er in principe niet op gebouwd om echt oud te worden.

Daarbij, een konijn als jouw Binky zou het nóóit halen in de natuur. Je kunt dat gewoon niet vergelijken.

Daar heb je gelijk in. We zullen zien hoe het gaat met Binky. En nee, hij zou al lang niet meer leven als hij in de natuur had geleefd en mag hij blij zijn met zo'n oplettend vrouwtje als ik. ;) Mijn dierenarts zegt altijd: "Het lot heeft jullie samen gebracht." :$

Geplaatst:

Ja, daar kan ie idd héél blij mee zijn! Ben ook wel blij te lezen dat hij het redelijk doet, voor mijn gevoel zie ik regelmatig een WWW met slecht nieuws voorbij komen maar dat valt dus mee gelukkig!

Geplaatst:
Ja, daar kan ie idd héél blij mee zijn! Ben ook wel blij te lezen dat hij het redelijk doet, voor mijn gevoel zie ik regelmatig een WWW met slecht nieuws voorbij komen maar dat valt dus mee gelukkig!

Als het goed is heeft dat er nu een tijdje niet meer gestaan of iemand anders moet mijn WWW invullen. ;)

Geplaatst:
Ik geloof dat er in Care+ wel meer eiwitten zitten o.a. en meer calcium, verschil is er dus zeker. Maar ik ken de samenstelling ook niet uit mijn hoofd. Je zou toch eens kunnen proberen of een beperkte portie SS helpt, SS is wel speciaal ontwikkeld voor konijnen met darmproblemen.

Maar mijn voornaamste punt was dat hij dus niet op een goedkope "slachtkorrel" zit ofzo. Want dan vind ik het niet gek dat het aan de biks ligt, alleen dan is het de vraag of het aan "biks" in het algemeen ligt, of gewoon aan de brok die je geeft. Care + is zeker geen slechte korrel maar persoonlijk vind ik de samenstelling van SS wel beter, al ligt het dicht in de buurt. Maar ik heb geen ervaring met Care + dus daar ga ik ook niet te veel over oordelen.

Overigens wil ik dus niet zeggen dat hem geen biks meer geven niet zal helpen tegen zijn problemen; zou best kunnen dat dat wel zo is. Ik wil ook niet zeggen dat het een ontzettend slecht idee is. Alleen ik denk wel dat als je denkt dat je gewoon de biks weg kunt laten en dat je er dan bent, je misschien te simpel denkt. Ik zou dan echt nog eens goed kijken naar welke groente je geeft en hoeveel, wat voor hooi, of je nog andere dingen moet/kunt toevoegen. (Gedroogde kruiden bijvoorbeeld, bevatten ook veel voedingsstoffen.)

Ik zal eens SS vermengen met Care+ en dan langzaam opbouwen. Ik geef als groente: witlof, andijvie, winterpeen, broccoli, peterselie, en selderie. Ik geef ze Timothy hooi en ik ben met de biks iets zuiniger aan het doen, ik laat het nog niet helemaal weg.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .