Daniel Geplaatst: 21 januari 2011 Geplaatst: 21 januari 2011 Goed, alvast mijn excuses voor het niet weten hoe of waar ik berichten moet plaatsen op dit forum, maar aangezien ik de afgelopen maand heel veel informatie heb kunnen halen uit berichten van dit forum wil ik hier toch ook een bericht achterlaten.Het wordt eigenlijk meer een klacht, ik weet niet of dat mogelijk is maar ik moet het even kwijt. Zo een maand geleden had mijn vriendin een konijntje "geleend" van een vriendin, zodat wij er een tijdje voor zouden zorgen. Nu heb ik nooit echt iets gehad met dieren, maar ik moet zeggen dat ik er erg op gesteld ben geraakt. In de eerste week van januari was het beestje vervolgens erg stil, at en poepte niet en dergelijke waarop ik dit forum af ben gegaan en dus op veel berichten stuitte over hetzelfde probleem. Wij dus naar de dierenarts, kreeg daar een vrij onervaren jongeman die ons wat medicatie meegaf om vervolgens te dwangvoeren. Na twee dagen nog geen verbeterend resultaat dus moest ik op een gegeven moment weer langs de DA om laxeermiddel te halen. Twee dagen later nog steeds niks dus wij weer terug naar de DA waarop hij ons vertelde dat het in de loop van het weekend (het was een donderdag) er wel uit moest komen. Hiermee duidde hij dus op datgene wat zogenaamd vastzat in de darmen, wat goed te voelen was bij het konijn. Nou, na het weekend kwam het konijn langzaam weer op gang alleen kwamen de keutels iets later pas op gang. Vrijwel een week na dat laatste bezoek (vorige week donderdag) was het beestje echt weer normaal (althans hevig) aan het keutelen en ik moet zeggen ik ben nooit zo blij geweest om uitwerpselen te zien Intussen hebben wij de voeding langzamerhand weer op gang gebracht door groenvoer e.d. te geven, waarna het beestje vanzelf ook weer overging op de harde biks.Hierbij wil ik wel vermelden dat we erg onervaren zijn met konijnen en dat bijna alle kennis is opgedaan van internet en deze site. Goed, de laatste dagen was het konijn weer erg actief aan het spelen en rennen en springen, goed aan het eten en drinken ook. Gisterochtend werden wij wakker en merkten dat het beestje in de nacht last had gehad van diarree, wat ook werkelijk overal lag, en het zat er ook maar heel stil bij. Goed, wij water toedienen om dehydratie te voorkomen, hooi wilde hij niet dus hebben we hooithee gemaakt zoals ik hier ergens las. Uiteindelijk de DA gebeld (Dierenkliniek Delft Centrum) en daar kon ik een afspraak maken voor het einde van de dag. Na dat gesprek merkte ik dat het echt heel erg slecht ging met het beestje dus ik bel weer terug om te vragen of het niet eerder kan, daar ik vreesde dat het zou sterven. Maar de dame van Dierenkliniek Delft Centrum (ja ik moet het herhalen) gaf mooi aan dat ze niks voor mij kon doen. Ook toen ik vroeg of ze me dan kon verwijzen naar een andere DA zei ze dat ze niks kon doen. Vervolgens Dierendokters in Delft gebeld en daar konden we meteen terecht, maar binnen 5 minuten na aankomst overleed het konijn daar al.De dames van Dierendokters gaven al aan dat er sowieso weinig gedaan had kunnen worden, ook al waren wij iets eerder aangekomen. Maar dan nog moet ik gewoon kwijt dat ik het toch absurd vind dat er door Dierenkliniek Delft Centrum niet eens een kans wordt gegeven, en dat komt uiteraard bovenop alle naar mijn mening onervaren behandelingen van het konijn. Bij het tweede bezoek in DDC werden de haken van de kiezen gevijld, hiervoor werd een klemmetje geplaatst en nu denk ik zelf dat konijnen best wat kunnen hebben, maar dit was een erg tegenstribbelend/vechtend konijn waardoor het door twee DA's vastgehouden moest worden en wat vervolgens dus leidde tot bloed dat uit het "bekje"/"mondje" van het konijn druipte na het vijlen. Nou, een heel verhaal met uiteraard een einde dat velen van jullie al hebben meegemaakt. Nu heb ik zelf nog nooit een levend wezen zien vechten tegen de dood in de laatste minuten, waarop het vervolgens letterlijk zijn laatste adempje uitblaast (ik zag dat mondje in een lange zucht opengaan en langzaam weer dicht) en het is waarschijnlijk een van de minst prettige dingen die ik ooit heb gezien. En uiteraard wil ik achteraf niet met de vinger gaan wijzen naar schuldigen, daar de schuld hoogstwaarschijnlijk bij mijzelf zal liggen gezien de verzorging/voeding, maar graag wil ik mensen toch even op de hoogte brengen van de naar mijn mening ondeskundigheid ivm konijnen bij Dierenkliniek Delft Centrum. En in de 10 minuten die ik bij Dierendokters doorbracht heb ik meer geleerd over konijnen dan in de 2 bezoeken van elk een half uur bij Dierenkliniek Delft Centrum.Goed, ik wens jullie allemaal toch heel veel plezier met jullie konijnen en ik hoop dat jullie betere ervaringen zullen hebben.
Margot Geplaatst: 21 januari 2011 Geplaatst: 21 januari 2011 Sterkte met het verlies! En inderdaad is dit zeer waarschijnlijk een niet konijnkundige DA geweest.... Zoiezo moet je niet zonder narcose de tanden/kiezen gaan vijlen omdat dit erg stress vol is voor het konijn! Nogmaals veel sterkte!
W&W Geplaatst: 21 januari 2011 Geplaatst: 21 januari 2011 Veel sterkte.Dit zijn natuurlijk geen leuke ervaringen en zoals Margot zegt, zeker geen konijnkundige dierenarts... Jammer dat het zo afgelopen is, maar goed dat jullie niet geluisterd hebben naar die 1e dierenarts en zelf gehandeld hebben volgens jullie eigen gedacht.Op BB is er een lijst met konijnkundige dierenartsen. Dit zijn dierenartsen waarbij leden heel erg goede ervaringen hebben gehad. Wie weet, als je nog een keer een konijntje hebt en je zit met een probleem kan je hier een konijnkundige dierenarts in jou buurt zoeken: http://www.bunnybunch.nl/community/gezondheid/19037-lijst-konijnkundige-dierenartsen-vernieuwd.html
Aanbevolen berichten