Soon Geplaatst: 6 januari 2011 Geplaatst: 6 januari 2011 Zijn dit sore hoks?? of het begin ervan? Ik zag het vanmorgen toen ik nina haar acher poten aan het schoonmaken en borstelen was... Zo ja wat kan ik eraan doen om erger te voorkomen?
Tatjana Geplaatst: 6 januari 2011 Geplaatst: 6 januari 2011 Ik heb nog nooit sore hocks gezien...Maar ik zou maar even naar de dierenarts gaan het ziet er pijnlijk uit :(
mystique Geplaatst: 6 januari 2011 Geplaatst: 6 januari 2011 Dat lijken mij inderdaad sore hocks, hele pijnlijke sore hocks. Beste dat je kan doen is het konijn op een dikke laag aubiose houden, dat is lekker zacht en absorbeert goed, want zo te zien is het pootje nat. Zeker geen fleece, want dat brandt en irriteert. En liefst ook niet op harde oppervlakken, zoals beton. Je kan de sore hocks met calendula verzorgen, of een andere verzachtende zalf.
Dollie Geplaatst: 6 januari 2011 Geplaatst: 6 januari 2011 Ja, dat lijkt er inderdaad wel op. Ik zou in elk geval even langs de dierenarts gaan en ook wat aanpassingen in het hok maken, meer bodembedekking of vaker schoonmaken ofzo, want haar achterpootjes horen ook niet zo nat te zijn.
Soon Geplaatst: 6 januari 2011 Auteur Geplaatst: 6 januari 2011 Haar pootjes zijn nu zo nat omdat ik ze aan het poetsen was, ze waren namelijk vies van de tegels! maar normaal zijn ze ook wat nat, komt doordat ze buiten zitten en een deel van de ren is niet overdekt dus de tegels zijn daar nat... Horen ze dan nog niet zo nat te zijn? Hoe voorkom je dat dan als ze op de natte tegels lopen. Of moet ik ren helemaal overdekt maken....Ik ga morgen even naar de dierenarts, heb zelf niet het idee dat ze pijn heeft, ook het kammen en wassen liet ze rustig toe, maar ik las idd dat het erg pijnlijk is.... Zoooo sneu.Ze zitten nu in het binnenhok op een laag aubiose met stro en in de ren zitten ze op tegels, moet ik daar wat op leggen? Wat dan?Oh en het hok maak ik een keer per weer grondig schoon (sopje en schrob de tegels) en 2x per dag haal ik de natteplekken, keutels weg en leeg ik de wc's. Ook veeg ik 2x per dag de ren. Ze zijn niet zindelijk en plassen soms ook op de tegels, kan het ook komen doordat ze door de plasjes hupst?
Dollie Geplaatst: 6 januari 2011 Geplaatst: 6 januari 2011 Ik denk dat het wel zou kunnen komen doordat de tegels aldoor nat (ofwel van regen ofwel van urine ,dat laatste bijt ook behoorlijk natuurlijk) zijn ja.. Maar wat doe je daar aan in een onoverdekte ren inderdaad.. Overleg het anders eens met de dierenarts.
Soon Geplaatst: 6 januari 2011 Auteur Geplaatst: 6 januari 2011 Ja zal ik zeker doen... Ze zitten juist het meest van de tijd in het onoverdekte stuk, regen vind ze heerlijk en met de sneeuw was ze niet weg te slaan. Las net ook een topic over die sokjes, ga dat ook even overleggen, anders neem ik van mijn werk verband mee ofzo, misschien ook wel handig als ik moet zalven, dan daar overheen het 'sokje'.
Dollie Geplaatst: 6 januari 2011 Geplaatst: 6 januari 2011 (aangepast) Ja, hier trekken ze zich ook niks van het weer aan. Nu wil ik ze op dit moment niet buiten hebben, omdat het weer dooit en overal echt natte troep ligt, dat vind ik wat te veel van het goeie. (Bij mij lopen ze los in de tuin overdag, geen ren.) Maar op zich zou een beetje nattigheid geen kwaad moeten kunnen.. Op de foto leek het mij echt urine te zijn, dat bedoelde ik ook met mijn opmerking over dat het niet zo nat hoort te zijn. Tenminste, mijn ervaring is wel dat als ze zo in hun eigen plas blijven zitten dat het écht vies en nat (en kaal dus) wordt, er iets mis is. Dat was bij mijn konijn wel zo. Of als ze wat nattige voetzooltjes hebben, had ik eigenlijk gisteren al schoon moeten maken.. (maar dan zijn ze ook zo weer droog en schoon) 6 januari 2011 aangepast door Dollie
Soon Geplaatst: 6 januari 2011 Auteur Geplaatst: 6 januari 2011 Ja ik denk dat het ook van de urine komt :-( Boven in het hok maakt Nina ook altijd een kale plek en gaat dan precies daar plassen, ik strooi er dan wat aubiose met houtkorrels, maar ook die worden aan de kant geschoven. Twee keer per dag maak ik die plek droog en verschoon de aubiose meer kan echt niet. Ze doet het dus zelf, gaat telkens in die natte plek zitten. Ook het grote toilet onder het hooi is favoriet, ookal ligt er plas en keutels, ze gaan er gewoon in liggen, rare beesten.... Maarja ondertussen ben ik druk aan het piekeren hoe dit op te lossen.... De toiletjes heb ik ook al tig keer verplaatst maar ze vertikken het gewoon....
Soon Geplaatst: 6 januari 2011 Auteur Geplaatst: 6 januari 2011 Morgen om 9.30 ga ik naar de dierenarts.
Dollie Geplaatst: 6 januari 2011 Geplaatst: 6 januari 2011 Veel succes! Hopelijk valt het mee en kan zij wellicht een andere (simpeler op te lossen!) oorzaak vinden..
Soon Geplaatst: 7 januari 2011 Auteur Geplaatst: 7 januari 2011 Nou de dierenarts heeft het eerst eens goed bekeken, pootjes idd vies van de urine en kale plekken zichtbaar. Ze heeft ook naar haar kontje gekeken maar die was helemaal schoon evenals haar achterkant vd poten, dus geen blaasproblemen. Gezien mijn verhaal is het een gedragsprobleem, ze gaat telkens zelf in de urine zitten ondanks vele pogingen om het tegen te gaan, alle tips die ze noemde had ik al geprobeerd... Wel als dringend advies om haar zodra het voorjaar is te laten 'castreren'. Maar dat wilde we sowieso al doen gezien haar gedrag. De arts heeft het grondig gewassen en tips voor thuis gegeven, moet dit nu ook thuis gaan doen. En haar pootjes daarna ingesmeerd met vaseline om het te beschermen tegen de urine. Nu zit ze alleen al 45 minuten als een gek haar poten te wassen, kan het kwaad als ze die vaseline binnen krijgt?Ik heb gelijk alle vragen kunnen spuien voor de castratie, en mocht even kijken in de verkoever, ze gaat dan in een couveuse. Dus dat was wel heel fijn. Het klonk allemaal erg goed, konijnkundig!Iemand van jullie ervaring met dierenartspraktijk Veenendaal?
Aanbevolen berichten