Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo allemaal,

Gisteren haalde ik mijn oude konijntje uit zijn hok om zijn billen te wassen (hij heeft last van plakpoep). Hij zat in het hok een beetje gek met zijn hoofd in de handdoek te woelen maar ik dacht dat ie het gewoon even de inrichting aan het herordenen was. Toen ik hem in de gootsteen deed wiebelde die een beetje met zijn hoofd maar ik dacht dat ie daar misschien een beetje nat was geworden. Maar toen ik hem na zijn bad op de grond zette schrok ik mij een hoedje. Hij wankelde helemaal en was totaal ongecoördineerd. Ik zette hem gauw in zijn hokje en daar begon hij heel erg met zijn hoofd te wiebelen. Ik belde meteen de dierenarts en terwijl ik aan de telefoon was kreeg Punky opeens een soort aanval, het leek wel een epileptische aanval. Ik dacht dat hij doodging dus ik raakte helemaal in paniek aan de telefoon maar na een paar minuten was het over en ging hij zichzelf wassen. De dierenarts zei dat ik nog gauw even mocht komen (het was al 7 uur) en toen we daar waren zei hij vrijwel meteen dat het zeer waarschijnlijk E. Cuniculi was. Hij heeft meteen medicijnen gehad en is in de nacht daargebleven. Ik heb natuurlijk voor geen meter geslapen maar toen ik vanmorgen belde (exact op de openingstijd...) was hij gelukkig nog in leven en vonden ze hem er al beter uitzien, een stuk stabieler. Ik mag hem nu zodirect op gaan halen.

Maar mijn oude Punk is al 10 jaar en ik ben zo bang dat ie dit niet overleeft. Ik wil natuurlijk niet dat hij pijn lijdt ofzoiets maar het is echt het liefste konijn van de wereld en al 10 jaar mijn maatje. De laatste tijd heeft ie steeds vaker wat en tot nu toe leek het allemaal overkomelijk maar dit is toch wel iets minder.

Ik heb helemaal geen ervaring met deze ziekte dus ik wilde graag wat ervaringen van anderen horen. Het lijkt erop dat Punky het niet in hele ernstige vorm heeft, ik heb tenminste filmpjes op internet gezien die véél erger waren. Hij wiebelt voornamelijk met zijn hoofd ('weven' zei de dierenarts) en hij heeft dus één aanval gehad.

Verder heb ik nog twee andere konijntjes, die zitten in een ander hok en ze komen nooit bij elkaar. Maar ze lopen wel allemaal door de woonkamer (niet tegelijk dus). Moet ik die nou ook preventief behandelen? De dierenarts vond het niet nodig omdat de behandeling zelf veel stress gaf en ze dus niet bij elkaar zitten. Ook zei hij dat 50-60% van de konijnen deze parasiet sowieso al bij zich draagt. Maar ik mocht het wel doen als ik het wilde.

Groetjes,

Annet

Geplaatst:

Nou, Punky is weer lekker thuis gelukkig. Hij is redelijk stabiel, het grootste gedeelte van de tijd is hij normaal maar elke 10 minuten ofzo begint ie met zijn hoofd te wiebelen en dan raakt ie ook zijn coordinatie kwijt. Na een half minuutje is dat dan weer over en gaat alles weer normaal. Als ik hem op schoot heb dan is hij veel rustiger en heeft hij deze momentjes niet zo vaak.

Geplaatst:

Fijn dat hij terug thuis is en het naar omstandigheden goed maakt.

EC is niet te onderschatten, maar als je er op tijd bij bent, maakt het konijntje een goede kans er zonder kleerscheuren door te komen.

Geplaatst:

Wij hebben (helaas) ook ervaring met E. Cuniculi. Bij 1 van onze vorige konijnen begon het met blaasproblemen. Hij kon z'n plas niet ophouden en we vonden regelmatig een plasje ergens in de woonkamer. In eerste instantie dachten we niet aan een ziekte en werden we dus ook af en toe boos op hem :$ Totdat hij ineens moeite kreeg met het bewegen van 1 van z'n achterpoten. Toen ben ik maar eens op internet gaan zoeken of er ziektes zijn met deze symptomen. Toen kwam ik al op E.Cuniculi uit.

Dierenarts gebeld en symptomen doorgegeven en we mochten langskamen. Die stelde dezelfde diagnose. Hebben toen Panacur meegekregen voor 2 weken. Na een week ging het echter slechter. Minder eten, bijna niet meer lopen (z'n poten schoten onder z'n achterkant weg). Toen weer naar de dierenarts geweest en een vitamine B injectie gekregen en een Vooreen suspensie. Dat zou effect hebben op z'n nieren en hersenen. En verder moesten we doorgaan met de Panacur. Een paar uur later ging het weer beter met hem. Hij kon weer gewoon lopen zonder om te vallen. Helaas ging het in de dagen hierna toch weer slechter en eigenlijk konden we niets meer doen om hem te genezen. Op een gegeven moment toch maar besloten om hem uit z'n lijden te verlossen want hij had zo echt geen konijnwaardig leven meer. Hoop dat het met Punk beter afloopt.

Geplaatst:

Oh, wat een naar verhaal. Ik hoop heel erg dat het bij ons beter gaat. Het gaat opzich (relatief) goed met hem, maar hij ligt wel het grootste gedeelte van de tijd tegen de muur aan, ik denk om steun te zoeken. Het wiebelen met zijn hoofd is echter véél minder geworden, hij doet het nu helemaal niet meer als hij op schoot zit en in zijn hok zie ik het nog maar 2/3 keer per dag. (ik heb uitzicht op Punk als ik aan het werk ben :) Hij zal het vast nog wel iets vaker doen maar dus niet meer zo vaak als eerst.

Hij blijft wel een slechte coördinatie houden en wankelt behoorlijk vaak als hij hupst of tegen de tralies opspringt (dat doet ie als ie denkt dat ie eten of aandacht krijgt) Hij eet en keutelt wel meer dan prima, ik zal hem zodirect eens wegen en kijken of hij al iets aangekomen is.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .