Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo,

Ik heb even een vraag en voordat jullie het zeggen we gaan naar de dierenarts vandaag/morgen..

Mijn zwager belde me zojuist op dat hun franse hangoor niet goed was en of ik even wou komen kijken.

Tot mijn grote schrik was 1 van dr oogjes helemaal bedekt met wit vloeibaar spul (je zag haar oog dus niet) en heel erg mager (:grrrrrr:)

Het oogje schoon gemaakt, maar nog zag je haar oogje niet, dikke oogleden op elkaar geplakt, dit zachtjes open gemaakt met lauw water en gelukkig zagen we daar het oog, maar door de dikte van oogleden is het nu dus nog dicht..ontstoken dus denk ik..

Ook is was ze niet erg actief, ik heb meteen een spuitje dwangvoer gegeven (science selectief) en je hoorde haar darmen borrelen en 5 min later was ze al iets actiever, maar wou zelf de brokjes nog niet eten dus nog een spuitje gegeven en die was snel op..

Wat zou dit kunnen zijn? Haken op de kiezen omdat ze niet wil eten en ontstoken oog heeft of?

Ze zit nu even apart van de groep, zodat we in gaten kunnen houden of ze vandaag nog zelf gaat eten, brokjes uit geteld en als vanmiddag nog niet gegeten heeft gaan we nog keer dwangvoeren..

Iemand nog verdere tips? Gaan sowieso morgen naar de dierenarts en vanmiddag nog als nog slechter wordt.

Hoeveel dwangvoer ml mag/moet ze hebben als we ss geven?

(en ja jullie zullen misschien wel denken te mager dat zie je toch eerder, ja dat heb ik ook tegen hun gezegd snap dat ook niet dat ze dat niet eerder hebben gezien:grrrrrr: en ze willen vandaag even afwachten met da bezoek omdat ze met oud en nieuw ook al met hun kat bij de da hebben gezeten, dus daar graag niet over in discussie)

Geplaatst: (aangepast)

Eerst welkom

En als ze wat eet is al beter als niks

Het zou van de tanden vandaan kunnen komen

Maar alleen een dierenarts kan dat uitsluiten

Misschien kan je haar temperatuur meten

Dan kan je ze warm houden met een kruik en misschien binnenzetten als ze buiten zit

aangepast door jrjsieben
Geplaatst:

Het meest waarschijnlijke is dat de kieswortels richting de ogen zijn gegroeid waardoor ze last heeft van ontstoken ogen en van haar kiezen. Inderdaad snel naar de DA, als een konijn stil zit betekend dit dat ze pijn heeft. En niet eten is sowieso een slecht teken, als de darmen stil komen te liggen heb je een probleem. Als je de mogelijkheid hebt zou ik echt vandaag nog naar de DA gaan.

Geplaatst:

Bedankt alvast voor reactie..

Ze zit buiten, maar hebben haar opgesloten in nachthok met dikke pluk hooi en ss voer.. Morgen gaan ze sowieso (dat moet van mij gewoon..)

We zullen het in gaten houden, hoeveel ml dwangvoer mag ze sowieso hebben?

Geplaatst:

Ben voorzichtig met dwangvoer want je weet niet wat er precies aan de hand is, soms kan dwangvoer het probleem erger maken. Daarom zei ik ook dat je beter vandaag naar de DA kunt gaan dan zelf wat aanrommelen. Als je toch dwang voer wilt geven is 1 ml per 2 uur voldoende.

Maar ook aangezien ze zeker pijn zal hebben vind ik het zielig om het dier zo lang te laten wachten en morgen pas naar de DA te gaan. Maar ja het zijn niet jouw konijn dus ik snap dat het lastig is voor je.

Geplaatst:

Ja ik vind het ook lastig, maar het is aan ene kant hun keus.

Omdat ze mager is, en morgen na de da gaat, wil ik niet dat de darmen zo lang of nog langer stil komen te liggen vandaar wat dwangvoer gegeven...

We zullen het morgen horen, als het erger werd zouden ze me bellen en dat hebben ze nog niet gedaan.

Snap ook niet dat het zo ver heeft kunnen komen, je ziet ze toch elke dag denk ik dan weer.. Tenminste ik check die van mij elke dag wel of ze in hok komen en gezond zijn..

Geplaatst:

Ik weeg ze ook regelmatig, elke middag/avond wil ik ze allemaal zien. Mijn vader voert mijn konijnen smorgens namelijk, maar die

kijkt ook wel of ze allemaal binnen komen om te eten..

Me zus was verder heledag aan het werk, en erg verdrietig dat konijn nu zo is, ze snapt ook niet het zo ver heeft kunnen komen.

Ze geeft elke middag vers hooi en fruit/groente, maar nooit opgevallen dat ze nu mager heeft en dat oog zo dicht/dik is..

Maar ze belt morgen meteen om 8.00u voor een afspraak, ben er zelf einde van de middag nog geweest, ze had

3 ss brokjes gegeten zelf, en heb er voor zekerheid nog maar wel 1 spuitje ingespoten.

Oogje schoongemaakt, en het oog 'opgezocht' maar zag dat deze een waas over zat en gaf geen reflex, dus ben beetje bang voor dat oog, nog getipt om vandaag nog heen gegaan maar dankzij me vader gaan ze morgen (me vader is daar nooit zo van, die zei van je kan van de week toch nog wel afwachten?) Maar ze gaan morgen sowieso want ze belt me hoelaat ze bij de da moeten zijn en als lukt ga ik even mee..(als ze niet belt ga ik er heen)..

Bedankt allemaal voor tips/advies/steun.. Ik was liever vandaag heen geweest maarja, dat is ieder voor zich denk ik dan maar weer.. Geld mag in zo'n geval geen rol spelen vind ik maar snap hun ook wel met oud en nieuw hebben ze er al gezeten met een kat, en die kat is afgelopen woensdag gecastreerd dus denk dat dat ook reden is om niet vnadaag maar morgen te gaan..

Geplaatst:

Hier een update, helaas slechter dan verwacht..

Gistermorgen aangekomen bij de dierenarts voelde de da helaas dat de buik erg opgezet was, en heel hard was :( En ze vermoedde dat die al aan het afsterven was..

Om uiteindelijk te concluderen dat je er niks meer aan kan doen, behalven lekker te laten slapen. Soms kijken ze met een operatie

hoe of wat maar omdat ze al zo zwak was/niet wou eten/mager, zou dit te stressvol zijn en onnodig.

Dus we hebben haar met veel verdriet van me zus (en ik ook wel) moeten laten gaan.. :(

Dierenarts zei nog dat je hier vrij weinig aan kon doen, hooguit zondag kunnen komen maar dat zou de diagnose niet veel hebben veranderd, ja of je had het dagen van te voren moeten kunnen zien dat ze te weinig at, geen hooi at enzovoorts, maar dat is mijn zus plus zwager niet zo gauw opgevallen, omdat ze in een groep zit en je niet kunt zien hoeveel en wat iedereen eet, de da zei dat ze misschien ook wel te veel haar had in geslikt zeg het maar..

Dus helaas ..

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .