Ga naar inhoud

help konijn heeft snotneus


houdini

Aanbevolen berichten

Hallo,

Lees hier al een tijdje mee, maar me nu maar geregistreerd in de hoop dat jullie nog goede ideeen hebben. Ik tob al bijna 2 maanden met mijn konijn. Het is een mannetje van ongeveer 9 jaar. Hij heeft wit snot uit 1 neusgat en eet maar matig zelf, hij niest nauwelijks. Ik ben begonnen met 2 maanden geleden naar mijn dierenarts gaan, hij heeft toen pijnstiller en antibiotica gehad (enrofloxoral?). Toen dat na een tijdje niet hielp heb ik doxoral? gehad. Helaas hielp dat ook niet en ben ik naar utrecht doorverwezen. Hebben een echo en ct scan gemaakt maar konden eigenlijk niks vinden. Daar baytril en nog een antibiotica gehad. Dit hielp wel wat maar mocht het 2 weken geven, zij vonden hem toen stabiel. Ik had duidelijk mijn twijfels. Inmiddels na 2 dagen stoppen lijkt het weer te verergeren.

Alle tips en raad zijn welkom ik weet het even niet meer.

aangepast door houdini
Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom

Jammer dat je zo aan het tobben bent

Snot is heel hardnekkig

Die pasteurella blijft bij sommige konijnen in hun systeem zitten

Als er meer een beetje stress is komt het weer naar boven

Maar kan het ook niet een allergie zijn

Heb je wel een andere bodembeddeking geprobeert ?

Hopelijk krijg je nog meer reacties

Maar pijnstiler bij snot ?

Is je dierenarts kk waar je als eerste heen bent geweest

Is het geen probleem van de tanden

Link naar reactie
Delen op andere sites

dank voor je reactie!

Pijnstiller heb ik toen gehad omdat het toen nog niet uitgesloten was dat de kieswortels (inmiddels wel nagekeken bij ct scan) in orde waren, dit kan pijn veroorzaken. Tanden en kiezen zijn al door 3 kk dierenarten (tenminste neem aan dat ze in utrecht ook kk zijn) nagekeken, en ook onder narcose nagekeken. 1e dierenarts was ook kk.Andere bodembedekker helpt niet, heb hem ook 2 weken op handdoeken gehad en er was geen verschil.

aangepast door houdini
Link naar reactie
Delen op andere sites

nee ik ben bij de universiteit utrecht geweest.

ze hebben op de ct scan 1 klein bultje gezien, wat te klein was om met een echo terug te vinden, vandaar dat ze niet konden prikken voor een monster.

Dierenarts thuis heeft wel een monster genomen, van het snot uit de neus dit is opgestuurd maar hier kwam niets uit wat ons kon helpen.

Ik heb van utrecht baytrill en metronidazol meegehad. Na 14 dagen was het hiermee stabiel volgens hun. Wat betekende dat hij op gewicht bleef en zelfstandig at. Maar ik was het daar niet mee eens, vroeger viel hij aan op eten, dat deed hij nu niet meer, was erg timide en niet meer het konijn dat ik kende. Ik moest toch stoppen met de antibiotica, maar na 1,5 dag merkte ik al verslechtering, hij kreeg ook weer meer wit snot uit zijn neusje. Ben nu op eigen initiatief verder gegaan met de antibiotica, maar hoeveel kan ik nog max geven?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet fijn om te horen, zeker niet als je al bij verschillende kkDA's geweest bent...

Ik kan je jammer genoeg niet helpen, maar er zijn wel nog mensen met konijntjes met chronisch snot. Misschien weten zij wel raad om het draaglijker te maken.

Zit je konijntje binnen of buiten? En zit hij alleen of met een maatje? Als hij samen zit, moet je uitkijken, want snot kan besmettelijk zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kaart bij je DA eens Duplocilline aan. Er zijn hier meerdere konijnen die daardoor uiteindelijk van hun snot afgekomen zijn, waaronder ook mijn eigen Nijn (zie ook: http://www.bunnybunch.nl/community/blogs/laura1984/1097-verloop-snot.html) Snot kan heel hardnekking zijn en als ze er lang mee rondlopen zonder dat het goed behandeld wordt, kan het inderdaad chronisch worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Soms kunnen er ook goede resultaten behaald worden met homeopatische middelen en bijv. echinacea forte. Maar dat is meer ondersteunend, om te voorkomen dat ze het opnieuw krijgen.

Om er nu vanaf te komen vrees ik dat je toch de juiste kuur moet zien te vinden.

De werkzame stoffen van duplocilline zijn makkelijk te googlen:

ProcaĆÆnebenzylpenicilline

Benzathinebenzylpenicilline

(overigens alleen als injectie gebruiken bij konijnen, bijwerking kan zijn verminderde eetlust)

aangepast door Evee
Link naar reactie
Delen op andere sites

Duplocilline is een penicilline (deze moet daarom ook als injectie gegeven worden en niet oraal! Daarvan raken de darmen ontregelt). Nijn heeft destijds ook Doxoral en Enrofloxoral (= dezelfde werkzame stof als Baytril) gehad, die zijn sowieso anders. Metronidazol ken ik eerlijk gezegd niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ons konijntje snotterde ook, elke keer weer naar de dierenarts en ze kreeg ook enrofloxoral ofzo, dat was eerst 0,3 ml (lichaamsgewicht 1.34) toen dit 2 weken doorging zijn we in overleg begonnnen met doxoral aqua drops erbij.

wij hebben toen 9 dagen lang doxoral 1 ml gegeven en de enrofloxoral verhoogd naar 0,6 ml dit 2 keer per dag gegeven.

ze zeiden als de neus langer als 3 dagen schoon is dan mag je stoppen. na die 9 dagen heeft ze nog heel af en toe een vieze neus maar dat is zo weer weg. het kan ook zijn dat het chronisch is daar waren ze bij ons ook bang voor. dus die combinatie heeft bij ons heel erg goed geholpen, misschien ook wat voor jou?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Duplocilline is een penicilline (deze moet daarom ook als injectie gegeven worden en niet oraal! Daarvan raken de darmen ontregelt). Nijn heeft destijds ook Doxoral en Enrofloxoral (= dezelfde werkzame stof als Baytril) gehad, die zijn sowieso anders. Metronidazol ken ik eerlijk gezegd niet.

Is dat niet hetzelfde als bij mensen flagyl? Bij mensen wordt het gebruikt bij infecties met eencellige parasieten, zoals darmontsteking door parasieten en trichomonas, bacteriƫle vaginose, infecties met amoeben, infecties met bacteriƫn, huidinfecties en maag- en darmzweer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

in overleg met utrecht gestart met depocilline en nog op zoek naar acetyl cysteine ter ondersteuning. Iemand enig idee waar dit te krijgen is?

Heeft Utrecht acetylcysteine (= fluimicil) voorgeschreven? kunnen hun dat dan niet leveren? En hoe ga je dit geven aan een konijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is dat niet hetzelfde als bij mensen flagyl? Bij mensen wordt het gebruikt bij infecties met eencellige parasieten, zoals darmontsteking door parasieten en trichomonas, bacteriƫle vaginose, infecties met amoeben, infecties met bacteriƫn, huidinfecties en maag- en darmzweer.

Klopt metronadizol = flagyl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heeft Utrecht acetylcysteine (= fluimicil) voorgeschreven? kunnen hun dat dan niet leveren? En hoe ga je dit geven aan een konijn?

Ze kunnen het wel leveren, maar dan moet mijn dierenarts het bestellen, dan duurt het langer. Mocht hier iemand iets in mijn omgeving weten waar ik het direkt op kan halen (op voorraad is) gaat dat uiteraard sneller, vandaar mijn vraag. Het schijnen oogdruppels te zijn, die in de neus gegeven moeten worden in dit geval. Ik neem aan dat ik het gewoon met een pipetje in de neus kan druppelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .