Anika1983 Geplaatst: 19 januari 2011 Geplaatst: 19 januari 2011 Hallo allemaal, Ik ben nieuw hier, dus ik zal me allereerst even voorstellen:Mijn naam is Anika en ik ben de trotse eigenaar van een heel lief konijnenmeisje Titus, ze is altijd gezond geweest en gesteriliseerd.Helaas is er afgelopen zaterdag EC bij haar geconstateerd. (Snel horizontaal bewegende ogen, kopje bewoog van links naar rechts, evenwichtsstoornissen, maar viel niet om en tolde ook niet om haar eigen lengte-as. Was wel volledig de weg kwijt, hevig tandenknarsen.)Ze kreeg hiervoor AB en Panacur voorgeschreven. En toen ik de 1e keer met haar bij de DA ben geweest, heeft deze haar nog een ontstekingsremmer geinjecteerd. Zondag leek het al wat beter met haar te gaan, maar ze at en dronk niet uit zichzelf. Maandag terug gebeld naar de DA en die heeft mij toen dwangvoeding voorgeschreven. Dit moest ik dan een dag proberen en als ze de volgende dag nog steeds niet uit zichzelf wilde eten en drinken wilde hij haar graag terug zien. Zo gezegd, zo gedaan. Mijn meisje had in de daaropvolgende nacht welgeteld 5 brokjes gegeten en een beetje gedronken en ze leek weer een stuk opgeknapt. Toch voor de zekerheid met haar naar de DA gegaan en deze was blij haar in zo'n goede toestand aan te treffen. Kopje stond weer recht, ogen stonden stil, ze was niet lusteloos, alert. De DA verwachtte dat ze wel weer zelf ging eten en drinken. Toen ik gisteravond van het werk thuis kwam, had ze een kleine terugval. Kopje weer een beetje scheef, had niks gegeten of gedronken. Dus ben haar toen weer gaan dwangvoeren/drinken. Dit laat ze nu veel minder goed toe dan in het begin. Kleine beetjes wortelhapje en water gaan naar binnen. Maar bij lange na niet genoeg. Wat ze dan wel weer wil eten is brood, af en toe wat hooi of stro tussendoor en haar snoepjes. En in de eerste dagen ook witlofblaadjes. Maar dit is niet de voeding die ze nodig heeft, althans niet genoeg. Daarbij drinkt ze nog steeds niet uit zichzelf, dit moet ik via een spuitje in haar bekje doen. Als ze morgen nog niet uit zichzelf drinkt of eet ga ik weer terug naar de DA. Ze lijkt helemaal niet zo ernstig ziek als je haar zo ziet. Alert, huppelt af en toe door de kooi. Houd alles om haar heen in de gaten. Gaat zich uitgebreid zitten wassen. Hebben hier mensen ervaring mee en hebben jullie enig idee hoe het komt dat ze zo selectief is in haar eten nu en dat ze niet wil drinken? Ik ben zo bang om haar te verliezen. Ze is zo ontzettend lief, slim en grappig. En ik wil er alles aan doen om haar hier doorheen te helpen, wat het ook kost. Maar ik kan het niet bij haar naar binnen duwen. Als ze echt niet meer wil, dan slikt ze gewoon niet meer. Terwijl ze dus bepaalde dingen wel wil eten. Dus de wil is er wel.
Laura Geplaatst: 19 januari 2011 Geplaatst: 19 januari 2011 Wat erg!Ik heb er verder geen ervaring mee.Maar ik zou zeggen alles wat ze wilt eten, gewoon geven en zo veel als ze wilt.Als je iets van groente geeft zit er gelukkig ook vocht in. Dan heb je toch 2 in 1Verder kan je misschien meer aan je dierenarts vragen.En kijken of mensen hier nog enige ervaring hebben ja.Sterkte ermee!
Anika1983 Geplaatst: 19 januari 2011 Auteur Geplaatst: 19 januari 2011 Dank je wel voor je reactie!Als ik morgenvroeg nog geen verandering zie, ga ik meteen weer bellen met de DA en tot die tijd maar regelmatig dwangvoeren en -drinken.Ik vind het alleen zo vervelend voor haar, omdat ik aan haar zie dat ze het dwangvoeren erg vervelend vindt (harder tandenknarsen, kopje steeds wegtrekken, tegenspartelen.) En ze zijn al zo stress-gevoelig.
pebbles Geplaatst: 19 januari 2011 Geplaatst: 19 januari 2011 Akelige ziekte is die E.c het is ook een langdurige ziekte waarbij je op z'n minst 4 weken panacuur en Metacam bij moet gebruiken eventueel nog langer...Om haar goed aan het eten te houden kun je dit gebruiken.Bij de dierenarts kun je OXBOW CRITICAL CARE kopen, is ge-wel-dig, ze vinden het zoooooooo lekker en is speciaal voor zieke nijntjes, extra krachtvoer. Ik meng het met wat olvarit worteltjes (zonder aardappel), dan glijdt het makkelijker door de spuit...beetje water erbij en evt beetje brinta voor de calorieƫn.Vaker per dag kleine porties biks (SUPREME SCIENCE SELECTIVE) helpen ook bij het konijnt.... geef hem 3-4 x per dag een bakje in kleine stukjes gebroken biksjes. Bij E.c hebben ze geen pijn dus dat verklaart waarom ze zich was en redelijk goed gedraagt...Op de site van de wilhelminapark kliniek in Utrecht staat heel veel over deze ziekte beschreven misschien kun je daar nog wat tip uit halen,en natuurlijk staat ook op dit forum veel over E.c..deze ziekte is op het moment DE konijnenziekten helaas..Ik heb ook een voedster gehad die helaas aan deze ziekte is dood gegaan maar in de opvang heb ik er veel meer weer zien herstellen...het is echt een landurige bedoeling dus zolang zij blijft eten ook al is het met dwangvoeren dan vecht ze er tegen..Zij laat je zelf zien wanneer het over is...maar voor nu echt geduld hebben en probeer zoveel mogelijk stres te vermijnden want door verminderde weerstand,stres komt deze ziekte vaak tot uiting. Sterkte
jack en olivia Geplaatst: 19 januari 2011 Geplaatst: 19 januari 2011 ik zou het goed in de gaten houden ja! ons konijntje was ook ziek(die had wat anders) maar hij zag er niet ziek uit, hij liep rond en at af en toe wat maar veelste weinig en dronk weinig. maar dit sloeg ook in 1 keer om en toen werd hij al zieker. helaas heeft die van ons het niet overleefd vanwege de DA die verkeerd handelde. en ons ook verkeerd advies gaf! dus bij twijfel altijd terug gaan naar de DA en zorg dat je zelf ook zoveel mogelijk info opzoekt erover dat je er zelf ook wat vanaf weet. je kan liever te vaak gaan als te weinig. die stress met dwangvoeren is idd niet leuk maar als t goed is raken ze er gewend aan en gaat het wat makkelijker. ik hoop dat alles goed gaat en wel heel goed dat je blijft dwangvoeren. zo hebben ze toch wat voedingsstoffen in hun lichaam en komen ze er sneller boven op!
Anika1983 Geplaatst: 20 januari 2011 Auteur Geplaatst: 20 januari 2011 (aangepast) Dank jullie wel allemaal voor jullie reactie! Super dat jullie zo meedenken.Vanmiddag om 16.00u ga ik met haar terug naar de DA. Ik vertrouw het voor geen meter.Ik zie aan haar dat ze wel wil eten, maar ze kiest dan voor de makkelijke dingetjes en de lekkere dingetjes.Haar gebitje is prima in orde, dus daar ligt het ook niet aan. Normaal is ze gek op haar dure Science Selective brokjes.Dwangvoeren levert toch wel wat stress op en daarbij laat ze de helft erlangs lopen. Wil het gewoon niet.Ze krijgt zo nooit genoeg voeding en vocht binnen, hoe hard ik ook probeer. Ze is ook al een ons afgevallen op die paar dagen.Dus ik laat me niet meer afschepen met dwangvoeren en hopen dat het dan beter gaat.Het is net of haar orgaantjes het voer en het vocht niet meer verwerkt krijgen en dat ze een soort van verzadigd is, waardoor ze nu dus niet of nauwelijks nog wil eten en/of drinken. Want normaal valt ze echt aan op de brokjes en drinkt ze ook echt ruim voldoende.Ik hou jullie op de hoogte. 20 januari 2011 aangepast door Anika1983
Mariellexxx Geplaatst: 20 januari 2011 Geplaatst: 20 januari 2011 Wat naar om te lezen allemaal! Hoe is het nu met haar?Mijn gecastreerde ruin heeft ook waarschijnlijk EC (waas over de ogen, laat urine lopen, totaal geen gevoel meer in de achterhand, en sleept zijn pootjes mee). Kopje is niet scheef ofzo, maar dit zijn toch wel duidelijke symptomen, ben afgelopen Maandag naar de DA geweest, daar heeft hij een vitamine B injectie, een metacam-injectie, en nog iets voor als het toch een hernia is (denk het zeker van niet, maargoed, mn konijnkundige DA heeft het uit voorzorg gedaan).Moest het 3 dgn aankijken, maar werd nog niet beter! Nu teruggegaan om te beslissen wat te doen, en ik heb nu medicijnen mee die ik 2x per dag in zijn bekje moet spuiten, we hebben zijn achterpootjes kaalgeschoren zodat ik beter vaseline op de stukken kan doen waar het haar al is weggevreten door de urine.En ik kijk het tot maandag aan, wel verdrietig hoor, hij woog 3Kg, en nu nog maar 1,8 ..
