IngevanGent Geplaatst: 6 januari 2011 Geplaatst: 6 januari 2011 Hoi iedereen! Ik weet niet zo goed wat ik met de situatie aan moet, dus ik heb maar besloten een nieuwe discussie te starten! Ik heb een konijn (ex-ram) van 7 jaar oud en af en toe lijkt het net of hij zich verzwikt of op zijn zij lijkt te gaan vallen (maar dan nét niet) als hij gaat lopen. Ik heb hem vandaag flink in de kamer laten rondlopen, maar nu gebeurt er weer niets en loopt hij als 'normaal'. Dus goed op zijn beide achterpoten, staat ook op zijn voorste pootjes. Ik heb het idee dat, als er al iets is, het eerder met één van zijn achterpoten is, maar zoals gezegd, hij staat, rent en springt gewoon met beide poten. Hij eet en drinkt ook, en voor zover ik kan zien zijn de keutels ook normaal. Iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn?
Fluffie&Bunny Geplaatst: 6 januari 2011 Geplaatst: 6 januari 2011 Geen idee, maar zolang hij goed eet lijkt me niks aan de hand en als je bezorgd bent kun je altijd even langs de DA gaan.
Margot Geplaatst: 6 januari 2011 Geplaatst: 6 januari 2011 Misschien bedoel je dit?: vanaf ongeveer 15 seconden.Dit is een bunnyflop dat doen konijnen als ze totaal ontspannen zijn
IngevanGent Geplaatst: 6 januari 2011 Auteur Geplaatst: 6 januari 2011 Hoi Fluffie& Bunny: ja hij eet gewoon hooi, drinkt water (als ik het voor zijn neus zet begint hij meteen te drinken) Hoi Margot: Ahhh wat een schattig filmpje! Maar nee, ik ken de bunnyflop haha en dat is dit niet. Het is meer een soort 'ik ben dronken en ga omvallen, oh nee toch niet', een beetje dat. Maar het stomme is, we lieten hem net buiten lopen, anderhalf uur lang gekeken naar elke stap die hij zet.. en hij rent vrolijk in het rond. Natuurlijk neemt hij ook rustpauzes waarbij hij uitgebreid gaat liggen, maar ja.. hij is wel 7 jaar. Hij gebruikt bij het lopen ook goed zijn achterpoten en ook zijn voorpoten lijkt niets mis mee. Hij steunt zeg maar op allemaal, ik zie dat hij er gewicht op zet. Ik zet hem dus net weer in zijn hok, en hij zit gewoon weer rustig, maar vervolgens doet hij tóch weer één keer de 'dronken beweging'. Ik heb gewoon geen idee wat ik er mee aanmoet, want als verder alles normaal gaat, weet ik niet of hij ergens last van heeft zeg maar. En als ik bij de DA kom met het verhaal, 'ja het lijkt alsof hij soms af en toe omvalt'. Dan zegt de DA, laat hem maar een stuk lopen.. en dan weet ik 100% zeker dat er dan niets te zien is.. en mijn dierenarts weet weinig van konijnen, dus ik ben zo bang dat hij meteen zegt 'huppakee, inslapen die handel, hij is al 7 tenslotte, dus niets meer aan te doen'. pffffff konijnen... maar wat houden we toch van ze!
Margot Geplaatst: 7 januari 2011 Geplaatst: 7 januari 2011 Ik heb nu geen advies over dit probleem maar ik heb wel een blangrijk advies over de DA. Ga meteen een goede konijnkundige DA zoeken! Als je konijn iets krijgt en een DA die niet veel van konijnen weet kan het konijn niet behandelen kan het konijn dood gaan. Terwijl hij gewoon had kunnen worden behandeld door een goede konijnkundige DA!
IngevanGent Geplaatst: 7 januari 2011 Auteur Geplaatst: 7 januari 2011 (aangepast) hij gaat vanmiddag naar de DA, zit nu behoorlijk in de rats, hoop maar dat het allemaal goed komt... pffffffffffff... en als ik het idee heb dat deze DA het niet weet, dan gaat hij voor een second opinion naar een andere! Het probleem is dat ik niet in een gebied woon waar veel DA zijn, dus ik heb niet zoveel keus.. 7 januari 2011 aangepast door IngevanGent
IngevanGent Geplaatst: 7 januari 2011 Auteur Geplaatst: 7 januari 2011 Hoi! Naar de DA geweest; bleek hij haken op zijn kiezen te hebben! Maandag wordt hij geopereerd en hopelijk gaat alles goed. Voor nu heb ik astronautenvoedsel mee, om hem te dwangvoeren. Mensen nog tips? Mensen ervaringen met haken op kiezen? Moet ik op dingen letten, etc?
Fluffie&Bunny Geplaatst: 7 januari 2011 Geplaatst: 7 januari 2011 Waarom moet je dwangvoeren als hij uit zichzelf eet?
lianne Geplaatst: 7 januari 2011 Geplaatst: 7 januari 2011 Door de haken kan hij slecht gaan eten, maar dat hoeft niet... belangrijker is de nazorg na het verwijderen van de haken, dit kan erg pijn doen. Dus pijnstiling, antibiotica mochten er zweertjes zijn, darmstimulans en dwangvoeding in huis hebben.Hoe worden de haken verwijderd? Afgeslepen of geknipt?
IngevanGent Geplaatst: 7 januari 2011 Auteur Geplaatst: 7 januari 2011 Hij at de hele tijd hooi, vandaar dat ik zei: hij eet gewoon! Maar nu zou het dus ook zo kunnen zijn dat dat het enige was wat hij naar binnen kreeg vanwege die haken! Ik heb hem ook wel stukjes wortel gegeven die hij wel at, zijn biks liet hij een klein beetje staan en een ander snoepje waar hij gek op is, at hij een stukje, verder niet (dat was op zich wel raar, want die eet hij normaal binnen een uur op!). Ik heb gehoord dat de haken worden afgeslepen. Daarna krijgt hij pijnstillers en antibiotica zei de DA. Ze doen hem ook in een soort 'couveuse' zoals hij het zelf noemde, na de operatie, om hem goed in de gaten te houden.
lianne Geplaatst: 7 januari 2011 Geplaatst: 7 januari 2011 Het kan prima zijn dat hij biks laat staan, vaak verkiezen konijnen zachte voeding boven harde voeding als ze last hebben van haken. Het is fijn dat ze worden afgeslepen, dat is een stuk efficienter dan knippen. Mijn dierenarts geeft na de narcose ook nog een injectie met primperid (darmstimulans) zodat de darmen ook goed op gang blijven, dit kun je wellicht ook nog voorstellen aan de dierenarts.Het enige wat ik niet weet is of het probleem met het pootje gerelateerd is aan de haken... maar hij zal straks wel een stuk prettiger kunnen eten!
IngevanGent Geplaatst: 7 januari 2011 Auteur Geplaatst: 7 januari 2011 Bedankt voor je reactie! Ik zal het inderdaad voorstellen/vragen, of hij ook voor de darmstimulans dat kan geven. Ik weet ook niet of dat van het pootje daarmee gerelateerd is. Het enige wat ik me kan voorstellen, is dat hij zich door slecht eten slap voelt, en daardoor misschien de neiging heeft om te vallen? Ik weet het niet.. als er in elk geval niets aan die haken gebeurt, zal het zowiezo niet goed gaan met het konijn, dus tja... eerst maar dat, en dan hopen dat het beter gaat!
IngevanGent Geplaatst: 10 januari 2011 Auteur Geplaatst: 10 januari 2011 Verdrietig nieuws... Vandaag zou mijn konijn geopereerd worden. Ik had het hele weekend gedwangvoerd, verzorgd, etc. Maar in het weekend ging het slechter. Vanochtend toen ik opstond was hij ook met zijn hoofd aan het bewegen/trekken naar rechts. Kortom gelijk bij de DA en, zoals ik zelf ook al dacht maar goed, neurologische problemen. Het zou mij zelfs niets verbazen als hij die E.Cunaculi bacterie had, maar goed. Het dilemma was: als we NIET zouden opereren, zou hij overlijden wegens de haken op zijn kiezen en het niet kunnen eten. Als we WEL zouden opereren zou hij waarschijnlijk niet of niet goed uit de operatie komen. We wilden niet dat hij zou lijden en we hebben hem dus helaas moeten laten inslapen... ben er heel verdrietig van, heb 7 jaar met hem opgetrokken en was echt een maatje van me.. :(
Lianne22 Geplaatst: 10 januari 2011 Geplaatst: 10 januari 2011 Jeetje.. Wat eeen naar nieuws. En een verdrietige beslissing. Heel veel sterkte.
Gerie Geplaatst: 10 januari 2011 Geplaatst: 10 januari 2011 Agossie... Arm konijn. Heel veel sterkte.
NaomiAzzet Geplaatst: 12 januari 2011 Geplaatst: 12 januari 2011 Oh, wat ontzettend naar. Ik kan me heel goed voorstellen dat je nu erg verdrietig bent. Denk maar terug aan alle leuke momenten en 7 jaar is een hele nette leeftijd. Sterkte.
pup Geplaatst: 12 januari 2011 Geplaatst: 12 januari 2011 Oh bah wat een nare afloop. Veel sterkte met het verlies
Aanbevolen berichten