Ga naar inhoud

Arm mannetje: gebit en castratie ?


EvelienDV

Aanbevolen berichten

Vandaag viel mij op dat mijn ram erg lange tanden heeft. Gelukkig nog niet vergevorderd, maar ze groeien wel (krom) over elkaar heen. Het was me nooit eerder opgevallen omdat hij nog prima eet. Ik heb gelijk mijn dierenarts gebeld, die het gelukkig met me eens is dat ze niet geknipt gaan worden. Ze gaat kijken of slijpen een optie is, maar als het echt olifantstanden zijn (wat ik denk) worden ze verwijderd.

Nu heb ik met mijn dierenarts overlegd over het feit dat hij nog niet gecastreerd is. Zij wou het tijdens dezelfde narcose doen als voor zijn gebit, dus alles in een keer (niet tegelijkertijd uiteraard). Is dit volgens jullie ook verstandig? Hij is er dan wel in een keer vanaf en hoeft binnenkort niet nog een keer onder narcose. Maar is het niet te heftig? Te veel in een keer?

Verder zijn tips over voor- en nazorg altijd welkom! Voor de zekerheid heb ik dwangvoer (critical care) in huis, net als ciseral en carprofen. Ook de snuggle safe is in huis.

En zijn hier nog meer tandloze konijntjes? Ik weet dat groente fijn gemaakt moet worden, net als hooi. Ik las dat de konijnen vaak geen moeite hebben met brok en dat SS fijn is om op te pakken met de lippen/tong. Dat scheelt, want dat voer ik altijd al. Hebben jullie verder nog tips?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tanden knippen is sowieso niet aan te raden, dan kunnen ze splijten. Vijlen is dus beter. En inderdaad als het olifantstanden zijn kunnen ze het best verwijderd worden. Er zijn meerdere topics te vinden over konijnen zonder tanden en hoe dat gaat met eten.

Ik denk dat je het inderdaad het beste in 1 keer kunt laten doen. Anders heeft je konijn 2 keer stress en moet je 2 keer medicijnen etc gaan toedienen. Nu ben je er in 1 keer vanaf en je konijn heeft maar 1 keer de stress ervan.

Helemaal super dat je die medicijnen en dwangvoer al in huis hebt, dat is zeker aan te raden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou het ook zeker in één keer doen. Tuurlijk, je konijn voelt zich echt niet bepaald happy als ie net gecastreerd is en ook niet als zijn tanden net verwijderd zijn, maar dat is toch ook wel voor een (groot) deel te wijten aan de narcose. Bovendien is narcose altijd een risico, ik zou dat risico niet twee keer willen lopen als dat niet nodig is.

Meestal eten ze vrij snel weer als de tanden er uit zijn gehaalt, wat voor mij toch wel een teken is dat ze zich goed voelen, en een castratie is ook geen hele zware ingreep. Een paar dagen later en hij is waarschijnlijk al vergeten dat ie ooit tanden en ballen gehad heeft. :yes:

Veel succes alvast!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb op het moment een voedster lopen die olifantstanden heeft. Ik wil haar over 1,5 maand laten castreren, dat is voor een voedster best een flinke operatie, voor een ram is het maar een kleine ingreep, maar bij een voedster halen ze de eierstokken en baarmoeder weg, een flinke buikoperatie dus. Maar omdat narcose toch aardig wat risico's meebrengt heb ik besloten om het toch in één keer te laten doen. Dus zowel castreren als tanden verwijderen.

Bij een ram zou ik er niet eens over twijfelen, gewoon doen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de tips en de stimulerende woorden! Ik laat alles in een keer doen, dan is hij er mooi vanaf en hoeft hij idd maar 1 keer onder narcose. Gelukkig voelt hij zich nu nog prima en eet en drinkt hij goed.

Ik houd jullie op de hoogte, a.s. vrijdag (21 januari) zal het gebeuren. Dan plaats ik updates in dit topic!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zeker doen, ik heb hier destijds de castratie ook laten combineren met het castreren. Ging echt prima, het voordeel in mijn geval was dat Nijn zo'n honger had van het slecht kunnen eten door de haken dat ik heel niet heb hoeven dwangvoeren. Ergens een geluk bij een ongeluk ;).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zeker doen, ik heb hier destijds de castratie ook laten combineren met het castreren. Ging echt prima, het voordeel in mijn geval was dat Nijn zo'n honger had van het slecht kunnen eten door de haken dat ik heel niet heb hoeven dwangvoeren. Ergens een geluk bij een ongeluk ;).

De castratie gecombineerd met castreren? Oef :surprised: da's wel heavy hoor, dat zou ik niet doen.

:P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb helaas vreselijk nieuws... :( mijn lieve Ikarus is vanmorgen overleden!

Om half 9 bracht ik hem bij de DA, met zijn snugglesafe mee en allerlei lekkers. Ze zou de snijtanden verwijderen en hem daarna castreren. Om 9 uur ging mijn telefoon, toen het het nummer van de dierenarts was schrok ik me dood. En terecht. De dierenarts vertelde me dat ze niet wist hoe ze het moest zeggen, maar dat Ikarus net was overleden. Hij kreeg een hartstilstand. Ze hebben hem nog met man en macht gereanimeerd maar het mocht niet baten.

Ik ben hem gelijk gaan halen en hij is inmiddels in begraven in de tuin. Ik weet niet meer hoe ik het heb... ben helemaal kapot :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .