Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

hoi allemaal,

ik ben een hele tijd niet actief op het forum geweest, ik heb het verschrikkelijk druk ( gehad) ik hoop dat ik toch nog wat hulpzame reactie van jullie krijg:$

zoals sommige misschien nog wel weten heb ik een nogal apart voedstertje wat heel erg met haar hormoontjes worstelt... na zelf acupunctuur te hebben geprobeerd, kan ik er niet meer onderuit....

pupa word as vrijdag gestiriliseerd:erf:

ik heb van de da het advies gekregen wat voer mee te geven en wat hooi...

maar waar moet ik verder op letten, weet gelukkig wel dat dit een goede kk da is.

en wat moet ik erna doen? ben echt nu al zenuwachtig, wat als het fout gaat....

hoop dat jullie mijn zenuwen een beetje kunnen wegnemen!

alvast bedankt!

• Reacties 56
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatst: (aangepast)

Ik heb ook 2 voedsters laten castreren. Hier is alles goed gegaan. De eerste 2 dagen zijn ze bij de dierenarts zelf gebleven tot ze weer aten, ik veronderstel dat ze waarschijnlijk naar huis komen, van zodra ze uit de narcose zijn?

Je kan misschien ook wel groentjes meegeven, tenminste als je konijntje gewend is van er te krijgen.

Dring er zeker op aan om pijnstilling mee te krijgen, in een paar topics hieronder werd dit niet meegegeven, je kan daar ook eens kijken voor tips.

Verder wil ik je erg veel succes wensen!

het was dit topic http://www.bunnybunch.nl/community/gezondheid/45296-voedster-gecastreerd-and-enorme-pijnklachten-niet-eten-tanden-knarsen-etc.html

aangepast door W&W
Geplaatst:

Zorg dat je pijnstilling (caprofen/ methacam), darmstimulerend medicijn (ciseral) en dwangvoer (critical care) mee krijgt, dat is echt heel belangrijk. Als de DA zegt dat het niet nodig, toch mee vragen. Het gaat hier de laatste tijd namelijk geregeld mis met voedsters na castratie doordat mensen geen medicijnen meekrijgen.

Is je voedster ook groenten gewend? Na castratie eten konijnen vaak wel groenten, biks pas na een dag of 3. Een shuffle safe of kruik is ook handig om in huis te hebben.

Wordt zowel de baarmoeder als de eierstokken eruit gehaald?

Geplaatst:

zoo dat zijn goede tips! ga ze gelijk opschrijven en meekrijgen:D

ja alles word weggehaald en kruikje ligt al klaar

na de operatie kan ik haar toch beter apart van simba houden? en wat vor bodembedekking enzo?

Geplaatst:

In de kooi leg je best handdoeken. Stro en dergerlijke kan beginnen stekken in de wond dus dat neem je best niet. Wat je met Simba moet doen weet ik niet. Ik heb mijn voedsters (tegelijk gecastreerd) apart in kooien gestoken omdat ze voordurend op elkaar reden. Maar je kan dan ook goed controleren of ze eet/drinkt.

Aan de andere kant zou Simba juist een positief effect kunnen hebben op je voedster. Het zou kunnen dat hij haar juist gaat stimuleren om te eten.

Ofwel als je die hebt 2 kooien tegen elkaar met daarin elk een konijn. Of 1 kooi met daarin de voedster en daartegen een panelenren met daarin Simba, kan je ook doen.

Je zal wel zien.

Geplaatst:

Ik zou de voedster even apart houden na de castratie. Dan kun je in de gaten houden of ze eet en keuteld. Je kan wel de ram naast haar kooi in een panelenren doen, dan blijven ze elkaar toch zien en hoef je waarschijnlijk niet op nieuw te koppelen.

Geplaatst:
Zorg dat je pijnstilling (caprofen/ methacam), darmstimulerend medicijn (ciseral) en dwangvoer (critical care) mee krijgt, dat is echt heel belangrijk. Als de DA zegt dat het niet nodig, toch mee vragen. Het gaat hier de laatste tijd namelijk geregeld mis met voedsters na castratie doordat mensen geen medicijnen meekrijgen.

Om ellende te voorkomen zou ik het zelf nog bestellen, als ze a.s. vrijdag geholpen wordt moet je het nog net op tijd binnen kunnen hebben denk ik. www.medpets.nl daar verkopen ze in elk geval Carprofen en Ciseral. Dan hƩb je het gewoon. Want soms kun je hoog of laag springen, maar Ʃcht niks mee krijgen wanthet is "echt niet nodig", en de assistente denkt altijd dat ze er meer van weet hoor. En de DA helemaal.

Stel dat je het wƩl standaard mee krijgt, zeg je gewoon dat je het toevallig nog in huis hebt en dan kost het je ook niks extra's. Uit voorzorg zou ik dat echt doen.

Zorg wel dat je van te voren de juiste doseringen hebt.

Geplaatst:
Om ellende te voorkomen zou ik het zelf nog bestellen, als ze a.s. vrijdag geholpen wordt moet je het nog net op tijd binnen kunnen hebben denk ik. www.medpets.nl daar verkopen ze in elk geval Carprofen en Ciseral. Dan hƩb je het gewoon. Want soms kun je hoog of laag springen, maar Ʃcht niks mee krijgen wanthet is "echt niet nodig", en de assistente denkt altijd dat ze er meer van weet hoor. En de DA helemaal.

Stel dat je het wƩl standaard mee krijgt, zeg je gewoon dat je het toevallig nog in huis hebt en dan kost het je ook niks extra's. Uit voorzorg zou ik dat echt doen.

Zorg wel dat je van te voren de juiste doseringen hebt.

ja ik ga maandag ook bellen naar de da om te vragen of ik dat meekrijg. en nog even navragen wat ze nou precies gaan weghalen.

nou heb ik een dubbele kooi... als ik nou zorg dat Pupa boven en Simba onder zit en ze niet bij elkaar kunnen... is dat een idee? of zeggen jullie, beter een kooi ernaast?

Geplaatst:

okee dan zet ik ze gewoon naast elkaar:D

uhm ik ga naar dierenkliniek barendrecht, daar kom ik al mijn hele leven met al mijn dieren en ik vind ze echt super.

hoelang moeten ze eigenlijk uit elkaar blijven?

en moet ik verder nog ergens op letten?

oh ben echt doodnerveus, ben zo bang dat het fout gaat...

Geplaatst:

ik krijg carprofen en ciseral en een andere soort dwangvoer, waarvan ik de naam even kwijt ben:P

helaas zou ik as vrijdag gaan, maar de dokter belde net, of het ook volgende week kan... helaas nog een week met zon opgefokt konijn

• 2 weken later...
Geplaatst:

Oeh spannend zeg! Nina gaat dit voorjaar. En ik vind het nu al spannend! Succes!

Dollie, thanks voor de link, ik heb gelijk ciseral en carprofen besteld, voor eventuele noodgevallen!

Geplaatst:

ben net thuis met pupa.

ze is nog helemaal duf en heeft ook nog niks gegeten, nou is ze nog niet zo lang uit de narcose...

maar de da had geen dwangvoer meer! nu maar olvarit halen?

wannneer moet ze uiterlijk gaan eten voor ik haar dwangvoer geef?

Geplaatst:

Persoonlijk geef ik liever geen olvarit. Zitten nl. veel suikers in en het laatste wat je in een al trager werkende darm wil, zijn suikers die kunnen gaan gisten. Bovendien zitten er nauwelijks vezels in. Heb je toevallig SS in huis? Als je die fijn maakt (tussen twee theelepeltjes bijv.) en er dan water bij doet, werkt het net zo goed. (Je kunt de brokjes ook gewoon nat maken en fijn prakken, maar eerst de brokjes fijn maken en dan water erbij vind ik zelf prettiger, werkt volgens mij beter.) Als je geen SS hebt, kun je hetzelfde doen met andere brokjes, ik weet alleen niet of dat even goed werkt. Ik denk wel dat het beter is dan olvarit.

Ik zou niet te gauw gaan dwangvoeren. Weet je hoe laat ze geholpen is? Als ze twaalf uur daarna echt nog NIKS gehad heeft zou ik een paar ml. dwangvoeren. Maar als ze wel af en toe een spriet hooi of een hap groente eet, zou ik dat zelf nog even laten. Sowieso haar stimuleren zelf te eten.

Geplaatst:

Oeh persoonlijk vind ik het wel slecht dat de dierenarts geen dwangvoer meer had, zeker zo voor het weekend. Maar idd de brokjes oplossen in wat water gaat ook lukken.

Succes, ik hoop dat ze af en toe zelf wat wil eten!!

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .