Bunny06 Geplaatst: 3 januari 2011 Geplaatst: 3 januari 2011 Vanmiddag heb ik Frank Verstappen nog een keer geemaild met Bugs probleem. En ik kreeg vanavond al een antwoord van hem.Ik had gevraagd naar een methode met pmma. Dit is een soort sponsje gevult met antibiotica dat in het abces word gestopt. Dit hoorde ik van iemand uit het buitenland waar ze die methode gebruiken. Dit is zijn antwoord samengevat:Bij abcessen is het noodzakelijk om alle afwijkende weefsel en de oorzaak weg te halen. Pmma korrels werken niet in een millieu met pus maar alleen in een millieu met een infectie door bacterien. Zijn ervaringen met pmma zijn matig tot slecht en hij gebruikt ze eigenlijk nooit meer.Een middenoorabces met bot aantasting is ernstig omdat er dus belangrijke zenuwen in dit gebied lopen.Waarschijnlijk is het vanwege littekenweefsel niet eenvoudig om overzicht te krijgen. Als de uitwendige gehoorgang dicht zit sluit dit vaak bacterien en oorsmeer in de diepte in wat weer problemen kan geven. Daar zak bij een operatie ook aandacht aan gegeven moeten worden.Hij vind het lastig en gaat met Evert-Jan kort sluiten om een radicale operatie uit te voeren om het probleem aan te pakken. Is risicovol maar een recidieve is ook slecht vooruitzicht..Ik weet het niet hoor.. Ik ben bang dat Bugs niet door de volgende operatie heen komt.Zijn oor eraf halen is ook geen oplossing omdat ik contact heb met Esther van Praag van medirabbit en zij zei: Ear surgery is not recommended in rabbits, and, according to rabbit savvy vets, prognosis is really poor. They use it only as a last resort, as few rabbits survive deep ear surgery.Ik zit hier nu weer mezelf druk te maken over Bugs.. Er komt nog steeds pus uit en net tijdens het spoelen ook weer. Als hij weer geopereerd moet gaan worden (en ik sta erachter) dan zal ik voorlopig nog niet uit huis kunnen omdat het geld dan naar Bugs gaat. Dat vind ik niet erg maar ik hoopte dat het wel eindelijk eens een keer over zou zijn.
Solfide Geplaatst: 3 januari 2011 Geplaatst: 3 januari 2011 Bugs award en wij gaan hem en jouw er wel doorslepen Moeilijke keuze lijkt me, sterkte en succes.
Lianne22 Geplaatst: 3 januari 2011 Geplaatst: 3 januari 2011 Jeetje...wat en verhaal ook.. Kijk ik vind t erg ingewikkeld en ben hier niet in thuis dus inhoudelijk kan ik je niet helpen.Maar ik hoop toch echt tot een oplossing voor jou en bugs. Jullie zijn erg moedig!
Margot Geplaatst: 4 januari 2011 Geplaatst: 4 januari 2011 Ik wil jullie allebij toch wel even ontzettend veel sterkte toewensen! Voor de rest kan ook ik je niet echt helpen
Boseetje Geplaatst: 4 januari 2011 Geplaatst: 4 januari 2011 pffff ik heb zo met dat mannetje te doen he! ik kan je ook niet helpen.... maar veel sterkte!
Bunny06 Geplaatst: 4 januari 2011 Auteur Geplaatst: 4 januari 2011 Dank jullie.. Als ik het allemaal goed begrijp is Esther van P. tegen een operatie omdat de prognose erg slecht is bij konijnen.In Ontario zit 'Ontario Veterinary College' ook wel OVC genoemd. Zij hebben ook ervaring met diverse methoden om dit soort infecties aan te pakken.En ik ben nu aan het vragen of Frank hun moet contacteren of ik. Want ze staan open om andere d'artsen te helpen. Esther heeft hier op dit forum al eens eerder iemand geholpen maar dat is nooit genoemd. En wat ik ook nog wil weten is dat hij waarschijnlijk wel geopereert moet worden maar dan om de opening groter te maken zodat ik er daadwerkelijk iets in kan stoppen en of dat dan wel kan. Nu is de opening echt heel smal, gewoon een fistel. Hier past echt niks in. Esther is erg aardig en misschien brengt zij weer wat licht in de zaak..
zwarte panter Geplaatst: 4 januari 2011 Geplaatst: 4 januari 2011 Dank jullie.. Als ik het allemaal goed begrijp is Esther van P. tegen een operatie omdat de prognose erg slecht is bij konijnen.In Ontario zit 'Ontario Veterinary College' ook wel OVC genoemd. Zij hebben ook ervaring met diverse methoden om dit soort infecties aan te pakken.En ik ben nu aan het vragen of Frank hun moet contacteren of ik. Want ze staan open om andere d'artsen te helpen. Esther heeft hier op dit forum al eens eerder iemand geholpen maar dat is nooit genoemd. En wat ik ook nog wil weten is dat hij waarschijnlijk wel geopereert moet worden maar dan om de opening groter te maken zodat ik er daadwerkelijk iets in kan stoppen en of dat dan wel kan. Nu is de opening echt heel smal, gewoon een fistel. Hier past echt niks in. Esther is erg aardig en misschien brengt zij weer wat licht in de zaak..Dit is wel degelijk geweten én regelmatig vernoemd geweest.Verder wens ik je heel veel succes met Bugs en hoop ik dat je meer info over dit probleem en de mogelijke behandelingen daarvan kan vinden.
Bunny06 Geplaatst: 4 januari 2011 Auteur Geplaatst: 4 januari 2011 Sorry, maar dat heeft zij mij verteld. En ik ga niet alles wat iedereen zegt natrekken. Ben al blij dat iemand mij misschien verder kan helpen
Bunny06 Geplaatst: 4 januari 2011 Auteur Geplaatst: 4 januari 2011 Hier de rontgenfoto van Bugs.. Ik heb omcirkelt waar het probleem zit. Als je dit vergelijkt met de andere kant zie je duidelijk verschil.
ZaZa Geplaatst: 4 januari 2011 Geplaatst: 4 januari 2011 (aangepast) Haha, Zwarte Panter... dat was het eerste dat ik ook bedacht !De kennis van Esther is hier in het verleden vaak genoemd, geroemd en Medirabbit zeker ! Maar goed...De behandeling...Lastig...én herkenbaar.. Geen idee of je hier iets mee kan:Situatie is dat je het zal moeten hebben van de dierenartsen hier...Zij zijn diegene die Bugs moeten gaan behandelen...Geen idee of Esther een dierenkliniek heeft waar zij zelf dieren behandelt of dat zij spreekt vanuit theorie ?Maar wanneer een dierenarts aangeeft persoonlijk ervaring te hebben met een bepaalde behandeling..positief dan wel negatief...en hij is degene die mijn konijn moet behandelen..Dan zou dàt voor mij toch wel zwaar meetellen...Bijzonder zwaar zelfs... Maar het moet wel goed voelen....En houd er rekening mee dat als het mis gaat, je waarschijnlijk zal gaan zeggen: "Had ik maar..........."Maar dat heeft dan meer te maken met de teleurstelling, dan dat het een realistische gedachte is. (achteraf is makkelijk praten..zoiets) 4 januari 2011 aangepast door ZaZa
ZaZa Geplaatst: 4 januari 2011 Geplaatst: 4 januari 2011 (aangepast) Sorry, maar dat heeft zij mij verteld. En ik ga niet alles wat iedereen zegt natrekken. Ben al blij dat iemand mij misschien verder kan helpen Ehm............Ik twijfel tussen een grapje of serieuze reactie ...Daar denk ik nog even over na.... 4 januari 2011 aangepast door ZaZa
Bunny06 Geplaatst: 4 januari 2011 Auteur Geplaatst: 4 januari 2011 (aangepast) Denk er nog maar even over na En het was geen kennis van Esther maar Esther zelf die iemand geholpen heeft maar dat doet er ook verder niet toe.Maar Esther spreekt uit ervaring en heeft dus ook een boek op de markt over ziekten e.d.Zij heeft wel goede ervaringen met pmma. Maar ik heb geen idee maar lijkt alsof ze in het buitenland verder zijn met het stellen van diagnoses en de therapie. En zij zelf heeft ervaring maar ook heeft ze ervaring van mensen die zij kent en weet dierenartsen die erg goed zijn, zoals 1 in UK. Het is niet zo dat ik naar het buitenland zal gaan voor behandeling maar puur om meer informatie op te doen. Misschien dat er toch ergens een Bugs 2 is. Het is ook heel raar dat hier op het Faculteit heel makkelijk werd gedaan over de behandeling; oor amputeren en alles open leggen. Terwijl dit zo'n zware operatie is waarbij weinig konijnen het overleven. Als hij misschien nog geopereert word dan wil ik het mijzelf niet kwalijk kunnen nemen. Daarom wil ik alles zo goed mogelijk uitzoeken voordat ik ergens aan begin. Dat als het fout mocht gaan, dat het dan niet kan komen doordat ik mij er niet goed genoeg in verdiept heb. 4 januari 2011 aangepast door Bunny06
ZaZa Geplaatst: 4 januari 2011 Geplaatst: 4 januari 2011 (aangepast) Ja ja..ik ken Esther...van het boek en van het contact..Ik heb alleen totaal geen zicht in hoeverre zij ZELF praktijkervaring heeft........ En DAT lijkt mij nu net essentieel....Althans, DAT zou voor mij van essentieel belang zijn....iemand die zelf, persoonlijk, in het echie dus...ermee werkt..Niet één keer, maar meerdere keren....Niet van 'horen zeggen' maar in de eigen praktijk. En in dat geval zou ik dus meer vertrouwen hebben in degene die er zelf ruime ervaring mee heeft ÉN tevens mijn konijn gaat behandelen.Wat niet wil zeggen dat iemand anders niet gelijk kan hebben, dat staat daar los van. 4 januari 2011 aangepast door ZaZa
Martje Geplaatst: 4 januari 2011 Geplaatst: 4 januari 2011 jeetje, wat een moeilijke beslissing, en wat super dat je het zo goed uitzoekt!! Zo zou iedereen met zijn of haar konijn om moeten gaan! Ik heb dus verder geen tips voor je, maar wilde alleen even zeggen dat ik vind dat je heel zorgvuldig en verantwoordelijk bezig bent!
Bunny06 Geplaatst: 4 januari 2011 Auteur Geplaatst: 4 januari 2011 Zij heeft contact gezocht met iemand die ongeveer hetzelfde heeft als Bugs en haar verhaal doorgestuurd naar mij.Maar zij heeft wel degelijk zelf ervaring. En dat is ook te lezen op haar site.Ze geeft mij in ieder geval veel informatie via de mail en probeert mij verder te helpen.En vertrouwen hebben in iemand die mijn dier gaat opereren of behandelen, gebeurt bij mij niet zomaar. Daarom ben ik ook bij zoveel d'artsen geweest sinds ik Bugs heb en heb ik nu een vaste d'arts gevonden die ik 100% vertrouw.Het is lastig om een d'arts via de mail te vertrouwen en zeker als het zover weg is. Dan rij ik niet even langs om eerst kennis te maken maar dan zou het waarschijnlijk direct een bezoek zijn om Bugs bijv. te laten opereren zoals ik bij Evert-Jan heb gedaan. Het is sowieso niet prettig dat je diertje zover weg van je is. Als er iets gebeurt dan duurt het min. 1,5 uur voordat je er kunt zijn.
roomie Geplaatst: 4 januari 2011 Geplaatst: 4 januari 2011 ik zou je zo ook geen hulp kunnne geven, wil zeggen dat ik echt respect voor je heb, waar de meeste het zouden opgeven ga jij door.is dat esther verhoef ofzowiets? heb hier ook boeken van haar liggen o.a over verschillende rassen
Bunny06 Geplaatst: 4 januari 2011 Auteur Geplaatst: 4 januari 2011 Dank je Roomie en Martje.@Roomie, Nee geen Esther Verhoef. Esther van Praag.
ZaZa Geplaatst: 4 januari 2011 Geplaatst: 4 januari 2011 (aangepast) Ja..ja...dat weet ik en daar zeg ik ook niets over...(over dat eerste deel) Sowieso zeg ik niets ten nadele van haar kennis..Het is alleen maar goed dat je informeert en afweegt en zoekt..en internet is daarmee een machtig medium...Met wat je leest, hoort én afweegt, maar vooral waar je vertrouwen ligt..dáár ligt het besluit. Even op een rijtje:Ik begrijp dat zij het zegt te weten van iemand anders die ongeveer hetzelfde als Bugs zou hebben....Dat 'ongeveer' vind ik dan al weer spannend, ongeveer is namelijk iets anders dan 'hetzelfde'...én dat is ook nog eens iets anders dan ZELF ervaring hebben ermee...Daarbij geef je het zelf aan: Het is lastig om iemand te vertrouwen via de mail............ Dan kom je dus weer bij wat ik al eerder noemde én eigenlijk zeg je dat zelf ook al:Je hebt nu een vaste dierenarts gevonden die je 100% vertrouwd...........Hij IS dierenarts en gaat zelfs persoonlijk overleggen met een andere ervaren dierenarts...Dan heb je het niet over een soortgelijk geval, maar over BUGS zijn geval..Dan heb je het niet over 'van horen zeggen' maar over degene die jouw konijn behandelen...Een kortere afstand van de concrete kennis én ervaring met betrekking tot Bugs is er gewoon niet. En weet je..nog een keer héél concreet.... (ik denk nog even hardop met je mee hoor)ALS het misgaat...redt zelfs 5min afstand je konijn niet....Dan gaat het om jouw gevoel, want hoe lullig het ook klinkt; Bugs heeft daar niets aan, die zal dan mogelijk al sterven tijdens de narcose.. 4 januari 2011 aangepast door ZaZa
ZaZa Geplaatst: 4 januari 2011 Geplaatst: 4 januari 2011 Hebbus !!! Vraag Esther naam en nummer van degene die het konijn behandelde dat ongeveer hetzelfde heeft als Bugs..Geef dat aan je dierenarts en laten hun samen overleggen.............Iets compleet normaals voor dierenartsen, die vinden dat vaak nog erg leerzaam ook..Rechtstreekser kan het niet en er gaat niets aan details verloren.................... :bounce:
Bunny06 Geplaatst: 4 januari 2011 Auteur Geplaatst: 4 januari 2011 (aangepast) Diegene die ik 100% vertrouw is niet Frank en ook Evert-Jan niet. Dus ervan uitgaan dat ik 1 van hun bedoel is dus niet juist.Maar ik hoef mijzelf ook niet te verdedigen. Ik heb contact gegevens van iemand die dus dat konijn heeft met ongeveer hetzelfde probleem als Bugs. En ik leer er alleen maar van ook al is het misschien niet van toepassing voor Bugs. En ze heeft mij gegevens van de betere dierenartsen gegeven waarmee ik ook contact kan opdoen. Dus Esther vertrouw ik ook. Maar dierenartsen waar ik nog nooit eerder ben geweest, om daar Bugs zomaar achter te laten voor operatie, vertrouw ik niet snel. Zoals ik al heb gezegd. En iedereen wil zo snel mogelijk bij zijn/haar dier zijn. En ik vind wel dat het iets uitmaakt of het 1,5 uur rijden is of een kwartiertje.Als het mis gaat en hij leeft nog even, dan zou ik het erg fijn vinden als ik hem nog kan zien voordat hij zou 'gaan'..Maar ook als hij al overlijd tijdens de operatie.. Het is mijn diertje en ik vind het respectvoller naar (in dit geval) Bugs toe als ik hem zo snel mogelijk kan zien ook al is hij al weg. Je zou je kind (als je kinderen hebt) ook het liefst binnen een kwartier willen zien dan 1,5 uur als je die keus had. Ik weet als geen ander hoe het is om geen afscheid te kunnen nemen van je dier.. Hoe erg dat aangrijpt en last je ervan kan hebben. Het klinkt misschien raar maar ik weet 100% zeker dat het dier dat bijna zou 'gaan' het erg fijn zou vinden als zij nog even de warmte en liefde kan voelen van zijn/haar baasje.. 