Anika1983 Geplaatst: 21 januari 2011 Auteur Geplaatst: 21 januari 2011 Poeh, dan is hij op zeer korte tijd, zeer veel afgevallen. Ik weet helemaal hoe je je voelt. Het is verschrikkelijk om je konijntje zo te zien.Ik zou alleen voorzichtig zijn met wachten tot maandag. Als je ziet dat het weer de goede kant op gaat, lijkt me dat prima. Maar je kunt beter te vaak naar de DA gaan dan 1x te weinig. Ik ben nu ook al op 6 dagen tijd 3x bij de DA geweest. En ik heb er geen spijt van. Zodra ik ook maar iets niet vertrouw of het gevoel heb dat er iets niet goed is, dan vertrouw ik daar op en trek ik meteen weer aan de bel. Daarnaast hou ik een soort van dagboekje bij over het hele proces, waarin ik alles vermeld rondom haar ziek zijn. Zo kan ik informatie makkelijker terughalen, dan wanneer ik het allemaal maar probeer te onthouden. En het geeft meteen een beeld van de vorderingen die ze maakt of juist niet. Ik ben vandaag dus weer met haar terug gegaan naar de DA en die vertelde mij dat de darmpjes te stil waren komen te liggen.Ze heeft flink wat vocht toegediend gekregen en een injectie om de darmen weer te prikkelen. Ik moet voor alsnog doorgaan met dwangvoeren. Nog steeds met Harrison's Juvenil poeder, aangemaakt met water of met wortelhapje. Minimaal 6x per dag 2 spuitjes van 5 ml. En dan zouden volgens de DA de darmen weer goed op gang moeten komen. Als ik binnen 24 uur geen fatsoenlijke keutels ga zien, moet ik weer terug en krijg ik druppels. Ook voor de darmen te prikkelen. En de dosering Panacur is verlaagd naar 1 streepje per dag ipv 2. Met de AB ben ik nog steeds gestopt, maar zodra ze weer goed keutels gaat maken kan ik er weer mee beginnen. Ik ga haar dadelijk nog een laatste portie geven en dan ga ik naar bed. Ik hoop dat ik dan morgenvroeg keutels aantref. Ze zit nu volop te smikkelen van het hooi wat ik er net in heb gedaan. Verder is ze wel nog behoorlijk actief. Heel veel sterkte Marielle en hou ons op de hoogte!
Anika1983 Geplaatst: 21 januari 2011 Auteur Geplaatst: 21 januari 2011 (aangepast) Vanochtend had ze helaas nog steeds kleine keuteltjes en heel anders van samenstelling dan zou moeten. Ik ben weer aan de slag gegaan met dwangvoeren want ze eet en drinkt (op hooi na) nog niet zelfstandig. 's Middags toch maar even naar de DA gebeld. Zij gaf aan dat het in ieder geval een goed teken was dat ze nog ontlasting aan maakte. Dat was een teken dat de darmen niet helemaal stil lagen.Ze heeft druppels voorgeschreven gekregen die ik 3x per dag moet toedienen. Deze stimuleren de darmen. De DA is positief ingesteld en zegt dat het er zeer gunstig voor Titus uit ziet.En warempel, ze blijft keutels aanmaken. Nu zelfs al iets groter en donkerder van kleur. Morgenvroeg weer afwachten. Maar ze doet het goed. Het dwangvoeren blijft moeilijk voor haar. Hoe vaak ik het nu ook al gedaan heb en nog steeds doe. Maar ik hou mezelf voor dat het voor haar eigen bestwil is. Ik wil er immers alles aan doen om haar weer gezond te krijgen. En daarna krijgt ze dan een lekkere knuffel/massage beurt. En daar geniet ze dan ook met volle teugen van.Marielle hoe is het met jouw konijn? Maakt hij al vorderingen? 21 januari 2011 aangepast door Anika1983
Lauwtjee Geplaatst: 21 januari 2011 Geplaatst: 21 januari 2011 Heb er geen ervaring mee... Sorry....Maar heel veel sterkte!
Aanbevolen berichten