Danielle333 Geplaatst: 3 januari 2011 Geplaatst: 3 januari 2011 Zit al weken in twijfel en heb andere konijnenvrienden nodig voor raad.Ik heb Knut een aantal maanden geleden laten casteren.Dit was een ramp. S;ochtends om 8 uur mijn lieverd weggebracht en kon hem rond half 12 weer ophalen met de mededeling dat alles gelukt was.Gelijk opgehaald en hij was echt goed wakker en zat lekker op zijn hooi te knabbelen.Thuis in zijn hokje gelegd met een kleed en warme kruik.Na een uur werd hij steeds suffer, totaal niet alert en zat geen leven weer in. Wou niet meer opstaan e.d zo vreselijk zielig.Omdat hij ook niet na de kruik toeging heb ik hem in mijn bed gelegd op de elektrische deken zodat hij goed warm zou blijven.Diep onder de dekens en dicht tegen me aan. Na een uur toch de dierenarts gebeld en kon gelijk langskomen. Hij heeft vocht toegediend gekregen en moest nog even blijven met de mededeling dat ik hem misschien niet warm gehouden had:S:S nou weet niet wat ik nog meer kon doen dan dit:S:S.Gelukkig is mijn vriendje weer opgeknapt maar heb nu een voedstertje wat gesterriliseert moet worden. NU is mijn angst zo vreselijk groot dat dit misgaat.Als je eenmaal bijna een konijntje kwijt was is de stap heel groot om dit nogmaals te doen.Je brengt een gezond konijn weg en haalt een doodziek konijn weer op dat is echt vreselijk.Laat me please weten hoe jullie ervaringen zijn. Groetjes Danielle
Niandy Geplaatst: 3 januari 2011 Geplaatst: 3 januari 2011 Misschien kun je vragen of je hem een extra nachtje in de dierenkliniek mag houden zodat er niks fout kan gaan? Leg je gewoon je verhaal uit en dat je niet zo goed die eerste nacht durft te houden in het geval er iets mis gaat dat ze al bij de DA is.
Margot Geplaatst: 4 januari 2011 Geplaatst: 4 januari 2011 Mijn voedsters worden ook allemaal gecastreerd en ik weet het hoe het is als je ze ophaald... een hoopje ellende. Maar bij mij zijn ze allemaal weer opgeknapt en ik ben er zeer positief over! Veel succes en het gaat vast goed komen hoor !
W&W Geplaatst: 4 januari 2011 Geplaatst: 4 januari 2011 MIjn voedstertjes zijn ook 2 dagen (denk ik) bij de dierenarts gebleven na hun castratie. Door je schrik kan je dat misschien ook vragen?Bij mij is alles prima verlopen !
Martje Geplaatst: 4 januari 2011 Geplaatst: 4 januari 2011 Wat naar dat het zo'n ramp was! gelukkig is alles goedgekomen! en zo te horen heb je er inderdaad alles aan gedaan om het arme mannetje warm te houden! Ik kan me alleen maar aansluiten bij de voorgangers. vragen of ze een nachtje in de kliniek mag blijven.Succes!!
Nefke Geplaatst: 4 januari 2011 Geplaatst: 4 januari 2011 Echter, zou ik ze alleen in een kliniek achter willen laten als er mensen aanwezig zijn 's nachts... anders kun je beter je konijntje zelf in de gaten houden lijkt me...
Amatjuh Geplaatst: 4 januari 2011 Geplaatst: 4 januari 2011 Mijn 3 voedsters zijn allemaal een nachtje gebleven bij de DA. Dit omdat ik 35 min rijden er vanaf woon en er dus niet snel kan zijn als er iets mis is. Een goede voorbereiding op de nazorg is heel erg belangrijk. En daarmee zeg ik niet dat jij het niet goed hebt gedaan bij je ram En vertrouwen in je DA (en de DA in jou..) en een konijnkundige DA natuurlijk.
Boseetje Geplaatst: 4 januari 2011 Geplaatst: 4 januari 2011 Ik had ook een suffe Gijs na zn castratie, maar hij had wel trek enzo... en Miep die was direct klaarwakker:S ik heb dus ook goede ervaringen!
Danielle333 Geplaatst: 4 januari 2011 Auteur Geplaatst: 4 januari 2011 nou super bedankt voor de reacties. En fijn om te horen dat jullie allemaal zo positief zijn..Bij mijn dierenarts is s nachts volgens mij niemand aanwezig. Maar ga me deze x inderdaad goed laten informeren. Heb weinig vertrouwen in deze dierenarts alhoewel hij wel in de lijsten van konijnenkundig staat:S maar is misschien meer mijn gevoel.Zo niet zoek ik een andere die het wil doen.Jullie reacties hebben er in ieder geval voor gezorgd dat ik er een beter gevoel over heb.Maar vind het wel heel wisselend. De ene dierenarts haalt alleen de eierstokken weg, de andere een deel van de baarmoeder en sommige alles.Wat is nu het beste....?? Jeetje kleine dobbey onder het mes:S:S snif
Amatjuh Geplaatst: 4 januari 2011 Geplaatst: 4 januari 2011 Ik heb bij mijn voedster baarmoeder en eierstokken laten verwijderen. Er wordt gezegd dat i.p. voldoende is om alleen de eierstokken te verwijderen om baarmoederkanker te voorkomen (de rede dat ik het heb laten doen). Maar het is nooit helemaal bewezen. En ik had zoiets van stel dat er net wat aan het groeien is in de baarmoeder en het zet zich door.. Mijn DA haalt normaal ook alleen de eierstokken eruit, maar ik heb gevraagd of ze er alles uit wilde halen. En dat was geen probleem.Vertrouwen en goed kunnen communiceren met je DA is erg belangrijk. Je moet je dieren kunnen toevertrouwen aan je DA. Heb je er geen fijn gevoel bij, dan zou ik een andere zoeken.
Joseeke Geplaatst: 5 januari 2011 Geplaatst: 5 januari 2011 Bij Nina & Ida zijn zowel de eierstokken als de baarmoeder eruit gehaald zomer vorig jaar.Mijn DA had aangegeven dat uit nieuwe onderzoeken zijn gebleken dat alles eruit gehaald moet worden om risico's uit te sluiten.Dit blijkt echter alleen bij konijnen zo te zijn & niet bij honden & katten.Dus alleen al uit voorzorg zou ik aangeven bij je DA dat je alles eruit gehaald wilt hebben. Wanneer wordt ze gecastreerd?
Danielle333 Geplaatst: 5 januari 2011 Auteur Geplaatst: 5 januari 2011 Denk pas in de Zomer... Ze is nog maar 5 maandjes en het is een heel klein dametje wat eerst nog wel een heel stuk mag groeien anders lijkt me de narcose en operatie niet echt een pretje. Dus denk dat ik wacht tot de zomer...Zelfs de dierenarts vond het een mini konijntje:S voor de inenting moest ie het kleinste naaldje al pakken:S
Joseeke Geplaatst: 5 januari 2011 Geplaatst: 5 januari 2011 Nina is ook met de 5 maanden gecastreerd.Mijn DA gaf aan dat dit een hele mooie leeftijd hiervoor was, want ik wilde eigenlijk ook nog een jaartje wachten.Achteraf ben ik blij dat ik dit niet gedaan heb. Ze is hier heel goed doorheen gekomen & haar buikwond geneesde ook heel fijn.
Dollie Geplaatst: 6 januari 2011 Geplaatst: 6 januari 2011 Een konijn kan met zes maanden geholpen worden en als dat mogelijk is zou ik dat ook wel laten doen, of in elk geval in het eerste jaar. Mijn voedster is met acht maanden geholpen en dat is ook heel erg soepel verlopen. Mijn andere voedster is nu zes maanden, maar zij woont buiten. Met haar wacht ik dus tot april. Sowieso zou ik proberen te vermijden om zulke dingen echt in de zomer te plannen. Hier in Nederland weet je het maar nooit, het kan weer een "heerlijke" regenzomer worden en dan is er niks aan de hand, maar tijdens een hittegolf herstellen van zo'n operatie? Dat is vragen om problemen denk ik, konijnen lopen met hoge temperaturen toch al veel meer risico.
Guppy Geplaatst: 6 januari 2011 Geplaatst: 6 januari 2011 Ik snap dat het heel eng vindt. Ik heb het ook pas laten doen, en heb er een heel topic over bijgehouden. Over de aanloop er naar toe, en het herstel. Je kunt het hier nalezen. http://www.bunnybunch.nl/community/gezondheid/43666-voedster-wordt-gecastreerd-spreek-hier-moed.htmlHet topic is compleet met foto's en filmpjes over het herstel-proces. Hopelijk heb je er wat aan!
Danielle333 Geplaatst: 10 januari 2011 Auteur Geplaatst: 10 januari 2011 Hey Dollie. Je hebt gelijk dat het met een hittegolf niet echt een pretje is voor mijn konijn maar heb pas in juli vakantie en kan nog niet eens 1 dag vrij krijgen laat staan een paar dagen. En wil er zoiezo het liefst 24 uur per dag naast zitten om zeker te weten dat alles goed gaat.Dus dit is de enige optie of het moet later in het jaar.Wil eerst nog even contact opnemen met mijn dierenarts en alle vragen stellen hoe ze te werk gaan. En Guppy Respect voor jou:) heb hetzelfde meegemaakt met mijn ex ram wat een drama he:)je slaapt en eet net zo weinig als je konijn:) maar gelukkig is alles goed gekomen
bunny ranch chanty Geplaatst: 11 januari 2011 Geplaatst: 11 januari 2011 Ik wil je toch nog even wijzen op de risico's die je neemt....bij het laten helpen van een voedster vele malen groter is dan bij een ram.Daarnaast is de nazorg soms nogal heftig...dit weet je nooit van te voren, kun je maar beter eerst goed over nadenken.Zelfs in de nazorg kan je voedster overlijden aan de complecaties. Wat betreft baarmoederkanker...dit is al reeds achterhaald.De procenten daar op is echt niet 80 procent zoals de meeste informaties site's vermelden.Dit was gebaseerd op een eenzijdig engels onderzoek.
Guppy Geplaatst: 11 januari 2011 Geplaatst: 11 januari 2011 Wat betreft baarmoederkanker...dit is al reeds achterhaald.De procenten daar op is echt niet 80 procent zoals de meeste informaties site's vermelden.Dit was gebaseerd op een eenzijdig engels onderzoek.Wat bedoel je hiermee Chanty? Dat een castratie niet de risico's op baarmoederhalskanker zou voorkomen? Of dat de kans dat een voedster baarmoederhalskanker krijgt veel minder is dan wordt verteld?
Dollie Geplaatst: 11 januari 2011 Geplaatst: 11 januari 2011 Een castratie voorkomt zeker de kans op baarmoederkanker (en andere problemen) omdat je simpelweg de baarmoeder wegneemt waardoor er niks meer mee kan gebeuren. Wat betreft de kans op baarmoederkanker.. De percentages waar men vaak over schrijft, de 50 tot 80% bijvoorbeeld, zijn gebleken uit Engels onderzoek. Ik kan je ook wel verzekeren dat de kans dƔƔr ook echt zo groot is, helaas heeft de gemiddelde konijnenbezitter daar vaak wel ervaring met baarmoederkanker bij konijnen. Met de onderzoeken an sich is waarschijnlijk niet zo veel mis. Echter, kanker heeft ook deels met erfelijkheid te maken en omdat Engelse konijnen natuurlijk niet even de zee overzwemmen om zich voort te planten, hebben de konijnen hier nu eenmaal niet dezelfde genen als die Engelse konijnen. En daarom kun je niet heel simpel zeggen "in Engeland is het 80% kans, dus in Nederland ook", zo werkt het niet. Maar daar staat wel tegenover dat er in Nederland gewoon helemaal niks bekend is. Je kunt Ć³Ć³k niet beweren dat het in Nederland nĆet veel voorkomt want geen hond die er onderzoek naar gedaan heeft. En dan kan men zeggen, ja maar, je ziet haast nooit voedsters met baarmoederkanker.. Dat klopt natuurlijk wel deels, als je hier op het forum kijkt zie je niet bijster veel topics over baarmoederproblemen voorbij komen en buiten BB hoor je het helemaal nooit. Maar aan de andere kant: Die cijfers zeggen, 80% van de voedsters van zes jaar krijgt een baarmoedertumor. Mag ik iedereen er dan wel aan herinneren dat de gemiddelde leeftijd van een konijn in Nederland op drie jaar ligt? Nogal wiedes dat je in je zesde levensjaar geen baarmoedertumor ontwikkeld hebt als je maar drie jaar oud wordt! En hoeveel konijnen liggen niet "plots" dood in hun hok? Wie zegt mij dat die konijnen niet aan een baarmoedertumor zijn overleden? Het risico in Nederland is wellicht geen 80%, misschien zelfs geen 50%, maar het risico is er zeker. Als je kijkt naar de voedsters hier op BB die op jonge leeftijd gecastreerd worden, zit zelfs daar regelmatig eentje tussen waarbij al beginnende tumoren, cystes, ontstekingen etc aanwezig zijn. Je kunt natuurlijk zeggen: Het is geen 80%, ik gok het er wel op. Dat recht heb je, ik vind het ook prima. Maar ik was zelf niet van plan om aan den lijve te gaan ondervinden hoe groot de kans op baarmoederkanker precies is. Met andere woorden, mijn voedsters worden gewoon gecastreerd. Dan weet ik 100% zeker dat de kans op baarmoederkanker bij hen 0,0% is. Overigens heb je ook de kans op andere problemen zoals ontstekingen en die zijn naar mijn weten niet erfelijk. Wel dodelijk.
Guppy Geplaatst: 11 januari 2011 Geplaatst: 11 januari 2011 Voor mij was het niet eens de reden om mijn voedster te laten castreren. Zij vertoonde heel hitsig gedrag en sproeide bovendien alles onder. Nu is haar gedrag veel rustiger en wordt ze niet meer geplaagd door hormonen die door haar lijfje gieren. En heeft m'n ex-ram zijn lieve vriendin weer terug. Dat ze nu veilig is voor baarmoederhalskanker is een heel prettige bijkomstigheid.
bunny ranch chanty Geplaatst: 11 januari 2011 Geplaatst: 11 januari 2011 Dat bedoel ik jouw reden was duidelijk en nodig! Ik kan jullie zeggen mijn dieren worden oud....ervaring voedsters bejaarden groep tot nu wel 10 jaar niet geholpen.Oudste voedster 18 jaar geworden.En ja ik heb veel konijnen nooit baarmoederkanker gehad!Ik laat sectie plegen op konijnen als ik de doodsoorzaak niet weet.Ik vind het zelf belangerijk om te weten dat mijn dieren gezond oud kunnen worden.Ben niet voor niks fokker en moet achter mijn dieren kunnen staan. Maar de grote hoogte van baarmoeder kanker 50 tot 80 procent gaat bij de konijnen fokkers in nl echt niet op....Vandaar ze roepen wat....terwijl er geen dergelijk onderzoek is geleegt.Daarnaast heb je ook nog verschil in konijnen natuurlijk.Ik merk gewoon als dierenartsen het zeggen dat mensen bang worden en terecht en dan de noodzaak vinden hun voedster te laten helpen.Dat vind ik dus not done! Naast dat de dierenartsen de juiste nazorg niet geven.Waar ben je dan mee bezig?
Guppy Geplaatst: 11 januari 2011 Geplaatst: 11 januari 2011 Daarom Daniƫlle, denk er nog even goed over na. Het is een zware ingreep, en echt niet niks. Als het kan, zou ik toch overwegen om het niet te doen. Wij weten in ieder geval, als we ooit weer een voedster krijgen die niet schijnzwanger wordt, gaat sproeien en opspelende hormonen krijgt, dan laten we haar niet castreren. Het is zo'n aanslag.
Roger Rabbit Geplaatst: 11 januari 2011 Geplaatst: 11 januari 2011 Ilona heb ik laten castreren omdat haar gedrag echt niet meer te pruimen was. Het was een rib uit mijn lijf, maar ik ben nog steeds heel blij dat ik het gedaan heb. Ze heeft haar heftige karakter gehouden, maar het lastige is na de castratie volledig verdwenen. En idd, toen ik haar ophaalde was het een hoopje ellende. Normaal doet ze net of ik niet besta, maar toen kwam ze als een gek naar me toe en vloog zowat in mn armen! Daarna was het dikke stress omdat ze de pijnstiller weigerde, maar dat heb ik met een stukje groenvoer opgelost. En ze was na twee dagen eigenlijk alweer helemaal de oude.
Aanbevolen berichten