Niandy Geplaatst: 8 januari 2011 Geplaatst: 8 januari 2011 Omdat ik het vermoeden heb dat mijn nijnen last hebben van luizen heb ik Anti-Parasiet 150 gekocht op aanraden van mijn dierenarts-assistente. Nu vraag ik mij af wat jullie van dit middel vinden voor ik het ga gebruiken...Ook heeft Knijn een kale plek in haar nek, volgens de DA assistente kwam dit door de luis en hoef ik me verder er geen zorgen over te maken, iemand hier meer ervaring mee?
Margot Geplaatst: 8 januari 2011 Geplaatst: 8 januari 2011 Ik zou het zoiezo na laten kijken door een konijnkundige DA en niet door een assistente. Ik weet niet of het spul gaat helpen, tegen mij is door mijn KKDA gezegd dat dit soort DW spullen niet helpen...
Marloes123 Geplaatst: 8 januari 2011 Geplaatst: 8 januari 2011 Beste Niandy, Ik lees je berichtje over luizen bij je konijnen. Beaphar Anti-Parasiet 150 is hier inderdaad een zeer geschikt product voor. Ik heb er zelf ook goede ervaringen mee, zowel bij mijn konijnen als cavia's. Daarnaast gebruik ik preventief ook nog de Insectenverstuiver Knaagdieren, volgens mij ook van het merk Beaphar. Het is altijd goed om deze dieren preventief te beschermen tegen ongedierte. Succes ermee in ieder geval!
Niandy Geplaatst: 8 januari 2011 Auteur Geplaatst: 8 januari 2011 Ik zou het zoiezo na laten kijken door een konijnkundige DA en niet door een assistente. Ik weet niet of het spul gaat helpen, tegen mij is door mijn KKDA gezegd dat dit soort DW spullen niet helpen... Ja daar zat ik ook al aan te denken, ik probeer het wel gewoon uit eerst zolang het maar geen kwaad doet wil ik het best proberen. Binnenkort toch even met de nijnen naar de DA voor algemene controle, en dan mag hij er ook nog even naar kijken...
Niandy Geplaatst: 8 januari 2011 Auteur Geplaatst: 8 januari 2011 Beste Niandy, Ik lees je berichtje over luizen bij je konijnen. Beaphar Anti-Parasiet 150 is hier inderdaad een zeer geschikt product voor. Ik heb er zelf ook goede ervaringen mee, zowel bij mijn konijnen als cavia's. Daarnaast gebruik ik preventief ook nog de Insectenverstuiver Knaagdieren, volgens mij ook van het merk Beaphar. Het is altijd goed om deze dieren preventief te beschermen tegen ongedierte. Succes ermee in ieder geval! Het is al niet meer preventief, ze hebben het hoogstwaarschijnlijk al, dus het moet er tegen helpen als ze het al hebben.
lianne Geplaatst: 8 januari 2011 Geplaatst: 8 januari 2011 (aangepast) Kale plek in de nek klinkt niet als luizen... maar als vachtmijt en daar gaat dat beapharspulletje niet goed bij werken (waarbij eigenlijk wel...). Hebben ze ook schilvering van de huid en/of raar haarverlies? Lees ook dit maar even door:http://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/konijn/vachtmijt.htmlhttp://www.medirabbit.com/NL/Huidziektes/Parasieten_ziektes/Huidmijt_nl.PDFIk weet niet in hoeverre jouw DA hiermee bekend is, maar het is wel echt nodig om te behandelen want het jeukt ontzettend bij een konijn. Behandelen kun je met Stronghold-kitten, dit moet geloof ik 2x gegeven worden met een interval van 2 weken. 8 januari 2011 aangepast door lianne
Niandy Geplaatst: 9 januari 2011 Auteur Geplaatst: 9 januari 2011 Nee ze hebben geen haarverlies en ook geen schilvering, Het is eigenlijk ook alleen mijn jonge voedster en die heeft dat al sinds ik haar heb... idd binnekort maar even naar de DA
Niandy Geplaatst: 9 januari 2011 Auteur Geplaatst: 9 januari 2011 Net even die plaatjes gekeken en daar lijkt het helemaal niet op, het is echt gewoon een kale plek in dr nekje, geen haar wat er groet oid, ook alleen in haar nekje en verder nergens...
Amatjuh Geplaatst: 9 januari 2011 Geplaatst: 9 januari 2011 Pico had ook een kaal plekje boven zijn neus, hij jeukte er niet aan, het was niet schilferig, de huid was rustig (niet rood). Ik heb het even aangekeken en het haar begint nu terug te groeien. Misschien een soort van plaatselijke rui? Hoe groot is de plek?Wordt de plek steeds groter? Je zou ook nog aan een schimmelinfectie kunnen denken. Die plekken zijn niet schilferig en jeuken ook niet, maar breiden wel uit.
lianne Geplaatst: 9 januari 2011 Geplaatst: 9 januari 2011 (aangepast) Dan zou ik er sowieso mee naar een konijnkundige dierenarts gaan en al helemaal niet het middel van beaphar (wat toch vrijwel niet werkt... ) gaan gebruiken, hoe enthousiast Marloes123 er ook over is (maarja, die is zo enthousiast over beaphar dat ze er waarschijnlijk voor betaald krijgt...) In dat middel zit een Ivermectine, maar in een dergelijk lage dosis dat het toch vrijwel geen nut zal hebben (een hogere, goed werkzame dosis mag namelijk niet in dierenwinkels verkocht worden). Dan is het wel heel grappig dat een dergelijk product zo commercieel op de markt word gezet om "makkelijk" van een probleem af te komen en schijnveiligheid te kweken, er is hier al in meerdere topics te vinden dat het niet werkt tegen de klachten waarbij zij het promoten. Bijvoorbeeld in dit topic, waar zwarte panter even wat meer informatie geeft:http://www.bunnybunch.nl/community/gezondheid/43441-voor-de-zoveelste-keer-vachtmijt.html#post1167255 9 januari 2011 aangepast door lianne
Lianne22 Geplaatst: 9 januari 2011 Geplaatst: 9 januari 2011 Ik ben t met lianne eens. Waarschijnlijk ben je van de luis met een pipetje stronghold zo vanaf. 1 nu en over een maand nog eens 1. Ipv van lang aan te rommelen met dw producten. Vind t ook raar dat ze dat aanraden. Maar je zegt ik heb een vermoeden dat ze luis heeft? Is daar niet naar gekeken dan? Kan je ze vinden dan? Als je helemaal niet zeker weet wat t is zou ik sowieso niet zomaar iets geven.
Niandy Geplaatst: 9 januari 2011 Auteur Geplaatst: 9 januari 2011 Het begon ermee dat ze wat meer krabden dan normaal, en toen heb ik de DA maar gebeld, en toen wel even gecontroleerd, maar moeilijk te zien, zij adviseerde me dat ik het beste dat Beaphar kon kopen, dus heb ik dat maar gedaan. Ik heb eigenlijk super goede ervaringen met mijn DA (5 Olifanten Zwolle) maar mss toch maar even bij een andere DA informeren.
lianne Geplaatst: 9 januari 2011 Geplaatst: 9 januari 2011 Hier staan er 2 dierenartsen uit Zwolle waar leden goede ervaringen mee hebben gehad:http://www.bunnybunch.nl/community/gezondheid/19037-lijst-konijnkundige-dierenartsen-vernieuwd.html#post388158
Niandy Geplaatst: 9 januari 2011 Auteur Geplaatst: 9 januari 2011 Hier staan er 2 dierenartsen uit Zwolle waar leden goede ervaringen mee hebben gehad:http://www.bunnybunch.nl/community/gezondheid/19037-lijst-konijnkundige-dierenartsen-vernieuwd.html#post388158Jammergenoeg zitten deze heel erg bij mij uit de buurt en zit deze DA bij mij in de straat...
lianne Geplaatst: 9 januari 2011 Geplaatst: 9 januari 2011 In hoeverre is jouw DA bekend met konijnen? Ik ken het probleem hoor, hier zit ook een DA om de hoek, 2 minuten lopen... 1x geweest, nooit meer. Dan maar een kwartiertje fietsen met de konijnen naar een goede DA . Het is vaak echt de moeite waard om eens een andere DA te raadplegen als je je vraagtekens hebt, dat schept voor jou ook duidelijkheid.
Lydiaa Geplaatst: 9 januari 2011 Geplaatst: 9 januari 2011 Hebben niet meerdere konijnen een kale plek in de nek? Dit heeft mijn konijn namelijk ook en mijn kk dierenarts vertelde me ook dat wel meer konijnen een kale plek in de nek hebben. Schilfert niet en is ook niet rood.
Niandy Geplaatst: 9 januari 2011 Auteur Geplaatst: 9 januari 2011 Hebben niet meerdere konijnen een kale plek in de nek? Dit heeft mijn konijn namelijk ook en mijn kk dierenarts vertelde me ook dat wel meer konijnen een kale plek in de nek hebben. Schilfert niet en is ook niet rood.Nee het is alleen knijn dus vandaar dat ik het wel wat apart vind... Toet heb ik vandaag nog gecontroleerd en die lijkt nergens last van te hebben. Ik had ook wel eens gelezen dat konijnen idd wel eens vaker last hebben van een kale plek in hun nek. Bij Knijn zie je het ook alleen maar als ze 'bukt' dus wil eten uit het bakje etc.. maar niet als ze gewoon met dr kopje omhoog zit. De plek is gewoon mooi roze, mag er gewoon aanzitten van dr, schilfert niet, geen onregelmatigheden...
lianne Geplaatst: 9 januari 2011 Geplaatst: 9 januari 2011 (aangepast) Word de plek verder ook groter... en komt het wellicht door het rijden van de andere konijnen? Het is in ieder geval raadzaam om het na te laten kijken door een kundige DA, aangezien wilhelminapark ook dit vermeld:Help mijn konijn wordt kaalWe zien af en toe ook nog een ander soort vachtmijt. Het konijn krijgt een kale huid zonder schilfers! Deze vachtmijt tast de haarschacht aan waardoor de haren uitvallen met als resultaat een kale nek, rug en onderbuik. De huid is vaak helemaal kaal en de haren vallen bij bosjes uit. Er kan sprake zijn van jeuk maar het hoeft niet. De eerste keer dat ik een konijn hiermee zag was bij het konijn van een assistente, we hebben het stronghold gegeven en de haren kwamen terug. Sindsdien zijn we alert op deze vorm van vachtmijt. Deze mijt is de Leoparacarus gibbus (vroeger de Listrophorus gibbus). Met de microscoop zijn de mijten en de eieren op nog aanwezige haren te zien. 9 januari 2011 aangepast door lianne
Niandy Geplaatst: 9 januari 2011 Auteur Geplaatst: 9 januari 2011 In hoeverre is jouw DA bekend met konijnen? Ik ken het probleem hoor, hier zit ook een DA om de hoek, 2 minuten lopen... 1x geweest, nooit meer. Dan maar een kwartiertje fietsen met de konijnen naar een goede DA . Het is vaak echt de moeite waard om eens een andere DA te raadplegen als je je vraagtekens hebt, dat schept voor jou ook duidelijkheid. Hmm misschien kan ik vragen of ik een speciale KKDA kan krijgen aangezien het een vrij grote kliniek is met meerdere DA... Het is namelijk vrij lastig om met de konijnen te fietsen, het is nml sowieso een half uur fietsen... Ik hou het voorlopig eerst nog bij mijn eigen DA en mocht het daarna niet bevallen, toch maar eens naar De Beer DA
Niandy Geplaatst: 9 januari 2011 Auteur Geplaatst: 9 januari 2011 Hij word niet groter en de haren vallen ook niet uit verder...
lianne Geplaatst: 9 januari 2011 Geplaatst: 9 januari 2011 Gewoon vragen of er een DA is die toevallig wat meer kennis heeft van konijnen, wie weet... zit er bij jouw kliniek wel een hele goede die wij nog niet kennen!
Marloes123 Geplaatst: 10 januari 2011 Geplaatst: 10 januari 2011 Als je konijnen echt last hebben van luizen dan moet je deze wel kunnen vinden. Misschien kun je een wit papiertje gebruiken en een beetje door de vacht van het konijn gaan. Mochten ze dan last van luizen hebben vallen deze op het papier. Je geeft ook aan dat een van je konijnen een kaal plekje in de nek heeft vanaf het moment je deze hebt, hoelang is dit? Als het plekje niet groter/ roder of schilferig wordt kan het volgens mij geen kwaad. Ik zou persoonlijk pas met dit plekje naar de DA gaan als het veranderd, maar dit moet je natuurlijk zelf weten.
lianne Geplaatst: 10 januari 2011 Geplaatst: 10 januari 2011 Hij word niet groter en de haren vallen ook niet uit verder...Als jij je zorgen maakt en naar de DA wilt, gewoon gaan! Jij kent jouw konijnen immers het beste .
Aniek Geplaatst: 10 januari 2011 Geplaatst: 10 januari 2011 Is het niet precies in het nek een kale driehoek die jonge dieren wel vaker hebben? Tenminste ik zei het wel is vaker dat ze daar langere tijd precies tussen nek en rug zeg maar een kale driehoek hebben en vaak vooral jonge dieren. Kan ook zeker wat anders zijn, maar weet niet of ze dat van begin af aan al heeft?
Marloes123 Geplaatst: 10 januari 2011 Geplaatst: 10 januari 2011 Als jij je zorgen maakt en naar de DA wilt, gewoon gaan! Jij kent jouw konijnen immers het beste . Dat zoiezo, het is alleen een tip. (ook het idee van een forum)
Aanbevolen berichten