4 januari 2011 aangepast door Bunny06
Bunny06 Geplaatst: 4 januari 2011 Auteur Geplaatst: 4 januari 2011 En het maakt mij ook niet uit wat iedereen vind. Iedereen doet het op zijn/haar eigen manier en dat doe ik ook.Dus ik kan begrijpen (en ik heb er respect voor) dat mensen anders denken dan ik. En het misschien anders zouden doen.Ik doe het op mijn manier en het is dan ook vervelend als het topic een hele andere wending krijgt door iets wat ik waarschijnlijk anders bedoel ofzo.. Ik denk ook dat niemand weet hoe moeilijk dit is voor mij..
ZaZa Geplaatst: 4 januari 2011 Geplaatst: 4 januari 2011 Diegene die ik 100% vertrouw is niet Frank en ook Evert-Jan niet. Dus ervan uitgaan dat ik 1 van hun bedoel is dus niet juist. Maar ik hoef mijzelf ook niet te verdedigen. Ik heb contact gegevens van iemand die dus dat konijn heeft met ongeveer hetzelfde probleem als Bugs. En ik leer er alleen maar van ook al is het misschien niet van toepassing voor Bugs. En ze heeft mij gegevens van de betere dierenartsen gegeven waarmee ik ook contact kan opdoen. Dus Esther vertrouw ik ook. Maar dierenartsen waar ik nog nooit eerder ben geweest, om daar Bugs zomaar achter te laten voor operatie, vertrouw ik niet snel. Zoals ik al heb gezegd. En iedereen wil zo snel mogelijk bij zijn/haar dier zijn. En ik vind wel dat het iets uitmaakt of het 1,5 uur rijden is of een kwartiertje.Als het mis gaat en hij leeft nog even, dan zou ik het erg fijn vinden als ik hem nog kan zien voordat hij zou 'gaan'..Maar ook als hij al overlijd tijdens de operatie.. Het is mijn diertje en ik vind het respectvoller naar (in dit geval) Bugs toe als ik hem zo snel mogelijk kan zien ook al is hij al weg. Je zou je kind (als je kinderen hebt) ook het liefst binnen een kwartier willen zien dan 1,5 uur als je die keus had. En ik heb zo mijn eigen redenen daarnaast waarom ik het erg belangrijk vind om zo snel mogelijk bij mijn dier te zijn, mocht er iets mis gaan. Oké, dat het nog een andere dierenarts is dan Evert-Jan, had ik niet begrepen...Heeft die dan ook contact met E-J en/of F ? En je hebt de gegevens van die DA met dat bewuste konijn dus ook ?Geweldig ! Natuurlijk begrijp ik wel dat jij bij je konijn wil zijn dan, wie zou dat niet willen inderdaad...maar dat is jouw gevoel..Snap je.. Daar is niets mis mee, integendeel..Maar als het gaat om iemand die wel ervaring heeft bij zoiets precairs t.o.v iemand die dat niet of minder heeft..Dan sta je mogelijk voor die afweging... Hopelijk komt er iets uit het overleg van F en E-J wat meer duidelijkheid verschaffen zal over de voortgang van de situatie.Hebben zij dan ook contact met de dierenarts die je wel voor 100% vertrouwd ?
ZaZa Geplaatst: 4 januari 2011 Geplaatst: 4 januari 2011 (aangepast) En het maakt mij ook niet uit wat iedereen vind. Iedereen doet het op zijn/haar eigen manier en dat doe ik ook.Dus ik kan begrijpen (en ik heb er respect voor) dat mensen anders denken dan ik. En het misschien anders zouden doen.Ik doe het op mijn manier en het is dan ook vervelend als het topic een hele andere wending krijgt door iets wat ik waarschijnlijk anders bedoel ofzo.. Ik denk ook dat niemand weet hoe moeilijk dit is voor mij.. Als je liever niet hebt dat ik reageer omdat het je onrustig maakt, is dat prima hoor..Ik bekritiseer je totaal niet en heb geen mening over je denken..althans, als dat overkomt is dat totaal niet wat de bedoeling is...Reken maar wel dat er mensen zijn die weten hóe moeilijk het is om afwegingen te maken... http://www.bunnybunch.nl/community/gezondheid/20728-zeldzame-bacterie.html Ik probeer alleen maar mee te denken, hopende dat het een héél klein beetje kan helpen...Sorry dat dat niet het geval is..... 4 januari 2011 aangepast door ZaZa
Bunny06 Geplaatst: 4 januari 2011 Auteur Geplaatst: 4 januari 2011 Iedereen mag reageren maar het komt nu zo over alsof ik alles moet gaan onderbouwen/uitleggen/verklaren/bewijzen en daar heb ik geen zin in. Ik krijg informatie aan alle kanten en ik schrijf het hier zo kort mogelijk op om het 'simpel' te houden. Diegene die ik 100% vertrouw is Magreet van dierenziekenhuis Groningen en die had al contact gehad met Frank zonder dat ik dat wist dus zij probeert Bugs ook zo goed mogelijk te helpen, ook al vraagt ze daarvoor een andere dierenarts. Ik weet niet of Frank haar op de hoogte heeft gebracht maar ik zal haar sowieso nog een emailtje doen als Evert-Jan en Frank eruit zijn over wat hun therapie zal zijn.
ZaZa Geplaatst: 4 januari 2011 Geplaatst: 4 januari 2011 (aangepast) maar het komt nu zo over alsof ik alles moet gaan onderbouwen/uitleggen/verklaren/bewijzen en daar heb ik geen zin in. Ik krijg informatie aan alle kanten en ik schrijf het hier zo kort mogelijk op om het 'simpel' te houden. Dat gevoel dat je dat moet, heb ik zelf niet..integendeel..je legt steeds al vanuit jezelf ongevraagd alles heel erg uit...Al is het te begrijpen dat de hele situatie je wel onzeker maakt...juist omdat het zo onbekend is, dat herken ik zelf wel..dat zoeken.. En omdat je het kort opschrijft, kan je natuurlijk wel vragen krijgen....maar dat is nu eenmaal op een forum.Niet te druk om maken...Dat mensen dingen samenvatten en vragen stellen daarover is een teken dat ze naar je luisteren en geïntresseert zijn..(Dat kan je beter hebben dan mensen die vragen hoe het met je gaat en vervolgens geen antwoord verwachten..haha, vraag dan niets !) Maar goed, back tot basic: Wat ik bij onze dierenartsen zo goed vind, althans die ervaring heb ik met de onze ook, is dat ze niet te beroerd zijn om hun nek uit te steken en te overleggen met elkaar...Zoals je hierboven schrijft....Ze delen hun kennis, overwegen, overleggen..staan open voor elkaar..Bugs krijgt alle kansen.. (en ik zal niet meer meedenken, oké) :he: 4 januari 2011 aangepast door ZaZa
Aanbevolen berichten