supernova Geplaatst: 27 januari 2011 Delen Geplaatst: 27 januari 2011 In november vond ik, in de sneeuw, een konijntje. Het was in het bos, maar een konijn met hangoren hoorde daar toch echt niet volgens mij.Het beestje was helemaal koud, dus heb een oude caviakooi uit de schuur gehaald en het konijntje een lekker warm bedje met stro en hooi gegeven.Volgens de dierenarts was het beestje gezond, ongeveer een jaar oud en erg mager, maar met voldoende voeren zou het goedkomen. Dus voorzichtig gaan opbouwen met hooi, brokjes en groente. Dit leek goed te gaan, maar na een paar dagen kwam ze niet meer op het eten af en lag ze steeds languit in de kooi. Dus weer naar de dierenarts. Die zei dat ze gas had, dus medicijnen en dwangvoer gekregen. Hiervan knapte mevrouw gelukkig snel op. Helaas was het drie dagen later weer mis, weer dierenarts, weer medicijnen, en het was weer goed. Dit ging zo een aantal keren en ze knapte steeds weer op. Maar nu zijn we toch weer een tijdje verder. Soms gaat het een week goed en dan is het ineens weer mis. Het lijkt wel of het beestje geen eten verdraagt. Op het moment krijgt ze een handje SS en een grote hand kruidenhooi per dag. Meer niet. Ik vind het vreselijk om te zien, want ze heeft gewoon echt honger. Maar zodra ik meer geef ligt ze even later te rollen van de pijn. De dierenarts zegt dat er niets mis is met haar darmen, maar dat ze gewoon gevoelig is. Iedere keer denk ik, dit kan zo niet langer, ik wil haar laten inslapen, maar dan is ze weer heel opgewekt en krijg ik weer hoop. Ik gun haar namelijk een leuk leventje zonder pijn. Ik heb haar ook beloofd dat als ze beter is ze van het voorjaar lekker naar buiten mag met een eigen man.Sorry, het is een beetje een lang verhaal geworden, maar het zit me gewoon nogal dwars. Heb nooit konijnen gehad, maar ben stiekem al zo van haar gaan houden, en zelfs mijn man is er gek mee, haha. Ik hoop dat iemand tips heeft wat ik nu nog kan doen. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
lianne Geplaatst: 27 januari 2011 Delen Geplaatst: 27 januari 2011 In hoeverre is jouw DA bekend met konijnen? Helaas heeft niet iedere dierenarts evenveel verstand van medische problemen. Zo niet, hebben we hier een lijstje met dierenartsen waar leden goede ervaringen mee hebben gehad:http://www.bunnybunch.nl/community/gezondheid/19037-lijst-konijnkundige-dierenartsen-vernieuwd.html Ze heeft dus frequent gas-aanvallen, wat heeft de dierenarts allemaal nagekeken? Gebit lijkt mij een eerste logische, maar is er ook bijvoorbeeld eens gedacht aan wormen? Daar kunnen darmproblemen ook bij voorkomen. http://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/konijn/wormen.html Wat voor medicatie heb je meegekregen? Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
supernova Geplaatst: 27 januari 2011 Auteur Delen Geplaatst: 27 januari 2011 Mijn dierenarts staat niet op de lijst. Weet dus niet in hoeverre hij er echt verstand van heeft. Het verhaal wat hij erbij vertelde kwam heel aannemelijk over. Wel vond ik het storend toen ik vroeg of ik er niet een onnodig een lange lijdensweg van aan het maken was, dat hij het konijn op de grond zette en het door de behandelruimte liet lopen. Alsof ik het verzon dat het beestje pijn had. Gebit heeft hij in ieder geval bekeken en was goed. En wormen, had ik niet aan gedacht en de dierenarts ook niet. Zal zo eens een dierenarts die op de lijst staat bellen voor een afspraak. Ik heb druppels meegekregen, cisaral. De dierenarts heeft verschillende injecties gegeven, pijnstillend en om de darmen op gang te helpen. Verder heb ik dwangvoer in zakjes meegekregen. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
pebbles Geplaatst: 27 januari 2011 Delen Geplaatst: 27 januari 2011 Inderdaad kun je beter naar een konijndeskundige dierenarts gaan...ik begrijp dat je ze nu een handje vol biks krijgt en wat kruiden hooi...het is moeilijk om op afstand een advies te geven maar als ze echt mager zijn mogen ze onbeperkt eten als je het idee hebt dat ze juist van de biks ziek wordt dan kun je haar ook proberen wat aan groen te laten wennen en haar daarbij onbeperkt hooi geven...Hooi is het hoofdvoer voor konijnen en konijnen kunnen zonder biks...Dus als je haar onbeperkt hooi geeft hoeft ze geen honger te hebben..verder zou je kunnen kijken of je haar dagelijks een pijnstiller zou kunnen geven en kijken of ze dan die aanvallen niet heeft..Goed dat je dat diertje onderdak hebt gegeven en er nu zo goed voor zorgt..Ik hoop dat een kundige dierenarts haar kan helpen zodat ze eindelijk van haar konijnenleven kan gaan genieten en straks een ventje en een super baasje waar ze oud mag worden. Sterkte ermee. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Sharon uit Nijmegen Geplaatst: 27 januari 2011 Delen Geplaatst: 27 januari 2011 Gebit heeft hij in ieder geval bekeken en was goed Hier wil ik toch even op reageren.... Is het konijn onder narcose geweest om het gebit te bekijken?Het is nl haast onmogelijk om helemaal achterin te kijken als dit niet het geval is.Helaas spreek ik uit ervaring, maar er is dus een kans dat er achterin tĆ³ch iets van haakjes zitten.Dus eigenlijk kun je dit nog niet uitsluiten als het beestje gewoon met een kijker in het bekkie is gekeken. Heel veel succes, ik hoop dat er snel een oplossing komt en vind dat je erg je best doet! Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
jrjsieben Geplaatst: 27 januari 2011 Delen Geplaatst: 27 januari 2011 En gewoon geen groente geven ?Kijken hoe dat gaat ?Dus alleen die ss en hooi Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
lianne Geplaatst: 27 januari 2011 Delen Geplaatst: 27 januari 2011 En gewoon geen groente geven ?Kijken hoe dat gaat ?Dus alleen die ss en hooi Lees de OP eens goed voordat je een reactie geeft... Maar nu zijn we toch weer een tijdje verder. Soms gaat het een week goed en dan is het ineens weer mis. Het lijkt wel of het beestje geen eten verdraagt. Op het moment krijgt ze een handje SS en een grote hand kruidenhooi per dag. Meer niet. Supernova, over het gebit moet ik sharon inderdaad gelijk geven, de achterste kiezen kunnen erg slecht te zien zijn. Daarbij kunnen kiesproblemen ook ontstaan door beperkt eten en een konijn dat slechts Science Selective en hooi krijgt hoort deze problemen niet te hebben... Dus, gebit controleren en ik zou preventief ontwormen (met panacur), vooral omdat ze ook zo mager is. Verder kun je in overleg met de dierenarts ook nog andere dingen uitsluiten. Post je een update zodra je meer weet? Ben erg benieuwd wat er gaande is met jouw konijntje! En geweldige username heb je, zo heet mijn favoriete badbruisbal :he:. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
supernova Geplaatst: 27 januari 2011 Auteur Delen Geplaatst: 27 januari 2011 Bedankt voor jullie reacties.De tanden zijn niet onder narcose nagekeken. Gewoon, mondje open, lampje erin en kijken maar. Ze bleef er gewoon heel rustig bij zitten. Ik heb inmiddels een afspraak gemaakt voor vanmiddag. Ben wel bang dat als ze onder narcose moet, ze dit niet zal redden. Ze is zo mager. Over het voeren. Zodra ik haar meer hooi geef krijgt ze last. (Ze heet trouwens Tijger). Zodra ik meer brokjes geef ook. Groen geef ik niet meer, krijgt ze ook last. Het probleem is dat ze nu volgens mij net genoeg binnen krijgt om niet dood te gaan van de honger. Maar meer ook niet. Dus wil het steeds uitbreiden, maar gaat elke keer mis. Nog even geduld, om 4 uur hebben we een afspraak, ben benieuwd. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
jrjsieben Geplaatst: 27 januari 2011 Delen Geplaatst: 27 januari 2011 Wat mag OP zijn ? Lees de OP eens goed voordat je een reactie geeft... En geweldige username heb je, zo heet mijn favoriete badbruisbal :he:. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
jrjsieben Geplaatst: 27 januari 2011 Delen Geplaatst: 27 januari 2011 Nou gelukkig hopelijk wordt er gevonden wat er aan de hand isSucces Bedankt voor jullie reacties.De tanden zijn niet onder narcose nagekeken. Gewoon, mondje open, lampje erin en kijken maar. Ze bleef er gewoon heel rustig bij zitten. Ik heb inmiddels een afspraak gemaakt voor vanmiddag. Ben wel bang dat als ze onder narcose moet, ze dit niet zal redden. Ze is zo mager. Over het voeren. Zodra ik haar meer hooi geef krijgt ze last. (Ze heet trouwens Tijger). Zodra ik meer brokjes geef ook. Groen geef ik niet meer, krijgt ze ook last. Het probleem is dat ze nu volgens mij net genoeg binnen krijgt om niet dood te gaan van de honger. Maar meer ook niet. Dus wil het steeds uitbreiden, maar gaat elke keer mis. Nog even geduld, om 4 uur hebben we een afspraak, ben benieuwd. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
lianne Geplaatst: 27 januari 2011 Delen Geplaatst: 27 januari 2011 Wat mag OP zijn ?OpeningsPost. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Evee Geplaatst: 27 januari 2011 Delen Geplaatst: 27 januari 2011 Drinkt ze wel genoeg?Is het een wild konijn of een gedumpt huisdierkonijn?Nooit aan gedacht dat konijnen in het wild alleen gras en onkruid eten, en misschien het droge hooi en de droge SS brokjes een oorzaak kunnen zijn van darmen die van slag raken?Wilde konijnen mag je overigens niet als huisdier houden. Het uitsluiten van een medische oorzaak als haakjes op de kiezen is in iedergeval al een goede zet. Succes bij de DA! Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
W&W Geplaatst: 27 januari 2011 Delen Geplaatst: 27 januari 2011 Ik heb niet echt tips voor je, maar ik hoop dat de oorzaak snel gevonden zal worden!Sterkte ermee en veel beterschap! Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
pechkonijn Geplaatst: 27 januari 2011 Delen Geplaatst: 27 januari 2011 Bedankt voor jullie reacties.De tanden zijn niet onder narcose nagekeken. Gewoon, mondje open, lampje erin en kijken maar. Ze bleef er gewoon heel rustig bij zitten. Ik heb inmiddels een afspraak gemaakt voor vanmiddag. Ben wel bang dat als ze onder narcose moet, ze dit niet zal redden. Ze is zo mager. Over het voeren. Zodra ik haar meer hooi geef krijgt ze last. (Ze heet trouwens Tijger). Zodra ik meer brokjes geef ook. Groen geef ik niet meer, krijgt ze ook last. Het probleem is dat ze nu volgens mij net genoeg binnen krijgt om niet dood te gaan van de honger. Maar meer ook niet. Dus wil het steeds uitbreiden, maar gaat elke keer mis. Nog even geduld, om 4 uur hebben we een afspraak, ben benieuwd. De dierenarts die je hebt geraadpleegd komt me niet heel konijnonkundig voor hoor. Hij heeft de medicatie meegegeven die je in zo'n geval zou verwachten en heeft in het bekje