Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo allemaal,

sinds ongeveer twee weken heb ik een konijn gekocht in de dierenwinkel, genaamd Kaninchen:) het is een vrouwtje van ongeveer 12 weken nu. De één zei dat ze 10 weken is en de ander zegt weer ong 8 weken. Ik heb gelezen dat de mensen in dierenwinkels niet echt veel verstand hebben van de diertjes die ze verkopen maar ik kon het echt niet laten om Kaninchen te laten gaan.

Ik heb een vraag over de inentingen, want ergens had ik gelezen dat je ze na 12 weken moet inenten.

En nog wat adviezen om haar zo gelukkig mogelijk te maken. Dit is mijn eerste huisdier en ik wil wel dat ik het goed doe, ervaring iemand?

Fijn weekend!

Groetjes

Geplaatst:

Allereerst welkom op BB!

Het is inderdaad niet onverstandig om je konijn in te laten enten tegen myxomatose en VHD. Dit kun je het beste in het voorjaar doen (myx en VHD) en later in de zomer nog een keer (myx). Op zich kun je haar nu ook al laten enten, ik zou er zelf voor kiezen om dat straks in april te doen. Beide ziektes worden namelijk veel verspreid door vliegen en tsja.. Veel vliegen zijn er momenteel niet. Maar met name de inenting voor myxomatose is maar kort echt goed werkzaam (een maand) en daarom zou ik er voor kiezen om nog even te wachten, zodat ze in het hoog seizoen optimaal beschermd is. Konijnen kunnen overigens vanaf vier weken voor myx geënt worden, vanaf acht weken (dwergkonijnen vanaf twaalf!) voor VHD.

Om haar zo gelukkig mogelijk te maken zou ik je adviseren om een maatje voor Kaninchen aan te schaffen. Konijnen zijn groepsdieren en hebben het gezelschap van andere konijnen gewoon nodig. Natuurlijk kun jij haar ook een hoop aandacht bieden en zal ze alleen niet doodongelukkig worden, maar toch is jouw aandacht niet hetzelfde als die van een soortgenootje die altijd bij haar is, die haar wast, die tegen haar aanligt, die met haar speelt, die samen met haar eet.

Je kunt dan misschien beter niet weer naar een dierenwinkel gaan, maar voor een opvang kiezen. Op deze lijst staan alle opvangen, er zit vast eentje bij jou in de buurt. Je kunt het beste voor een gecastreerd rammetje gaan, maar dan moet je wel zeker weten dat Kaninchen een voedster is. Dierenwinkels maken hier nog wel eens foutjes mee. Mocht Kaninchen toch een meneer zijn, is een voedster een betere optie. (Moet hij wel gecastreerd worden natuurlijk.)

Geplaatst:

Hoi, ten eerste welkom, over enten weet ik niet erg veel maar mijn mede BB'ers kunnen je hier vast meer info over geven.

Wat basistips over een konijn;

Een konijn heeft altijd schoon vers water en hooi nodig. Ook biks is belangrijk en geen gemengd voer(Dus alleen de saaie stokjes dus) Wel langzaam overstappen naar biks als je nu gemengd voer geeft. Verder vinden konijnen verschillende groenten zoals witlof, andijvie en selderij ook erg lekker, maar als je konijn dit niet gewend is altijd met kleine stukjes beginnen en opbouwen.

Een jong konijn mag onbeperkt biks eten als ze maar hun blindedarmkeutels en hooi op blijven eten.

Konijnen zijn tevens ook groepsdieren die eigenlijk niet gelukkig zijn zonder een maatje, dus het beste kun je er een gecastreerde ram bij halen... Dit kun je doen bij een opvang bij je in de buurt ipv de dierenwinkel, dierenwinkelkonijnen verkeren namelijk meestal niet in de beste gezondheid... Laat ook even bij de dierenarts controleren of je echt een vrouwtje hebt, de meeste dierenwinkels zien dit namelijk ook fout!

Verder kun je je een beetje inlezen op het forum over verschillende dingen, er staat genoeg op ;)

Geplaatst:

Gezondheid

-Normaal zou je ze nu al kunnen enten, maar ik zou ook wachten

-laat je konijn ook ontwormen

-niet of slecht eten of drinken is slecht, een konijn dat niet eet is in levensgevaar!

-als je konijn stil zit met half dichtgeknepen oogjes, heeft het pijn

-een opgezwollen buik is teken van gas, wat dodelijk kan zijn binnen 24 uur

-diarree is problemen, geef je konijn veel hooi en ga zo snel mogelijk naar een konijnkundige dierenarts (er is een lijst hier op bb)

Gedrag/koppelen

-oh en haal een 2de konijntje (liefst een gecastreerde ram) uit de opvang, deze keer NIET de dierenwinkel plz, zo steun je dit dierenleed :(

-je koppelt een voedstertje best met een gecastreerd rammetje, dit is de beste combi, liefst niet 2voedsters, dit kan problemen geven

-je koppelt (groepje vormen) je konijnen op neutraal terrein (waar nog geen enkel van de konijnen is geweest) onder toezicht, rijden opelkaar en elkaar achtervolgen is normaal, als ze beginnen te vechten is het mis

-HOUD JE KONIJN NOOIT ALLEEN! hierdoor is je konijn depressief, de liefde en vriendschap van een mens zullen nooit overeenkomen met die van een ander konijn, ze zijn nu eenmaal groepsdieren, alleen zijn kan leiden tot agressie, ziekte, depressie, vernielzucht

-cavias zijn geen goede vrienden voor je konijn! ze begrijpen elkaar niet en ze hebben een totaal andere voeding

huisvesting

-je konijn komt uit een warme omgeving, dus je houd haar best binnen nu, of je zet haar in een kamer eerst zonder verwarming, dan -raam open, dan buiten

-zorg dat je nijn 1m² ruimte heeft, minstens. En liefst laat je haar nog wat rondrennen.

-de bodembedekking voor

-binnen is best aubiose of vlas, liefst geen ruw stro (dit kan in de ogen prikken) of houtkrullen (deze zijn giftig)

-buiten dikke laag aubiose of vlas, in het nachtgedeelte stro

-Als je je konijn bezig wilt houden, kan je speeltjes kopen, wilgenhout geven om te knagen

-Je kan je konijn zindelijk maken met een hoektoilet, je hangt hierboven best een hooibal want konijnen knagen graag tijdens het ontlasten. Je maakt je konijn zindelijk door de keuteltjes en natte bodembedekking in het toiletje te leggen, in het toiletje zelf kan je een dikkere laag leggen. ik raag aan het toilet elke dag te verversen, zeker als je je konijn binnen houd.

-als een konijn te weinig plaats heeft kan het agressief en vernielzuchtig worden, dit heet hoknijd

handelingen

-Als je haar wilt pakken, niet grijpen maar zelf naar je toe laten komen.

Voeding

-Wat voor voer geef je? Ik raad je aan om geen gemengd voer te geven (granen en stukjes etc) maar om biks (bruine korrels) te geven.

-je kan haar ook stilaan laten wennen aan groenvoer, begin liefst met witlof en geef een stukje ter grootte van een postzegel, elke keer een beetje meer. Kijk uit met sla, hier krijgen ze snel diarree van en niet te veel wortelen of fruit ivm suikers.

-Geef je konijn GEEN knaagstenen, knaagstaafjes, of likstenen, dit is erg ongezond!

er zijn nog een hoop andere dingen, als je vragen hebt dan zijn ze welkom

oh ps, inentingen zijn voor gezondheid :)

Geplaatst: (aangepast)

Tjonge kort maar krachtig:mdr:

1 toevoeging Op dit allemaal dan...

Heel veel plezier met je konijn en tevens je eerste huisdier!!!! Wauw!

aangepast door Lianne22
Geplaatst:
Tjonge kort maar krachtig:mdr:

1 toevoeging Op dit allemaal dan...

Heel veel plezier met je konijn en tevens je eerste huisdier!!!! Wauw!

Dat natuurlijk het meeste toegewenst!

Geplaatst:
-laat je konijn ook ontwormen

-je konijn komt uit een warme omgeving, dus je houd haar best binnen nu, of je zet haar in een kamer eerst zonder verwarming, dan -raam open, dan buiten

Beter niet preventief ontwormen, omdat je daarmee resistentie in de hand werkt. Ontworm alleen als er daadwerkelijk een wormbesmetting is vastgesteld, of als er ondanks negatief wormonderzoek sterke aanwijzingen zijn voor wormbesmetting.

Buiten zetten eventueel pas vanaf de lente. Een overgang van onverwarmde kamer, naar raam open, naar buiten, is zeker niet voldoende om een wintervacht te kweken.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .