NRE Geplaatst: 10 januari 2011 Geplaatst: 10 januari 2011 Mijn ram (hangoor, 5 jaar + 8 maanden, zonder bestaande gezondheidsproblemen) is afgelopen donderdagochtend gecastreerd door een ervaren, konijnkundige dierenarts. Er is gebruik gemaakt van een inleidende injectie en gasnarcose. De ingreep is probleemloos verlopen; hier heb ik (natuurlijk) expliciet naar gevraagd.Novacam en buprecare zijn gebruikt voor pijnstilling. Na thuiskomst bleef hij sloom; hij at en dronk ook niet. Toen hij een paar uur later nog niet goed reageerde (heel sloom), zijn we teruggegaan naar de DA; daar bleek hij onderkoeld, ondanks onze voorzorgsmaatregelen (hok voor de verwarming, kruik, dekentjes). Hij heeft op een warmtematje gelegen onder een warmtelamp; hij werd actiever en kwam weer op temperatuur. Ook heeft hij weer pijnstilling gekregen. We namen hem weer mee naar huis. Vanaf zijn thuiskomst hebben we hem met zeer grote regelmaat gedwangvoerd (Critical care, Recovery, water).Sindsdien is hij nog steeds overwegend sloom en heeft niet heel veel eetlust (hij hoeft bijna geen hooi, een beetje biks en heeft bijna niet gedronken; andere dingen met mate). Hij heeft wel keutels, maar niet heel veel in verhouding tot wat hij binnenkrijgt. Vanaf vrijdag krijgt hij Carprofen (in overleg met de DA); vanaf zaterdag ook Cisaral (voorgeschreven door de vervangende DA, vanwege weinig keutels ondanks dwangvoeding). De DA constateerde niets afwijkends.Vanaf donderdag heeft hij erge jeuk (overal, niet zozeer de wond); dit wordt nu wat beter. Vandaag had hij een paar keer een paniekaanval. De DA geeft aan niet te weten wat het is.Ik denk persoonlijk dat hij misschien een allergische reactie heeft op de narcose of de pijnstillers. Hij heeft eerder Carprofen gebruikt en had toen als bijwerking extreem veel plassen.Ervaringen?
Amatjuh Geplaatst: 10 januari 2011 Geplaatst: 10 januari 2011 Eet hij ook geen groenten?Caprofen en ciseral heb ik nog nooit bijwerkingen van gehad bij mijn konijnen. Maar het zou op zich wel kunnen, dieren kunnen net als mensen ergens allergisch voor zijn.Misschien is het de overweging waard om over te stappen naar andere pijnstilling, bijvoorbeeld metacam?
NRE Geplaatst: 10 januari 2011 Auteur Geplaatst: 10 januari 2011 Ja, over het algemeen wel, maar niet alles.Ik dacht al aan Metacam, maar dat is verwant aan Novacam, en stel dat dat de oorzaak is...
Amatjuh Geplaatst: 10 januari 2011 Geplaatst: 10 januari 2011 Als hij groenten goed eet, dan hoef je toch ook niet te dwangvoeren?Merk je dat hij de pijnstilling echt nodig heeft? Over het algemeen wordt er volgens mij na een castratie van een ram geen pijnstilling gegeven of hooguit 1 dag. Misschien toch eens proberen zonder pijnstilling?
NRE Geplaatst: 10 januari 2011 Auteur Geplaatst: 10 januari 2011 Dat dwangvoeren doen we omdat hij weinig keutels had, en lege darmpjes, ondanks dat hij wel at. De DA adviseerde ons te dwangvoeren om alles weer helemaal goed op gang te krijgen.De pijnstilling was omdat hij met zijn tandjes knarste, en steeds oncomfortabel ligt, toch ook een teken van pijn...Ik weet niet meer zo goed wat we moeten doen.
Amatjuh Geplaatst: 11 januari 2011 Geplaatst: 11 januari 2011 BijwerkingenDe bijwerkingen die na toediening van Carprofen Drops kunnen optreden zijn kenmerkend voor ontstekingsremmende geneesmiddelen die niet behoren tot de groep van de corticosteroïden (NSAIDs), zoals: Verborgen bloedverliesGebrek aan eetlustDiarreeBrakenLusteloosheidJeukDorstBloed in de urine
NRE Geplaatst: 13 januari 2011 Auteur Geplaatst: 13 januari 2011 Een update: het gaat al een stuk beter. Hij is al veel meer zichzelf, maar drinkt nog niet vrijwillig en is nog wat eerder moe.We denken dat de oorzaak ligt in overgevoeligheid voor de narcose, de stress of onderkoeling, of een combinatie. Carprofen gebruiken we sinds maandagavond niet meer.We dwangvoeren nog steeds een beetje ter ondersteuning.
Rian Geplaatst: 16 januari 2011 Geplaatst: 16 januari 2011 Het eerste wat ik dacht toen ik dit topic las: heb je al eens nagevraagd naar de dosis narcosemiddelen die je nijn gekregen heeft? Ik vind dit namelijk eerder een reactie op een overdosis. Gelukkig gaat het al wat beter nu.
Aanbevolen berichten