gekeken. Dit is correct handelen als er een konijn met beschreven klachten binnenkomt. We komen het hier op het forum veel slechter tegen Maar aangezien de behandeling geen blijvend effect heeft gehad, zal er inderdaad verder gekeken moeten worden. De achterste kiesjes kan je inderdaad niet goed zien zonder narcose, maar als het konijn wƩl goed eet (en jou konijn eet goed, alleen ze reageert er overgevoelig op), dan zou ik eerder een darmprobleem verwachten dan een kiesprobleem. Misschien kan je de keutels laten onderzoeken. Ik zou het konijn eens een kuurtje Protexin Bio-Lapis geven: een middeltje dat de darmen een opkikker geeft (het bevat prebiotica, probiotico, electrolyten en vitamines). Wel van tevoren overleggen met een konijnkundige dierenarts. Protexin Bio-Lapis kan je bestellen bij bunnybin.nlOntwormen zou ik ook eerst overleggen met de dierenarts. Je weet namelijk niet of wormen het probleem veroorzaken en ontworming is een behoorlijke belasting voor de darmen (het doodt meer dan alleen wormen), hetgeen in dit geval niet zo prettig is! Zo mogelijk dus eerst de blindedarmkeutels laten onderzoeken op wormen (maar ja, dan moet je die wel zien te vinden, normaal gesproken worden die direct opgegeten...) en pas ontwormen als er ook daadwerkelijk wormeneitjes in de blindedarmkeutels zitten, of je echt om andere redenen sterke vermoedens hebt dat er een wormbesmetting is. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
pechkonijn Geplaatst: 27 januari 2011 Delen Geplaatst: 27 januari 2011 Is het een wild konijn of een gedumpt huisdierkonijn?Nooit aan gedacht dat konijnen in het wild alleen gras en onkruid eten, en misschien het droge hooi en de droge SS brokjes een oorzaak kunnen zijn van darmen die van slag raken?Wilde konijnen mag je overigens niet als huisdier houden. !Mwah, een wild konijn met hangoren kom je niet erg vaak tegen Maar inderdaad, overgang van alleen vers gras naar alleen gedroogd gras kan een probleem zijn als het konijn al lang in het wild rondliep. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
jrjsieben Geplaatst: 27 januari 2011 Delen Geplaatst: 27 januari 2011 Is er al nieuws Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
supernova Geplaatst: 27 januari 2011 Auteur Delen Geplaatst: 27 januari 2011 Nou, we zijn geweest. Konijn is uitgebreid bevoeld en bekeken. Hij nam er echt de tijd voor. Helaas kwam de dierenarts ook niet verder dan gas. Maar hij denkt dat het komt door haarballen die de boel verstoppen. Dus nu heeft konijn laxeermiddel gekregen. Ook hebben we pijnstillers voor thuis gekregen, zodat ze ook thuis geen pijn hoeft te lijden, waardoor ze misschien wel wat beter blijft eten.De kiezen kunnen inderdaad alleen onder narcose bekeken en behandeld worden, maar dan moet ze echt onder narcose, waar ze echt nog even wat sterker voor moet zijn.Nu is het hopen dat de darmpjes op gang komen en de verstopping weggaat. Tijger is nu erg opgewekt, komt vast door de pijnstiller. Ze drinkt en heeft wat hooi gegeten. Tijger is een geel met zwart hangoor konijn, dus volgens mij een tam konijn die zin had in een uitstapje of waar de baasjes op uit waren gekeken. Geen idee hoe lang ze in het bos heeft gewoond en wat ze daar heeft gegeten. Zou inderdaad best kunnen dat de overgang van eten te groot is geweest voor haar darmpjes. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
jrjsieben Geplaatst: 27 januari 2011 Delen Geplaatst: 27 januari 2011 Nou hopelijk knapt ze gauw op Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten