Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo allemaal,

Mijn konijn heeft nu 3 weken last van zijn Re oogje.

De eerste dag dat ik het ontdekte zat het dicht geplakt met kaasachtigepus en de oogleden waren opgezet.

Na goed schoon gespoeld te hebben heb ik cavasan zalf daarvoor gekregen.

Na het gebruik van de cavasan zalf werd het niet beter, de zwelling bleef.

6 x dgs kreeg hij zalf, en na 1,5 week werd het dus niet beter. Dus weer naar de DA geweest. Toen heeft hij een roesje gehad om naar zijn gebit en kiezen te kijken en heeft de DA hem bevoeld of het mogelijk om een kies of wortel ging, maar ook daar kwam niks uit! Advies was om te stoppen met de oogzalf en even helemaal niks doen alleen schoonspoelen.

Toen leek de zwelling te verdwijnen. En leek het weer goed te zijn! De kaasachtige prut was ook nergens meer te bekennen.

Nu zijn we 1,5 week verder en zie ik vanochtend weer zijn oogje dichtzitten met veel kaasprut (oogleden zijn dit keer niet opgezwollen)

De cavasan zalf geeft waarschijnlijk een allergische reactie, dus die gebruiken we uit voorzorg niet meer, maar wat is nou een veilige zalf voor konijnen?

De DA adviseerde Terra-Cortril voor als het niet over zou gaan.. Is dit een goede zalf?

Graag hoor ik jullie meningen over het uberhaubt gebruiken van oogzalf bij konijnen.. Ik gebruik nu alleen gekookt water en dat spoel ik uit met speciale spuitfles van de DA.

Ben bang dat een andere oogzalf misschien nog meer schade aanricht?

Geplaatst:

Terra-cotril is een prima zalf, maar het is ook verstandig om te kijken of er nog andere oorzaken zijn waardoor dit kan komen. Is de traanbuis misschien ontstoken/verstopt, kan het zijn dat je konijn ook veel niest en mogelijk pasteurella (snot) heeft, of gebruik je een bodembedekking wat dit als gevolg heeft...

En maak eens een foto van het oog met de prut, praat wat makkelijker :)

Geplaatst:

Hij niest niet, geen snot.. Gebruik Stro als bodembedekking al jaren eigenlijk. (misschien veroorzaakt het toch beschadigingen aan het oog?)

Zijn traanbuizen zaten niet verstopt, die zijn tijdens het roesje doorgespoeld namelijk.

De DA zei dat ik terra-cortil nog kon proberen en als het dan niet over gaat, weet hij het ook niet meer en wil hij me doorsturen naar Frank verstappen. Dus misschien die zalf eerst proberen. Ik zal straks proberen een foto te maken!

Bedankt voor je snelle reactie! Tis niet leuk om hem zo mee te maken, hij is verder heel vrolijk.. Maar als ik alleen al naar zijn oog kijk/wijs dan is die al weg..

Geplaatst:

Het kan zijn dat het stro in het oog heeft geprikt waardoor dit is gebeurd, dus het is misschien raadzaam om wat andere bodembedekking te testen. Zo te horen is jouw DA wel redelijk op de hoogte van wat hij/zij moet doen :).

Hoop voor je dat het oogje snel weer op zal knappen, het is voor zowel jou als jouw konijntje niet leuk.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .