Ga naar inhoud

Landurig probleem, langzaamwerkende darmen


ornithos

Aanbevolen berichten

Beste forumleden,

Mijn konijn at, dronk en keutelde +- 2 maanden geleden niet meer goed, naar de DA gegaan. idd, zijn buik was erg hard, er zat erg veel vast. Ciseral meegekregen om de darmen te activeren. Een hele tijd bezig geweest (buikmassage, ciseral, verse-annanas sap, brinta, andijvie, wortel (en hooi+water)).

Een paar weken later was ze flink afgevallen, maar het leek opgelost, buik voelde niet meer hard aan, er werd goed gekeuteld enz. Maar toen ging het op een gegeven moment weer minder, dan weer beter en dan weer minder. Dus heb ik 2wk geleden de keutels laten onderzoeken, ze had last van veel gistcellen en ze had wormeneitjes. Ik heb haar nu 2x ontwormd (2e keer was gisteren), omdat het weer minder met haar ging.

Hebben jullie enig idee wat het zou kunnen zijn? De temperatuur van mijn konijn is ook te laag, terwijl ze binnen staat (garage+- 17 graden).

Alvast bedankt!

aangepast door ornithos
Link naar reactie
Delen op andere sites

Heeft ze genoeg ruimte om wat te bewegen

Bewegen is ook belangrijk

Heb je een konijnkundige dierenarts

En wat krijgt ze precies te eten

Ook hooi

Sorry voor de vele vragen

Yep, ze heeft genoeg ruimte, ze heeft de hele dag (ovedag) de ruimte van een laken om op te lopen, ik laat haar zelfs ook door de kamer lopen ivm beweging;

Mijn dierenarts lijkt mij konijnkundig, hij weet er veel van en heeft ook een konijnenopvang waar hij voor zorgt.

Ze krijgt:

Hooi

Water

Brinta (pap)

wortel

andijvie

En, maakt niet uit, beantwoord ze graag!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb haar 2x met een eenmalige dosering Ivermectine (Iverquantel drops) ontwormd;)

Ga dan eerst maar eens ontwormen met panacur, ivermectine werkt namelijk niet bij de meest voorkomende wormensoort die konijnen kunnen hebben (pinwormen)! Lees ook eens dit artikel door: http://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/konijn/wormen.html

Ook is het verstandig om te stoppen met brinta, dit kan een negatief effect hebben op de darmen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ga dan eerst maar eens ontwormen met panacur, ivermectine werkt namelijk niet bij de meest voorkomende wormensoort die konijnen kunnen hebben (pinwormen)! Lees ook eens dit artikel door: http://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/konijn/wormen.html

Ook is het verstandig om te stoppen met brinta, dit kan een negatief effect hebben op de darmen.

Oeps, had niet gezien dat jij inmiddels hetzelfde had gepost!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zouden die gistcellen ook coccidien kunnen zijn. Je verhaal, zeker door het terug komen van problemen en de eitjes doen denken aan coccidiose. Denk dan ook aan levercoccidiose.

Gistcellen kan een normaal verschijnsel zijn bij konijnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit ontwormingsmiddel werkt niet tegen de pinworm (de Passalurus ambiguus), de meest voorkomende worm bij konijnen. Je zal in plaats van ivermectime, fenbendazol (panacur) moeten gebruiken.

Dat had ik idd ook gelezen, ik had nog naar de DA gebeld welke familie wormen gevonden was. Dit kon de assistent helaas niet meer terug vinden. Maar ik neem aan dat de dierenarts toch wel weet om welke soort wormen het gaat en of dat dit de pinworm was. Ik heb zelfs panacur nog voorgesteld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zouden die gistcellen ook coccidien kunnen zijn. Je verhaal, zeker door het terug komen van problemen en de eitjes doen denken aan coccidiose. Denk dan ook aan levercoccidiose.

Gistcellen kan een normaal verschijnsel zijn bij konijnen.

Als mijn konijn coccidiose had dan zou het toch al veel sneller "mis" gegaan zijn dacht ik? En zien coccidien er niet anders uit onder de microscoop dan gistcellen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat had ik idd ook gelezen, ik had nog naar de DA gebeld welke familie wormen gevonden was. Dit kon de assistent helaas niet meer terug vinden. Maar ik neem aan dat de dierenarts toch wel weet om welke soort wormen het gaat en of dat dit de pinworm was. Ik heb zelfs panacur nog voorgesteld.

Ik zou er niet vanuit gaan dat je dierenarts weet welke wormen hij/zij gevonden heeft. Ik denk echt dat je het verkeerde ontwormingsmiddel hebt meegekregen. Dierenartsen maken helaas regelmatig fouten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

quote_icon.png

Oorspronkelijk geplaatst door
meloen
viewpost-right.png

Zouden die gistcellen ook coccidien kunnen zijn. Je verhaal, zeker door het terug komen van problemen en de eitjes doen denken aan coccidiose. Denk dan ook aan levercoccidiose.

Gistcellen kan een normaal verschijnsel zijn bij konijnen.

Als mijn konijn coccidiose had dan zou het toch al veel sneller "mis" gegaan zijn dacht ik? En zien coccidien er niet anders uit onder de microscoop dan gistcellen?

Nee Coccidiose kan ook in een minder ernstige vorm voorkomen, sluipend zonder de dramatische verschijnselen maar wel na van tijd duidelijk ernstig voor het konijn en alsnog dodelijk. Er zijn verschillende coccidĆÆĆ«n. Met name de levercoc is anders en is niet te zien in de ontlasting.

Het schijnt dat gistcellen voor een leek lijken op coccidiƫn. Ik geef ook panacur. Zou dat ook in dit geval doen. Ik dacht ook gezonde dieren te hebben en toch wormen in de bdk bij 1 konijn. Hiernaast behandeld voor coccidiose. De dieren die niet ziek oogden heb ik ook behandeld. Dieren die geen wormen lieten zien of andere klachten hadden zijn een stuk opgeknapt in conditie!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ga dan eerst maar eens ontwormen met panacur, ivermectine werkt namelijk niet bij de meest voorkomende wormensoort die konijnen kunnen hebben (pinwormen)! Lees ook eens dit artikel door: http://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/konijn/wormen.html

Ook is het verstandig om te stoppen met brinta, dit kan een negatief effect hebben op de darmen.

Waarom is Brinta slecht voor de darmen:$. Mijn konijn is flink afgevallen, dus ik geef het o.a. om het gewicht omhoog te krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

waarom geef je brinta om het gewicht omhoog te brengen? brinta bevat verder niet zoveel voedingsstoffen volgens mij.Het zijn tarwe zemelen. en granen kunnen konijnen vrij weinig mee. Levert het bij ons vezels om de darmen op gang te helpen. Bij een konijn gaan de darmen juist langzamer werken van granen (dat is denk ik wat lianne bedoeld?) ik zou je konijn gewoon lekker weer biks gaan geven. dat bevat alle voedingsstoffen die ze nodig hebben. brinta niet. dus zal je konijn een tekort krijgen aan voedingsstoffen waardoor hij niet beter wordt en blijft klungelen. Ik zou toch kiezen voor SS. dit bevat net iets meer vezels en is van oorsprong ontwikkeld voor konijntjes met moeilijke darmpjes. Bij mijn konijn Gijs is SS de oplossing geweest voor terugkerende stasis/verstopping

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .