dave Geplaatst: 23 januari 2011 Geplaatst: 23 januari 2011 Hallo allemaal,Ons lief vos konijntje was gister niet meer zo levendig als normaal. Hij sleept met zijn achterpoten, na wat zoeken kwam ik op EC uit.Dierenarts gebeld en kon direct terecht. De dierenarts zetten hem op de grond en hij liep ook weer redelijk normaal. Het kan zijn dat hij in zijn rennetje met zijn poten ergens tussen is gekomen en iets verrekt heeft. Daarnaast heeft hij nu 2 a 3 weken last van dat hij overal plast en poept in z'n hok, na een urine test kwam er naar voren dat er teveel eiwitten en een klein beetje bloed in zat. Hij heeft een prik gehad en een 10 daagse kuur Sulfatrim en we moeten even afwachten.Vanochtend zat het hok vol met normale keutels maar hij had ook een zachte plak (enorm stinkende) poep onder zijn staartje.Hij is enorm vrolijk en laat veel toe.Eet goed, drinkt veel en ligt alleen maar lang uit in zijn hok. (nu zijn binnenhok)Wat zeggen jullie? Afwachten? Of toch naar een 'konijnen dokter'?
Amatjuh Geplaatst: 23 januari 2011 Geplaatst: 23 januari 2011 Is je konijn getest op EC? (volgens mij kun je dit in het bloed zien). Is je huidige dierenarts konijnkundig?Welke biks geef je en weeg je dit af? Het kan zijn dat je te veel biks geeft en je konijn daardoor wat dunne ontlasting heeft.
Dexter112 Geplaatst: 29 januari 2011 Geplaatst: 29 januari 2011 Zoals ik je verhaal lees zou het best EC kunnen zijn. Eén van de dingen die daar bij komt kijken kan een verlamming zijn, dit kan de slepende poten en het laten lopen van behoeften goed verklaren.Ik zou je zeker aanraden om even naar een konijn deskundige dierenarts te gaan voor in ieder geval een bloedtest...
dave Geplaatst: 8 februari 2011 Auteur Geplaatst: 8 februari 2011 Ik ben naar Dierenkliniek oudorp geweest (vorige week maandag), die volgens de lijst een goede dierenarts zou hebben.Zij gaf aan dat ik wel verbetering moet gaan zien binnen een week. Maar in hoe verre verbetering?Sylver heeft geen last van tollingen of een hangende kop. Het enige wat hij doet is liggen en met z'n poten slepen. (af en toe trappen.)Hij laat z'n ontlasting gewoon lopen, dus daar ligt hij de gehele dag in als ik hem er niet uit haal. Ik zie weinig verbetering na 7 dagen e cuniculi kuur.
Danaantje Geplaatst: 9 februari 2011 Geplaatst: 9 februari 2011 Ik zou gewoon bij twijfel naar de dierenarts gaan en vragen om een kuur panacur voor een maand. Want met E cuniculli moet je er zo vroeg mogelijk bij zijn, anders kan er vaak niks meer gedaan worden. Panacur is een middel tegen parasieten en kan verdelgt veel verschillende soorten parasieten die een konijn kan hebben, dus als het geen EC is, dan kan het in ieder geval geen kwaad.Bij mijn konijn met EC is eigenlijk ook nog weinig verbetering te bekennen behalve dat ze weer actiever is maar ze doet nog steeds raar met haar kop. En ik ben al 11 dagen bezig ermee.
Bianca Geplaatst: 9 februari 2011 Geplaatst: 9 februari 2011 Weet je ook waarom je Sulfatrim hebt meegekregen? Wat moet dat 'oplossen'? Ik ken zelf het alleen als medicijn voor coccidiose namelijk... (en mijn nijn hield ervan op met eten, dus hou dat in de gaten)
dave Geplaatst: 10 februari 2011 Auteur Geplaatst: 10 februari 2011 Ik zou gewoon bij twijfel naar de dierenarts gaan en vragen om een kuur panacur voor een maand. Want met E cuniculli moet je er zo vroeg mogelijk bij zijn, anders kan er vaak niks meer gedaan worden. Panacur is een middel tegen parasieten en kan verdelgt veel verschillende soorten parasieten die een konijn kan hebben, dus als het geen EC is, dan kan het in ieder geval geen kwaad.Bij mijn konijn met EC is eigenlijk ook nog weinig verbetering te bekennen behalve dat ze weer actiever is maar ze doet nog steeds raar met haar kop. En ik ben al 11 dagen bezig ermee. Ik heb de kuur nu voor een maand... het probleem is dat we de kuur pas zijn gestart na een week. (ivm verkeerde diagnose van Dierenkliniek Butterhuizen) :grrrrrr:
mystique Geplaatst: 10 februari 2011 Geplaatst: 10 februari 2011 Coquille had ook EC, maar zijn symptomen waren niet overduidelijk. Net zoals je zegt, geen tollend hoofdje of verlamming, bij hem waren het zijn klunzigheid en onzindelijkheid die de symptomen bleken te zijn, en pas toen hij begon te vermageren, werd de diagnose EC gesteld. Achteraf gezien sla je jezelf natuurlijk voor je hoofd, hoe kon je dat missen? Hij heeft maandenlang met EC rondgelopen en is er ook volledig van hersteld. Vlugge actie is het beste, maar een week vertraging wil daarom geen slechte afloop voorspellen.
Bunny_Nijntje Geplaatst: 10 februari 2011 Geplaatst: 10 februari 2011 Mijn nijn is gestorven aan EC. Het is een lastige ziekte omdat er vaak maar één of enkele symptomen optreden. Ik zou er zeker op bestaan dat je je nijn laat testen, want het kan van de ene op de andere dag te laat zijn.
Bunny_Nijntje Geplaatst: 10 februari 2011 Geplaatst: 10 februari 2011 Ohja, je zei dat hij veel drinkt. Meer dan normaal? Dat had mijn Brunootje ook, dus als het meer is als normaal kan dat ook weer op EC wijzen.
Aanbevolen berichten