Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo,

ik heb een franse hangoor ram van zes maanden.

Hij is gecastreerd toen hij drie maanden was. (Onze dierenarts kon dit vanaf dat de ballen gingen zakken en ik wou ook niet heel lang wachten want anders kon hij niet bij de voedstertjes)

Toen ik FH ging kopen bij een fokker zag ik zijn mama en zijn papa en die waren veel groter dan hij nu.

In het begin groeide hij heel snel maar nu groeit hij helemaal niet.

Kan dit zijn omdat hij te vroeg gecastreerd is of zal hij nog groeien?

Geplaatst:

Wanneer je vroeg castreerd, voor de 6 maanden, is het juist zo dat ze langer doorgroeien en je dus een bovengemiddeld konijn krijgt. Althans, dit werd me door de DA uitgelegd voor de castratie van Camiel (kruising Vlaamse reus-rode Nieuw-zeelander). Het heeft iets te maken met de groeischijven. Maar konijnen groeien door tot ze een jaar zijn dus je FH is nog niet uitgegroeid

Geplaatst:

Ik weet niet of ze echt tot een jaar doorgroeien, het verschilt per konijn/ras ook wel, maar met zes maanden zal hij er nog wel niet helemaal zijn.

Met andere diersoorten weet ik dat de groeischijven, zoals Pup zegt, later dichtgaan en daardoor groeit het dier langer door. Lijkt me dat dit ook gewoon voor konijnen geldt. Over katers wordt wel gezegt dat ze bij vroegcastratie niet zo'n "katerkop" krijgen en wellicht dat vroegcastratie wel enigzins invloed op de bouw van je konijn heeft? Maar het lijkt me niet dat hij extreem kleiner zou blijven door de castratie. Hij heeft nu ook juist energie "over" die hij niet in hormoontjes en puberaal gedrag hoeft te steken, maar die hij nu voor het groeien zou kunnen gebruiken.

Geplaatst:

hier merk ik ook wel eens dat jonge konijnen swinters bijna niet groeien. Misschien is het bij jou ook zo? (konijn dat deze zomervakantie is geboren in de asielopvang en wegens plaatsgebrek bij ons is terecht gekomen) Ze is nu ook 6maanden en in october even gestopt met groeien

Geplaatst:

Fh is pas met 14 maanden uitgegroeid.....

Zijn 6 kilo gewicht zal hij pas bereiken als ie rond de 9 a 10 maanden is gemiddeld.

Soms pas met 14 maanden.

Maar ik neem aan dat je hem minimaal 180 gram bix per dag verstrekt naast hooi en groen?

Of eten de voedsters meer dan hij?

Geplaatst:

meet je het groeien ook met wegen? of alleen op het oog? dan kan het ook gezichtbedrog zijn. de ouders lijken naast die kleine baby's natuurlijk gigantisch groot. dat kan wat vertekenen.

en als je het bijhoud met wegen, hoelang staat het dan al stil? en staat het echt stil of gaat het heel langzaam. in het begin zullen ze harder groeien dan als ze wat ouder zijn, zoals bij jou nu.

Geplaatst:

Brutus is ook vroeg gecastreerd. Geloof me die groeit flink door hoor! Daar zal t niet door komen. Overigens gaan de laatste maanden groeien veel gelijdelijker dat je t niet merkt. Wat wupsie al zegt. Ik merk t nu aan de weegschaal. En ik zat een wat oudere foto te bekijken en dacht toen pas wow..je bent echt groot geworden.

Geplaatst:

Nou hier is het een tijd andersom geweest.. Pip leek echt monsterlijk groot te worden (nou ja niet zo monsterlijk als Brutus maar toch al wel net zo groot als Fred!!! :eek: monsterlijk dus! :he:) terwijl ze amper aankwam, zelfs wat terug is gegaan in gewicht. Dit was rond vijf maanden denk ik. Inmiddels met zes maanden groeit ze nog (eigenlij kweer dus) stabiel zoals eerst. 20 gram per week ofzo. (Al was dit rond vier weken 10 à 20 gram per dag!)

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .